Storleken har betydelse helt enkelt!
657 svar till detta ämne
Postad 04 April 2008 - 21:22
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Känns som att jag lika bra kan ge mig in i diskussionen samtidigt som jag håller ett öga på ett par av er här inne..
Helt ärligt så kan jag inte tycka att ju större ju bättre..
Visst, en 15"are flyttar mer luft än en 6,5"are.. Det förstår till och med jag..
Men inte betyder det att en 15"are låter bättre för det..
Vill man flytta luft, spela högt och fylla ut stora utrymmen.. Helklart, då är ett större element att föredra..
Men i ett hem? Inte en chans att det hamnar något över en 8"are hos mig..
8"are är iof min personliga favorit eftersom den kan flytta luft så att det känns samtidigt som den är betydligt rappare till musik än de större elementen..
För att avsluta det hela, så säger jag som vi killar brukar säg: Det är inte storleken som spelar roll, det är hur man använder den..
Postad 04 April 2008 - 21:50
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Känns som att jag lika bra kan ge mig in i diskussionen samtidigt som jag håller ett öga på ett par av er här inne.. 
Helt ärligt så kan jag inte tycka att ju större ju bättre.. Visst, en 15"are flyttar mer luft än en 6,5"are.. Det förstår till och med jag.. Men inte betyder det att en 15"are låter bättre för det..
Vill man flytta luft, spela högt och fylla utstora utrymmen.. Helklart, då är ett större element att föredra.. Men i ett hem? Inte en chans att det hamnar något över en 8"are hos mig..
8"are är iof min personliga favorit eftersom den kan flytta luft så att det känns samtidigt som den är betydligt rappare till musik än de större elementen..
För att avsluta det hela, så säger jag som vi killar brukar säg: Det är inte storleken som spelar roll, det är hur man använder den.. 
När du säger rappare, vad menar du då? Grupplöptid ?
Postad 04 April 2008 - 21:57
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Att, och även här finns undantag från element till element, mindre element oftast rör sig snabbare än stora tunga element..
Precis som att en oftast 1,6liters motor går på högre/snabbare varv än en 2,0a vid samma hastighet..
Postad 04 April 2008 - 22:02
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Att, och även här finns undantag från element till element, mindre element oftast rör sig snabbare än stora tunga element..
Precis som att en oftast 1,6liters motor går på högre/snabbare varv än en 2,0a vid samma hastighet.. 
tyvär så rör dom på sig lika mycket det som gör mig ganska konfunderad på är när folk börjar att andvända myntade uttryck i från mds och när folk pratar om slö bas så jämför dom gärna en 10 med en15 och att tian sitter i en sluten konstruktion det säger dom inget om .
Postad 04 April 2008 - 22:05
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
-Säger dom som har små
Postad 04 April 2008 - 22:15
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
tyvär så rör dom på sig lika mycket det som gör mig ganska konfunderad på är när folk börjar att andvända myntade uttryck i från mds och när folk pratar om slö bas så jämför dom gärna en 10 med en15 och att tian sitter i en sluten konstruktion det säger dom inget om .
Då svarar jag så här helt enkelt.. Att för mig så känns ett mindre element rappare.. Är kanske för att bas karaktären passar in bättre till mitt lyssnande.  För att avsluta det hela, så säger jag som vi killar brukar säg: Det är inte storleken som spelar roll, det är hur man använder den.. 
-Säger dom som har små
Humor?
Postad 04 April 2008 - 22:17
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
välkommen hem till mig på en lysssningsrunda ,ta gärna med ett par högtalare som ni tror spelar mera bas än dc-15.ta även med er ett par som ni tror låter bättre än 8071.
Postad 04 April 2008 - 22:20
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
välkommen hem till mig på en lysssningsrunda ,ta gärna med ett par högtalare som ni tror spelar mera bas än dc-15.ta även med er ett par som ni tror låter bättre än 8071.
lätt canton rcl
Postad 04 April 2008 - 22:24
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Nu ger ni er in på något som helt och håller är en smak fråga.. Alla har vi olika ljudideal och tycker olika om ljud..
Vad som låter bra för den enas öra behöver inte låta bra i nästas..
