Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rörförstärkare vs transistor

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 21 maj 2020 - 12:01

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Blir kul att testa vad den tycker om mina ref2k! Försöker att inte ha så höga förväntningar!

#52

Postad 21 maj 2020 - 14:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är väl rimligt att ha höga förväntningar på en sådan pjäs :)
Hur väl det matchar en specifik högtalare och hur man skall välja rätt försteg är ju iofs. mycket upp till den personliga smaken.
 



#53

Postad 21 maj 2020 - 15:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Går lite fram och tillbaka. Lust att spara till en fin rör förstärkare. Har Primare steg idag som jag börjar bli lite trött på. När folk skriver att rör är mycket jobb så blir man lite mörkrädd. Känner jag sitter nöjd med högtalare. De får gå 5 år till. Pandemin som bara ställer till allt. Hade tänkt nytt effektsteg som är lite mindre i still i storlek med Heed Audio eller en liten rör hade också passat in i mitt valda utrymme. Vill helst betalab runt 13k, kan sträcka mig upp mot 20k ifall det finns något guldkorn.

#54

Postad 21 maj 2020 - 17:30

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Precis, jag fick kalla fötter när jag läste om rörbyten m.m! Sen att de skulle kosta typ 32k att bara byta alla rör gjorde att jag avstog! Antar att iaf rören på slutsteget måste bytas nån gång iaf! Sen att man ska ha hög känslighet på högtalarna m.m och de har inte mina! Oavsett vad som står i papprerna så när den lägsta djupbasen kommer så kräver de antagligen sin stärkare för att de ska låta fint! Min emotiva räcker då inte nånstans just när de kommer till riktigt låga frekvenser! Mina canton dippar ner till ca 3ohm och Ymern är ju specad ända ner 1 ohm vilket känns bra!

#55

Postad 21 maj 2020 - 19:26

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Blir ett beggat Bladelius ymer mk2 istället, ska inte gå in på detaljer, men detta känns mycke bättre för mig!

Låter som ett mycket bättre val än rör, om du är ute efter hög effekt i låg impedans (=hög ström) och baskontroll i stora högtalare som prio. Och slipper byta dyra högeffektsrör.



#56

Postad 21 maj 2020 - 21:52

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Precis, jag fick kalla fötter när jag läste om rörbyten m.m! Sen att de skulle kosta typ 32k att bara byta alla rör gjorde att jag avstog! Antar att iaf rören på slutsteget måste bytas nån gång iaf! Sen att man ska ha hög känslighet på högtalarna m.m och de har inte mina! Oavsett vad som står i papprerna så när den lägsta djupbasen kommer så kräver de antagligen sin stärkare för att de ska låta fint! Min emotiva räcker då inte nånstans just när de kommer till riktigt låga frekvenser! Mina canton dippar ner till ca 3ohm och Ymern är ju specad ända ner 1 ohm vilket känns bra!

Ok.

Jag funderar fram och tillbaka. Får vänta lite att köpa allt på grund utav att samhället går under. Jag har några alternativ. Mina krav är kvalitet och storlek. 50-70 stabila watt räcker för min del, så länge det klarar minst 3ohm. Där är minimun dipp på KEF. Annars får det bli KEF LSX eller Genelec G2/G3. 

Du blir säkert nöjd.



#57

Postad 22 maj 2020 - 13:12

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Då har man steget hemma, tyvärr jobbar man eftermiddag så blir inatt att koppla in den! Byggd som en pansarvagn och den var fruktansvärt tung och otymplig! Otroligt nog så håller min ikea tvbänk verkar de som!

#58

Postad 22 maj 2020 - 14:43

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Då har man steget hemma, tyvärr jobbar man eftermiddag så blir inatt att koppla in den! Byggd som en pansarvagn och den var fruktansvärt tung och otymplig! Otroligt nog så håller min ikea tvbänk verkar de som!

införskaffa lite tegelstenar så borde fungera fint, LOL

#59

Postad 22 maj 2020 - 16:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

införskaffa lite tegelstenar så borde fungera fint, LOL


Bra idé där. Jag hade en fantastiskt vibrationsfri hylla av just bränt tegel filtfötter och gummi i flera lager. Extremt kostnadseffektivt.

#60

Postad 23 maj 2020 - 00:39

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Men sablars vilken värme den utstrålar! Får nog slå av värmen helt i rummet! Hur pass varm ska en sån maffig grej igentligen bli?

#61

Postad 23 maj 2020 - 00:55

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Men sablars vilken värme den utstrålar! Får nog slå av värmen helt i rummet! Hur pass varm ska en sån maffig grej igentligen bli?

Har för mig jag läst den blir väldigt varm. Tror du får problem med att maxa Ymer. Gissar på du blir döv om du gör det. Alla förstärkare blir varma lika så om de är klass D. Köpa en tyst fläkt kanske löser det hela.

