Storleken har betydelse helt enkelt!
Postad 04 October 2009 - 18:11
om du matar en högtalare med DC eller nära DC (Låga frekvenser) så blir värme utvecklingen i spolen enormt hög och kylning för delen också väldigt dålig...
Ren DC är rent av förödande för en högtalare... låga frekvenser är sledes inte riktigt lika illa men nära på nog när man börjar att närma sig 5Hz och där i kring så är det riktigt illa...
det blir lätt BBQ då....
Postad 04 October 2009 - 18:14
Men vänta har han inte något större ino system och det kan väl inte gå sönder med lite bbqHiFimatte, Likström = DC
om du matar en högtalare med DC eller nära DC (Låga frekvenser) så blir värme utvecklingen i spolen enormt hög och kylning för delen också väldigt dålig...
Ren DC är rent av förödande för en högtalare... låga frekvenser är sledes inte riktigt lika illa men nära på nog när man börjar att närma sig 5Hz och där i kring så är det riktigt illa...
det blir lätt BBQ då....
Postad 04 October 2009 - 18:24
Postad 04 October 2009 - 18:32
Hur fan skall du ha det är det 5hz som gäller eller strakts under 20hz nu får du tamefan bestämma dig sen är det ingen hörbar frekvens under 20hzMen snälla, vem snackar om DC? Vi snacka om ljud som var strax under 20 hz. Vilket det kan finnas fördel att kunna återge.
Postad 04 October 2009 - 18:41
Hur fan skall du ha det är det 5hz som gäller eller strakts under 20hz nu får du tamefan bestämma dig sen är det ingen hörbar frekvens under 20hz
Under 20Hz så kan man höra, med tillräckligt hög amplitud..
man "upplever" för det mesta bara bas runt och 20Hz och ner, men man hör den så väldigt svagt att det inte riktigt räknas.
Redigerat av DVD-ai, 04 October 2009 - 18:49.
Postad 04 October 2009 - 18:54
Hur fan skall du ha det är det 5hz som gäller eller strakts under 20hz nu får du tamefan bestämma dig sen är det ingen hörbar frekvens under 20hz
5 hz är inte DC heller, trodde du förstod det.
Postad 04 October 2009 - 19:14
vid 5hz så får förstärkren svårt att producera ac = växelström till elementet där efter så börjar den att producera DC =likström och då kommer härdsmältan som ett brev men innan ett element har nått 5hz så har lådan satt stopp eller porten om inte lådan är gigantisk eller man har ett väggstöd på 12db .5 hz är inte DC heller, trodde du förstod det.
Postad 04 October 2009 - 19:21
Sen så var inte 5 hz själva poängen utan kanske 12-19 hz.
Postad 04 October 2009 - 19:32
ett fb på 10hz är det teoretiska då för att kunna ha ett frekvensomfång på 12-19hzInte alls! Med rätt förstärkare och högtalare så går det bra.
Sen så var inte 5 hz själva poängen utan kanske 12-19 hz.
och det kräver 2 saker antingen ett helvetiskt långt rör eller en stooooorrr låda
och nu pratar jag inte om ett visst infra system då det baserar sig på minst 6 baslådor
sen finns det andra saker man måste ta hänsyn till vid en konstruktion av en låda som klarar 12-19hz och det är att lådan får ej översitga 150db invärtes för går man över detta så ökar distorisionen lavin artat på elementet sen tillkommer elementes mekanska flader brukar låta som om skiten håller på att ramla sönder och då är förutsättningen att elementet har ett underhäng för att inte slå sönder talspolen .
Postad 04 October 2009 - 20:35
Postad 04 October 2009 - 21:18
För att du skall förstå att det är inte är så enkelt som du trorJaså, så helt plötslig bestämmer du att man inte får prata om vissa tekniker?
Postad 05 October 2009 - 05:02
Jadå jag är med men är du det .Nja, det verkar vara du som inte är riktigt med här.
Postad 05 October 2009 - 08:13
Nja, det verkar vara du som inte är riktigt med här.
Jadå jag är med men är du det .
Hur gamla är ni?
Postad 05 October 2009 - 12:19
Faktum kvarstår, det finns en hel del ljud i lågbasen som, när man återger dom, ger bättre ljud.
Postad 05 October 2009 - 14:01
Ja, svårigheten på ett forum är att veta hurvida personen har koll på det han påstår eller ej.
Faktum kvarstår, det finns en hel del ljud i lågbasen som, när man återger dom, ger bättre ljud.
Det känns som att sdx är en av dom som har bäst koll på just bas på det här forumet...
Postad 05 October 2009 - 16:06
Det känns som att sdx är en av dom som har bäst koll på just bas på det här forumet...
Njae, saknar nog lite mellanregister och luftig diskant.
Postad 05 October 2009 - 16:48
vid 5hz så får förstärkren svårt att producera ac = växelström till elementet där efter så börjar den att producera DC =likström och då kommer härdsmältan som ett brev men innan ett element har nått 5hz så har lådan satt stopp eller porten om inte lådan är gigantisk eller man har ett väggstöd på 12db .
