Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nad + Dator = FEL! (Tydligen)

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 mars 2006 - 17:58

Unregistered8a7fe84d
  • Unregistered8a7fe84d
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Tjena!

Var inne på Hifi-klubben idag med min c372
för att det brusar när man skruvar upp volymen, och att det liksom "knäpper till" i högtalarna
när man slår på förstärkaren.

Tog med förstärkaren in till h-k där en säljare kopplade den till ett par Cerwin Vega som stod där.
Väl inkopplad så slog han på den och det lät inga konstiga ljud överhuvudtaget (förmodligen för att ljudnivån i en h-k butik inte är särskilt tyst...).

Fick snacka med en annan säljare som sa att det kan bero på strömstörningar i huset och att det kan behövas ett nätfilter. Jag fick iallafall låna hem en annan likadan förstärkare för att se om det var det som var felet...

När jag kommer hem så kopplar jag in det nya förstärkaren precis likadant som den gamla.
Inga störningar alls, inga konstiga ljud när man skruvar upp eller nånting...
Så då var det alltså förstärkaren det var fel på.

Jag ringde till säljaren och då frågade han om jag hade kopplat den till en dator.
Ja sa jag det hade jag. Då berättade han att det inte var så bra att koppla en påslagen dator till förstärkaren eftersom att en dator innehöll så mycket "skitström". Det var alltså en säkring som hade gått i förstärkaren (kommer inte ihåg vad han kallade den) som såg till att det "knäppljudet" bland annat inte skulle höras i högtalaren.

Nu ska den skickas iväg på service, och han sa att det inte var säkert att det gick på garantin eftersom att det var självförvållat...

Står det någonstans att man inte får koppla en dator till förstärkaren??? Tror inte det...
Ska man inte kunna koppla andra ljudkällor till en förstärkare än cd & dvd-spelare?
Borde inte en sån kraftig förstärkare från Nad som kostar 7000:- tåla lite "skitström"???
Och borde inte Nad stå för reperationen när man inte får någon information om detta överhuvudtaget när man köper förstärkaren???

/Lite irriterad

#2

Postad 09 mars 2006 - 18:17

alexandre
  • alexandre
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Lusläs manualen, står det ingen varning där så skall det vara grönt. Ljudkort från dator bör anses vara en sådan sak man rimligen kopplar till förstärkaren vilket gör att konsumentköplagen borde gälla (även om inte garantin gör det).

#3

Postad 09 mars 2006 - 18:59

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
det är väldigt vanligt att det blir problem om man kopplar in datorn till stereon med en analog kabel, har själv pajat en receiver på det viset en gång, hett tips är att koppla optiskt och samtidigt få bättre ljud.
kan hålla med om att det är dåligt att det inte står i manualerna tydligt att man inte ska koppla in en dator med analog kabel, eller att de kan bygga en ingång som tål vanlig analog ingång från dator.

Redigerat av Unregistered46a10d28, 09 mars 2006 - 19:04.


#4

Postad 09 mars 2006 - 20:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0
Kör optiskt eller använd en jordavskiljare:

Postad bild

http://www.hifiklubb...ehoer_Svart.htm

#5

Postad 09 mars 2006 - 20:18

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
biltema har en jordavskiljare med för typ 79kr...

#6

Postad 09 mars 2006 - 22:07

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0
Hej,

Det är tyvärr så att vi har märkt på många olika förstärkare att om man kopplar in en dator som är igång att det kan bli uppkomma strömspikar på grund av potentialskillnader och andra fenomen. Därför går vi ut med information om detta på vår hemsida. Man ska också i alla butiker få kvittot tillsammans med en garantifolder som innehåller denna information.

Det står också in manualen att man inte ska göra några inkopplingar när apparaten är påslagen.

Mvh Mathias

#7

Postad 10 mars 2006 - 00:29

Unregistered8a7fe84d
  • Unregistered8a7fe84d
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

det är väldigt vanligt att det blir problem om man kopplar in datorn till stereon med en analog kabel, har själv pajat en receiver på det viset en gång, hett tips är att koppla optiskt och samtidigt få bättre ljud.
kan hålla med om att det är dåligt att det inte står i manualerna tydligt att man inte ska koppla in en dator med analog kabel, eller att de kan bygga en ingång som tål vanlig analog ingång från dator.


Det är ju rätt svårt att koppla med optiskt kabel i en C372...
Finns liksom bara analoga ingångar.

Hej,

Det är tyvärr så att vi har märkt på många olika förstärkare att om man kopplar in en dator som är igång att det kan bli uppkomma strömspikar på grund av potentialskillnader och andra fenomen. Därför går vi ut med information om detta på vår hemsida. Man ska också i alla butiker få kvittot tillsammans med en garantifolder som innehåller denna information.

Det står också in manualen att man inte ska göra några inkopplingar när apparaten är påslagen.