Redigerat av Buddaz12, 23 maj 2020 - 00:58.


#62

Postad 23 maj 2020 - 01:27

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Ska prova imorn hur de låter ordentligt! De finns småknappar på baksidan med ”mode 1 och mode 2? Vad är de för nåt? Står inte i manualen iaf! Om man nu ska följa boken så ska man aldrig slå av den...så då är frågan, vad fasiken har den för standby förbrukning? Vill ju kunna spela då och då och inte behöva låta den gå varm i en timme innan man spelar för att den ska låta så bra som möjligt! När man lyssnar musik förstår man ju att den tar en hel del ström, men standby borde den ju rimligtvis vara ganska snäll! Tur att jag var seriös när jag byggde biorummet! Drog 3 separata matningar med 2.5 kabel i väggen! Så till stereon har jag 3 uttag med 3.2kw till varje!

#63

Postad 23 maj 2020 - 01:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ska prova imorn hur de låter ordentligt! De finns småknappar på baksidan med ”mode 1 och mode 2? Vad är de för nåt? Står inte i manualen iaf! Om man nu ska följa boken så ska man aldrig slå av den...så då är frågan, vad fasiken har den för standby förbrukning? Vill ju kunna spela då och då och inte behöva låta den gå varm i en timme innan man spelar för att den ska låta så bra som möjligt! När man lyssnar musik förstår man ju att den tar en hel del ström, men standby borde den ju rimligtvis vara ganska snäll! Tur att jag var seriös när jag byggde biorummet! Drog 3 separata matningar med 2.5 kabel i väggen! Så till stereon har jag 3 uttag med 3.2kw till varje!

Har för mig jag har läst att de olika lägen är för kall och varm start.

#64

Postad 23 maj 2020 - 08:29

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Hur menar du? Att den ligger tex i mode 1 på hög effekt även i standby och mode2så blir de billig typ i standby? Kan tänka mig att de är så iaf

#65

Postad 23 maj 2020 - 09:04

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
De jag testat hittils på halvhög volym är att Baslåtar med djupbas som distat förut, de distar inte med ymern!

#66

Postad 23 maj 2020 - 11:47

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Men sablars vilken värme den utstrålar! Får nog slå av värmen helt i rummet! Hur pass varm ska en sån maffig grej igentligen bli?

När jag hörde att du skulle ha in den i en IKEA möbel så var jag på väg att säga att du behöver se till så den har god luftgenomströmning.
Men du insåg ju detta ganska snabbt vad jag förstått.

I ett senare inlägg undrade du över standby lägena. Har inte läst detta om just Ymer men eftersom det är samma konstruktör till min Thor 3 så tror jag det är samma resonemang kring designen. Det finns två nivåer på standby för att man skall ha möjlighet att uppfylla kriteriet som gäller inom europa kring hur mycket effekt enheten får dra i standby. Det ändra läget som finns är vad jag förstått det läge som ger lite mer förvärmning på komponenterna och ger ett bättre ljud direkt vid start av uppspelning.


Redigerat av Blåtand, 23 maj 2020 - 11:49.


#67

Postad 23 maj 2020 - 12:23

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Har tryckt in den i läge 1, går dock inte att ändra tillbaka alls nu! Som att knappen har fastnat

#68

Postad 23 maj 2020 - 20:45

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Är en helt annan ljudkaraktär! Trodde faktiskt de var försteget som skulle göra de mesta ljudet! Men de är stor skillnad i ljudkaraktär och de enda jag bytt ur är slutsteget! Allt annat är samma som förut! Störst skillnad tycker jag är den där totala kontrollen på elementen som man ser med ögat! Däremot så är de
Mycke mindre djupbas och bas med ymern! Dock var de ju humunguska mängder bas med emotivan så de är väl antagligen normal bas nu!

#69

Postad 23 maj 2020 - 21:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är en helt annan ljudkaraktär! Trodde faktiskt de var försteget som skulle göra de mesta ljudet! Men de är stor skillnad i ljudkaraktär och de enda jag bytt ur är slutsteget! Allt annat är samma som förut! Störst skillnad tycker jag är den där totala kontrollen på elementen som man ser med ögat! Däremot så är de
Mycke mindre djupbas och bas med ymern! Dock var de ju humunguska mängder bas med emotivan så de är väl antagligen normal bas nu!

Säkert mer kontrollerad. Förstår bara inte varför du lyssnar blint på basen. Ljud är mer än bas. Du kanske upplever samma fenomen som mina öron gör med Hegel maskiner, överdimensionerad bas. Låt det gå någon dag. Är du inte nöjd är det bara att byta. Har aldrig riktigt hört Canton. Kan ej säga vad som passar.

