Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 14 juni 2011 - 22:27
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Nu prognostiserar jag, men hur troligt är det att CD drar igång pairing med vetskap om denna box och dess lömska reaktioner på nya mjukvaruuppdateringar?
Försöker man med pairing på denna skakiga plattform så kan man nog ha dragit ner gardinen helt som leverantör och det gäller att ha en plan B då. Det står många sådana här boxar i stugorna och det blir många många krediteringar och avbrutna abbonemang när man inte längre kan leverera någon bild eller ljud alls.
Kan bara hålla med, efter min femtioelfte låsning för en stund sedan så skrev jag mail till CD där jag frågade om framtida pairing. Blir det pairing med icke fungerande box så tror jag kundfallet från CD blir enormt. Återkommer med CD:s svar. Som det är idag är det frånvaron av pairing som är CD:s enda konkurrensmedel. Vad hjälper det att ha marknadens bästa bild och ljud om ändå ingen kan titta eller lyssna på det.
Postad 14 juni 2011 - 22:45
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
....Hade det inte varit för ev framtida pairing hade jag köpt en fungerande box för länge sedan. Puttiplatt
Det är sjukt att Canal digital genom "hot" tvingar sina kunder att använda den usla boxen. Det liknar nästan utpressning.
Postad 15 juni 2011 - 13:31
Unregistered7f6431cf
-
Unregistered7f6431cf
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det är pairing redan nu. Jag hade ett avbrott på ett år och när jag tecknade mig igen (hur dum får man vara) så blev det pairing av båda mina kort.
Postad 15 juni 2011 - 15:21
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Åå här inne ser det ut precis som vanligt!
jag har hållit till här inne i ca 2 års tid, läst och försökt hålla mig uppdaterad om buggar, fw etc. Men efter att mönstret upprepat sig hela tiden med nya buggar mm så har jag ledsnat.
Detta är mitt första besök på säkert 2 mån, jag har inga större förhoppningar om genombrott MEN... ..Så får jag se att CD har tagit ett jättekliv! Under alla mina gnällsamtal till supporten så har jag sagt till dom hur dåliga dom är som inte tar del av denna tråd, viasat svarar ju i "sin" tråd. Till min förvåning ser jag nu att dom faktiskt gjort något av det vi har sagt till dom om (jag är förmodligen inte den enda som sagt till om detta). Sen om deras svar har fyllt någon vidare funktion, eller om dom har varit i stil med supportens: "byt strömsladd och formatera" vet jag ej efter att bara läst dom två sista sidorna.
Det som verkligen fick mig att ledsna och gå in i närmast apati, var mitt sista samtal med supporten (ca 2 mån sedan) efter att ha prövat alla tips å trix med nya sladdar, formateringar etc så fick jag dom att erkänna att min box förmodligen är kass (jag var nog ganska otrevlig) varpå dom skulle skicka en utbytesbox till mig. VILKET FANTASTISKT SÄTT ATT FÅ TYST PÅ MIG! Lycklig av segerrus gick jag här å väntade..å väntade.......å väntade. Den som väntar på nåt gott, väntar oftast förlänge. Det kom ingen box.
Tre veckor senare ringde CDs marknadsundersökningsavdelning och undrade om jag som kund va nöjd med CD!!!!! Det va kanske hennes tråkigaste samtal denna dag (förövrigt ett ganska otacksamt jobb misstänker jag).
Men summa summarum: Grattis CD! Ni har vunnit över mig! Ni har tröttat ut mig, Jag får inga kompensationer, jag får leva med den buggiga boxen som stängar av sig i tid och otid (nej inte autoavstängningen) OCH JAG ORKAR INTE RINGA LÄNGRE!
Hej c_willy Vi beklagar att det tagit tid med ditt ärende och med att få ut din box. Vi skulle vilja komma i kontakt med dig! Skicka dina uppgifter i ett PM till oss så kontaktar vi dig så fort som möjligt. Med vänliga hälsningar Pauline
Postad 15 juni 2011 - 18:51
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Nu prognostiserar jag, men hur troligt är det att CD drar igång pairing med vetskap om denna box och dess lömska reaktioner på nya mjukvaruuppdateringar?
Försöker man med pairing på denna skakiga plattform så kan man nog ha dragit ner gardinen helt som leverantör och det gäller att ha en plan B då. Det står många sådana här boxar i stugorna och det blir många många krediteringar och avbrutna abbonemang när man inte längre kan leverera någon bild eller ljud alls.
