Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för danielsundmark

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 december 2005 - 11:41

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Välkommen till min gästbok

#2

Postad 29 januari 2006 - 17:54

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0
Får man fråga, vad kör du med för kablage och använder du någon strömrening?

#3

Postad 30 januari 2006 - 09:00

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Hej.

Jag använder idag inte någon "strömrening" men har funderat på det en längre tid. Behöver väl bli övertygad om att det verkligen blir nån skillnad :) Kostar ju en slant att fixa det, men är det värt det så. Ska till HighEnd mässan nu den 4-5 februari så får väl kika lite på det då kanske om de har nåt där. Fanns i alla fall Supras grejer där förra året.

Till kablarna... använder ganska blandat. Högtalarkablar är rakt igenom Ixos SW-511. Mellan DVD och projektor är det Supra komponent 15m. Till subben går det också Supra. Sen är det mest "noname" kablar eller likande som i alla fall ser hyffsade ut ;)

Mycket tacksam för förbättringsförslag, så kom med ideér!

/Daniel

Redigerat av danielsundmark, 22 december 2007 - 17:48.


#4

Postad 31 januari 2006 - 12:17

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Fråga: Hur stor är duken, och hur har du löst upphängningen när du inte har duken framme?

//Loofy

#5

Postad 31 januari 2006 - 14:15

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Duken är lite drygt 80" och jag förvarar den i sovrummet när jag inte har den framme :)

Jag lyfter alltså upp den varje gång jag kollar på film, kanske inte optimalt men det fungerar helt ok. Om man väl flyttar till villa någon gång hoppas jag att man kan ha en dedikerad hemmabio och då montera duken på väggen.

#6

Postad 31 januari 2006 - 18:40

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Duken är lite drygt 80" och jag förvarar den i sovrummet när jag inte har den framme  ;)

Jag lyfter alltså upp den varje gång jag kollar på film, kanske inte optimalt men det fungerar helt ok. Om man väl flyttar till villa någon gång hoppas jag att man kan ha en dedikerad hemmabio och då montera duken på väggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, men är det nån form av vajersystem som den hänger med då eller?
som redan sitter i taket.. (fota gärna) hehe

//Loofy

#7

Postad 31 januari 2006 - 19:36

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
I taket hänger det en tunn kedja med en lite större nyckelring längst ner. Sen har jag monterat krokar på dukens hörn som jag bara krokar i nyckelringen, ganska enkelt faktiskt. Fungerar över förväntan. Tror det syns lite på bilderna, kan fixa nån bild och skicka till dig annars...

Redigerat av danielsundmark, 31 januari 2006 - 20:26.


#8

Postad 31 januari 2006 - 23:31

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

I taket hänger det en tunn kedja med en lite större nyckelring längst ner. Sen har jag monterat krokar på dukens hörn som jag bara krokar i nyckelringen, ganska enkelt faktiskt. Fungerar över förväntan. Tror det syns lite på bilderna, kan fixa nån bild och skicka till dig annars...

<{POST_SNAPBACK}>

Jo såg det. hehe

Är ute och rekar lösning inför eventuell projektor. Skall flytta oxå, först, så då är det bra att ha i huvudet en mängd olika duk-lösningar i lägenhetsletandet hehe.

//Loofy

#9

Postad 12 april 2006 - 17:38

IronDavid
  • IronDavid
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tjena! : )


Såg din sökes annons...
Min bror har nog den kabel du söker och
tror inte att han använder alla...

Hör med han!! :)

Han heter: Vercingetorix.

Ha de gott!

MVH /David.

#10

Postad 22 maj 2006 - 08:54

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Ok, tack för tipset! Ska skicka ett PM till honom.

#11

Postad 12 september 2006 - 09:45

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Hej! väldigt snyggt biorum, har dock en del frågor som jag finner intressanta.
Varför har du stativare och inte tex dynaudio 72se? Är du nöjd med stativarna?
Hur har integreringen med subben funkat vid vanlig tvåkanalslyssning?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv sitt er i valet och kvalet mellan golvmodellen och stativaren i denna serie. Anläggningen skall stå i ett rum som är bara ca 20 kvadrat och då bör man ju helst köra med stativarna. Det är då mest basåtergivningen jag oroar mig för, i så fall kommer jag definitivt köra med en sub till och det skulle vara intressant att höra om du är nöjd med din konstellation.

