Minnet är inte det bästa...
Postad 07 January 2004 - 14:10
Postad 07 January 2004 - 23:15
Kanske du kan förklara "konstruktionen" på linserna eller nå't...
Postad 09 January 2004 - 08:52
Postad 10 January 2004 - 16:04
Kontakta mej med ett pm eller mail så får du adressen...
Postad 01 February 2004 - 08:57
http://www.t-linespeakers.org/
http://www.t-linespe...eith/index.html
/Magnus
Postad 01 February 2004 - 12:37
Postad 17 September 2004 - 23:26
Keep up the gooooood work man´s !
/ Roefv
Postad 28 March 2005 - 18:57
Jag har nämligen börjat "labba" lite lätt med delnings-filtret. Jag är duktigt insatt i hur filter fungerar och enligt vilka principer, men jag ska väl nämna att jag än sålänge inte har "räknat" på några filter (mycket p.g.a. att jag inte har några parametrar på mina element).
Till att börja med så när jag byggde ihop mina surrar, så hängde jag bara på en kondensator till diskanten (detta för att helt enkelt "rädda" diskanten så att den inte matades med "full" signal).
That's it!
Det lät som väntat "sådär". Inte mycket bas och frekvensgången i diskanten var en aning "fladdrig", dock inte något som märks av speciellt mycket när man spelar som vanligt.
Nåväl, eftersom basgången var mer eller mindre obefintlig, TROTS identisk lådvolym som Aegis One har och samma portdimensioner, så började jag fundera på någon slags delning för bas/mellanregister elementet. Principen jag tog fasta på var helt enkelt att en spole i serie med basen dämpar högre frekvenser MER än lägre och riktigt låga frekvenser dämpas knappt något alls.
Sagt och gjort en spole inhandlades (fick dom praktiskt taget gratis eftersom butiken bara hade 2 spolar kvar inalles). Spolarnas värden ligger på 0,56mH.
Resultatet av detta gav en antydan till basåtergivning, men inte mycket mer.
Nu har jag "labbat" lite till och på ena bakhögtalaren har jag kopplat in ett tvåvägs QLM-filter som delar med 12dB/oktav för både HP och LP delen, vid 1200Hz och på andra högtalaren så har jag kopplat in ett annat filter som enl. uppgift delar med 12dB (LP) och 6dB (HP), vid 4,2 kHz.
Resultatet som dessa två "färdiga" filter blev inte speciellt lyckat!??
Bas-återgivningen blev sämre än med en enkel spole utan värden (6dB/oktav) än med brantare filter!
Det filtret som delade vid 1200Hz ger "mindre" bas (men något högre detaljerings-grad) än det enklare filtret som delar högre upp, men även detta filtret ger mindre bas än vad den "enkla" spolen gav!?
Det är just detta jag har hängt upp mej på. Jag är medveten om att lägre delningsfrekvens av basen ger mindre bas, detta kompenserar man ju bl.a. genom att dämpa diskanten för att ljudet ska bli balanserat.
Men vad jag inte förstår är varför jag faktiskt får mer bas med lägre branthet!
Kondensatorn som är ansluten parallellt med basen och som ökar brantheten med 6dB borde ju inte på något sätt kunna minska basåtergivningen, utan borde ju bara "leda bort" de högre frekvenserna som spolen trots allt släpper igenom (därav ökad branthet).
Nu ska det förvisso tilläggas att båda dessa filter är egentligen anpassade för 4ohms högtalare (bil-element), men ändå...
Basåtergivningen borde ju inte bli mycket svagare av med högre branthet.
Det är inte utan att jag börjar fundera vilka värden den "enkla" spolen jag använde tidigare har (måste ju ha delat högt som tusan, eftersom den gav mer bas)...
Frågan är nu, HUR sjutton får jag ut mer bas ur mina surrar?
Jag vill ju komma så nära som möjligt den klang som mina Aegis One har och som det är nu så har jag definitivt inte den "duns" i mina surrar som Aegis One förmedlar så bra...