Beror ju på systemet? Kör man in 5hz i bra lådor så skakar rummet. Konerna slår rätt rejält också, men, ingen härdsmälta. Sålänge man hålelr sig under Xmax och inte kör förlänge så ska sakerna hålla..
Redigerat av Unregistered41238, 05 October 2009 - 16:50.
Postad 05 October 2009 - 17:02
Effekten är en avgörande faktor det går inte att pumpa in hur mycket som helst i ett element .Beror ju på systemet? Kör man in 5hz i bra lådor så skakar rummet. Konerna slår rätt rejält också, men, ingen härdsmälta. Sålänge man hålelr sig under Xmax och inte kör förlänge så ska sakerna hålla..
Postad 05 October 2009 - 17:08
Effekten är en avgörande faktor det går inte att pumpa in hur mycket som helst i ett element .
Det beror ju på, ligger man under vad elementen klarar så kan man mata hur lång som helst.
Postad 05 October 2009 - 17:15
Det beror ju på, ligger man under vad elementen klarar så kan man mata hur lång som helst.
Hah!
Dagens tautologi.
Postad 05 October 2009 - 17:17
Helt rätt men vad ligger meningen i att ha ett element som kan producera runt 60db vid 5hz och som klara 0 watt i in effekt och då hade jag som mall ett långslagit element med 30mm i x-max och 1000 watt /rmsDet beror ju på, ligger man under vad elementen klarar så kan man mata hur lång som helst.
Redigerat av Unregistered1728, 05 October 2009 - 17:20.
Postad 05 October 2009 - 17:21
Helt rätt men vad ligger meningen i att ha ett element som kan producera runt 60db vid 5hz och som klara 0 watt i in effekt
Inte mycket.
Men det finns bra element som klarar av åtskilliga hundra watt ineffekt vid 5hz och som i multiplar kan producera en 100db eller så utan rumsförstärkning (kanske 115-120db med rumsförstärkning mao). Om det är meningsfull att återge 5hz kan ju diskuteras. Men, det går att ha rak tonkurva ner till 5hz med rätt bra ljudtryck.
Postad 05 October 2009 - 17:37
Alltså för den som inte vet,en frekvens som sägs göra att man gör i brallan när man hör/känner den.
Det var väl typ 10 Hz eller nåt, + väldigt hög spl eller är jag fel ute?
Vad var det för grejer dom använde,nån som vet nåt om det?
Postad 05 October 2009 - 17:46
Btw, Hifimatte och sdx! Tagga ner lite är ni snälla.
Postad 05 October 2009 - 18:20
Såg också det avsnittet. Vet inte vad det var för grejor men det man såg var ju också en jäkla massa basar. Säkert ett 20-tal.
Btw, Hifimatte och sdx! Tagga ner lite är ni snälla.
Häftigast var i alla fall när mythbusters byggde en dieseldriven "subwoofer" på 50".. Dom gjorde en stor kon med en slang från ett traktordäck som upphängning. Sen kopplade dom hela skiten via växellådan.. Ju mer dom gasade, ju mer slog skiten !
Men då var det ju i och för sej bara en enda stor "högtalare" i hela kupe´n...
Redigerat av Bakerman, 05 October 2009 - 18:21.
Postad 05 October 2009 - 18:26
Helt rätt men vad ligger meningen i att ha ett element som kan producera runt 60db vid 5hz och som klara 0 watt i in effekt och då hade jag som mall ett långslagit element med 30mm i x-max och 1000 watt /rms
Man använder såklart flera element. Jag vet inte vad ett Ino audio Infra Y-12 producerar vid 5 hz, men det är bra mycket mer än 60 dB. Dom är ju slutna och specade till 134 dB vid 16 hz.
Postad 05 October 2009 - 19:24
Och då pratar vi inte längre om 1 bas utan flera basar och det går att få andra system att spela högre med lika många basar och ett infra system består av minst 6 moduler + ett delnings filter cr80 med en infra tillsats för att systemet skall fungera så måste man ha den tillsatsenMan använder såklart flera element. Jag vet inte vad ett Ino audio Infra Y-12 producerar vid 5 hz, men det är bra mycket mer än 60 dB. Dom är ju slutna och specade till 134 dB vid 16 hz.
och skall man ha y12 så får man vara berädd att hosta upp över 100.000 kr
Sen kan man bara få ett högre tryck med flera element men man får inte en lägre frekvens bara för att det är många element
Redigerat av Unregistered1728, 05 October 2009 - 19:29.
Postad 05 October 2009 - 19:43
Postad 05 October 2009 - 19:44
Och då pratar vi inte längre om 1 bas utan flera basar och det går att få andra system att spela högre med lika många basar och ett infra system består av minst 6 moduler + ett delnings filter cr80 med en infra tillsats för att systemet skall fungera så måste man ha den tillsatsen
och skall man ha y12 så får man vara berädd att hosta upp över 100.000 kr
Sen kan man bara få ett högre tryck med flera element men man får inte en lägre frekvens bara för att det är många element
Fast om ett element kan spela 5 hz i 60 db borde väl sex element kunna spela 5 hz lite högre...?
