Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 mars 2008 - 13:32

Unregisteredf2f9d19f
  • Unregisteredf2f9d19f
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har idag fått min parabol och box installerad. Grabbarna som installera var gymt proffsiga. Jag brukar vara petig men deras kabeldragning var exemplarisk.

Har gjort en första genomgång av boxen och det som irriterar mest är hur dålig fjärren är. Man får trycka flera gånger för att få respons.

Är det fjärren som är dålig? eller kan det vara att boxen inte svara på fjärren?

Är det någon som använt en programmerbar kontroll och lagt in CD's fjärr?

Om ja, vart resultatet bättre?

Postad 14 mars 2008 - 13:37

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Har idag fått min parabol och box installerad. Grabbarna som installera var gymt proffsiga. Jag brukar vara petig men deras kabeldragning var exemplarisk.

Har gjort en första genomgång av boxen och det som irriterar mest är hur dålig fjärren är. Man får trycka flera gånger för att få respons.

Är det fjärren som är dålig? eller kan det vara att boxen inte svara på fjärren?

Jag använder en universalfjärr Logitech Harmony 525. Den fungerar alldeles utmärkt med HD-boxen

Postad 14 mars 2008 - 13:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kontrollera att du har senaste mjukvaran 1.4.1, du ser den i menyn och tror det är något med information eller liknade.

Postad 14 mars 2008 - 16:32

Unregisteredf2f9d19f
  • Unregisteredf2f9d19f
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har senaste mjukvara.

Flyttade in boxen i tv-bänken som har ett frostad glasdörr framför. Nu funkar allt klockrent. Skumt...

Nu ska jag fortsätta mitt testande av boxen. Gammal arbetskada sen man jobbade som systemtestare på Ericsson.

Postad 14 mars 2008 - 18:55

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Jag har en polare som har exakt samma problem....
Misstänker att det är fjärren som spökar
Min funkar dock klockrent...en enorm skillnad mot hans...

Redigerat av Unregistered163eb4a3, 14 mars 2008 - 18:55.

Postad 14 mars 2008 - 19:08

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

En fråga,
Gjorde en beställning på internet den 4/3,fick parabol och hdbox den 10/3.
Har fortfarande inte fått bekräftelsen som ska undertecknas och returneras.
Börjar undra om den kommit på villovägar eller tar det så lång tid att få pappren ?
/ Player

Samma här. Tror att CD numera struntar i det papperet om man beställer över Internet.

Fråga om att reserta boxen

Är det inspelade kvar om man gör en fabriksåterställning?

Redigerat av ruva, 14 mars 2008 - 19:18.

Postad 14 mars 2008 - 22:53

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

En fråga,
Gjorde en beställning på internet den 4/3,fick parabol och hdbox den 10/3.
Har fortfarande inte fått bekräftelsen som ska undertecknas och returneras.
Börjar undra om den kommit på villovägar eller tar det så lång tid att få pappren ?
/ Player

Samma här. Tror att CD numera struntar i det papperet om man beställer över Internet.

Fråga om att reserta boxen

Är det inspelade kvar om man gör en fabriksåterställning?

Ja, enligt kundtjänst. Har ej testat själv.

Postad 15 mars 2008 - 14:06

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Allt inspelat finns kvar efter en fabriksåterställning...

Postad 15 mars 2008 - 14:15

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Då blir det att göra en fabriksåterställning så man får automatisk koppling mellan 720p och 1010i nu när jag vet att allt inspelat material blir kvar.

Postad 15 mars 2008 - 16:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Då blir det att göra en fabriksåterställning så man får automatisk koppling mellan 720p och 1010i nu när jag vet att allt inspelat material blir kvar.

Men du ser ingen skillnad på 720p och 1080i på SVT HD (som är den enda kanal som sänder i 720p). ;)

Postad 15 mars 2008 - 19:09

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Beror väl på vilken utrustning man har samt att en extra omskalning oftast försämrar bilden. Själv tycker
jag det blir bäst att trycka ut det man får in i boxen... ;)

Efter många timmars hårdkörning sen senaste uppdateringen har boxen funkat riktigt bra förrutom 2 st ofrivilliga
omstarter samt ljudosynk ibland på TV4 HD. Innan uppdateringen startade den aldrig om. Ny bugg eller är
jag ensam om detta?