Mvh Mathias


Vid mitt köp fick jag ingen garantifolder.
Den enda gången det står i manualen att alla apparater ska vara avslagna är om anslutningar till PRE OUT 1 & 2 och MAIN IN görs (det står ingen annanstans).
Läser man vid AUX ingång (som jag kopplat min dator till) så står det inga varningar alls.

Läste på länken om jordavskiljaren, där står det ju att inkoppling av dator kan skada förstärkaren.
Men det är också det enda stället jag har läst det. Det kan ju inte vara så att man som köpare ska gå igenom alla produkter på hifiklubbens hemsida för att få reda på information.

Sen kan jag också tycka att det är för dåligt att man inte ska kunna använda en dator som musikkälla till sin stereo.

#8

Postad 10 mars 2006 - 00:46

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Har aldrig någonsin haft några problem med analog koppling av dator till förstärkare.
Och då pratar jag sedan tiden då den första Pentiumen kom ut (hela 66 MHz processor) när det nu var.

Ett otal datorer och förstärkare har passerat och inte tillstymmelse till problem. Vad beror det på? Ljudkortet?

#9

Postad 10 mars 2006 - 01:20

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Oftast beror det på potential-skillnader mellan fas och nolla (eller jord). När det gäller inkoppling av utrustning i en förstärkare så brukar det framgå på antingen de första sidorna i manualen eller de sista att man ALDRIG ska koppla in saker som samtidigt är kopplade till elnätet. Det spelar liksom inte någon roll om det är dvd-spelare, nätdriven cd-freestyle eller en dator. Detta brukar stå angivet någonstans i alla manualer.

Nu är det inte sagt att även om man kopplar bort strömmen ifrån en dator, så försvinner risken för att en förstärkare kan skadas efter inkoppling. Det är nämligen väldigt vanligt att det det läcker ström till olika delar av en dator. T.o.m. till datorns hölje...

Jag minns t.ex. för flera år sedan då min dator var parkerad under ett bord som stod mot en vägg med fönster på. Rakt bakom skärmen och under bordet fanns en radiator för vattenburen värme och när jag satt och "trummade" med mina bara tår på elementet samtidigt som jag greppade det gamla tangentbordets metalliska undersida så fick jag känna på ganska rejäla kittlingar i hela kroppen :unsure: ...
Det tyder på spänningar en bra bit över 50 volt, förmodligen en bit över 100 volt också...
Problemet kan dels komma ifrån datorernas nätdelar, dels ifrån de jordpunkter som finns på moderkort och liknande (de leds nämligen ofta till chassiet) och dels kan läckströmmar uppstå i de insticks-kort som finns i datorer. Att då friskt våga koppla en dator som kanske dessutom är spänning-satt till en förstärkare vars ingång MAX vill ha 2 volt är lite av ett lotteri. Det KAN gå bra och för det mesta så går det också rätt bra, men har man otur, så kan det också gå illa...

Det är inte så konstigt att en Hifi-tillverkare INTE vill ta ansvar för vad som händer när folk kopplar in mer eller mindre okontrollerade grejer som datorer till deras förstärkare....
Det är ju ungefär som att skylla en tillverkare för att en förstärkare går sönder i samband med blixt-nedslag eller nå't...

Ps. Jag har själv "grillat" en ingång i min gamla reciever 2 gånger genom att koppla den till datorn...
TROTS att jag inte är helt dum i tummen s.a.s...

EDIT:
Ojsan, jag glömde ju att ge ett gott råd...

Vill man nödnvändigtvis ha sin dator kopplad till sin förstärkare så är optiskt kablage att föredra (ingen elektrisk kontakt, ingen risk för skador p.g.a. elektricitet). Har förstärkaren inte några optiska ingångar utan bara elektrisk (koaxial) digital-ingång så finns det billiga konvertrar som kan konvertera optiska digitala signaler till elektriska och vice versa.

Har man då ingen digital-ingång i sin förstärkare ALLS så blir det lite knepigare, men man kan fortfarande reducera risken genom att t.ex. använda ett externt usb-ljudkort. En sådan där liten dosa med egen strömförsörjning iform av en adapter (nätbula). Risken finns fortfarande för skador, men den är avsevärt mycket mindre eftersom det externa ljudkortet förhoppningsvis "tar smällen" om det skulle uppstå problem. Alla dessa alternativ kan man hitta hos t.ex. biltema, jag gissar även på att butiker som KjelloCompany och ClaesOhlsson också har alternativ att erbjuda.

Jag tror t.o.m. att det finns externa D/A-omvandlare i budget-klass som kan konvertera digitala signaler ut från en dator till vanliga analoga signaler som man kan mata in en förstärkare och det är nog det bästa alternativet ur ljudkvalitets-synpunkt. Då placerar man med fördelen D/A-omvandlaren så nära förstärkaren som möjligt och skickar digitala signaler till den för att på så sätt ha så kort signal-sträcka för de känsliga analoga signalerna som möjligt.

Lycka till. Det löser sej säkert...

Redigerat av Unregistered959, 10 mars 2006 - 01:29.


#10

Postad 10 mars 2006 - 13:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0
Det beror ju till stor del på att många nätdelar till datorer är ganska kassa konstruktioner,
tillverkade med billigast möjliga komponenter.