Du som har koll på Tempest x, hur djupt kan den gå vid vilken volym, innan den brinner upp ?
Postad 05 October 2009 - 19:59
Y = 12 tum X= 10tumTråden har handlat om det hela tiden. Att det kan vara mycket bättre med fler och mindre basar än en stor bas.
Postad 05 October 2009 - 20:07
När x-mech är nåd så är det godnatt för elementet sen beror det på hur mycket effekt man matar in i elementet.Fast om ett element kan spela 5 hz i 60 db borde väl sex element kunna spela 5 hz lite högre...?
Du som har koll på Tempest x, hur djupt kan den gå vid vilken volym, innan den brinner upp ?
Sen sjunker effektåligheten på elementet desto lägre det går i frekvensen.
Postad 05 October 2009 - 20:19
När x-mech är nåd så är det godnatt för elementet sen beror det på hur mycket effekt man matar in i elementet.
Sen sjunker effektåligheten på elementet desto lägre det går i frekvensen.
Och vad betyder det i t.ex mitt fall med mina betongburkar då ? Hur mycket skulle jag teoretiskt sett kunna ha kvar i decibel där nere ?
Postad 05 October 2009 - 20:21
Det är beroende på hur mycket rums stöd det blirOch vad betyder det i t.ex mitt fall med mina betongburkar då ? Hur mycket skulle jag teoretiskt sett kunna ha kvar i decibel där nere ?
Men leker man med tanken på ett rumsstöd på 6db och 1200watt i inmatad effekt i elementen så kan det prestera 106.3db på 1 meter
Redigerat av Unregistered1728, 05 October 2009 - 20:26.
Postad 05 October 2009 - 20:27
Man använder såklart flera element. Jag vet inte vad ett Ino audio Infra Y-12 producerar vid 5 hz, men det är bra mycket mer än 60 dB. Dom är ju slutna och specade till 134 dB vid 16 hz.
Specade enligt vilken metod? Hur är denna siffra framtagen?
'
Leker jag lite i ett simuleringsprogram med 12stycken JBG 15GTi som är ett BETYDLIGT mycket kraftigare element än ett Y-element så kommer de upp i 122db vid 16hz, 2 meter, 1 plan.
Ingen mening att snacka siffror om man inte redovisar vart de kommer ifrån.
Redigerat av Unregistered41238, 05 October 2009 - 20:31.
Postad 05 October 2009 - 20:29
Det är beroende på hur mycket rums stöd det blir
Men leker man med tanken på ett rumsstöd på 6db och 1200watt i inmatad effekt i elementen så kan det prestera 106.3db på 1 meter
Vid vilken frekvens...?
Hittade ett par kurvor...?
Bifogad fil(er)
Redigerat av Bakerman, 05 October 2009 - 20:33.
Postad 05 October 2009 - 20:35
5hz
Okej.. Där nere ska jag teoretiskt kunna spela runt 100db @ 5 hz allså...? Det kan knappast elementen gilla nåt vidare va...? Fan.. Måste försöka få igång nåt mätprog...
Postad 05 October 2009 - 20:41
dom gula linjerna är med rumsstöd den första över den röda är på 3db sen 6db och slutligen den sista på 12db .Vid vilken frekvens...?
Hittade ett par kurvor...?
Postad 05 October 2009 - 20:53
Specade enligt vilken metod? Hur är denna siffra framtagen?
'
Leker jag lite i ett simuleringsprogram med 12stycken JBG 15GTi som är ett BETYDLIGT mycket kraftigare element än ett Y-element så kommer de upp i 122db vid 16hz, 2 meter, 1 plan.
Ingen mening att snacka siffror om man inte redovisar vart de kommer ifrån.
Du har väl manifestet själv.
Postad 05 October 2009 - 21:05
dom gula linjerna är med rumsstöd den första över den röda är på 3db sen 6db och slutligen den sista på 12db .
Jag fattar nog hur man läser ut kurvorna i stort, att det faller av ju längre ner i frekvens, men går det att läsa av det i decibel på något sätt...? Vad betyder 0...? Jag kan läsa ut att det t.ex faller av 6 db mellan två frekvenser, men vad är utgångspunkten...? I decibel allså ? Kan man räkna ut det på något sätt ?
Kanske är en dum fråga...
Redigerat av Bakerman, 05 October 2009 - 21:05.
Postad 05 October 2009 - 21:09
Hade dom inte extem djupbas i Mythbusters när dom skulle testa The brown note?
Alltså för den som inte vet,en frekvens som sägs göra att man gör i brallan när man hör/känner den.
Det var väl typ 10 Hz eller nåt, + väldigt hög spl eller är jag fel ute?
Vad var det för grejer dom använde,nån som vet nåt om det?
Dom va ju väldigt o-smarta...
Dom gjorde ju testet utomhus = tappade säkert 10dB stöd från en vettig rum placering...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
25 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?