Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lurad på Playstation 3

71 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 September 2007 - 16:55

blom54
  • blom54
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag trodde jag gjorde en bra affär på en Ps3 på Tradera.
Killen som sålde spelet hette M och han var jätte trevlig i telefon.
Han ringde mig för han ville höra att jag var en seriös köpare så han skulle
posta paketet så fort pengarna kommit in på kontot.
Jag(min idiot) satte in pengarna på konto som tillhörde D, dem hade kontot gemensamt.
När jag inte fått något paket ringde jag honom och ville ha pengarna tillbaka och det skulle han fixa.
Nu har det 6 veckor och jag har varken sett något spel eller pengar(3225kr) och ingen M som svarar i telefon. Jag är så jäkla besviken.
Jag vet inte hur jag ska göra för att få igen mina pengar. Det är väl förmodligen kört :D

*** Personuppgifter avlägsnade (Tomas_D700)

Redigerat av Tomas_D700, 12 September 2007 - 00:19.

Postad 08 September 2007 - 16:59

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0
Vad väntar du på, det är bara att polisanmäla, rakt av.

Postad 08 September 2007 - 17:30

muraren
  • muraren
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Vad hade han för omdömen innan?

Postad 08 September 2007 - 18:01

hagv^
  • hagv^
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Betala _ALDRIG_ i förskott! Han kan heta Jesus och vara from som 1000 lamm men ta alltid det säkra före det osäkra. Kör med postförskott, då betalar man när man hämtar ut det. Brukar jag alltid propsa på. Hoppas det löser sig för dig!

Postad 08 September 2007 - 18:19

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Vad är oddsen att två killar delar på ett konto? Det är förmodligen D som har blåst dig...

Jag skulle bli vansinnig... Polisanmäla och sedan gå på hårt själv...

/Johan

Redigerat av Tomas_D700, 12 September 2007 - 00:20.

Postad 08 September 2007 - 18:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Skulle vilja påstå att du lurat dig själv.

Postad 08 September 2007 - 18:45

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Skulle vilja påstå att du lurat dig själv.

<{POST_SNAPBACK}>

Det hjälper inte att strö salt i såret.

Postad 08 September 2007 - 19:03

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Ett hett tips i fortsättningen. Betala aldrig i förskott utan att ha ngn form av försäkring.
Handlar man på Ebay tex med Paypal så har man iaf en bedrägeriförsäkring. Ser man också till att bara handla av försäljare med extra försäkringen så är man försäkrad till hela summan.
Tradera och sånt skit skulle jag aldrig handla på. Hör dagligen om folk som blir lurade där.

Enda du kan göra nu är att polisanmäla och hoppas på det bästa.

Redigerat av Unregistereddc471864, 08 September 2007 - 19:04.

Postad 08 September 2007 - 19:06

blom54
  • blom54
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
D:s konto går till sparbanken i Borås. Jag har ringt dit och fått det bekräftat.
Men banken lämnar ju tyvärr inte ut någon info om kontohavaren

/Klas

Redigerat av Tomas_D700, 12 September 2007 - 00:22.

Postad 08 September 2007 - 19:11

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Nej men polisen kan få fram den informationen om du anmäler.

Postad 08 September 2007 - 19:18

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Tjena.
Är ledsen för din skull men det drabbar ju inte bara er som köper grejer det drabbar ju även oss som säljer jag försöker alltid sälja mot förskottsbetalning har väl sålt så kanske 20ggr utan problem skickat ett via blockets giro och då hade killen paketet hemma hos sig tre dagar innan jag såg några pengar(lite nervös var jag) och nu senast en 360 via postförskott men jag gillar inte att skicka innan jag fått betalt då jag antingen kan få paketet i retur och pröjsa frakt två ggr eller om man skickar via dom andra säkra sätten så får köparen fingra på mina grejer utan att jag fått betalt.
Så nä jag önskar att det fanns något sätt att skicka mot förskott men ändå kunna göra det säkert för köparen.
Än en gång ledsen för din skull men du får anmäla det och hoppas på det bästa.