Nja, för oss som gillar se Allsvensk fotboll är ju Canal+ enda plattformen om man vill följa sitt lag, match för match. Jag tror det är samma med Hockeyn? Tyvärr är man tvungen och binda sig 1 år men blir det pairing nöjer jag mig med "Free to Aire" SVT och samma på Boxer fom april 2012. (Min numera dammiga CD-box låter för mycket så den drar jag nog aldrig igång mer) Är det från och med igår CI+ eller paring på TV4 HD och TV4 sport?
Postad 15 juni 2011 - 20:32
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Kan bara hålla med, efter min femtioelfte låsning för en stund sedan så skrev jag mail till CD där jag frågade om framtida pairing. Blir det pairing med icke fungerande box så tror jag kundfallet från CD blir enormt. Återkommer med CD:s svar.
Som det är idag är det frånvaron av pairing som är CD:s enda konkurrensmedel. Vad hjälper det att ha marknadens bästa bild och ljud om ändå ingen kan titta eller lyssna på det.
Säga vad man vill om CD men deras kundtjänst är är på tårna. Blev uppringd av en hjälpsam person på kundtjänst under dagen, tyvärr så kunde vi båda konstatera att nog alla möjligheter var uttömda för att få min box att funka som den skall. Beskedet var dock glädjande angående pairing, ingen pairing är planerad. Inte ens då man släpper den nya boxen till hösten har man tänkt införa pairing. Stämmer detta (och det får man väl anta) så har CD en stor konkurrensfördel gentemot andra leverantörer - valfrihet rules.
Postad 16 juni 2011 - 06:40
Unregistered7f6431cf
-
Unregistered7f6431cf
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Efter lite testande igen så ser det ut som jag har fel. När jag tecknade mitt abonnemang för 6 månader sedan så gick det inte att flytta korten mellan mina HD-boxar. Nu funkar det hur fint som helst. Undrar om det bara var ett test eller skit bakom spakarna?
Postad 16 juni 2011 - 08:16
Unregisteredb71577f7
-
Unregisteredb71577f7
-
Användare
-
-
164 inlägg
Spelade in sista Stanley cup finalen inatt, inspelningen fungerade och jag var noga med att välja en annan kanal så jag inte skulle råka sätta igång TV'n på morgonen med ev. resultat/matchbilder i bild.
Allt väl tills jag sett första perioden inspelat, spolade därefter förbi periodpausen, men när jag slutat spola så avbryts uppspelningen! Då har boxeländet bytt till ESPN som jag spelat in hockeyn ifrån och det första jag ser är en överlycklig ledare i ett av lagen (säger inte vilket, spoilandet sköter Sagem och CD) och jag förstår med en gång hur det gått.
Tack som bara den Canal Digital för detta! Helt d-a underbart!
Varför kan ni inte ha en box som fungerar, varför skall box-f-n byta kanal efter inspelningar? (och varför kan inte spolningen fungera? och varför slutar den allt oftare skicka ut HDMI-signal? och varför...)
Förstår de som designar programvaran hur kunderna använder boxen och vad denna "nya funktion" (ändra tillbaka inspelad kanal efter inspelningen är klar) ställer till med?
Det kanske är lätt programmeringsmässigt att göra såhär, men det förstör all inspelning av idrott där man inte vill veta vem som vann innan man sett det man spelat in!
Gör om och gör rätt någon gång.
Postad 16 juni 2011 - 08:29
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Efter lite testande igen så ser det ut som jag har fel. När jag tecknade mitt abonnemang för 6 månader sedan så gick det inte att flytta korten mellan mina HD-boxar. Nu funkar det hur fint som helst. Undrar om det bara var ett test eller skit bakom spakarna?
Nu har jag inte testat sedan i somras. Har tvillingkort och inga problem att flytta korten mellan mina boxar. Men tvärtnit tog det när jag tog med mitt kort med fler kanaler och trodde jag skulle få se fotboll i stugan. Så nått skit har/har dem haft. Min morfar fick sin mottagare utbytt för några månader sedan och butiken hade ett **** att få hans kort att fungera i den nya mottagaren. Efter åtskilliga samtal till Canal Digital så fixade dem detta. Det känns som om det provas/testats något fast å andra sidan så ska man väl inte förvånas över CD längre, det kanske bara är en bugg...