Lundis

Redigerat av lundis68, 15 mars 2008 - 19:13.

Postad 15 mars 2008 - 23:17

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Nej, jag ser ingen skillnad på 720p och 1080i på min 32 tummare om det inte är sport (och det blir till och med bättre med 720 p när canal sport HD visar sina sändningar i 1080 i)

Postad 16 mars 2008 - 02:35

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Då har jag kopplat i boxen. Endast på satellit än så länge eftersom mina rör från vinden är för trånga för tre grova antennkablar så jag fick prioritera.

Jag upplever boxen som tyst och den har inte hängt sig någon gång ännu. Jag måste säga tt det är en riktigt fin bildkvalitet och ljudet fick sig ett lyft jämfört med den gamla hyrboxen. Naturligtvis var jag och fingrade på 720p/1080i-inställningen så jag förstår att jag nog får köra en reset.

Jag har inte behörighet att se HD-kanalerna (har Familjepaketet). Läste i någon tråd om en annan som råkat ut för samma sak men vet ej hur det gick. Kanske man får vänta till 1/4 då HD-paketet flyttas till Familjepaketet? Eller är det kontakt med kundtjänst som gäller?

EDIT: Såg att jag kan prova med mitt gamla kort.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd, utom med det faktum att jag köpte så grova antennkablar. ;)

Redigerat av khalnur, 16 mars 2008 - 03:08.

Postad 16 mars 2008 - 19:10

trickster68
  • trickster68
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej!

Hur seg är boxen vid kanalbyten?

När recensenten från Ljud&Bild i Elektronikvärlden testade boxen så tog det 40 sekunder att göra 10 kanalbyten. Hur ser det ut nu efter ett antal uppdateringar? Det ska förstås vara bild innan man byter kanal.

/Trickster68

Postad 16 mars 2008 - 19:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej!

Hur seg är boxen vid kanalbyten?

När recensenten från Ljud&Bild i Elektronikvärlden testade boxen så tog det 40 sekunder att göra 10 kanalbyten. Hur ser det ut nu efter ett antal uppdateringar? Det ska förstås vara bild innan man byter kanal.

/Trickster68

Det är det samma 3-4 sekunder för ett kanalbyte. Men normalt så går man till Favoritlistan och väljer därifrån, man bläddrar mycket snabbare där, eller epg

Postad 16 mars 2008 - 22:30

kalcjadlic
  • kalcjadlic
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan få med de svenska undertexterna på en inspelning på hårddisken?

Menar då, om man spelar in något program från SVT1 (texttv-sidan 199), SVT2 (sid 299) alternativt TV4 (sid 890).

Vet att man kan få undertext när man tittar "live" och knappar in t.ex texttv-sidan 299 när man tittar på SVT2...

Vore snällt om någon kunde svara på detta, eller om möjligt testa om det går...(även om det är möjligt vid timerprogrammering....

Tacksam för svar

Postad 16 mars 2008 - 22:35

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Hej

Är det bara 2 dagars EPG :lol:

MrDTS

Postad 16 mars 2008 - 22:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Någon som vet om man kan få med de svenska undertexterna på en inspelning på hårddisken?

Menar då, om man spelar in något program från SVT1 (texttv-sidan 199), SVT2 (sid 299) alternativt TV4 (sid 890).

Vet att man kan få undertext när man tittar "live" och knappar in t.ex texttv-sidan 299 när man tittar på SVT2...

Vore snällt om någon kunde svara på detta, eller om möjligt testa om det går...(även om det är möjligt vid timerprogrammering....

Tacksam för svar

Att få med texten från text-TV vid en inspelning tror jag inte är rimligt, men när man spelar man in så ska alla textspåren komma med vid inspelningen (om det finns några). Har du testat att växla textspår med Setup-knappen?

Postad 16 mars 2008 - 23:20

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0
Om jag vill koppla in en DVD recorder och naturligtvis vill ha RGB utsignal, vilken av Scartkontakterna skall jag använda samt skickar den ut RGB signal samtidigt som jag har HDMI?????

Postad 16 mars 2008 - 23:37

tekniknisse
  • tekniknisse
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Min Dilog 550 pvr(Handan) för marksänt (dvb-T) klarar av att spela in text-tv dvs man kan både slå på text-tv remsan eller titta på gamla textnyheter vid uppspelningen.