Så något jämförelse med specifika modeller tror jag knappast kommer leda till något..
Och åter igen något som snart är väldigt OT misstänker jag..
Postad 04 April 2008 - 22:25
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
välkommen hem till mig på en lysssningsrunda ,ta gärna med ett par högtalare som ni tror spelar mera bas än dc-15.ta även med er ett par som ni tror låter bättre än 8071. lätt canton rcl
haha,vilket skämt,,kompisen sålde dom för att inhandla ett par at-100,skärpning.
Postad 04 April 2008 - 22:29
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Hehe, värst vad mina trådar alltid blir populära (undra vad de bero på)  Jag har faktiskt inte ett dugg till att säga, men jag ser att ni har det...vill bara säga till dom som antar solleröns utmaningen lycka till! mvh Nu ger ni er in på något som helt och håller är en smak fråga.. Alla har vi olika ljudideal och tycker olika om ljud.. Vad som låter bra för den enas öra behöver inte låta bra i nästas..
Så något jämförelse med specifika modeller tror jag knappast kommer leda till något.. Och åter igen något som snart är väldigt OT misstänker jag.. 
Du är en klok man!! Detta har jag försökt framföra i många trådar, men har misslyckats totalt haha hoppas du lyckats bättre hehe. mvh
Postad 04 April 2008 - 22:30
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Ja dom är välkommna,vi kan ta en kopp kaffe först innan dom blir bortblåsta,så mkt har jag varit med så jag vågar säga det.
Postad 04 April 2008 - 22:32
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Ja dom är välkommna,vi kan ta en kopp kaffe först innan dom blir bortblåsta,så mkt har jag varit med så jag vågar säga det.
Annars får du skicka dom till mig så skall jag blåsa rumpan av dom hahaha mvh
Postad 04 April 2008 - 22:32
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Det finns till dags dato inte ett endaste par cerwin som kan mäta sig med RC-L.
Punkt, tycker man annorlunda har man ingen som helst koll på vad Hi-Fi är och gör bäst i att behålla sina party-burkar.
Postad 04 April 2008 - 22:36
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
sollerön och även widescreen.. Läs igenom mitt tidigare inlägg innan ni nu fortsätter det här.. Vilka högtalare ni tycker låter bättre än andra är helt upp till er och har INGET med trådens ämne att göra.. Börjar tröttna på att tråden ständigt tappar fokus på vad den handlar om och att folk här glider in i något duellerande om vilka talare de tycker är bättre och varför.. Som sagt.. Smaksak.. Nu ger ni er in på något som helt och håller är en smak fråga.. Alla har vi olika ljudideal och tycker olika om ljud.. Vad som låter bra för den enas öra behöver inte låta bra i nästas..
Så något jämförelse med specifika modeller tror jag knappast kommer leda till något.. Och åter igen något som snart är väldigt OT misstänker jag.. 
Postad 04 April 2008 - 22:40
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
välkommen hem till mig på en lysssningsrunda ,ta gärna med ett par högtalare som ni tror spelar mera bas än dc-15.ta även med er ett par som ni tror låter bättre än 8071. lätt canton rcl
haha,vilket skämt,,kompisen sålde dom för att inhandla ett par at-100,skärpning.
nu är det så att jag har varit ägare till ett par 1215 en model som dom flesta inte har hört eller sett i värkligheten och jämför man ett par sådana as mot ett par canton så spelar canton burkarna mera korekt bas och djupare än vad ett par 1215 gör.
Postad 04 April 2008 - 22:42
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Lurvas: Det är väl inget fel i det? Dels för att trådskaparen ville uppnå just denna diskutionen och dels för att man får vädra åsikter.
Så länge det inte drar iväg i pajkastning osv behöver nog inte tråden modereras vidare mycket.
Postad 04 April 2008 - 22:47
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Har haft ett par canton rcl här hos mig,djupbas ja visst men blev fullständigt krossase av mina dc-15 i bastryck ock spelglädje.skärpning pojkar,jag har varit med ett tag om man säger så.Har även världsrekordet i sten kastning.146,44m,nu blev det skryt också.