Mvh

Jonas

#12

Postad 12 september 2006 - 16:23

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Tjena Korn.

Jag köpte stativarna när jag bodde i lägenhet. Det vardagsrum som jag hade dem i var lite mindre än det biorum jag har idag. Började med Dynaudio 42 och sen 52 för att till sist även byta till 52SE. Det skulle vara intressant att prova Dynaudio 72SE i biorumet jag har nu. Jag har lyssnat på Dynaudio 72 i butik men tyckte de var för slöa i basen, inte så rapp som jag vill ha den. Det är möjligt att 72SE är ganska mycket bättre på den punkten, men de är ganska mycket dyrare med. 52SE och Rel Stampede tycker jag fungerar riktigt bra ihop, välldigt lätt att ställa in subben så den spelar bra ihop med stativarna. Subben spelar jag inte speciellt högt med vid musiklyssning heller, delar den vid 45hz. Stativarna klarar sig ganska bra själva faktiskt, men visst, de behöver lite hjälp med botten. Till film får subben jobba desto hårdare, plus att den hjälper till med frontarnas bas via högnivå samtidigt. Fungerar mycket bra. Skulle dock vara kul att prova Rel Storm 5 :P

Byter jag högtalare så blir det nog till att prova golvare igen. Men det känns som man får kliva upp en bra bit i pris nästa gång. Man vill ju ha ganska stor skillnad när man byter... B&W 804 skulle vara trevligt :unsure: Men det lär nog dröja innan man kan börja byta högtalare igen, har alldeles för mycket som ska göras med huset framöver.

Det är kanske inte möjligt, men att låna hem och prova är självklart det bästa. det kan nog bli för mycket med ett par 72SE på 20 kvadrat. De vill nog stå minst 50cm från bakre väggen med för att inte låta för basigt, speciellt i ett mindre rum. Rätta mig om jag har fel :lol:

Kan i alla fall säga att skillnaden mellan 52 och 52SE var mer än tillräcklig för att jag skulle uppgradera. Ett något ljusare/klarare ljud med mer detaljer utan att bli jobbiga på något vis, och en tajtare och något djupare bas. Jag har kommit välldigt nära mitt ljudideal med 52SE och Rel, men visst, det kan alltid bli bättre <_<

#13

Postad 12 september 2006 - 18:24

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0

Tjena Korn.

52SE och Rel Stampede tycker jag fungerar riktigt bra ihop, välldigt lätt att ställa in subben så den spelar bra ihop med stativarna. Subben spelar jag inte speciellt högt med vid musiklyssning heller, delar den vid 45hz. Stativarna klarar sig ganska bra själva faktiskt, men visst, de behöver lite hjälp med botten. Till film får subben jobba desto hårdare, plus att den hjälper till med frontarnas bas via högnivå samtidigt. Fungerar mycket bra. Skulle dock vara kul att prova Rel Storm 5  :lol:

Det är kanske inte möjligt, men att låna hem och prova är självklart det bästa. det kan nog bli för mycket med ett par 72SE på 20 kvadrat. De vill nog stå minst 50cm från bakre väggen med för att inte låta för basigt, speciellt i ett mindre rum. Rätta mig om jag har fel  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>



Kul att höra att 52se och stampeden passar bra ihop, det var precis vad jag ville höra <_<

Man säger ju att det är svårare med integreringen med en stativare eftersom de brukar vara rätt mycket snabbare än golvarna så det var kul att höra att det går att få ihop..

72se blir nog lite för saftiga i basen, men man lär väl få ta hem och prova båda två..

Tack för svaret..

Mvh

#14

Postad 02 februari 2007 - 14:46

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Trist att du skall tolka ett kanonbetyg kombinerat med lite hjälp till att komma en bit närmre perfektionen som något negativt... ;)

Jag tycker jag har ganska väldämpat rum nu med främre och bakre väggen dämpade tillsammans med heltäckningsmattan och lite basabsorbenter. Men allt är ju relativt =) Finns ju dom som satsat väldigt mycket på att dämpa rummet på rätt sätt. Möjligt att det skulle bli lite bättre av något mer dämpade sidoväggar. Angående subb i det andra hörnet med så skulle jag gärna ha en stå där, men tror inte det blir så mycket bättre så att det är motiverat att köpa en till. Sved ganska bra att köpa en =)


Ja, det har jag väl inte sagt något om? Det ser bra mycket bättre ut hos dig än hos de flesta, därför blir det ju speciellt förvånande att du inte tagit hand om väggstudsen och därav kommentaren.