Antec gör bra nätdelar, helt klart värt priset om man har tänkt köra från datorn till
stereo/hemmabio. Mindre risk för spänning i chassit, brum osv.

Sen ska datorn helst kopplas till samma el-uttag om det går. Då minskar risken för "ground loop"
(brum). Har man TV-kort i datorn så är en jordavskiljare till antennkabeln nästan ett måste.

Det har skrivits tidigare men tål att upprepas - koppla aldrig in datorn utan att stänga
av den först, med strömbrytaren på nätdelen. Om det inte finns någon, dra ut sladden istället.


Lite upprepning blev det kanske ;)

Redigerat av Ageve, 10 mars 2006 - 13:39.


#11

Postad 10 mars 2006 - 14:39

Unregistered8a7fe84d
  • Unregistered8a7fe84d
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Lite uppdatering då

Var inne på h-k idag och skulle lämna tillbaka förstärkaren som jag hade lånat.
Säljaren som jag hade snackat med igår var ledig idag så jag fick hjälp av en annan kille.
Jag berättade hela historien igen för honom och då sa han att den fick skickas iväg på lagning.
Han sa att det kunde ta upp till 3 veckor att få den lagad.
Sen gick han in i ett visningsrum där det stod en 372a i samma färg som min som han sa
att jag kunde ta. Så kunde han köra min förstärkare som demoex när den kom tillbaka från servicen.

Så vi bara bytte förstärkare i affären och bytte chassit för att demoexet var lite repigt.

Nu är Hifi-Klubben tillbaks på min "tycka om" lista..

#12

Postad 10 mars 2006 - 16:28

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Lite uppdatering då

Var inne på h-k idag och skulle lämna tillbaka förstärkaren som jag hade lånat.
Säljaren som jag hade snackat med igår var ledig idag så jag fick hjälp av en annan kille.
Jag berättade hela historien igen för honom och då sa han att den fick skickas iväg på lagning.
Han sa att det kunde ta upp till 3 veckor att få den lagad.
Sen gick han in i ett visningsrum där det stod en 372a i samma färg som min som han sa
att jag kunde ta. Så kunde han köra min förstärkare som demoex när den kom tillbaka från servicen.

Så vi bara bytte förstärkare i affären och bytte chassit för att demoexet var lite repigt.

Nu är Hifi-Klubben tillbaks på min "tycka om" lista..

<{POST_SNAPBACK}>

SMIDIGT!
Sån't gillar vi ;) ...

#13

Postad 11 mars 2006 - 21:35

Setherial
  • Setherial
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

biltema har en jordavskiljare med för typ 79kr...

<{POST_SNAPBACK}>



Hur bra är den jämfört med med hifi klubbens för 398kr?


Tror ni det kan vara bra att köpa en sån oavsett om man inte haft problem med dator tll stärkare?

#14

Postad 11 mars 2006 - 23:32

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
kan väl se det som en extra försäkring eftersom många har haft problem med dtor och stärkare för 79 spänn är det bara att testa. Tror absolut att biltemas och hifiklubbens är likärdiga

#15

Postad 11 mars 2006 - 23:53

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Hej,

Det är tyvärr så att vi har märkt på många olika förstärkare att om man kopplar in en dator som är igång att det kan bli uppkomma strömspikar på grund av potentialskillnader och andra fenomen. Därför går vi ut med information om detta på vår hemsida. Man ska också i alla butiker få kvittot tillsammans med en garantifolder som innehåller denna information.

Det står också in manualen att man inte ska göra några inkopplingar när apparaten är påslagen.

Mvh Mathias

<{POST_SNAPBACK}>

man behöver ingen dator för att det skall knäppa och smälla i högtalarna när det gäller nad

#16

Postad 12 mars 2006 - 11:46

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Jag har fått fel på två förstärkare som varit kopplade mot dator, ingångsteget brännt på den ena och bara lite skadat på den andra, numera kör jag optiskt! Jag ska köpa en optisk omvandlar för tv-ljudet också.

#17

Postad 12 mars 2006 - 12:42

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0
Varför pajjar inte datorhögtalare lika lätt som en reciever, eller gör de det?
De har ju också en inbyggd integrerad förstärkare.

Om man har jordade vägguttag, en förstärkare med jordad kontakt och en dator med jordad kontakt. Är man då fri från potentialskillnader?

/Heron

#18

Postad 12 mars 2006 - 15:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Varför pajjar inte datorhögtalare lika lätt som en reciever, eller gör de det?
De har ju också en inbyggd integrerad förstärkare.

Dator högtalare brukar faktiskt inte ha en integrerad förstärkare inbyggd. De brukar bara ha ett slutsteg!
En integrerad förstärkare innehåller förutom slutsteg en förförstärkare, där man kan välja källa och det är ofta som skadorna uppstår just i ingångs-väljar kretsarna.

De är ju inte i första hand konstruerade för att passa ihop med en dator-miljö...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.