Ska jag dela vid lägre frekvens och kompensera genom att "strypa" diskanten REJÄLT genom att serie-koppla ett motstånd, eller finns det något som motsvarar ett "notch-filter" som man kan bygga in i ett tvåvägs-filter.
En annan fråga:
Hur var det nu? Om man har ett filter beräknat för 4 ohms högtalare som t.ex. delar vid 4.000Hz och kopplar in en 8 ohms högtalare istället, halveras eller dubblas delningsfrekvensen p.g.a. den dubblade impedansen.
Äh...
Jag kan nog ta reda på det själv (har för mej det stod på ljudias sidor någonstans)...
Nåväl.
Någon som har några ideer och tankar om mina försök med delningsfilter så här långt? Det känns som jag behöver lite uppslag för vidare försök med delnings-filter.
Ingen som råkar ha ett schema över Aegis One's delningsfilter?
Jag drar mej för att öppna mina Aegis One eftersom filtret är lite "invecklat", det sitter nämligen monterat på högtalar-terminalens insida och filtret är i "två plan", bara för att få plats. M.a.o. BÖKIGT att föjla lednings-banorna och på så sätt "klura ut" hur filtret är konstruerat. Vad värre är att det inte finns några som helst märkningar eller parametrar angivna på spolarna (blir svårt att klura ut delnings-frekvenser och liknande utan att veta vilka induktanser som använts)...
Jag behöver nog lite goda råd, tips och allmän hjälp tror jag.
Förresten...
Det råkar inte finnas någon som känner till ett par "trasiga" Aegis One, som man kanske skulle kunna få köpa för en struntsumma (i såfall så skulle jag ju kunna "norpa" filtret i ett par sådan trasiga högtalare)...
Hmm...
Tråden är gammal, vete sjutton om någon överhuvudtaget kommer att upptäcka att jag har återupplivat den igen...
Postad 13 April 2005 - 08:24
Jag la mina satelithögtalare så att dom pekade mot taket och tyckte mig få ett mycket behagligt och luftigt ljud. Det är en billiga microanläggning (alltså två små högtalare och inget mer.) Jag prövade både med musik och film och jag tror att jag nu vet vilken typ av ljud jag tycker om. det är så jag vill att ljud ska låta. Jag har bestämt mig för att bygga två golvare och är intreserad utav lite udda teknik.
Nu till frågona..
Tror du att det skulle gå att använda denna teknik till ett vanligt steriosystem? (alltså med bra två fronthögtalare?)
Den teknink du anväder dig utav, är den ny, vad har du hämtad inspiration, vad är nytt?
Finns det andra sätt att uppnå luftighet?
det var nog allt..
Tack på förhand
Postad 13 April 2005 - 10:41
I princip så är det så att högtalare som sprider ljudet mer, har lättare att "försvinna" ur ljudbilden, så att ljudet upplevs lite mer som att det "bara finns" där.
Å andra sidan, vill man ha det yttersta i precisionen när det gäller "stereo-skärpa" så bör man satsa på högtalare med mer riktat ljud.
Med stereo-skärpa avser jag en ljudanläggnings förmåga att presentera ett ljudscenario där varje "källa" (t.ex. instrumenten i en inspelning) framträder i en klar relief mot en tyst bakgrund.
Mirage är en högtalar-tillverkare som har anammat iden med "rundstrålande" högtalare (deras OM-serie), men det finns även andra. Mirage har numera en serie högtalare som i princip fungerar likadant som mina högtalare (elementen riktade uppåt i kombination med spridnings-linser av olika slag).
Min tanke kring konstruktionen av mina bakhögtalare har just varit att få så stor spridning som möjligt, men konstruktionen ställer också till med vissa problem.
Problem som klang och frekvens-omfånget utseende. Det är nämligen så att ALLA akustiska linser också påverkar frekvensgången, högtalar-elementens frekvensgång är sällan densamma "offaxis" jämfört med "onaxis" (d.v.s. rakt framför elementen eller sett från sidan av ett element).
Jag tycker inte att mina bakhögtalare duger som fronthögtalare, men det beror i huvudsak på att jag gillar "skarpskuret" ljud, med hög stereo-skärpa.
När det gäller placering som bakhögtalare så är jag inte lika "kinkig".
