Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Laga sprickor och försegla?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 May 2006 - 00:11

Oden25
  • Oden25
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har ett par Compact XZ-1or som jag köpte för ca två år sedan. Tidigt märkte jag att det hände saker med bafflarna som består av "stavlimmat" trä. Även lådorna har förändrats när de torkat, skruvar på insidan får pianolacken att bukta ut på flera punkter. Det har handlat om förskjutningar i träet som skapat en viss ojämnhet men högtalarna har ändå varit hela. Till nu, kanske pga. vinterns torka har det uppstått en spricka i en högtalares baffel, ca 1mm bred och 1 decimeter lång, dessutom finns tendens till ännu en spricka i samma baffel.

Mina frågor riktar sig till någon som kan trä och högtalare. Kan jag demontera högtalarna, torka dem ordentligt (torkskåp eller liknande), täta sprickorna med exempelvis trä -lim och spån, (tacksam för förslag på tätning/annan lösning av just detta problem) spackla, slipa och skicka lådorna till professionell lackerare för omlackering. Kommer de att fortsätta slå sig eller finns det något man kan göra för att förhindra det. Exempelvis spreja lack på insidan när de är ”nytorkade” och därmed försegla träet. Vad för typ av spackel rekommenderas. Kan man i stället för att jämna till ojämnheter med sandpapper kanske spackla över dem och därpå slipa jämt?

Tänkte välja en pearl/flake färg (typ guldglitter alla 60 tals elgitarr) på bafflarna och en krämvit färg på lådorna, allt förseglat med högblank lack.

När jag ändå håller på undrar jag om det är en fördel att sätta blymatta på insidan av lådorna om man vill strama upp basen något vilka är fördelarna och nackdelarna. Som det är nu är dämningen ganska blygsam, endast lite skumgummi.

Hejs.

Redigerat av Oden25, 15 May 2006 - 00:17.

Postad 15 May 2006 - 00:20

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Otur och tråkigt att höra, stod jag i dina skor skulle jag bege mig till en möbelsnickare för slutgiltig rådfrågning om jag var osäker.
Jag skulle dock inte torka lådorna ytterligare för då lär sprickorna öka något, öka istället luftfuktigheten för att försöka få träet att svälla något, sedan kan du nog dra i rejält med trälim så det sitter ihop under den torra vintern.

Ang. att ändra/öka dämpningen, så kan det mycket väl göra ett lyft, bara tänk på att en mindre låda skär högre i frekvens, medans mer dämpull får lådan att gå djupare.

Lycka till.

Mvh
Passerati

Redigerat av Unregistered1041101d, 15 May 2006 - 00:24.

Postad 15 May 2006 - 08:05

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Anledningen till att högtalarna spricker och att träet rör sig är, precis som Passerati säger, att det är den torra luften som ställer till det. Högtalarna är tillverkade i en del av världen som har extremt mycket högre luftfuktighet även om det låter som att dina högtalare råkat ut för någonting allvarligt. Min rekommendation är att du använder en luftfuktare för att öka luftfuktigheten i lyssningsrummet. Jag är ingen expert på hur man behandlar trä, den biten lämnar jag åt de som är kunniga här på forumet.

Redigerat av Unregistered94f939c2, 15 May 2006 - 18:22.

Postad 15 May 2006 - 16:22

Unregisteredabb40bc2
  • Unregisteredabb40bc2
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Hej Oden25!

Mycket tråkigt detta och speciellt tråkigt för mig att höra såklart då jag idag är svensk agent för Compact.

Som IHiFi säger så ligger en del av problemet i att högtalarna kommer från en del av världen med helt annan miljö, men att lådorna buktar och spricker på det här viset är själklart inte acceptabelt. De xz-1 jag har haft har inte heller påvisat de problemen utan, om jag får gissa så har du köpt dessa från en kinesisk butik som inte är officiella återförsäljare. Tråkigt nog cirkulerar det exemplar som stått på lager i flera år och då antagligen blivit fuktskadade.

Har du däremot köpt dem från en officiell återförsäljare så har Compact har 10 år garanti på delar och detta låter klart som ett garantiärende, jag hjälper dig gärna med kontaker o.s.v.

Om du är intresserad så kan jag säkert också ta hem ett par nya lådor till dig till självkostnadspris, men självklart kostar det en del ändå. Skicka mig gärna ett pm så kan vi diskutera saken vidare.

PS. Vore riktigt kul annars att se ett par med moddad finnish, jag har själv en del idéer på ett kommande projekt med xz-1or DS.