Redigerat av Buddaz12, 23 maj 2020 - 21:23.


#70

Postad 23 maj 2020 - 21:33

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Ja helt klart överdimensionerad bas i emotivan! Allt verkar bra så inte lämnar jag tillbaka! Är ju för att man varit van och då tror man ju automatiskt att de ska vara den mängden bas! För de vart ganska mycke mindre bas med ymern! Däremot så stramade den upp de hela ordentligt! Om du hör ett par reference K så kanske du förstår min förälskelse i djupbasen! Är ju de där mysiga ryggmassagen jag saknar, inte ljudet!

#71

Postad 23 maj 2020 - 23:33

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ja helt klart överdimensionerad bas i emotivan! Allt verkar bra så inte lämnar jag tillbaka! Är ju för att man varit van och då tror man ju automatiskt att de ska vara den mängden bas! För de vart ganska mycke mindre bas med ymern! Däremot så stramade den upp de hela ordentligt! Om du hör ett par reference K så kanske du förstår min förälskelse i djupbasen! Är ju de där mysiga ryggmassagen jag saknar, inte ljudet!

Det värsta jag har hört är KEF Moun med ett märke jag ej mins med Johan Coorg och Audiovector R11 med Gryphon Audio på demo med Kliftorth familjen. Bor ej i Sverige och här är Canton inte direkt det man hittar i butiken utan är mest andra exotiska märken. Orkar ej analysera så mycket, lyssnar mer på själva musiken. Ljudet jag kör är rätt rent för min smak. Jag funderar på att köra Naim och kasta ut Primare.

#72

Postad 24 maj 2020 - 00:09

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Är då sjukt nöjd hittils! För som sagt, bra bas är de! Är andra sakerna som spelar för mycke istället! Har varit väldigt noga när man spelat och hållt koll på elementen innan man sätter sig i soffan så man vet hur mycke man törs öka volymen! De jag märkte omg med ymern var att alla 3 basarna spelar exakt samtidigt och väldogt distinkt och direkt! Med emotivan var konrörelsen enorm på översta, mitten lite mindre och längst ner ganska lite! Därmed trodde jag de hade med delning att göra eller försteget på nåt sätt! Men med samma försteg med ymern så rör sig dem lika mycke! Av för lite ork tycker man väl att alla elementen borde röra sig lika mycke ändå, fattar inte vad den höll på med emotivan. De är inget synfel heller för kompisen tyckte direkt oxå att de var underligt! De står 180/400/2800 på alla hifi sidor som säljer ref2k,,,men de är fel, dem är delad 180/3000hz! Har pratat själv med canton om detta!

#73

Postad 24 maj 2020 - 17:39

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Är då sjukt nöjd hittils! För som sagt, bra bas är de! Är andra sakerna som spelar för mycke istället! Har varit väldigt noga när man spelat och hållt koll på elementen innan man sätter sig i soffan så man vet hur mycke man törs öka volymen! De jag märkte omg med ymern var att alla 3 basarna spelar exakt samtidigt och väldogt distinkt och direkt! Med emotivan var konrörelsen enorm på översta, mitten lite mindre och längst ner ganska lite! Därmed trodde jag de hade med delning att göra eller försteget på nåt sätt! Men med samma försteg med ymern så rör sig dem lika mycke! Av för lite ork tycker man väl att alla elementen borde röra sig lika mycke ändå, fattar inte vad den höll på med emotivan. De är inget synfel heller för kompisen tyckte direkt oxå att de var underligt! De står 180/400/2800 på alla hifi sidor som säljer ref2k,,,men de är fel, dem är delad 180/3000hz! Har pratat själv med canton om detta!

Att hålla koll på elementen med ögonen, hur mycket de rör sig och utifrån det gissa hur högt man kan spela för att inget ska gå sönder lär vara mycket svårt.
Men dina högtalare har ju ganska bra effekttålighet (700 watt med odistad signal). Du har ju nu skaffat en kraftfullt slutsteg, men utifrån förutsättningarna, så skulle du troligen ligga på bristningsgränsen för vad grejerna tål när du närmar dig ett SPL peak på knappt 120 db mellan tummen och pekfingret, tänker jag.

Bättre är att lyssna om det distar och låter dåligt behöver man fort sänka, för att vara på säkra sidan och inte spela sönder något.
Element som rör sig tusentals gånger per sekund är ju direkt omöjligt att ens studera slagländen med ögat.
Din Ymer kommer lämna effekt så det räcker för nästan alla situationer, men inte alla.
När effekten sviktar börjar det dista, är signalen distad kan en högtalares element spelas sönder med effekt/watt långt under angiven effekttålighet.

Redigerat av hampestampe, 24 maj 2020 - 17:42.