Redigerat av hugeman, 16 juni 2011 - 08:32.
Postad 16 juni 2011 - 08:58
Unregistered259b9dd2
-
Unregistered259b9dd2
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Igår gick det inte att starta boxen med fjärrkontrollen så jag fick starta med knappen på lådan och när den väl startat så fungerade den, trodde först att batterierna var slut.
Postad 16 juni 2011 - 13:48
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Hej
Angående Pairing.
På ADB boxen kommer det att krävas att vi har kortnummer och boxnummer registrerat i våra system för att det ska fungera.
Har du tex ett multiabonnemang så kommer även det/dem korten att fungera i boxen.
Med vänliga hälsningar
Pauline
Postad 16 juni 2011 - 15:14
bonor
-
bonor
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej
Angående Pairing. På ADB boxen kommer det att krävas att vi har kortnummer och boxnummer registrerat i våra system för att det ska fungera. Har du tex ett multiabonnemang så kommer även det/dem korten att fungera i boxen.
Med vänliga hälsningar Pauline
Hej "Kan du förklara för en som inte förstår" Om man dels skaffar den nya ADB boxen och har kvar sin gamla inspelningsbara HD box kommer man då att kunna flytta kortet mellan den nya boxen och den gamla och se på två olika tv-app. MVH Bosse
Postad 16 juni 2011 - 16:22
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Troligen inte då betalande kunder är det sista man tänker på och nog inte Canal Digitals fel. De som äger rättigheterna till det vi ser lever fortfarande på 1900-talet = No freedom to the customer. Och en vädjan till PrisjaktCanal Digital-tråden ligger under : Butiker & Import Subforum Går den inte stoppa in under "klistrat" i detta forum och inte endast under "Relaterade trådar (10 st)" Hittade/såg inte den tråden förrän nu.
Redigerat av ruva, 16 juni 2011 - 16:28.
Postad 16 juni 2011 - 19:40
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
Hej
Angående Pairing. På ADB boxen kommer det att krävas att vi har kortnummer och boxnummer registrerat i våra system för att det ska fungera. Har du tex ett multiabonnemang så kommer även det/dem korten att fungera i boxen.
Lite information till CD (som underlag till affärsmässiga beslut): För mig är det viktigt att åtminstone de boxar jag använder till vardags fungerar till mitt behov och ungefär som jag vill ha dem. (Nej jag har inte HD-PVR-boxen ...) Jag sade upp mitt abbonemang hos Viasat när de försökte tvinga mig att använda "deras" box när de bytte till NDX. Jag betalar för multi-abonnemang hos CD, trots att jag bara har EN "CD-godkänd" box. Jag har avrått mina bekanta att skaffa CD-abonnemang på grund av att jag inte kan rekommendera någon av CD:s "godkända" HD-boxar.
Postad 16 juni 2011 - 20:55
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Hej
LIte goddag yxskaft, tolkar jag svaret rätt så är det endast med ADB-boxen man kommer köra pairing, eller?? Har jag kvar den gamla boxen eller för all del en tredjepartslösning så kommer det inte pairas  . Efter ett halvår av icke fungerande box så fick jag häromdagen besked av kundtjänst på CD att pairing inte är aktuellt vilket då föranlett mig att kika på fristående fungerande boxar - så återigen (innan jag slänger tusenlapparna i sjön) kommer jag med mitt befintliga kort kunna dra igång en egen inköpt box??
Postad 17 juni 2011 - 06:52
HSE
-
HSE
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Igår gick det inte att starta boxen med fjärrkontrollen så jag fick starta med knappen på lådan och när den väl startat så fungerade den, trodde först att batterierna var slut.
Hänt mig också. Men det är väl i helt i linje med den allmänt försämmrade responsen på fjärkontrollkomandona som kom med senaste uppdateringen...
Postad 17 juni 2011 - 09:26
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Är inte den nya mjukvaran officiell? Min box har inte frågat om jag vill uppdatera! Eller är det bara en funktion man ändrat på i EPG uppdateringen?
Isåfall förklarar det varför vissa serieinspelningar inte fungerade helt plötsligt under ett par dagar!
Redigerat av Melmac, 17 juni 2011 - 09:30.