Postad 04 April 2008 - 22:47
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Lurvas: Det är väl inget fel i det? Dels för att trådskaparen ville uppnå just denna diskutionen och dels för att man får vädra åsikter.
Så länge det inte drar iväg i pajkastning osv behöver nog inte tråden modereras vidare mycket.
De han mena att tråden handlar inte om vilka högtalare som är bäst, och vilka som skapar mest bas.....utan endast om olika elements egenskaper! mvh
Redigerat av Cerwin vega Al-1000, 04 April 2008 - 22:48.
Postad 04 April 2008 - 22:49
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Med tanke på att denna tråden redan har dragit iväg 1 gång så ser jag helst att ni skippar era diskussioner om vilka högtalare som ni anser är bättre än andra. Speciellt när här är deltagare som inte kan acceptera att andra har åsikter som inte alls stämmer med deras egna.
Så diskutera gärna vad ni tycker om storleken på element, vilka storlekar ni tycker bäst om.
Men några dueller om vilka modeller som är bättre än andra eller bjudningar till att spela det ena av den andra.. Det vill jag inte se här..
Börjar som sagt bli lite trött på stämningen i tråden eftersom den inte leder någonvart längre utan det munnhuggs bara om samma saker hela tiden..
Och det är saker som inte alls är speciellt relevanta..
Postad 04 April 2008 - 22:54
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Okey här kommer lite läsning.
"
First, as driver diameter increases the actual cone becomes harder for the suspension to control, particularly at higher volumes. The larger driver with its bigger surface area needs to be more rigid then a smaller driver, otherwise it will flex. More rigidity means more structural reinforcement. More reinforcement means added mass. Added mass means poorer transient response because that huge driver is slower to accelerate when a signal is applied and slower to stop when the signal disappears. The smaller drivers yield faster transient response, which results in more detail and a tighter sound.
Second, if the driver flex is not properly dealt with, the flex causes inaccuracies in the frequency response as well as distortion. Larger drivers have more pronounced peaks in their frequency response, while the smaller drivers are usually more accurate. A more accurate driver with less distortion results in a more natural sounding speaker that is less fatiguing to listen to.
Since each small driver has its own suspension and motor assembly instead of just having one, far more control is possible. For example, having two weaker people lift a heavy cabinet is far more stable, then having one strong person doing so. A well controlled speaker is a more realistic sounding speaker.
Next, as driver diameter increases, the sound’s dispersion pattern becomes narrower and narrower, particularly at the upper range of its operating spectrum. In other words, the dispersion pattern gets beamy. Think of a speaker projecting sound much like a light fixture projecting light. A narrowly focused beam will do a poor job lighting up your room, but a wide dispersing beam will cover a wider area. The same holds true for audio. With smaller drivers, a wider dispersion pattern is maintained, which yields a larger sweet spot for your listening area.
And let’s not forget a loudspeaker’s visual appeal. Because smaller, individual drivers are not physically enormous, they will not need a wide and imposing cabinet. Slender cabinets are sleeker looking and take up less space. But besides visual appeal, a slender cabinet also has less diffraction. Diffraction results when some of the sound coming from the sides of the individual speaker drivers partially reflects off the cabinet’s surface. These reflections color the sound. A narrower speaker cabinet has much less diffraction then a wide cabinet, resulting in purer sound.
We’ve gone through the positives of employing multiple smaller drivers. Are there any negatives? Well, yes and no. First, a smaller driver handles less power then a larger driver; thus, the smaller driver cannot move as much air, nor can it play as loud as a larger driver. To address this, multiple smaller drivers work together to increase total power handling, usually more then what the single larger driver can handle.
Another advantage of multiple small drivers, besides power handling, is less power compression. At higher volume levels, some of the energy powering the speakers becomes heat, rather then sound. Since multiple smaller drivers are used, each with their own suspension and voice coil, less power compression (loss of sound through heat) occurs. Less of your amplifier’s wattage is lost to heat.
Smaller drivers have less surface area and do not play as low in bandwidth. However, since small drivers are usually mounted in close proximity to one another, their acoustic output will sum together. In other words, their multiple smaller outputs combine to create one large output. The technical term is “mutual coupling.” This results in an effective surface area equal to or greater than the single larger diameter driver. It also means multiple small drivers can play as low, if not lower, then the single larger driver.