Ps. för er som kräver postförskott vad ska man göra om man inte har något giro eller förälder som äger firma sluta sälja saker?.

Postad 08 September 2007 - 20:20

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0
Trist att du blivit lurad och det är alltid lätt att vara efterklok. Du har egentligen bara en sak som du kan/måste göra. Polisanmäl skithögen fort som ögat! Du kommer förmodligen inte att få tillbaka några pengar för idioterna som pysslar med bedrägerier på den här nivån har sällan mer än kläderna på kroppen. Det du kan göra som i alla fall känns bra är ju att personen i fråga kommer att åka dit och förhoppningsvis hamna ännu längre ner i skiten han redan kryper i.

Postad 08 September 2007 - 20:56

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Tråkigt tråkigt. Polisen kommer inte bry sig nämnbärt men det brukar gå att spåra upp killen själv. Jag har ordnat med sånt här själv en gång. Blev blåst på en cykel men den kom tillbaka efter ett tag.

Till personen som undrar om postförskott. Bussgods har en tjänst där man kan ange vanligt bankkonto för postförskott.

Postad 08 September 2007 - 21:30

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Men kolla om snubben finns kvar på Tradera. Han måste ju ha uppgett nån adress när han gick med där. Då ska ju adressen stå där. Annars kan du ju höra med traderas personal. Dom kan säkert få fram adressen.
Du har ju oxå fått ett mail där adressen står. Den är ju säkert falsk men iaf.

Nästa gång.....kolla omdömet på den du köper av. Är denne seriös har han bra omdömen och är rädd om dom. Köp aldrig av personer som har noll i omdöme eller mycket negativt.

Jag har ropat in mycket på Tradera och alltid betalat i förskott och har aldrig blivit blåst. Fast så har jag ju aldrig köpt så dyra saker heller.

Sen finns ju Paysongaranti och Internetgirot som gör det hela idiotsäkert.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 08 September 2007 - 21:41.

Postad 08 September 2007 - 21:31

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Några efterkloka råd och steg:

Om du säljer
1. Kräv ett telefonnummer som du kan ringa upp samt dubbelkolla på hitta/eniro.
2. Skicka prylen till adressen som hör till telefonnummret.
3. Kräv halva betalningen i förskott.

Om du köper
1. Kräv ett telefonnummer som du kan ringa upp samt dubbelkolla på hitta/eniro.
2. Be säljaren posta/faxa kvittot.
3. Betala hälften när du fått kvitto och resten när du fått prylen.

Om något av ovanstånde inte funkar för köparen/säljaren. Vänd på steken och låt honom skicka hela betalningen/prylen i förskott. Om han nu tycker det är så självklart att man litar på folk man inte känner eller kan kolla upp så kan ju inte det vara något problem för honom att lita på dig istället :D

Skulle man trots allt bli blåst så blev man i alla fall inte av med alla pengarna.

Redigerat av Bertilsson, 08 September 2007 - 21:32.

Postad 08 September 2007 - 21:32

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Tjena.
Är ledsen för din skull men det drabbar ju inte bara er som köper grejer det drabbar ju även oss som säljer jag försöker alltid sälja mot förskottsbetalning har väl sålt så kanske 20ggr utan problem skickat ett via blockets giro och då hade killen paketet hemma hos sig tre dagar innan jag såg några pengar(lite nervös var jag) och nu senast en 360 via postförskott men jag gillar inte att skicka innan jag fått betalt då jag antingen kan få paketet i retur och pröjsa frakt två ggr eller om man skickar via dom andra säkra sätten så får köparen fingra på mina grejer utan att jag fått betalt.
Så nä jag önskar att det fanns något sätt att skicka mot förskott men ändå kunna göra det säkert för köparen.
Än en gång ledsen för din skull men du får anmäla det och hoppas på det bästa.

Ps. för er som kräver postförskott vad ska man göra om man inte har något giro eller förälder som äger firma sluta sälja saker?.

<{POST_SNAPBACK}>

Finns säkert massor av folk som är dumma nog att inte kräva postförskott/försäkring så du kan nog sälja till dem. Jag handlar iaf inget utan försäkring.