Nej, det är ju självklart en ekonomisk fråga. Personligen kan jag dock intyga att jag hört förbättringar i mitt tycke värda rätt mycket pengar i stegen 2 till 4 till 6 baslådor (och väntar med spänning ett eventuellt lyft till när de två sista kommer på plats). Att dist och rumsresonanser minskar med flera basar är dock givet.

Redigerat av Nattlorden, 02 februari 2007 - 15:00.


#15

Postad 05 februari 2007 - 10:12

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Tjena Nattlorden. Jag är tacksam för alla tips jag får. Har tänkt på din kommentar angående mer dämpning på sidoväggarna och kommer säkert prova lite olika varianter och se om jag märker någon större skillnad. Det ville bara påpeka att jag upplever det som hyffsat dämpat idag. När jag bodde i lägnehet tror jag att dte vart för dämpat, var tvungen att vrida upp diskanten lite för att få det att låta som jag ville, i biorummet nu så behöver jag inte röra tonkontrollerna. Men något "lugnare" ljud kanske jag kan få med hjälp av lie mer dämpning på sidoväggarna. CD-ställen fungerar ju lite som diffuser idag med. Svårt att få till någon dämning som är snygg med utan att det blir plottrigt. Tips på snygga dämpningar mottages gärna.

Angående subben så skulle jag som jag skrev gärna ha en till i andra hörnet, och vem vet. Dyker det upp någon Storm 5 billigt så kanske man slår till i framtiden. Ställer jag dock subben i det hörnet idag så spelar den inte alls lika bra. Men skulle var spännande att prova 2. Provade faktiskt 2 subbar när jag bodde i lägenheten, men där fungerade det sämre med en i varje hörn faktiskt.

Det var inte min mening att skälla på dig om du uppfattade det så. ;)

Ha det bra!

#16

Postad 05 februari 2007 - 11:13

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Tjena Nattlorden. Jag är tacksam för alla tips jag får. Har tänkt på din kommentar angående mer dämpning på sidoväggarna och kommer säkert prova lite olika varianter och se om jag märker någon större skillnad. Det ville bara påpeka att jag upplever det som hyffsat dämpat idag. När jag bodde i lägnehet tror jag att dte vart för dämpat, var tvungen att vrida upp diskanten lite för att få det att låta som jag ville, i biorummet nu så behöver jag inte röra tonkontrollerna. Men något "lugnare" ljud kanske jag kan få med hjälp av lie mer dämpning på sidoväggarna. CD-ställen fungerar ju lite som diffuser idag med. Svårt att få till någon dämning som är snygg med utan att det blir plottrigt. Tips på snygga dämpningar mottages gärna.


Jo, med den mängden dämpning du har så förstår jag att rummet känns väl dämpat. Det är inte primärt för totaldämpningen av rummet jag efterlyste det, utan för att du skall slippa ljudreflexen som når dina öron en kort stund efter huvudljudet och "smetar" ut det. Med dämpade sidoväggar (där som ljudet studsar) bör ge ökad skärpa/upplösning i ljudet.

Vill du bara testa något snabbt, så släng i ett sjok isoleringsfiber i ett svart påslakan och ställ mot väggen. Rätt ställe kan du säkert få hjälp med av någon annan som går runt med en spegel mot väggen när du sitter i lyssningsposition. Där du kan se högtalarkonerna i spegeln bör du dämpa.

Permanent: Med liknande tyg som du har på framvägen ett par meter blir det väl hur snyggt som helst om du går ut med ett par meter i början av sidoväggarna? Har sett bilder på andra som byggt klart och det ser förvånansvärt o-konstigt ut.

Angående subben så skulle jag som jag skrev gärna ha en till i andra hörnet, och vem vet. Dyker det upp någon Storm 5 billigt så kanske man slår till i framtiden. Ställer jag dock subben i det hörnet idag så spelar den inte alls lika bra. Men skulle var spännande att prova 2. Provade faktiskt 2 subbar när jag bodde i lägenheten, men där fungerade det sämre med en i varje hörn faktiskt.


