Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple HomeKit

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 februari 2018 - 09:17

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Hej

Hittade ingen tråd där det diskuteras Apple HomeKit så jag tänkte att jag startar en.
Det borde finnas några stycken här inne som styr sitt smarta hem med HomeKit.

Tanken med denna tråd är att vi kan diskutera nya tillbehör, hemautomatisering etc.....

Jag har själv börjat bygga med Philips Hue och använder den senaste appleTv som hub.
Kommande projekt kommer bli att bygga ut med brandvarnare, smart lås och mer rörelsesensorer och eventuellt kameror. Planen är att ersätta larmet från Sector alarm helt och hållet. Kanske det även blir en homepod så småningom.

Idag styr jag med appleTV, Apple Watch och iphone.

Hur har ni byggt upp era homekit?

Med vänlig hälsning, Kribban

#2

Postad 21 februari 2018 - 22:02

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Raspberry pi 3, Hassio, Home assistant och homebridge för apple med siri funktion.

Har nyligen startat (helt novis på pi'n) men det böjar likna något.

 

Har idag tellstick znet v2 med mängder av styrdon (både vanliga utanpåliggande brytare och inbyggda i väggar)

2st harmony hubbar där alla aktiviteter styrs fullt ut med siri. (tex titta på tv etc)

netatmo väderstation.

Verisure larm (snart med yale doorman lösning) där man kan larma på, av etc.

 

nästa steg blir att skapa vissa automationer som tex att vissa saker ska starta/tändas när man kommer hem.



#3

Postad 22 februari 2018 - 12:05

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

jag gör tvärtom :) Jag kommer att sälja min znet v2 och alla styrdon. Jag växlar helt enkelt över till homekit helt och hållet. Funderade som dig att använda min Raspberry Pi3 med homebridge för att styra telldus med Homekit men övergav den tanken då jag tycker det blir smidigare att ha det inbyggt i lampan.

 

Nu har vi precis köpt ny bostadsrätt så jag får avvakta en del för vet inte riktigt hur vi kommer att inreda den. Inflyttning i september. 

 

Mvh Kribban



#4

Postad 01 mars 2018 - 13:56

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

hur är det egentligen med Fibaros produkter som är märkta med Homekit? Klarar man sig utan Fibaros gateway för att styra dessa?

 

mvh Kribban



#5

Postad 30 september 2018 - 14:42

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Nu närmar det sig flytt och har börjat titta lite mer ingående på Elgatos produkter. Någon här som har erfarenhet av deras brandvarnare och termostater till element?

#6

Postad 30 september 2018 - 18:01

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Elgato kommunicerar endast med BT vad jag vet, nackdel/fördel i praktiken vet jag inte men borde innebära att du måste ha tex. brandvarnaren hyggligt nära HUB:en. Netatmo kör tex. över wi-fi, skulle kolla in deras nya/kommande brandvarnare.

Termostater känns tveksamt när det gäller funktion kontra behov, hur mycket/ofta justerar du värmen på radiatorerna?

Kommer en hel del intressant när det gäller HomeKit framöver, Aqara tex. som enligt uppgift skall lansera deras nya HUB i Europa och US nu under hösten. Även IKEA har ju en hel del på gång.

#7

Postad 01 oktober 2018 - 07:11

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

hmmm såg detta med Bluetooth. Försökte bilda mig en uppfattning igår hur väl detta fungerar. BLE ska tydligen ha en räckvid på 100 m men när man läser användares intryck så är det blandade resultat.

 

Idag så justerar jag inte värmen särskilt ofta men tanken med att ersätta termostateran på radiatorerna är att energieffektivisera, t.ex när man öppnar ett fönster för vädring så stänger man av värmen i det rummet. Även sänka temperaturen under dagarna när ingen är hemma och även på natten när alla sover.

 

Netatmo är helt klart ett alternativ som jag behöver fördjupa mig i :)



#8

Postad 01 oktober 2018 - 07:11

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Elgato kommunicerar endast med BT vad jag vet, nackdel/fördel i praktiken vet jag inte men borde innebära att du måste ha tex. brandvarnaren hyggligt nära HUB:en. Netatmo kör tex. över wi-fi, skulle kolla in deras nya/kommande brandvarnare.

Termostater känns tveksamt när det gäller funktion kontra behov, hur mycket/ofta justerar du värmen på radiatorerna?

Kommer en hel del intressant när det gäller HomeKit framöver, Aqara tex. som enligt uppgift skall lansera deras nya HUB i Europa och US nu under hösten. Även IKEA har ju en hel del på gång.

Jag kör med Nests brandvarnare (Nest Protect) sedan drygt två år. Supernöjd. Inga falsklarm än så länge.  De tre larm (svärmor vid ugnen i köket, grannarna som fyllde trapphuset med os från deras vidbrända, byggare bob som kapade laminatskivor vid renovering av sovrum) som kommit, gick samtliga utan problem raka spåret till mobilen också. 

Det är iofs inte HomeKit (så lite off topic, sorry) men de fungerar med IFTTT så man kan fortfarande para ihop med sina andra pryttlar, tex HUE.



#9

Postad 07 december 2018 - 20:06

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Och där aktiverade jag zoner för mina lampor :D Tog ett år innan jag hittade den funktionen. Nästan all belysning är nu smart. Ska bara hitta en bra lösning för mina badrumsskåp som har lysrör samt tvättstugan som också har ett lysrör.

Redigerat av kribban, 07 december 2018 - 20:07.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.