Postad 08 September 2007 - 22:00

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
"Finns säkert massor av folk som är dumma nog att inte kräva postförskott/försäkring så du kan nog sälja till dem. Jag handlar iaf inget utan försäkring"

Aj så alla som handlar mot förskottsbetalning är dumma nu också.

"Till personen som undrar om postförskott. Bussgods har en tjänst där man kan ange vanligt bankkonto för postförskott"

Bra men inte effektivt jag vill alltid skicka samma dag om det går så att kunden får sin vara dagen efter och dessutom tycker jag bussgods känns lite ovarsamma men framförallt tar dom lång tid på sig, jag har faktiskt skickat så en gång och personen betalade i förskott men ringer en vecka senare och menar på att han inte fått paketet vilket han inte fått heller men det löste sig efter några samtal.

radiozo- varför sparka på en som redan ligger? man är inte dum för att man hoppas på att det finns lite heder kvar i världen och det ville jag påpeka med mitt inlägg.

Jag ber dig blom54 om ursäkt för orelevanta inlägg från min sida och drar mig nu ur tråden.
Hoppas allt löser sig för dig och att killen åker dit rejält(ryska maffian finns alltid tillhands).
Mvh Alex

Postad 08 September 2007 - 22:33

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

"Finns säkert massor av folk som är dumma nog att inte kräva postförskott/försäkring så du kan nog sälja till dem. Jag handlar iaf inget utan försäkring"

Aj så alla som handlar mot förskottsbetalning är dumma nu också.

"Till personen som undrar om postförskott. Bussgods har en tjänst där man kan ange vanligt bankkonto för postförskott"

Bra men inte effektivt jag vill alltid skicka samma dag om det går så att kunden får sin vara dagen efter och dessutom tycker jag bussgods känns lite ovarsamma men framförallt tar dom lång tid på sig, jag har faktiskt skickat så en gång och personen betalade i förskott men ringer en vecka senare och menar på att han inte fått paketet vilket han inte fått heller men det löste sig efter några samtal.

radiozo- varför sparka på en som redan ligger? man är inte dum för att man hoppas på att det finns lite heder kvar i världen och det ville jag påpeka med mitt inlägg.

Jag ber dig blom54 om ursäkt för orelevanta inlägg från min sida och drar mig nu ur tråden.
Hoppas allt löser sig för dig och att killen åker dit rejält(ryska maffian finns alltid tillhands).
Mvh Alex

<{POST_SNAPBACK}>

Köper man av en privatperson i andra hand och betalar innan man ens fått se prylarna så får man skylla sig själv. Finns inga garantier för att man får ngt för pengarna då. Tyvärr kan man inte lita på folk för 5 öre.
Jag hör om folk som blir blåsta på pengar på tradera, blocket osv stort sett varje dag.

Postad 08 September 2007 - 22:45

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0

Vad väntar du på, det är bara att polisanmäla, rakt av.

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersom att det här e inte något prioriterat brott så kommer du nog aldrig få hjälp av polisen tyvärr, jag vet hur det känns för jag gjorde samma misstag, fast d här gällde en dator för 8000, man känner sig så dum å man har lärt sig av misstaget.

Jag anmälde detta till polisen, jag hade hans personnummer, adress osv, polisen fick allt av blocket också, solklart trodde jag, men nu har det gått 2 år å inget har hänt... polisen sa att dem får 100 sånna här typ av brott i veckan. Jag hade personligen lust å dra me mina polare till han, men eftersom att han bodde uppe i norrland så blev d inte av. Nu vet du iaf att aldrig betala nått i förskott till någon du inte känner. och polisen finns inte för en när man behöver det heller. ett skämt måste jag säga.

Hoppas att d löser sig för din skull iaf...

Postad 09 September 2007 - 01:49

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Kan ju faktiskt vara så att även han som står på kontot blivit lurad.
Typ någon illa vald bekant som dragit en vals om att han skall sälja lite prylar på nätet men har problem med sitt eget konto och frågar om det är okej att använda hans?