De olika principerna som finns för att åstadkomma stor spridning är egentligen bara två.
Antingen bygger man DIPOLER (högtalare som sprider ljudet i fas på ena sidan och UR fas på andra sidan), eller så bygger man BIPOLER (högtalare som sprider ljudet I fas både från framsida och baksida).
Omnipolära högtalare som mina t.ex. är egentligen BIPOLER, de sprider ljudet på samma sätt oavsett om du ser det från framsidan eller baksidan. Konstruktionen som sådan sprider även ljudet från alla sidor på samma sätt, därav definitionen "omnipolära".
Bipoler är egentligen en bättre kompromiss för den som vill ha hög stereo-skärpa i kombination med luftigt ljud. Eftersom elementen i bipoler är riktade mot lyssningspositionen så ger man elementen lite bättre förutsättningar, avsaknaden av olika linser och liknande påverkar också ljudet posistivt, därför så är bipoler egentligen det bättre alternativet för fronthögtalare (IMHO) om man gillar det "luftiga", svävande, "icke-högtalarorienterade" ljudet.
Men för användning som bakhögtalare är det omnipolära systemet KANONBRA!!
Postad 14 April 2005 - 07:37
Jag ska klura lite mer på olika tekniker innan jag börja på bygget med det börja klia i fingrana nu...
(tråden handlar inte om spridning utan bakhögtalare men tack ändå för tipsen...)
Postad 14 April 2005 - 10:35
Band-diskanter KAN räknas som dipoler, men det kan i princip alla element. Principen är den att om man INTE stänger in elementet i en låda så fungerar det som en dipol, i annat fall så räknas det INTE som en dipol.
Stänger du in en band-diskant i en låda så fungerar den alltså INTE som en dipol...
Postad 14 April 2005 - 12:26
Det är ingen nyhet att det det finns lite olika "tankesätt" kring det här med högtalares spridning. Somliga anser att "rätt väg" att gå är att få ett så riktat ljud som möjligt, andra anser att "rätt väg" är motsatsen, nämligen att sprida ljudet så mycket som möjligt.
I princip så är det så att högtalare som sprider ljudet mer, har lättare att "försvinna" ur ljudbilden, så att ljudet upplevs lite mer som att det "bara finns" där.
mycket möjligt, har ni nån gång varit på en demo dag hos någon stereohandlare med riktiga märken? var på linn kväll i höstas. fyfan va grymt då hände samma sak som du beskriver att bara ljudet finns där, när man böt CD!! alltså allt hänger inte på högtalarna, som dom resonerar så kan man uppgradera hur mkt elektronik innan man byter högtalare. dock så var det jävligt dyr cd unidisk 1.1 (99000kr)
Redigerat av Unregistered002fbc7b, 14 April 2005 - 12:26.
Postad 11 September 2005 - 03:10
Kul bygge, men det är inte bra det här - jag kommer ju att bli alldeles för sugen på att dra fram sågen och bygga själv nu ... hehehe
Vore kul om du skrev lite mera om hur det utvecklat sig med ljudet och högtalartyget ?
Till sist = Ojojoj ... hur ska det gå ... snart så står man väl nere i verkstan o sågar å grejar igen.
Mvh
Passerati
Redigerat av Unregistered1041101d, 11 September 2005 - 03:11.
Postad 22 March 2006 - 00:12
Tummarna har sett ljuset i "tunneln" och är på väg ut
Mina surrar har stått och frusit hela vintern på min inglasning, men det ökande antalet soltimmar har fått det att börja klia lite DIY-fingrarna igen, material har handlats hem (nästan allt jag behöver) och jag har börjat lite smått med S.E. versionen av mina omnipolära bakhögtalare.
Hetsa inte upp er nu, för det går väääldigt långsamt även om jag precis har tagit upp bygget på nytt.
En liten bild:

Tanken är att den kromade bågen ska förses med ett litet svart klot (något större än en golfboll) mitt i böjen och att det röda klotet ska utrustas med diskanten ifrån mina Evo1'or. Givetvis så skall det röda klotet målas svart också. Sen hade jag tänkt platta till det kromade koppar-röret i ändarna och skruva fast det i en nedfräsning på lådans sidor. Till sist så ska lådorna kläs med laminat-golv (det som syns på bilden).