Postad 17 juni 2011 - 09:49
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3 271 inlägg
Skrev tidigare nån sida tillbaka att jag skulle skita i att boxen börjat låta igen. I morse trodde jag att jag skulle bli tokig, fläkten hör man knappt, men den j*vla hårddisken viner/piper så in i ****! (Jämfört med min box som jag bytade p.g.a. den hängde sig hela tiden, den var helt tyst som när som på fläkten som inte alla var så farligt)
Går sen boxen igån och spelar in så låter den ju ännu mer.
Så nu har jag anmält felet och får en ny hemskickad. Dvs. box nr 6.
Vad säger ni? Tror ni att denna kommer vara tyst men hänga sig stup i kvarten, eller kommer den att vara stabil men låta som en handdammsugare?
Man borde göra en omröstning!
Jag frågade hur snabbt de ville ha in boxen, för vi har typ 20 timmars inspelat material på den. Skicka in den innan nästa månads slut sa han. Ok, tack, han räddade skinnet på mig (Frugan hade nog börjat slipa filé kniven annars)
Redigerat av Melmac, 17 juni 2011 - 09:51.
Postad 17 juni 2011 - 10:05
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Är inte den nya mjukvaran officiell? Min box har inte frågat om jag vill uppdatera! Eller är det bara en funktion man ändrat på i EPG uppdateringen?
Isåfall förklarar det varför vissa serieinspelningar inte fungerade helt plötsligt under ett par dagar!
Samma här senaste 2 veckorna tror jag. Inga serier blir inspelade trots att de ligger kvar bland programmeringarna. Man måste ändå lägga in dem igen manuellt för varje avsnitt.
Postad 17 juni 2011 - 11:33
HSE
-
HSE
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Skrev tidigare nån sida tillbaka att jag skulle skita i att boxen börjat låta igen. I morse trodde jag att jag skulle bli tokig, fläkten hör man knappt, men den j*vla hårddisken viner/piper så in i ****! (Jämfört med min box som jag bytade p.g.a. den hängde sig hela tiden, den var helt tyst som när som på fläkten som inte alla var så farligt) Går sen boxen igån och spelar in så låter den ju ännu mer.
Så nu har jag anmält felet och får en ny hemskickad. Dvs. box nr 6.
Vad säger ni? Tror ni att denna kommer vara tyst men hänga sig stup i kvarten, eller kommer den att vara stabil men låta som en handdammsugare?
Man borde göra en omröstning!
Jag frågade hur snabbt de ville ha in boxen, för vi har typ 20 timmars inspelat material på den. Skicka in den innan nästa månads slut sa han. Ok, tack, han räddade skinnet på mig (Frugan hade nog börjat slipa filé kniven annars)
Min box har de senaste dagarna tagit sig för att börja yla högt imellanåt. Trodde först det var kylfläkten men det måste vara hårddisken. Frågan är hur länge den hänger med och om våra nerver tar slut först där det tjuter till oväntat...Men min garanti har gått ut för länge sedan.
Postad 17 juni 2011 - 11:49
Unregistered4eff8a47
-
Unregistered4eff8a47
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Hej,
Hur går det med det här? Det är snart en månad sedan och det är en mycket bra fråga. Se t ex http://duff.dk/viasat/ för några år sedan.
En annan sak jag undrar över: Som ni själva säger, så har ni ett ansvar att se till att problemen med PVR-boxen blir lösta. Jag har, precis som alla andra, problem med boxen: - Den tappar schemalagda inspelningar. - Saknas bild på vissa inspelningar. - Saknas bild vid ”live-tittande”, ljud finns och övrig grafik från boxen, som epg och inforutan kan visas syns, men videoströmmen saknas och rutan är svart. - Boxen hänger sig då och då (så det är praktiskt med en lampkontakt på nätsladden...) - Ibland tar det extremt lång tid för boxen att starta (uppåt 5 minuter som CD-loggan visas vid boot) - Boxen är periodvis slö på att reagera på kommandon. Den verkar köa dem och sedan köra igenom allt. Det här är en ny box, jag fick den utbytt för ca 6 månader sedan. Detta är ju kända buggar. Därför känns det som slöseri med min och er tid att sitta i telefon med er kundtjänst kring detta (speciellt som de har ett visst mått av, ska vi säga bergvärmerelaterade, pajaskonnotationer). Ni måste ju hålla med om att jag inte kan utnyttja mitt abonnemang så länge ni inte fixat boxen (som ni också säger er ha ansvar för att fixa). Med andra ord. Kommer ni att rabattera mitt abonnemang till dess att boxen fungerar, alternativt ni erbjudit mig en fungerande alternativbox?