Om nu killen som har kontot är 17 år så bor han ju troligen hemma hos päronen... Enklast borde ju alltså vara att ringa till dom och fråga om dom känner till vad som pågår :)

Postad 09 September 2007 - 04:13

MTD
  • MTD
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0
Ge mig nummret så ska jag ringa!
Jag jobbar på SOS Alarm 112 och kan ringa och säga att jag är där ifrån.
Det räcker nog för att ungen ska bli rädd nog :)

Edit: Och efter som jag jobbar ganska nära polis så kan jag säga på rak arm att dom gör ingenting åt den summan tyvärr.

Redigerat av MTD, 09 September 2007 - 04:15.

Postad 09 September 2007 - 07:50

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0
Det är nog helt riktigt det som Soundborn skriver att polisen inte bryr sig när summan inte är högre än såhär.....Men det är inte omöjligt att grabben har gjort lika dant mot flera personer, vem säger att det bara är en kille som gett honom pengar?

Om du serverar grabben på silverfat till polisen och flera personer anmäler samma kille så kommer man att plocka in honom. Det kan ju handla om stora summor totalt....

Vet man var killen bor kan det ju gå att fixa en lösning på egen hand...Här gäller dock att man måste vara ruskigt disciplinerad! Du ska inte bryta mot någon lag i din strävan att få tillbaka dina pengar, du kommer att råka mer illa ut än aset som lurat dig. Alltså inga olaga hot eller våld, då kan du råka illa ut själv. Det gäller att vara slug i ett sånt läge.... :)

Postad 09 September 2007 - 08:18

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0

Det räcker nog för att ungen ska bli rädd nog  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle jag också kunna ringa och säga iofs.

Postad 09 September 2007 - 08:31

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Klart man ska polisanmäla! Det gjorde jag när jag blev lurad på en mobiltelefon på blocket. Tog visserliggen över ett halvår, men efter det blev han dömd, men så klart hade han inga pengar, och kommer aldrig att ha några så de ser jag aldrig igen.

Här är mina tips för internet-handel:

blocket:
Som köpare
- Köp ALDRIG något via internet, köp endast vid möte på riktigt

Som Säljare
- Sälj ENDAST via förskottsbetalning och skicka med post om det är lite billigare saker <500kr
- Vill köparna komma och titta på sakerna, så ta med dem och träffas på allmän plats
- Måste man bjuda hem dem, ha ett gäng polare hemma hos sig

På Tradera/Ebay
Som köpare
- Köp ALDRIG från något med lågt betyg, oavsett hur bra priset är
- Kolla säljarens betyg, att den har flera goda betyg inom den senaste månaden på varor med liknande summor
- Köp ALDRIG saker som listas som defekta eller "otestade, säljes som den är, inga returer", de kommer alltid vara testade till det yttersta och helt omöjliga att laga. Självklart kan du bjuda om du är medveten om att de kommer vara trasiga till 100%.
- Köp aldrig dyra saker som Xbox 360 / PS3 på Tradera. De går oftare att hitta billigare på blocket eller i affär.

Som Säljare
- Skicka ALDRIG varan innan betalning är mottagen.
- Vill köparen vänta med betalning, pressa dem då, och i värsta fall ge dem en maxgräns på 2 veckor.

----------

Som ni ser är alla tipsen till för att skydda mig och dig, de tar inte den minsta hänsyn till den andra parten i fråga. Så ska det alltid vara, det gäller att skydda sig själv när det gäller internethandel och begagnathandel. Det är till motpartens ansvar att skydda denne.

Redigerat av maximm, 09 September 2007 - 08:32.

Postad 09 September 2007 - 12:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Mvh Alex

<{POST_SNAPBACK}>

Då har du haft otur. Använder alltid Bussgods och de är både billigare och snabbare än Posten. Då har jag skickat över hela landet. Dessutom har jag bott på olika orter över hela Sverige. Fortfarande utan proeblem med Bussgods.