Skulle också gärna vilja veta om Canal Digitals HD-pvr Sagem box klarar av samma sak.

Detta inför ett ev byte till parabol då vi har störningar på marksända nätet (7 mil till sändaren, pixlar sig då & då trots utbytt takantenn o förstärkeri) Detta med spela in text-tv är rätt väsentligt för de som har hörselproblem eller om man av någon anledning vill titta tyst och inte störa familjen.

Det är ju enkelt att testa.
Spela in något från svt eller tv4 som har text-tv textning och kolla om det vid uppspelning fortfarande går att få fram texten på respektive sida (svt1=199,svt2=299,tv4=890)

Postad 17 mars 2008 - 08:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Om jag vill koppla in en DVD recorder och naturligtvis vill ha RGB utsignal, vilken av Scartkontakterna skall jag använda samt skickar den ut RGB signal samtidigt som jag har HDMI?????

Kommer inte ihåg vilken nu, men en ger RGB ut om man i menyn sätter om den att inte ge HD-signal ut, så du kan inte få både signal i RGB och HDMI. Du ser i manualen eller i menyn vilken det är som ger RGB ut

Hej

Är det bara 2 dagars EPG :lol:

MrDTS

Oftast, är det enbart runt 2 dagar, kan också variera något mellan kanalerna.

Redigerat av Unregistered124686ac, 17 mars 2008 - 09:14.

Postad 17 mars 2008 - 08:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har uppdaterad bugglistan i inlägg #3, med nummer 13 och 14. Då jag i helgen fick en hängning vid kanalbyte och en hängning när jag tittade på en inspelning. Fix 1.4.1 fixade inte allt, men något bättre har det nog ändå blivit. Jag har i alla fall inte så mycket ljudsynkproblem längre.

Postad 17 mars 2008 - 09:27

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Min Dilog 550 pvr(Handan) för marksänt (dvb-T) klarar av att spela in text-tv dvs man kan både slå på text-tv remsan eller titta på gamla textnyheter vid uppspelningen.

Skulle också gärna vilja veta om Canal Digitals HD-pvr Sagem box klarar av samma sak.

Detta inför ett ev byte till parabol då vi har störningar på marksända nätet (7 mil till sändaren, pixlar sig då & då trots utbytt takantenn o förstärkeri) Detta med spela in text-tv är rätt väsentligt för de som har hörselproblem eller om man av någon anledning vill titta tyst och inte störa familjen.

Spela in något från svt eller tv4 som har text-tv textning och kolla om det vid uppspelning fortfarande går att få fram texten på respektive sida (svt1=199,svt2=299,tv4=890)

Text-TV går inte att spela in. Först försökte jag spela in SVT1 med text-tv sidan 199, men det gick inte alls, boxen tog inte emot kommandot för inspelning. Sedan spelade jag in SVT1 och under pågående inspelning satte på text-tv sidan 199 och texten syntes i sändningen som den ska. För att avsluta inspelningen fick jag först avsluta text-tv, för att sedan kunna avsluta inspelningen. Vid uppspelning visade det sig att ingen text-tv blev inspelad och att det inte gick att använda text-tv samtidigt som man tittade på det inspelade programmet.

Postad 17 mars 2008 - 11:37

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Text-TV går inte att spela in. Först försökte jag spela in SVT1 med text-tv sidan 199, men det gick inte alls, boxen tog inte emot kommandot för inspelning. Sedan spelade jag in SVT1 och under pågående inspelning satte på text-tv sidan 199 och texten syntes i sändningen som den ska. För att avsluta inspelningen fick jag först avsluta text-tv, för att sedan kunna avsluta inspelningen. Vid uppspelning visade det sig att ingen text-tv blev inspelad och att det inte gick att använda text-tv samtidigt som man tittade på det inspelade programmet.

Nej, men detta är inget problem på SVT då textning för hörselskadade ligger som en egen textström och går att ta fram genom att trycka på "Setup". TV4 tror jag dock inte har texten separat, de brukar texta i videoströmmen och då blir det problem om den inte finns mer än i text-TV.

Postad 17 mars 2008 - 11:41

Sabb
  • Sabb
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej..
Har kanalerna ändrat plats i kanallistan nyligen( idag eller igår? ) eller är det ungarna som varit framme :P ;)

Redigerat av Sabb, 17 mars 2008 - 11:42.

