Jag har ett par Compact XZ-1or som jag köpte för ca två år sedan. Tidigt märkte jag att det hände saker med bafflarna som består av "stavlimmat" trä. Även lådorna har förändrats när de torkat, skruvar på insidan får pianolacken att bukta ut på flera punkter. Det har handlat om förskjutningar i träet som skapat en viss ojämnhet men högtalarna har ändå varit hela. Till nu, kanske pga. vinterns torka har det uppstått en spricka i en högtalares baffel, ca 1mm bred och 1 decimeter lång, dessutom finns tendens till ännu en spricka i samma baffel.
Mina frågor riktar sig till någon som kan trä och högtalare. Kan jag demontera högtalarna, torka dem ordentligt (torkskåp eller liknande), täta sprickorna med exempelvis trä -lim och spån, (tacksam för förslag på tätning/annan lösning av just detta problem) spackla, slipa och skicka lådorna till professionell lackerare för omlackering. Kommer de att fortsätta slå sig eller finns det något man kan göra för att förhindra det. Exempelvis spreja lack på insidan när de är ”nytorkade” och därmed försegla träet. Vad för typ av spackel rekommenderas. Kan man i stället för att jämna till ojämnheter med sandpapper kanske spackla över dem och därpå slipa jämt?
Tänkte välja en pearl/flake färg (typ guldglitter alla 60 tals elgitarr) på bafflarna och en krämvit färg på lådorna, allt förseglat med högblank lack.
När jag ändå håller på undrar jag om det är en fördel att sätta blymatta på insidan av lådorna om man vill strama upp basen något vilka är fördelarna och nackdelarna. Som det är nu är dämningen ganska blygsam, endast lite skumgummi.
Hejs.
Redigerat av Oden25, 15 May 2006 - 00:17.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?