Postad 09 September 2007 - 13:30

Sgt T West
  • Sgt T West
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Mvh Alex

<{POST_SNAPBACK}>

Då har du haft otur. Använder alltid Bussgods och de är både billigare och snabbare än Posten. Då har jag skickat över hela landet. Dessutom har jag bott på olika orter över hela Sverige. Fortfarande utan proeblem med Bussgods.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur funkar det med bussgods, kommer dom till dörren och hämtar ens paket som man ämnar skicka eller måste man åka med grejerna dit?

PS: Förjävligt, har aldrig handlat på blocket på grund av att dom inte har omdöme-system som tradera. Men men, lycka till iaf.

Postad 09 September 2007 - 14:05

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Anmäl fanskapet till din bank och polisen jävligt drygt att man nu ska bli lurad på tradera också, trodde först det var en vanlig blocket affär.

Postad 09 September 2007 - 14:13

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Det är väl bara att åka och hälsa på och säga att du vill ha tillbaka pengarna.
Resan lär ju inte kosta mer än 3200, bästa lösningen tycker då jag...

Postad 09 September 2007 - 16:10

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Det är väl bara att åka och hälsa på och säga att du vill ha tillbaka pengarna.
Resan lär ju inte kosta mer än 3200, bästa lösningen tycker då jag...

Ja det kan väl aldrig sluta illa? Fängesle för misshandel och hemfridsbrott?! Men det var ju han som lurade mej!!! :)

Nä, börja som sagt med att ringa päronen. Var trevlig, rak på sak, och muta dom med löfte att inte polisanmäla om pengarna dyker upp. Har du lite tur så gör dom då allt detektivarbete åt dej. Sen när du antingen fått tillbaka stålarna eller inte kommer nånstans den vägen så polisanmäler du i alla fall(förutsatt att det mot förmodan inte fanns en bra förklaring).

Postad 09 September 2007 - 16:15

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Som ni ser är alla tipsen till för att skydda mig och dig, de tar inte den minsta hänsyn till den andra parten i fråga. Så ska det alltid vara, det gäller att skydda sig själv när det gäller internethandel och begagnathandel. Det är till motpartens ansvar att skydda denne.

Är det inte enklare att kräva en lag som förbjuder all distanshandel rakt av? Om alla följer dina råd så kan ju ingen köpa eller sälja något i alla fall eftersom båda parter kommer vara fullständigt omedgörliga.

Postad 09 September 2007 - 17:41

MTD
  • MTD
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0

Det räcker nog för att ungen ska bli rädd nog  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle jag också kunna ringa och säga iofs.

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart skulle du kunna göra det :)
Men då begår du ett brott!

Postad 10 September 2007 - 07:11

basselito
  • basselito
  • Beroende

• 1302 inlägg
  • 0

Är det inte enklare att kräva en lag som förbjuder all distanshandel rakt av? Om alla följer dina råd så kan ju ingen köpa eller sälja något i alla fall eftersom båda parter kommer vara fullständigt omedgörliga.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det inte just därför Paypal, Payson etc finns? När jag handlar på antingen Blocket eller Tradera kollar jag om man kan betala via ställen som Payson. Går inte det vill jag träffa personen i fråga. Bor dom för långt borta, screw it then.

Postad 10 September 2007 - 07:57

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Klart distanshandel ska finnas kvar, men det gäller att vara försiktig. Med mina argument menar jag att man ska skyffla över riskerna på motparten så gott det går, för att själv inte drabbas. Oftast tänker motparten likadant och då får man mötas halvvägs. Och ja, distanshandel kan visa sig vara en bitch, men köper man en Xbox360 för halva priset från någon med 0 i omdömme som ber om förskottsbetalning direkt till konto, ja då, då skulle varje punkt i mina regler lysa med en fet röd lampa.

Postad 10 September 2007 - 08:08

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Är det inte enklare och mer förtroendeingivande att föreslå en medelväg från början då?
Hur många varningslampor tänds inte hos den du har för avsikt att handla med när du drar till med första budet att han skall skicka prylen/pengarna innan du skickar nått? :D

Basselito har dock en bra poäng att man kan använda betaltjänster för slippa bli lurad. Funkar inte det eller något annat alternativ som man bedömmer riskfritt så letar man helt enkelt upp en annan köpare/säljare.