Hmm... låter som en olycklig kombination av rumsmått i så fall. Bra bevis på att tumregler måste tummas på ibland. Ett alternativ i så fall är att sprida subbarna så att de står som på en linje, spegelbilderna inräknade. (dvs hälften så långt från konmitt till ytterväggen som mellan konmitt på subbarna)
Om du inte visste det så ligger den vettigaste delningsfrekvensen på 80 Hz eller nära därvid - då drar du bäst nytta av baslyft från hörnladdning samt får mest ut av topparna.

Det var inte min mening att skälla på dig om du uppfattade det så.  ;)

Ha det bra!


Lugnt, jag börjar bli van... ;)

Detsamma!
Själv har jag precis lagt en order på 4.8m2 dämpmaterial... och tyvärr noterat att ett av mina bas-steg har tappat en kanal...

Redigerat av Nattlorden, 05 februari 2007 - 11:14.


#17

Postad 06 februari 2007 - 10:40

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Tack för alla tipsen. Tipset med att med hjälp av spegeln se vart dämpning behövs var inte alls dumt, det måste jag prova.

#18

Postad 29 maj 2007 - 16:33

Unregisteredc5703913
  • Unregisteredc5703913
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
hejsan mitt namn är Fredrik och jag jobbar på ett TV-produktionsbolag som håller på med ett program om livsnjutning och vad skulle passa bättre än att se film på ett riktigt grymt hemmabio rum som du har. så min fråga är hur möjligheten är att komma hem till dig och göra ett hemma hos reportage, ställe lite frågor få lite demostration på ditt system.


Dt skulle vara jätte kul om du mailar till mig ([email protected]) och skicka med dig ditt telefon nummer så kan jag ringa dig och berätta mer. eller så ringer du mig på 08-55598020.

mvh fredrik

#19

Postad 29 maj 2007 - 20:18

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Hej Fredrik.

Kul att du uppskattar min hembio! Tack för erbjudandet, men jag är tyvärr inte intresserad. Finns flera på den här sidan som håller högre klass och som säkert vill ställa upp.

Hoppas du hittar någon som nappar.

Mvh
Daniel

#20

Postad 30 juli 2007 - 21:34

Unregistered2e076a71
  • Unregistered2e076a71
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Ser du har Superspikes under REL Storm 5. REL anbefaler at du ikke bruker spikes under. Har du prøvd uten spikes?

#21

Postad 02 augusti 2007 - 09:43

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Hej Trond B.

Jodå, jag har provat både utan och med superspikes på både min gamla Rel Stampede och min Storm 5. Tycker definitivt basen blir tajtare och rappare vilket gör att den fungerar ännu bättre till musik. Men det är möjligt att man tappar lite till film, mullrar inte lika mycket. Det blir ju mer, men inte lika bra bas enligt mig, utan superspikes då subben kommer närmare golvet.

Mvh
Daniel

Redigerat av danielsundmark, 04 augusti 2007 - 08:45.


#22

Postad 18 oktober 2007 - 19:09

Mille2000
  • Mille2000
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0
Tjenare! MÅste få säga att din bio är min favorit på denna sidan :D Både funktion och utseende i fokus. Gillar det verkligen... PLus är ju att vi har likadana högtalare! hehe.

Hade en fråga bara! Du har dedär skumgummi propparna i DM683:orna... Hur förändrar det ljudet för dig? Varför har du i dom?

Mvh

#23

Postad 21 oktober 2007 - 01:40

danielsundmark
  • danielsundmark
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
Tjena Mille2000. Tack för betyg och beröm :)

Angående baspluggarna så har jag inte pluggat helt, jag tog ur den innersta delen på pluggarna så det fortfarande är ett hål i porten. Anledningen till det är att jag har lite problem i rummet runt 35hz och fick helt enkelt ner peaken genom att plugga dem på det sättet. Sen korrigerar jag baskurvan med subben så att jag får en jämn och fin frekvenskurva.

Såg att du frågade om jag tyckte subben fungerade bra också. Som du påpekar så är den dyr ny, men jag fick tag på den begagnad för i stort sett halva priset, fortfarande mycket pengar, men för de pengarna så tror jag inte man hittar en bättre sub :huh: Jag tycker verkligen den gör ett bra jobb och spelar sån bas som jag vill ha, snabb, rapp, kontrollerad bas med bra tryck! Kalibreringfunktionerna är riktigt bra också, lite lurigt i början att få grepp om allt, men har man grejat ett tag med den så kan man få den att spela precis som man vill.

Mvh
Danne

Redigerat av danielsundmark, 21 oktober 2007 - 01:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.