Precis som Riksdaler beskriver det ska det "egentligen" funka med MCE. Dvs. du har uppåt två veckors EPG, och ska kunna markera vilket program du vill spela in och sen sätta ner HTPC:n i standby. Sen när programmet kommer ska den bonka igång och spela in. Öht ska datorn starta ur sitt standby-läge även av andra anledningar, t.ex. för att ladda hem EPG så att du har en fungerande sån.
Dvs. du ska inte egentligen behöva införskaffa något tredjeparts-program - när du redan kör Win MCE - för att få funktionen att datorn stängs ner (standby knappen på fjärren) och går igång igen (samma knapp, eller enligt inspelningsprogrammering/annan rutin).
Nu är det ju inte alltid så att teori och praktik möts, kanske särskilt när det gäller datorer. I teorin ska detta funka, men i praktiken så kan det vara dött. Jag har ägnat åtskilliga veckor av hösten åt att få min HTPC att funka med S3, det standby-läge du vill åt, att funka. Med varierande framgång. Efter massiv läsning här på forumet, på TGB, och på tystpc.nu så hittade jag en modell baserat på ett tjog forumtrådar och som sammantaget fixade det för mig.
Hur jag gjort kan du läsa om
här.Sen finns det möjligen en lite snabbare väg, och som innebär att du tankar ner det här programmet:
MCE Standby Tool, jag har det installerat på burken numera... Fast du bör ju ändå kolla in att du gjort allt "praktiskt" i den lista som jag kommit fram till behövs. Dvs. kolla byglingar på moderkort, kolla att bios har aktiverat stöd för S3 osv. Jag tror dock att du med programmet exempelvis kan skippa att köra det sk. registerhacket.
iMon har en lösning för sina fjärrar att sköta standby/resume, dvs. där du kopplar in fjärren till strömmen "före moderkortet", och låter fjärren ta över hela S3-funktionen. Jag har visserligen en iMon-fjärr, men har haft tillräckligt i övrigt med HTPC:n att göra och har därför inte ännu installerat det hele... Möjligen kan iMons lösning vara en genväg kring hela problem-bilden med standby, men det kan jag alltså i nuläget inte svara på...
Hoppas du blev någorlunda hjälpt av detta!