Bästa sättet att bli lurad är trots allt att ha bråttom och låta sig stressas fram till korkade beslut.

Postad 10 September 2007 - 11:38

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Jag har både sålt och köpt från blocket och tradera, föredrar helt klart tradera.
När jag säljer saker på tradera skriver jag klart och tydligt i beskrivningen att det är förskottsbetalning som gäller sen får köparen välja själv om han vill bjuda eller ej.
När jag köper så ser jag till att lösa om säljaren innan, dvs kolla tidigare omdömmen mm.

Har klarat mig hittils från att bli lurad och hoppas det fortsätter så.

blocket har jag använt intrnetgirot och det har fungerat bra.

Bussgods är inte alltid billigare och för vissa som har långt till utlämningsstället är det ju jobbigare så kolla det först innan ni skickar.

Postad 10 September 2007 - 12:02

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Men om du nu har personnr o allt är det ju bara att söka hemnr eller mobil nr på eniro och sen åka dit. Eller försöka få tag på snorungens föräldrar.

Redigerat av Viz, 10 September 2007 - 12:03.

Postad 10 September 2007 - 20:57

blom54
  • blom54
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Skulle bara berätta att D är helt oskyldig.
Jag har pratat med D:s far som blev riktigt förbannad när han fick höra historien.
Han pratade med sin son som berättade att en "kompis" till honom ville låna hans konto
för att affären gick genom Swedbank och M hade inte Swedbank.
Så D:s far har pratat med "boven" och sagt att han ska betala tillbaka annars tar han med honom personligen till polisen och anmäler honom.
Så förhoppningsvis ska jag få min pengar på kontot imorgon.
Men man ska inte ropa hej föränn man är över bäckenet
Jag skriver här igen så fort jag fått in mina pengar......om ni vill veta alltså

/Klas

Redigerat av Tomas_D700, 12 September 2007 - 00:29.

Postad 11 September 2007 - 09:21

wikn
  • wikn
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Intressant tråd, snyggt jobbat och kul att det förmodligen löste sig!

Postad 11 September 2007 - 11:20

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Hoppas att du lyckas få tillbaka pengarna iaf Klas, lycka till!

Postad 11 September 2007 - 11:27

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Berätta mer än gärna om hur det slutar. Jag HATAR såna människor. Det är helt sjukt hur ###### värdelös man ska vara för att hålla på sådär. Nackskott med ammunition betald av personens släkt är det enda rätta.

Postad 11 September 2007 - 11:33

POi2
  • POi2
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Vad barn kan få för sig nu för tiden. Hoppas verkligen att det löser sig. Väntar även jag på en betalning från en yngre kille som har köpt av mig på tradera men jag skickar inget förrens pengarna är på kontot. Är man ärlig så visar det sig ganska tydligt på omdömena.

Postad 11 September 2007 - 12:49

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0
Schysst snubbe att låna polarens bankkonto för att begå bedrägeri.

Postad 11 September 2007 - 16:12

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Haha, ja med såna vänner behöver man inga ovänner...

Hoppas du polisanmäler fanskapet, oavsett om du ser några pengar eller inte. Vem vet, han kanske har blåst 20 pers till förutom dig. Han har ju goda skäl att fortsätta eftersom det verkar funka, det är ju många här i tråden som berättar om liknande saker. Sen kan man alltid spekulera om att anmälan ändå bara hamnar i en pärm hos polisen, men det är liksom bortom ditt ansvar. Ditt ansvar är att anmäla. Det ska f-nimej med i brottsstatistiken, då kanske dom till slut skärper upp lagarna och stärker skyddet vid e-handel t ex.

Postad 11 September 2007 - 19:11

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1710 inlägg
  • 0
Det du kan hoppas på det är att flera har blivit lurade, då har du åtminstone en hypotetisk chans att få dina pengar tillbaka.