Funderar också på att runda av kanterna på pelarnas topp för att minimera kantdiffraktion ifrån bas-mellanregistret, på något fiffigt sätt...
Det är fortfarande många detaljer som "hänger lite löst". Jag har bestämt mej för en lösning och sedan ändrat mej hur många gånger som helst sedan jag släpade ut mina DIY-surrar ur mitt vardagsrum, så sannolikheten för att vissa detaljer kommer att ändras under arbetets gång är överhängande
Vi får väl se hur det blir.
Med den takten jag ligger inne med just nu så hinner jag nog byta ut hela högtaleriet innan jag har hunnit bli färdig med surrarna, så det är nog dags att öka takten lite
Attans vad svårt det ska vara att få tid över, när både tant och gubbe i hemmet jobbar skift
Postad 22 March 2006 - 10:13
Postad 22 March 2006 - 12:48
Åtminstone en bra bit upp i frekvensomfånget. Hur frekvensomfånget hos mina omnipolära högtalare blir från 10kHz och över vet jag inte riktigt, men enligt min mening så gör det inget om jag förlorar någon dB över 10kHz eftersom Evo1'orna har lite väl ettrig diskant för min smak.
Hur som helst så kommer frekvensgången förmodligen att bli avsevärt rakare när mitt surr-projekt är klart, jämfört med vad Evo1'orna presterar just nu, för nu ligger dom på rygg och spelar rakt upp i taket helt utan linser. Detta gör ju att "Off-axis" frekvensgången inte bli nådig i dagsläget (med tanke på att mitt huvud idag befinner sej praktiskt taget 90 grader off-axis). Utöver detta så genererar den nuvarande liggande placeringen av Evo1'orna ett fasfel mellan diskant och mellanregister, just för att högtalarna ligger ner med diskanten lite längre bort från öronen än vad mellanregistret är. Fasfelen borde bli i närheten av noll, när mitt surr-projekt är klart, tack vare linserna och den vertikala monteringen av diskant resp. bas/mellanregister element...
Den första versionen av mina surrar som jag testade var helt utan linser (och utan diskanter) och den versionen hade påtagliga problem med frekvensgången. Spridningen var ganska OK, men mycket av ljudet ifrån varje högtalare studsade i taket vilket resulterade i att det ofta lät som ljuden spelades upp i takhöjd. Min målsättning med linserna var att "plocka ner" ljudbilden så att den inte hänger i taket utan hänger runt mej som lyssnare. Alltså både bakom och framför mej, beroende på vad som spelas upp och detta lyckades linserna fixa väldigt bra. Frekvensgången påverkades dock en aning av linserna, men blev genast bättre när jag hade stoppat in delningsfilter och diskanterna. Men även efter första versionens slutgiltiga utförande var klart så var jag inte riktigt nöjd med frekvensgången.
Mycket berodde förmodligen på valet av diskant (av typen: "man-tager-vad-man-haver") och framförallt p.g.a. delningsfilterna som inte var optimerade på något sätt. Efter detta så portade jag lådorna på ungefär samma sätt som original-lådorna var portade, vilket hjälpte till lite, men blev inte helt hundra.
Min förhoppning nu är att frekvensgången i det närmaste ska bli identisk med original-utförandet hos Evo1'orna, eftersom både filter, element lådvolym och portning kommer att bli identisk med original-utförandet.
Givetvis med viss reservation för vilken påverkan linserna kan ha på frekvensgången, men som sagt så tror jag inte att mina linser kommer att påverka frekvensgången något nämnvärt i det känsliga området kring mellanregistret. Eftersom mina Aegis har en avsevärt mjukare och rundare återgivning av höga frekvenser så gör det dessutom inget om diskanten hos Evo1'orna dämpas en aning, för det kommer förhoppningsvis bara förbättra klangmatchningen med Aegis One som jag har i fronten...