Med vänliga hälsningar, NOP
Hej, Jag försöker att hålla en positiv ton i dialogen med er, och anledningen till att jag ens ids lägga ned tid på det här är för att jag tycker att CD på många sätt gör ett bra jobb. Bra kanaler och kvalitet t ex. Det var roligt att se några konkreta svar på de utestående frågorna i den andra tråden också - även om svaren inte alltid var de jag önskade tycker jag att det är starkt att stå för de villkor man erbjuder. Men jag skulle faktiskt vilja ha ett svar på det ovan från i måndags. Mvh, /NOP
Postad 17 juni 2011 - 12:56
Priskvark
-
Priskvark
-
Användare
-
-
125 inlägg
Samma här senaste 2 veckorna tror jag. Inga serier blir inspelade trots att de ligger kvar bland programmeringarna. Man måste ändå lägga in dem igen manuellt för varje avsnitt.
Det hände även hos oss. Det här beteendet sammanföll med den nya "förbättrade" funktionen för serieinspelningar (det finns all anledning att oroa sig när CD introducerar förbättringar). Numera skall ju serier spelas in över säsongsgränser. Eftersom boxen inte behövde uppdateras med ny programvara misstänker jag att det görs genom att programföretagen - eller CD - anger samma säsong på alla avsnitt t.ex. säsong 0 i EPG-informationen. I och med detta fungerar inte redan kodade serieinspelningar eftersom de kodades med befintlig säsonginformation och programvaran alltså ser en skillnad i vad som beställts och vad som sänds ut. Så snart man beställt en ny säsongsbefriad serieinspelning i sin box bör det alltså lösa sig (om vi har lite tur). Sedan kan jag också konstatera att t.ex TV4 slutat klassa vissa program som serier trots att de är det och trots att de tidigare klassats så. Då går man naturligtvis också miste om automatiken. Kanske beror det på att uppgiften hamnat hos någon sommarvikarie eller att man är osäker på CD:s nya kodningsstandard. Den här gången kan man antagligen inte skylla bristen på boxens programvara utan snarare på konsekvenserna av ändrat utseende på EPG-informationen.
Postad 17 juni 2011 - 16:07
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Kör ni med två sladdar in?, har ni bara en så brukar man få söka efter uppdatering.
Postad 17 juni 2011 - 16:10
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Det hände även hos oss.
.......Den här gången kan man antagligen inte skylla bristen på boxens programvara utan snarare på konsekvenserna av ändrat utseende på EPG-informationen.
Har inte ens tänkt på att EPG:n är bristfällig då alla andra problem överskuggar detta men det förklarar varför Fred Astaire dansade i en "kinesisk dramafilm" på TCM idag - allt enligt EPG:n.
Postad 17 juni 2011 - 23:37
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
En tolkning av Pauline från CDs inlägg är följande:
Pairing (SW eller HW) innebär just att alla abbonenter har att matcha sitt kort mot en specifik box.
Man kan i och för sig ha ett kort som kräver en viss box för att släppa fram bild. CD har tex sedan många år en behörighetsgrupp kopplad till sin Combobox som inte är samma som till HD-boxarna.
Att en ADB box kommer in i bilden - blir det på samma sätt? Dvs kortet fungerar i alla andra mottagare samt även i den mottagare den är avsedd för?
Postad 18 juni 2011 - 17:22
danne_danne
-
danne_danne
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Inspelningarna slutar ca 5-8 min innan programmet slutar. Det måste vara en riktigt enkel sak att lösa, om man hade viljan. Den saknas hos CD.
Postad 20 juni 2011 - 09:27
h_z
-
h_z
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Kör ni med två sladdar in?, har ni bara en så brukar man få söka efter uppdatering.
Har 2 sladdar in.
Postad 20 juni 2011 - 16:25
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Har 2 sladdar in.
Kanske ännu ett fel att lägga till (suck)
Postad 21 juni 2011 - 06:23
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Är det bara jag som tycker att skärpan i sändningen är dålig och att en där wow-upplevelsen på HD-kanalerna mattats av? Kan inte säga exakt när det hände men jag tycker att filmer och program som sänds i HD ser ganska mediokra ut numera?
Program på 3:an och 5:an som har sämre kvalité ser så suddiga ut att de inte är sevärda enligt mig...