Jag blev bedragen på 500:-(2005 i oktober) när jag skulle köpa ett grafikkort, jag tvekade på att anmäla till en början med gjorde det sedan bara för saken skull(Jag hade ju trots allt personnummer och hemtelefon, mobiltelefon och adress)

Ett par månader efter detta så ringde polisen och bad mig vittna, då via telefon. Detta gick jag givetvis med på. Dock så dök inte denna tjej som hade lurat både mig och flera andra upp på rättegången. Så de sköt upp den. Detta gjordes sedan flertalet gånger så att de till slut la ner åtalet. De la väl ner åtalet kanske i Juni 2006.

Så nu förra månaden så ringde de från STHLMspolisen och sa att de skulle ta upp rättegången igen:) Så alltså det har snart gått två år sedan som jag blev blåst och inget har hänt, eller jag har iaf inte fått mina pengar tillbaka. Dock så tror jag att det finns en chans att det går att få dem tillbaka, då jag nu även gett dem alla mail och insättningskvitto som jag sparat. Men jag tror inte jag får ett öre. Men jag är nöjd så länge som hon får sitt straff.

Så mitt tips till dig är att anmäla denne man omgående. Tänk även på att om en vara är för billig för att det ska vara sant, så är oftast det även fallet.

Postad 11 September 2007 - 20:06

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Det du kan hoppas på det är att flera har blivit lurade, då har du åtminstone en hypotetisk chans att få dina pengar tillbaka.

Brukar inte personer som blåst många personer redan vara skuldsatta för resten av livet? Chansen att en sådan person blir dömd och dessutom har råd att betala tillbaka dina pengar måste ju vara totalt obefintlig.

Eller har jag missat någon grundläggande detalj som att t ex brottsofferfonden går in och betalar pengarna åt dig när du väl fått en dom mot personen ifråga?

Postad 11 September 2007 - 20:42

Evelon
  • Evelon
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Om du polisanmäler och så kan du få din skuld fastställd i ett skadestånd.
Med skadeståndet kan du sedan kostnadsfritt ansöka om utmätning hos KFM (Kronofogdemyndigheten) , när som helst.

Han måste ju få en inkomst någongång framöver så då är det bara att klippa till.
Tyvärr är det väl inte den enda skulden han har....

Postad 11 September 2007 - 22:55

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Om du polisanmäler och så kan du få din skuld fastställd i ett skadestånd.
Med skadeståndet kan du sedan kostnadsfritt ansöka om utmätning hos KFM (Kronofogdemyndigheten) , när som helst.

Han måste ju få en inkomst någongång framöver så då är det bara att klippa till.
Tyvärr är det väl inte den enda skulden han har....

<{POST_SNAPBACK}>

Man får dessutom bara 1 års skuldbevakning gratis, sen kostar det c:a 500:- om året i avgift för att KFM skall fortsätta hantera skulden.

Postad 12 September 2007 - 10:36

NikUea
  • NikUea
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Har själv blivt utsatt för Blocket-bedrägeri för ett par år sedan. Personen blev åtalad och fälld i tingsrätten. KFM gjorde en utmätning, men utan reslutat.

Brottsoffermyndigheten ersätter tyvärr inte denna typ av skador, så pengarna kommer du nog inte att få tillbaka. Men självklart ska du polisanmäla honom.

Postad 14 September 2007 - 19:54

Zlim
  • Zlim
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hur gick det? vill höra fortsättningen

Postad 17 September 2007 - 20:49

blom54
  • blom54
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
<_< Nu har jag fått tillbaka mina pengar jippi
Den oskyldiges ------ pappa ----- har hjälpt mig och fixat tillbaka pengarna.
Så ett jätte stort tack till honom
Och ett stort tack för den hjälp jag har fått på den här tråden tack tack
Jag vill också säga en sak till er som handlar på nätet: Lita inte på någon
Jag litade på en person som var jätte trevlig i telefon men blåste mig totalt.

Tack ännu en gång Jag är så jäkla glad :(

[plockat bort personuppgifter /par-joha]

Redigerat av par-joha, 11 January 2008 - 16:06.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.