Det enda lilla orosmolnet handlar mer om linserna kan få frekvensgången att bli "fladdrig", d.v.s. mer ojämn än vad den var tidigare. Men det återstår väl att se...
Fördelarna med omnipolär spridning är dock så stora så de överväger ganska stora avvikelser i klangmatchningen (så länge frekvensgången i allmänhet inte blir kraftigt lidande som tidigare)...
Jag har gott hopp om hur det kommer att låta...
Mitt största bekymmer just nu är att jag har dels dåligt med tid att bygga och väldigt lite utrymme. Vanligtvis så brukar mina byggen ta plats ute i trädgården (framför allt maskinjobb som slipning, fräsning o.s.v.) och hos mej så är trädgården fortfarande snötäckt/sörjig...
Nå'n j-kla gång ska väl snön smälta bort och gräsmattan torka upp så att man kan börja bygga på allvar...
Postad 23 March 2006 - 13:46
http://www.megaglobe.de/
Fast dessa har du kanske redan sett?
Postad 23 March 2006 - 14:45
Har inte sett dom bilderna förr, men jag har sett något liknande på en mässa för några år sedan. Kanske samme kille bakom dom högtalarna.
Den praktiska delen av mitt projekt började dock för ett ganska bra tag sedan (sommaren -02, tror jag det var, eller året innan) och det har ju hänt lite sedan dess (t.ex. Omnisat).
Ide'n är dock väldigt bra, åtminstone för surrund-ljud. Hur bra det funkar för vanlig stereo-återgivning beror nog mer på hur väl högtalarna passar det rum som dom spelar i (tänker på klangen och liknande).
Uppdatering:
Mitt projekt går i snigelfart, men det rör sej iallafall. Nya bilder finns i mitt Galleri.
För den som inte orkar "klicka" sej dit så är det enda som hänt att jag har jobbat lite mer med bågen som ska hålla mina linser på plats.
Nästa steg blir nog att fräsa in ett spår i högtalar-lådorna som matchar den tillplattade delen av bågen perfekt. Tanken är att spåret i kombination med att jag skruvar fast bågen (i spåret) ska göra hela konstruktionen stum och så vibrations-fri som möjligt. På utsidan av bågens infästning kommer sen golv-laminatet att täcka både låda och bågens infästning.
Sen får vi se vad nästa steg blir, men en sak är klar...
...Det blir många steg om dom ska vara så här små
Postad 25 March 2006 - 17:09
Idag så har jag fräst lite spår i den ena högtalar-lådan, för infästningen av bågen.

Efter fräs-jobbet så insåg jag att bågens mått mellan "benen" minskade i förhållande till det mått jag behöver ha "mellan benen"
Inte så snyggt kanske, se bilden:

Men jag tror att det kommer att bli OK i slutändan ändå. Genom att fräsa lite på insidan av det golv-laminat som ska täcka infästningen, så kan jag trycka ner bågen några millimeter till (jämfört med vad bilden just nu antyder) och sen så ska ju baffeln också täckas av golv-laminat. Laminatet är ju 7 mm tjockt så det mesta av "knycken" kommer att döljas ganska bra tror jag...
Att det blev så här beror på att jag inte kan göra så mycket åt måttet på globen. Ett alternativ hade ju iochförsej varit att montera bågen på golv-laminatets utsida. Lådans yttermått med laminatet monterat stämmer mycket bättre överens med globens diameter, men jag tror att det är snyggare med dold infästning av bågen istället...
Jag har dessutom beslutat mej för att bara bygga EN surroundhögtalare i taget. Det är bättre att göra misstag en gång och lära sej av dessa under tiden jag bygger den första högtalaren för att sen kanske ha bättre utgångs-läge när jag ska bygga den andra.
Förresten. Denna tråden har visat sej bli ganska viktig för mej. Även om mitt projekt går sakta, så känns det som att jag måste jobba på lite då och då, bara för att jag nu har "ögonen" på mej i denna tråden
Inte helt fel, eftersom det är lätt att projektet "går i stå" igen, annars
Postad 26 March 2006 - 02:38
En bra idé är det hur som helst, och jag gillar Mirage´s ljud och är helt klart för en mer omslutande ljudbild.
