Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ny soffa! vad ska man välja?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 juli 2013 - 19:31

Daniel Assor
  • Daniel Assor
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Tjena!

Jo, jag är på jakt efter en ny soffa, närmare bestämt en divansoffa. Tänkte se om det är några som har någon rekommendation på vad för soffa jag ska köpa. Budgeten ligger på 11 000kr och det ska vara en divansoffa. Svart tyg och runt 3m bred, samt nackstöd som tillval är något som skulle passa in bra på det jag vill ha.

Har kollat på bl.a Mio's "Mood" men har dock inte hittat någon andra åsikt om denna. Jag har även kollat på Bellus Magnum men där är jag rätt kluven efter det jag har läst. Många säger att den är hur bra som helst, medans andra säger att kvalitén är otroligt bristfällig.

Extra plus vore det om soffan var vridbar, dvs att divanen går att flytta.

Redigerat av Daniel Assor, 08 juli 2013 - 19:32.


#2

Postad 08 juli 2013 - 19:49

jonasm79
  • jonasm79
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Kan rekomendera soffan "sit down" neon black från mio.
Helt fantastisk soffa och ett snyggt svart tyg som inte drar åt sig fläckar.

#3

Postad 08 juli 2013 - 19:56

Purre
  • Purre
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0
Har själv en Scapa Easy och haft i 2-3 år nu eller något åt det hållet. Tycker den har hållt bra kvalité och går riktigt bra att sova på också, gjorde det senast i helgen.

#4

Postad 08 juli 2013 - 20:00

Johan_81
  • Johan_81
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Bolia.com kanske har nåt? Har sett det senaste året att de haft 50% någon utvald möbelserie varje månad ungefär.

#5

Postad 14 juli 2013 - 20:12

Unregistered05ad5134
  • Unregistered05ad5134
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
De som säger att Magnum har bristfällig kvalité kan ha att göra mycket med vilket tyg de valt. Det kan skilja sig enormt mellan olika tyger. Det man helst ska försöka undvika är "fintrådiga" tyger och så kallade chenilletyger. Chenilletyger är oftast fintrådiga och kan lätt få speglingar efter normalt användande. Alltså nyansskillnader. Ser nästan ut som att någon pinkat i soffan. Var inte rädd för att välja ett grövre och kompaktare tyg. Slå även ett getöga på tygets martindale alltså slitstyrkan i tyget. De säger att man ska ha minst 15000 för hemmabruk och det vanligaste är en martindale på runt 20-30 000. Detta betyder inte alltid att tyget gått sönder vid 20 000 utan att man slutat mäta då.

Varför skriver jag så mycket om tyger? Jo för att det är oftast tyget som är boven i dramat om en soffa vid ett tidigt skede ser taskig ut. Att bygga en soffa är inte raketforskning och de flesta soffor är uppbyggda på samma sätt. Oavsett om den kostar 10 000kr eller 50 000kr. Jag har själv haft en magnum som jag var supernöjd med. På magnumen är divanen flyttbar, lossar två bultar bara.

Mycket text blev det, men jag hoppas jag hjälpt dig på något sätt iaf.

Redigerat av Unregistered05ad5134, 14 juli 2013 - 20:15.


#6

Postad 20 juli 2013 - 14:48

Daniel Assor
  • Daniel Assor
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Tack så mycket för alla svar!

De som säger att Magnum har bristfällig kvalité kan ha att göra mycket med vilket tyg de valt. Det kan skilja sig enormt mellan olika tyger. Det man helst ska försöka undvika är "fintrådiga" tyger och så kallade chenilletyger. Chenilletyger är oftast fintrådiga och kan lätt få speglingar efter normalt användande. Alltså nyansskillnader. Ser nästan ut som att någon pinkat i soffan. Var inte rädd för att välja ett grövre och kompaktare tyg. Slå även ett getöga på tygets martindale alltså slitstyrkan i tyget. De säger att man ska ha minst 15000 för hemmabruk och det vanligaste är en martindale på runt 20-30 000. Detta betyder inte alltid att tyget gått sönder vid 20 000 utan att man slutat mäta då.

Varför skriver jag så mycket om tyger? Jo för att det är oftast tyget som är boven i dramat om en soffa vid ett tidigt skede ser taskig ut. Att bygga en soffa är inte raketforskning och de flesta soffor är uppbyggda på samma sätt. Oavsett om den kostar 10 000kr eller 50 000kr. Jag har själv haft en magnum som jag var supernöjd med. På magnumen är divanen flyttbar, lossar två bultar bara.

Mycket text blev det, men jag hoppas jag hjälpt dig på något sätt iaf.

Vart beställer jag Magnumen med olika tyger då, och vad skulle en Magnum med ett bra tyg kosta?

#7

Postad 04 maj 2018 - 16:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Lyfter denna tråd lite så behöver jag inte skapa en ny.

 

Säker ny soffa gärna hörnsoffa eller L-soffa med öppet avslut, vill gärna ha djupt sittdjup, ja det ska vara en riktig slappa soffa har hittat ett par i varierande prisklass:

 

https://sweef.se/sof...fa-i-linne.html

 

https://www.svenskah...g-west-088233-1

 

http://www.svenskahe...-hoger-088785-1

 

Någon som har erfarenhet av dessa eller finns det andra? har haf 2 olika Sit Down från Mio, den första köpte jag runt 2010 och tyckte var dunderskön, sen flyttade jag och hade inte plats för den, flyttade igen och beställde en ny och den var inte alls likadan, kändes mindre och hårdare inte alls lika skön.

 

Tips någon? 20000-25000 är väl vad jag hade tänkt mig att spendera

 

//Micke



#8

Postad 07 maj 2018 - 19:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

varit och testat sofforna, ja de som finns på staland det vill säga Vox och Relax. Fick lära mig att Vox är en billigare variant av Sits Alaska som är originalet och ja, den är grymt skön, en stor skillnad, hade jag pengarna så hade det varit det givna valet, men det blir en Vox





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.