#74

Postad 24 maj 2020 - 19:55

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Att hålla koll på elementen med ögonen, hur mycket de rör sig och utifrån det gissa hur högt man kan spela för att inget ska gå sönder lär vara mycket svårt.
Men dina högtalare har ju ganska bra effekttålighet (700 watt med odistad signal). Du har ju nu skaffat en kraftfullt slutsteg, men utifrån förutsättningarna, så skulle du troligen ligga på bristningsgränsen för vad grejerna tål när du närmar dig ett SPL peak på knappt 120 db mellan tummen och pekfingret, tänker jag.

Bättre är att lyssna om det distar och låter dåligt behöver man fort sänka, för att vara på säkra sidan och inte spela sönder något.
Element som rör sig tusentals gånger per sekund är ju direkt omöjligt att ens studera slagländen med ögat.
Din Ymer kommer lämna effekt så det räcker för nästan alla situationer, men inte alla.
När effekten sviktar börjar det dista, är signalen distad kan en högtalares element spelas sönder med effekt/watt långt under angiven effekttålighet.


Har aldrig vägat spela tills de låter dåligt, de står 500/800 på mina ref2k och inte 400/700 som de står på alla sidor. När jag kollat på elementen så är de ju på extrema lågbas låtar som man verkligen ser hur dom rör på sig! Är de normala låtar så har jag aldrig kollat för så högt går de inte att spela att dem rör sig lika mycke. Skulle jag dra på tills de distar med dem låtarna så hade jag bottnat elementet lätt och då är de verkligen stor risk att den är förstörd efter de.

#75

Postad 24 maj 2020 - 20:43

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Pratade nyss med bladelius, 6-8w i standbyläge säger supporten! Då är de bara lämna på den då, fast de är ju dock väldigt bra siffror med tanke på att den är varm ännu på morgonen när den står i standby!

#76

Postad 26 maj 2020 - 09:48

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 1

Pratade nyss med bladelius, 6-8w i standbyläge säger supporten! Då är de bara lämna på den då, fast de är ju dock väldigt bra siffror med tanke på att den är varm ännu på morgonen när den står i standby!

Är den varm på morgonen så kan det nog inte vara 8w bara eller hur?



#77

Postad 26 maj 2020 - 15:05

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Enligt bladelius egen sida, mailade och frågade! Alltså de blir ju varmt i biorummet och den är ju inte het! Man känner att den är lite varmare än övriga omgivningen! Om man skulle sätta in en 8w lampa där inne så skulle de nog oxå vara lite varmare så kanske de stämmer! Är ju efter eu direktiv med dem där standbylägena! Tror nog de tar en bra stund innan den kallnar oxå för när den blivit arbetstemp och jag bryter strömmen helt så nog tror jag den är ljummen några timmar senare.

#78

Postad 26 maj 2020 - 15:46

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Mina slutsteg Alpha 10 är inte närheten av din Ymer, men de blir riktigt varma och bidrar stort tillsammans med plasman till att jag aldrig drar igång värmen i vardagsrummet under vinterntid.  B)  :lol:  



#79

Postad 26 maj 2020 - 16:28

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Mina slutsteg Alpha 10 är inte närheten av din Ymer, men de blir riktigt varma och bidrar stort tillsammans med plasman till att jag aldrig drar igång värmen i vardagsrummet under vinterntid. B) :lol:

Jag hade problem med min Primare A34.2 när jag bytte möbel. Den dog så fort jag hade volymen över 50. Trodde det var något fel. Var tvungen att ge den mer luft så fungerade det fint. Även Klass D blir varm.

#80

Postad 27 maj 2020 - 00:47

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Märkte en väldigt tydlig skillnad nu såhär på nattkvisten! Alltså jag har som fått för mig att själva slutsteget gör ingen skillnad i ljud så länge dem har nog med kräm! Kan de verkligen stämma att de blir så stor skillnad som jag märkte nu? Körde på låg volym med min lp spelare och ett cambridge cp1 riaa steg! Har aldrig hört på maken till så fint ljud! Tyckte inte alls om ljudet från lp när jag körde cambridge riaa via emotiva xmc-2 försteget tidigare...men nu med ymern tyckte jag de lät så grymt bra på låg till normal lyssningvolym! Kan verkligen bladelius steget göra att ljudet blir så mycke bättre? Kan tänka mig för att den går i klass a första 45w att de faktiskt blir bra skillnad på lägre volym

#81

Postad 31 maj 2020 - 19:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Funderar på Cayin LA34. Är den bra. Letar efter något litet och kompakt. Är en sådan eller en Heed Audio elixir jag ser på. För tillfället KEF R100 som skall drivas. Efterhand kanske andra högtalare.

Redigerat av Buddaz12, 31 maj 2020 - 19:05.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.