Postad 21 juni 2011 - 09:45
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Är det bara jag som tycker att skärpan i sändningen är dålig och att en där wow-upplevelsen på HD-kanalerna mattats av? Kan inte säga exakt när det hände men jag tycker att filmer och program som sänds i HD ser ganska mediokra ut numera?
Kollat synen? Det är absolut inte menat som en spydighet, det finns exempel på de som lämnat in sin TV både en och två gånger på reparation med hänvisning till att bilden blivit dålig innan de kunnat övertygas om att lösningen är att skaffa glasögon. Ofta är vi män lite extra svåra att övertyga har jag märkt.
Postad 21 juni 2011 - 12:22
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Hej
Pairing görs för att förhindra piratverksamhet och cardsharing.
Kortserie 01137 är våra pairingkort, dessa kort paras alltså tillsammans med en pairingbox.
De boxar som idag stödjer pairing är HD-bas ISD86, CDC 7000st, CDC5050, Digiality 422, Grundig PVR samt Ca Modul av märket Strong.
Har man flera kort och boxar på en kundbild fungerar det ypperligt att flytta kort sinsemellan sina boxar, så länge dem är registrerade på kundbilden.
I dagsläget förs diskussion om pairing till PVR-101st och HD-combo ISD81 men inget beslut har tagits.
Detta är den information vi har i dagsläget.
Med vänliga hälsningar
Pauline
Redigerat av Allente Sverige, 21 juni 2011 - 12:34.
Postad 21 juni 2011 - 12:39
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Hej
Så det är hårdvarupairing ni kommer börja med i anslutning till att ni lanserar ADB boxen?
Postad 21 juni 2011 - 13:29
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 489 inlägg
Men de som drabbats av pairing bör även få lägre kortavgift, eller hur?
Postad 21 juni 2011 - 13:46
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Program på 3:an och 5:an som har sämre kvalité ser så suddiga ut att de inte är sevärda enligt mig...
Tror du inte det kan bero på att en del HD-kanaler som exempelvis SVT sänder även icke HD-program i HD-kanalen? I övrigt kan jag nog hålla med dig men om det beror på synen eller ej vågar jag inte uttala mig om.
Postad 21 juni 2011 - 13:51
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1 417 inlägg
Hej
Kortserie 01137 är våra pairingkort, dessa kort paras alltså tillsammans med en pairingbox. De boxar som idag stödjer pairing är HD-bas ISD86, CDC 7000st, CDC5050, Digiality 422, Grundig PVR samt Ca Modul av märket Strong. Har man flera kort och boxar på en kundbild fungerar det ypperligt att flytta kort sinsemellan sina boxar, så länge dem är registrerade på kundbilden.
I dagsläget förs diskussion om pairing till PVR-101st och HD-combo ISD81 men inget beslut har tagits.
Kan inte annat än beklaga om ni tar beslutet att paira, förstår tanken bakom det men som kund tycker jag det är en oönskad minskad valfrihet. Att förhindra cardsharing och annan piratverksamhet med pairing tror jag dock inte på, uppfinningsrikedomen tycks oändlig vad det gäler "piratande". Hade varit trevligt om CD istället stod för valfrihet för oss kunder, själv har jag en strulande 101:a och därför börjat kika på andra lösningar. Trist att då få besked om planerna på pairing INTE är skrinlagda.
Postad 21 juni 2011 - 14:15
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Så det är hårdvarupairing ni kommer börja med i anslutning till att ni lanserar ADB boxen?
Hej BGPv4, Ja, det stämmer det blir hårdvaruparing på ADB boxen. Med vänliga hälsningar Mikaela
Postad 21 juni 2011 - 14:38
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Hej BGPv4,
Ja, det stämmer det blir hårdvaruparing på ADB boxen.
Med vänliga hälsningar Mikaela
Då uppstår frågan - de som idag har en Vu+, Dreambox eller liknande, kommer de att nekas delar av erat utbud? Kommer ni ställa krav på att programkortet paras med box? Som jag förstår det med ADB-box är det snarare boxen som parar mot kortet, dvs kortet fungerar än i andra boxar men bara det parade kortet fungerar i ADB-boxen.
Postad 21 juni 2011 - 15:49
ulfis
-
ulfis
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hittar ingen information om GPL hos Canal Digital eller Sagemcom så de bryter nog mot GPL avtalet. Canal Digital, har ni någon officiell kommentar?