Postad 17 mars 2008 - 12:40

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Hej..
Har kanalerna ändrat plats i kanallistan nyligen( idag eller igår? ) eller är det ungarna som varit framme :P ;)

Det beror på om dy syftar på en Favoritlista eller den osorterade listan :rolleyes:
TV4 SF har ju tillkommit och förskjutet den nedre delen av listan.

Postad 17 mars 2008 - 13:34

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Kommer inte ihåg vilken nu, men en ger RGB ut om man i menyn sätter om den att inte ge HD-signal ut, så du kan inte få både signal i RGB och HDMI. Du ser i manualen eller i menyn vilken det är som ger RGB ut

Verkar som bara Scart1 har RGB och inte samtidigt som HDMI utgången är aktiverad. Riskerar att bli "blind" om jag avaktiverar denna.
Scart 2 verkar kunna skicka S-Video tillsammans med HDMI, kanske bästa lösningen.

Man kanske skulle börja skanna marknaden på en bra DVD recorder med uppskalning och utan HD o DVB-T samt RGB/S-Video ingång... om det fortfarande finns sådant.

Postad 17 mars 2008 - 13:58

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Verkar som bara Scart1 har RGB och inte samtidigt som HDMI utgången är aktiverad. Riskerar att bli "blind" om jag avaktiverar denna.
Scart 2 verkar kunna skicka S-Video tillsammans med HDMI, kanske bästa lösningen.

Man kanske skulle börja skanna marknaden på en bra DVD recorder med uppskalning och utan HD o DVB-T samt RGB/S-Video ingång... om det fortfarande finns sådant.

Eftersom HDMI är kodat vore väl det bästa en recorder med Component-ingång, då boxen verkar skicka ut signal på både HDMI och Komponent i HD-kvalitet. Då måste det antagligen vara någon form av tex Blu Ray-brännare eftersom en vanlig DVD-brännare knappast lär hantera en HD-signal.

Postad 17 mars 2008 - 14:17

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Eftersom HDMI är kodat vore väl det bästa en recorder med Component-ingång, då boxen verkar skicka ut signal på både HDMI och Komponent i HD-kvalitet. Då måste det antagligen vara någon form av tex Blu Ray-brännare eftersom en vanlig DVD-brännare knappast lär hantera en HD-signal.

Helt rätt, men jag tror inte det finns någon och som du säger det behövs BD alt nedskalning. Tror inte det finns något sett heller att köra in komponent i en dator heller :P

Men det vore trevligt att hitta en lösning på att kunna lägga över inspelat mtrl från hårdidken till något utanför.

Postad 17 mars 2008 - 15:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Helt rätt, men jag tror inte det finns någon och som du säger det behövs BD alt nedskalning. Tror inte det finns något sett heller att köra in komponent i en dator heller :P

Men det vore trevligt att hitta en lösning på att kunna lägga över inspelat mtrl från hårdidken till något utanför.

Det finns TV-kort med Component-ingång, men tyvärr är detta inte ett sökbart kriterie på prisjakt.nu.

Postad 17 mars 2008 - 15:48

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Det finns TV-kort med Component-ingång, men tyvärr är detta inte ett sökbart kriterie på prisjakt.nu.

länk?

Postad 17 mars 2008 - 16:26

kalcjadlic
  • kalcjadlic
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tacksam för svar

Att få med texten från text-TV vid en inspelning tror jag inte är rimligt, men när man spelar man in så ska alla textspåren komma med vid inspelningen (om det finns några). Har du testat att växla textspår med Setup-knappen?

Har inte skaffat mottagaren ännu. Utan tänkte kolla om det är möjligt att spela in undertexter på hårddisken....

Så det vore snällt om någon skulle ha lust att kolla om det går....

MVH Kalcjadlic

Postad 17 mars 2008 - 16:32

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Var på väg att sälja min Panasonic DMR-EH65 DVD-recorder med hårddisk. Den har precis allt det du skriver om. Nu kan den ju bli användbar igen.
Tack för tipset!

Postad 17 mars 2008 - 18:12

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Tacksam för svar

Har inte skaffat mottagaren ännu. Utan tänkte kolla om det är möjligt att spela in undertexter på hårddisken....