Mvh
Henrik

Postad 16 May 2006 - 05:09

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
det är enklare om du lägger upp en bild på sprickan i högtalaren
sen beror det på en del faktorer hur såg trädet ut som dom har sågat bitarna ur var det rakt var det vridet var det krokigt det finns några såna faktorer som spelar roll och det märks först när det har torkat .
och även om du får det tätt så kommer virket att fortsätta att spricka

Postad 19 May 2006 - 15:56

Oden25
  • Oden25
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej!
Det lutar åt att jag lämnar bort högtalarna till en möbelsnickare/lackerare på orten. Eventuellt kommer ett bildreportage på hur moddandet fortlöper eller i alla fall på resultatet.

Funderar på om man kan passa på att bygga baslåda (*2) som passar XZ-1orna. Är det någon som har förslag på bygge och kan visa vägen till lämplig ritning.
Kan man driva XZ-1orna och ett par baslådor (se Mårtendesign combon med separata stativare på separata baslådor som förlaga) som ett enhetligt par högtalare med ett slutsteg eller..? Förslag på hur man löser det någon?

Hejs.

Postad 20 May 2006 - 10:55

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Det är väl bara att med ett delningsfilter se till att förstärkaren ser högtalaren som en last och inte två?

Postad 20 May 2006 - 11:54

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0

Det lutar åt att jag lämnar bort högtalarna till en möbelsnickare/lackerare på orten. Eventuellt kommer ett bildreportage på hur moddandet fortlöper eller i alla fall på resultatet.

Kan man driva XZ-1orna och ett par baslådor (se Mårtendesign combon med separata stativare på separata baslådor som förlaga) som ett enhetligt par högtalare med ett slutsteg eller..? Förslag på hur man löser det någon?

<{POST_SNAPBACK}>

om du lämnar bort högtalaren till en möbelsnickare för rep. så kommer du få problem igen om så vidare du inte ber denne göra helt nya bafflar, hur som så har du fortfarande bakre låden som är slagen.
ska du be denne göra helt nya lådor eller vad har du tänkt dej?

sen ang dämpning, om du adderar dämpning så oavsätt om det är skumm eller fiber m.m. så kommer du att förändra XZ-1an unika sound till att bli nåt helt annat, den mustiga basen kommer inte att hålla sej i stil med innan, lådan är kraftigt understämd m.m. för att ge den typ av bas och övrig karaktär, så troligen så kommer soundet gå till stor del/helt förlorad.

ska du också driva ett par basmoduler med XZ-1 genom samma steg så bör du tänka på att XZ-1 är på 6ohm, du måste matcha den med en bas som inte gör att det sammasatta ohm:et inte blir för tungt för ditt steg, så det inte pajjar det också.

Redigerat av softman3, 20 May 2006 - 12:00.

Postad 20 May 2006 - 17:15

Oden25
  • Oden25
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej, tack för tipsen. Bra att veta det där med dämpningen. Vad det gäller lådorna får snickaren avgöra vad som kan tänkas fungera långsiktigt. I värsta fall får man väl stå ut med lite sneda lådor. Har inte sagt det tidigare men högtalarna låter fantastiskt bra oavsett skavanker. Trevlig helg!

Postad 20 May 2006 - 17:41

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Enklast möjligast är att använda sig av ett slutsteg med minst fyra kanaler, blir då en till varje utan komplicerade filter eller småpill med ljudnivåmatching

Vad det gäller lådorna får snickaren avgöra vad som kan tänkas fungera långsiktigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Med en duktig hantverkare är det inga problem att rådgöra om lämplig åtgärd, tror inte denne heller skulle ha några större problem med att åtgärda problemet och helt nya lådor tror jag knappast behövs, bytt hantverkare isf :unsure:

Lycka till

Mvh
Passerati

Postad 20 May 2006 - 18:31

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0

Hej, tack för tipsen. Bra att veta det där med dämpningen. Vad det gäller lådorna får snickaren avgöra vad som kan tänkas fungera långsiktigt. I värsta fall får man väl stå ut med lite sneda lådor. Har inte sagt det tidigare men högtalarna låter fantastiskt bra oavsett skavanker. Trevlig helg!

<{POST_SNAPBACK}>

men har du snackat med svenska general agenten? kolla upp kostnaderna för nya lådor och jämför mot kostnaden av en lagning. - men tänk på att du troligen får garanti på en eventuellt ny låda från compact i sverige.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.