Hej Ulfis,
För att kunna ge er ett så bra svar som möjligt har vi vidarebefodrat frågan till ansvariga och återkommer i tråden så fort vi har ett svar.
Med vänliga hälsningar, Filippa
Hej Filippa, Har de ansvariga hos er kommit med något svar? /Ulfis
Postad 21 juni 2011 - 15:52
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Då uppstår frågan - de som idag har en Vu+, Dreambox eller liknande, kommer de att nekas delar av erat utbud? Kommer ni ställa krav på att programkortet paras med box? Som jag förstår det med ADB-box är det snarare boxen som parar mot kortet, dvs kortet fungerar än i andra boxar men bara det parade kortet fungerar i ADB-boxen.
Yep så blir det, det blir döden för våra boxar om inte nån utomstående grejar det vilket inte är troligt eller att CD erbjuder CAM för oss andra vilket jag inte tror blir aktuellt av uppenbara anledningar.
Postad 21 juni 2011 - 17:22
bonor
-
bonor
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Hej BGPv4,
Ja, det stämmer det blir hårdvaruparing på ADB boxen.
Med vänliga hälsningar Mikaela
Hej Hur blir det för oss med ex.vis 2 st ST 101 boxar, vi använder en i sovrummet och en i ett annat rum, om vi också köper en adb box kan vi då flytta runt kortet och få tillgång till alla kanalerna i alla våra boxar eller måste vi köpa "hela husetabb. för att kunna se alla kanalerna via resp. box ? /Bosse
Postad 21 juni 2011 - 21:30
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Hej
Kortserie 01137 är våra pairingkort, dessa kort paras alltså tillsammans med en pairingbox. De boxar som idag stödjer pairing är HD-bas ISD86, CDC 7000st, CDC5050, Digiality 422, Grundig PVR samt Ca Modul av märket Strong. Har man flera kort och boxar på en kundbild fungerar det ypperligt att flytta kort sinsemellan sina boxar, så länge dem är registrerade på kundbilden.
Jag vet inte om man skall oroa sig. Om ADB-boxen blir hårdvarupairad enligt ovan modell så innebär det ju inte så mycket. Mitt kort funkar på CDs HD-boxar (båda varianterna) samt på Clarke-Tech 9000HD samt att det även funkar med Cardsplitter och det är dessutom pairat och reggat mot CDC-7000 (även här funkar Cardsplitter). Jag kommer inte att skaffa någon låst ADB-box som bara tar in CDs utbud på Thor, har en disk som är hälften så stor som den jag har och har en VOD med Vi på Saltkråkan och Dolph Lundgrens samlade 80-tals karriär. Om det blir pannkaka med behörigheter för min del blir det till att öka på Viasat och/eller Boxer och CD får hitta andra kunder.
Redigerat av kenta2, 21 juni 2011 - 21:40.
Postad 22 juni 2011 - 08:40
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
En säljare från Canal Digital ringde!
Jag berättade att mitt största problem med boxen var att jag är får tacka nej till uppdatering efter varje start för att inte få min box förstörd .
Säljaren berättar då: ”9 av 10 kunder har tycker att boxen har blivit sämre efter V.O.D -uppdateringen och att de efterföljande uppdateringarna bara har skapat fler problem. Därför kommer en uppdatering i slutet av juli, som lägger tillbaka den mjukvara som vi hade för arton månader sedan. Vilket betyder att alla småproblem vi fick i september försvinner. Alla med PVR-boxen kommer snart att få ett brev med information om uppdateringen.”
Redigerat av LabanV, 22 juni 2011 - 08:41.
Postad 22 juni 2011 - 09:02
MagnusBio
-
MagnusBio
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Hej
...... Med vänliga hälsningar Pauline
Då borde ni också kunna slopa/minska avgiften för multiabbonemang. Jag betalar idag ganska många hundralappar, allt för många, för Familjepaketet med Canal+ Max. Och då får jag en box som strular ganska ofta. Nu kostar det 80 kr/månad för att ha i ett rum till. Visserligen billigare än tidigare men trots det för mycket. 10 kr är lagom för det kan inte vara några speciella utgifter för det. Multiabbonemang är dessutom fel ord. Det borde heta extra avgift för hushållet har mer än en TV. Det har varit tyst med uppdateringar till boxen på senaste tiden. Har CD givit upp hoppet om att få en fungerande box?