Så det vore snällt om någon skulle ha lust att kolla om det går....

MVH Kalcjadlic

Som sagt: Från text-TV går det inte, men finns det med i den digitala textströmmen så kommer det med på inspelningen vare sig det är med när man tittar eller ej. Samma sak som när det är flera ljudspår, alla spelas in (vad jag har föstått).

Postad 17 mars 2008 - 18:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Snökaos i sydsverige! Då kommer man hem (oplogad väg och med hjärtat i halsgropen) och sätter på boxen och då visas bara en blaffig blå skärm med texten "För svag signal". Ut med kvasten och borsta av snöhögen från LNB't så kom bilden direkt, ingen hängning eller något annat spökeri :P Dock kan jag ju tycka att den skulle växlat till någon markkanal, för där är det aldrig problem när det är snö, eller åtminstone ge mig den möjligheten...
Tur annars att parabolen sitter på garageväggen så att den går att nå med kvasten när jag står på marken. ;) Många har ju satt upp den på skorstenen och hur 17 gör de när det kommer snö på den ?

Postad 17 mars 2008 - 19:00

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Snökaos i sydsverige! Då kommer man hem (oplogad väg och med hjärtat i halsgropen) och sätter på boxen och då visas bara en blaffig blå skärm med texten "För svag signal". Ut med kvasten och borsta av snöhögen från LNB't så kom bilden direkt, ingen hängning eller något annat spökeri :P Dock kan jag ju tycka att den skulle växlat till någon markkanal, för där är det aldrig problem när det är snö, eller åtminstone ge mig den möjligheten...
Tur annars att parabolen sitter på garageväggen så att den går att nå med kvasten när jag står på marken. ;) Många har ju satt upp den på skorstenen och hur 17 gör de när det kommer snö på den ?

Klättrar upp såklart!
Har bara hänt mig en gång på 1,5 år så något större problem är det inte. Blir ju inte lika lätt snötäckta LNB:er om man har den på taket eftersom det kommer åt att blåsa från alla håll...

Postad 17 mars 2008 - 21:02

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Väsnas PVR'n fortfarande? Jag är allergiskt mot fläktljud. Räcker med min digitala Yamaha receiver..

Postad 17 mars 2008 - 21:40

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Väsnas PVR'n fortfarande? Jag är allergiskt mot fläktljud. Räcker med min digitala Yamaha receiver..

Du kommer att bli sjuk :)

Postad 17 mars 2008 - 21:49

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0

Är det verkligen så illa? Min receiver har ett slags trestegs fläktkylning, och stannar på läge tre efter tag och låter som ett smärre reaplan! Kanske likadant med boxen?

Postad 17 mars 2008 - 22:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Är det verkligen så illa? Min receiver har ett slags trestegs fläktkylning, och stannar på läge tre efter tag och låter som ett smärre reaplan! Kanske likadant med boxen?

Den är termostatstyrd så det varierar. Av någon anledning så brukar den varva upp mer när man tittar på något inspelat. Med 5.1-ljudet på i lagom nivån så kan i varje fall inte jag höra ljudet, förutom stundtals när den varvar upp lite extra. Men det är väl inte alla som har 70 kilo högtalare som kan överrösta fläkten... ;) Samt en riktigt stor fläkt som sitter i kakelugne 1 m från TV'n...och visst ja, 2 härjande ungar... :)

Postad 17 mars 2008 - 22:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Reaplan är att ta i, men visst låter den och ibland illa. Problemet med boxen är kanske inte så mycket själva fläkten utan upphängningen av den och resonanser som den skapar i höljet. Ibland får man gå och trycka på boxen för att få ner ljudet. Men rent allmänt så ligger ljudet något under vanligt TV-ljud. Men i tysta partier och i de tillfällen där boxen kommer i resonas så ligger den över TV-ljudet. Den stör mer än min Pionner DVD recorder om det kan vara en vägvisning. Glädjande är dock att min nuvarnde box faktiskt är tystare nu än för några månader sedan, så det går lite upp och ner.

Det varierar också mellan olika boxar, jag har haft en box som man har hört 3 rum bort från boxen, ung 15m.