Postad 26 March 2006 - 10:45
Det känner jag nog inte till. Jag har sett något från B&O som skulle vara omnipolärt, där högtalarna var "toppade" med några horisontella skivor av något slag, men jag vet inte om det var något mätsystem integrerat i dessa högtalare...B&O (Bang & Olufsen) var tidigt ute med sitt omnipolära värstingbygge med mätsystem mm. Jag har för mig att jag drog slutsatsen att dom var före dig när jag läste om ditt intressanta projekt första gången.
![]()
Men under "resans gång" så har jag givetvis kollat på några olika lösningar på hur linserna har utformats och jag vet fortfarande inte om en sfärisk glob är den bästa utformningen. Men man tager vad man haver ju...
Egentligen så tror jag mer på en lins som är spetsig mot högtalar-elementet och som blir bredare ju längre ifrån elementet man kommer och som till sist "byter riktning" och rundas av i form av en sfär. Tanken är att någon gång lite längre fram så ska jag försöka konstruera en sådan spets och applicera den på globens undersida...
Det jag har lite som förebild är de kurvor som akustiska horn brukar följa...
Postad 27 March 2006 - 01:33
Det är en kul ide, men just B&O omnipolära högtalare har inte direkt varit någon inspiration för mej. Jag har iochförsej försökt få kläm på hur deras lins för diskanten ser ut (och lyckats med det också tiill viss del), men mitt bygge är en aning enklare. Åtminstone för en DIY-are...
Det hade dock varit kul att testa en massa olika typer av linser och material, men då skulle man haft lite mät-utrustning också så att man kan få eventuella skillnader på papper också...
Postad 05 April 2006 - 17:21
Om det nu är någon som följer den här tråden, så är jag nog skyldiga en förklaring till varför det inte har hänt så mycket mer sedan sist...
Man kan väl säga att det har kommit lite "grejer" i mellan...
Väldigt försiktigt talat, alltså.
Som läget ser ut just nu, så kommer jag förmodligen (och förhoppningsvis) bli beviljad lån (enligt mina villkor
Planen är dock (än så länge) att fortfarande slutföra mitt surround-bygge, men eftersom jag har lite problem med att bestämma mej för HUR det blivande hembio-rummet (läs: vardagsrummet) ska möbleras så är är också behovet av mitt surr-projekt lite osäkert...
Faktum är att jag har ganska stora problem med att klura ut hur jag vill ha rummet möblerat. Rummet är nämligen L-format och har en utgång till en inglasning i den ena kortänden, en dörr till rummet i andra kortänden och stora fönster längs den ena "långväggen". Tips, inspiration och förslag emottages tacksamt.
Fast nu har jag nog gått händelserna ganska rejält i förväg
Det ser dock lovande ut.
Bygget kommer säkert att fortsätta när den värsta husjakts-hetsen har lugnat sej och då kommer naturligtvis också denna tråden att uppdateras...
Postad 08 May 2006 - 20:24
Tyvärr så har mitt bygge av Omnipolära surround-högtalare helt gått i stå igen. Det blev dock inte så mycket av det här med husköp, men i gengäld så drar jag igång med mitt livs hembygge istället!!!
Här ska byggas budget hus istället.
Budget och budget...
Allteftersom vi har kommit på fler och fler grejer som vi vill ha så har kostnaderna dragit iväg
Hur som helst så kommer jag inte att ha det vanliga problemet med placering av bakhögtalare i mitt nya hus och därmed så är det tveksamt om jag behöver bygga mina omnipolära högtalare överhuvudtaget.
Å andra sidan...
När väl huset är inflyttningsklart så kommer jag också att ha fått tillgång till en mindre verkstad i det kommande garaget, vilket faktiskt kanske innebär att jag fortsätter mitt bygge av omnipolära bakhögtalare ändå. Bara för att testa iden...
Men det lär dröja till nästa år innan jag slutför något surround-bygge i vilket fall som helst. I första hand kommer min familj, sen huset och bio'n kommer tyvärr ganska långt ner på prioriteringslistan just nu...
Vi hörs govänner...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
146 bilder
172 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?