Postad 22 juni 2011 - 09:26
Unregistered4eff8a47
-
Unregistered4eff8a47
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Jag berättade att mitt största problem med boxen var att jag är får tacka nej till uppdatering efter varje start för att inte få min box förstörd .
Säljaren berättar då: ”9 av 10 kunder har tycker att boxen har blivit sämre efter V.O.D -uppdateringen och att de efterföljande uppdateringarna bara har skapat fler problem. Därför kommer en uppdatering i slutet av juli, som lägger tillbaka den mjukvara som vi hade för arton månader sedan. Vilket betyder att alla småproblem vi fick i september försvinner. Alla med PVR-boxen kommer snart att få ett brev med information om uppdateringen.”
Säljare som ljuger (inte första gången det hänt i tråden), inget svar på frågan om GPL, inget svar på om felen på boxen berättigar prisavdrag på abonnemang, pairing på ADB-boxen. Det börjar bli jobbigt att vara kund hos CD är min reflektion. Jag börjar fungera på att följa mina serier genom ett abg på lööövfilm och sedan ha ett kontantkort hos Boxer istället. /NOP
Postad 22 juni 2011 - 13:00
Unregistered8a9d7c41
-
Unregistered8a9d7c41
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hupp, jag fick "ny" box häromdagen från CanalDigital, jag är nu inne på min 4:e box... Givetvis har den samma problem som mina tidigare boxar men denna startar upp iallafall och visar inte enbart ER01 som den tidigare. Jag fick även en ny strömadapter med lampsladdskontakt på för enklare ombootning...
Hoppas den kommer överleva mitt WLAN mitt Bluetooth headset och alla andra moderna faciliteter som kan störa ut denna underbara låda.... Jag har inte ens nämnt att jag har radiostyrda markiser på huset för då skulle väl även dessa vara en felkälla som bör monteras ned... Hoppas verkligen ingen granne slår till med en bergvärmepump som skulle kunna rasera hela familjens TV tittande.... Ironin haglar men någonstans har CD gjort ett val att inte dra tillbaka denna box utan låta kunderna stå för utvecklingskostnaden och då får man vara beredd på en del skit också...
Postad 22 juni 2011 - 14:54
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Hej Det denna säljare har sagt stämmer inte. Vi skulle vilja ha ditt kundnummer för att få tag på den säljaren och se till så att inte mer felaktig information sprids. Du kan skicka ditt kundnummer i ett PM till oss. Med vänliga hälsningar Pauline
Postad 22 juni 2011 - 15:30
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2 304 inlägg
Hej Monshi Nej det finns inga planer i dagsläget på att förhindra våra kunder från att se vårat utbud. Hårdvarupairing använder vi redan idag på Digiality 422 och Sagem HD 106-S. Enda skillnaden mot våra andra boxar är att vi måste registrera boxen i vårat system för att kortet ska fungera. Jag hoppas detta besvarar din fråga, i övrigt gäller den information vi gett tidigare. Med vänliga hälsningar Pauline
Postad 22 juni 2011 - 18:58
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej
Det denna säljare har sagt stämmer inte. Vi skulle vilja ha ditt kundnummer för att få tag på den säljaren och se till så att inte mer felaktig information sprids. Du kan skicka ditt kundnummer i ett PM till oss.
Med vänliga hälsningar Pauline http://www.arbetsformedlingen.se/
Postad 22 juni 2011 - 19:30
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
ComHem idkar kundvård och premierar utvalda kunder (beta-testare) med frimånad. https://www.minhembi...s...t&p=3317375Något för CD?
Redigerat av PDDNOS, 22 juni 2011 - 19:30.
Postad 22 juni 2011 - 20:33
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Hej Monshi
Nej det finns inga planer i dagsläget på att förhindra våra kunder från att se vårat utbud. Hårdvarupairing använder vi redan idag på Digiality 422 och Sagem HD 106-S.
Enda skillnaden mot våra andra boxar är att vi måste registrera boxen i vårat system för att kortet ska fungera.
Jag hoppas detta besvarar din fråga, i övrigt gäller den information vi gett tidigare.
tackar, det låter bra. Dessa ord stillar säkerligen en hel del besökare på detta forum. Har funnits en oro att ni ska gå i Viasats spår köra med hård parningen mellan kort och box, parning som stoppar HD-kanalerna på andra boxar än Viasats egna.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|