Postad 17 mars 2008 - 23:20

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Snökaos i sydsverige! Då kommer man hem (oplogad väg och med hjärtat i halsgropen) och sätter på boxen och då visas bara en blaffig blå skärm med texten "För svag signal". Ut med kvasten och borsta av snöhögen från LNB't så kom bilden direkt, ingen hängning eller något annat spökeri :) Dock kan jag ju tycka att den skulle växlat till någon markkanal, för där är det aldrig problem när det är snö, eller åtminstone ge mig den möjligheten...
Tur annars att parabolen sitter på garageväggen så att den går att nå med kvasten när jag står på marken. :) Många har ju satt upp den på skorstenen och hur 17 gör de när det kommer snö på den ?

Har man en tillräckligt stor parabol så tål LNB:n bra mycket snö utan att det blir störningar.

Menar du att mottagaren låser sig så att man inte kan ta in en markkanal i det läget?

Det är ju riktigt dåligt. Det tycker jag är en allvarlig bugg.

Postad 18 mars 2008 - 08:26

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Hej..
Har kanalerna ändrat plats i kanallistan nyligen( idag eller igår? ) eller är det ungarna som varit framme :) ;)

Det verkar som de har ändrat i listan under måndagen. :)

Postad 18 mars 2008 - 09:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Snökaos i sydsverige! Då kommer man hem (oplogad väg och med hjärtat i halsgropen) och sätter på boxen och då visas bara en blaffig blå skärm med texten "För svag signal". Ut med kvasten och borsta av snöhögen från LNB't så kom bilden direkt, ingen hängning eller något annat spökeri :) Dock kan jag ju tycka att den skulle växlat till någon markkanal, för där är det aldrig problem när det är snö, eller åtminstone ge mig den möjligheten...

Har man en tillräckligt stor parabol så tål LNB:n bra mycket snö utan att det blir störningar.

Menar du att mottagaren låser sig så att man inte kan ta in en markkanal i det läget?

Nej inte att den låser sig, men det var bara en blå bild med ett felmeddelande. Jag gick som sagt ut och sopade istället för att börja mixtra med boxen... :) då kom bilden automatiskt.
Sedan har ju de flesta bara CD's orginalparabol, större ska ju inte behövas i sydsverige.

Postad 18 mars 2008 - 10:19

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Tur annars att parabolen sitter på garageväggen så att den går att nå med kvasten när jag står på marken. :P Många har ju satt upp den på skorstenen och hur 17 gör de när det kommer snö på den ?

Nej inte att den låser sig, men det var bara en blå bild med ett felmeddelande. Jag gick som sagt ut och sopade istället för att börja mixtra med boxen... ;) då kom bilden automatiskt.
Sedan har ju de flesta bara CD's orginalparabol, större ska ju inte behövas i sydsverige.

Ok, tur att den inte låste sig :)

Parabolstorleken räcker nog, för det mesta... som du märkte själv.

(Det är inte säkert att det hade hjälp i ditt fall. Alla kan få störningar ibland. Jag har i alla fall aldrig behövt sopa rent mikrovågshuvet från snö.)

(Om man bor i södra eller norra delen spelar ingen roll för storleken.)

Redigerat av tv-kort, 18 mars 2008 - 10:33.

Postad 18 mars 2008 - 10:47

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som tycker den marksända mottagare i boxen är usel??

Har riktigt dålig mottagning på den nya men kopplar jag in den gamla HD boxen fungerar det utmärkt!!

Var tvungen att byta box mitt under Formel 1 racet på 6an i helgen!!!

Postad 18 mars 2008 - 10:57

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som tycker den marksända mottagare i boxen är usel??

Har riktigt dålig mottagning på den nya men kopplar jag in den gamla HD boxen fungerar det utmärkt!!

Var tvungen att byta box mitt under Formel 1 racet på 6an i helgen!!!

Det gjorde du väl på...8 sekunder får vi hoppas :)

Postad 18 mars 2008 - 13:54

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Tja nu har jag båda boxarna uppkopplade :)

Skulle ju vilja slippa byta men då behöver den nya bättre mottagare...

Postad 18 mars 2008 - 14:25

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Är inte helt med, den gamla HD boxen har väl ingen markmottagare?

Postad 18 mars 2008 - 14:41

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Är inte helt med, den gamla HD boxen har väl ingen markmottagare?

Jodå, men man byter mellan terrest och satellit med en knapptryckning, dvs två separata system med egna kanallistor.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.