In both situations, the “weakness” of the smaller driver is easily overcome by using more of them. Multiple small drivers yield better results over single large drivers, and that means better overall audio quality for your listening enjoyment. "
Detta är taget från Polk audio.
Postad 04 April 2008 - 22:58
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
ja det där bryr inte jag mig så mkt om,kom hem till mig ock presentrera en högtalare som spelar högre än mina dc-15 ock låter bättre än mina 8071 så lovar jag att va tyst.
Postad 04 April 2008 - 22:59
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
här är en till
One of the biggest myths about woofers is that 8’s and 10’s are “tighter” and “cleaner” than 15’s or 18’s. Nothing is further from the truth. What tends to happen is that the smaller drivers have lower Q’s because manufactures tend to put large cones on smaller motors to increase SPL and sensitivity but not BL product. Well unless the motor can compensate for the extra mass it has to push, then the Qts will not be the same as the smaller drivers and ultimately the driver may not be suited for the same kinds of alignments and could ring too much and compromise the perceived sound quality. Having said that, high Qts drivers are not any less “tight” or “musical” than well dampened drivers, it’s just they require larger boxes and less internal pressure to prevent ringing. Ultimately there becomes a point where a driver really should be used in an infinite baffle where its actual Qts and Fs becomes the system Qtc and Fc. As enclosure volume decreases, Qtc increases and it will take a driver with a low Qts to make for an average Q system. So in conclusion, the only reason to use a smaller bass driver is for space, weight and potentially power considerations, but likewise, it is inappropriate to try and fit a larger driver into a space smaller than it is ideal for.
The motor is essentially the steel and magnets on the bottom of the driver. Its job to create a magnetic circuit that has an air gap where flux lines cross in one direction so that a coil can rest in this field and carry current which then produces a force up and down and moves the piston to create SPL. The force that this motor creates is dependent on the amount of power or rather current inside the conductor F = B*L*I. So we need a more intuitive understanding of how a motor affects a driver’s performance without considering how much current it receives. This is the simple concept of “force factor”. Larger motors will ideally have higher force factors, but this number not only affected by the motor, its affected by the voice coil size, length, distance to the motor (gap) and conductive martial used too. The end result is in fact the BL squared divided by Re (resistance of the vc). This is literally Newtons squared per watt and is called the force factor. The higher the number, the more efficient the motor voice coil combination is and the more performance you get out of the motor.
BL, one of the many TS parameters you are probably somewhat familiar with. It is literally the magnetic field “B” crossed with the conductor length “L.” L does not in fact depend on the number of turns on the voice coil, but rather the actual cross section area of the coil itself which is inside the gap. While force factor is entirely important for any high performance driver, one should also consider the moving mass. A 600 horse power engine in a semi truck is pretty typical, but in a sports car it’s certainly something to gloat about. Together, the force factor, moving mass and the piston area account for sensitivity. This number is very important even for subwoofers, especially for frequencies above ~60Hz.
The fact is “transient response” is truly misleading and probably entirely unimportant at least for low frequency response. What people hear is really a function of the linear frequency response and distortion. It is often accepted that transient is a function of timing, but our ability to hear differences of a few milliseconds of low frequencies is quite negligible which is why the low frequency group delay of a 4th order system is quite unimportant next to the sensitivity advantages provided. Transient does not exclusively depend on sealed or ported designs, high Q, low Q, in fact, even drivers with high inductance don’t outright suffer from “transient response” insofar as we can physically distinguish certain sporadic behaviors because within their working range, they may be very efficient and dynamic. The fact is, what makes bass indeed bass, are long wavelengths that take considerable time to pass our ears. The perception of transient is really a function of perceived sound quality and there is really not appropriate example for good “transient response”. We as humans hear two things, distortion and SPL, and in the end that’s really want matters. What does improve “transient” response or perceived quality is usually more headroom, more drivers (usually larger boxes depending on the Qts of the driver), better efficiency and ultra low distortion within the prescribed limits of the system or drivers within the system. Sealed systems in fact don’t offer better transient response no more than ported even with their lower group delay tendencies, at least to human ears!
Postad 04 April 2008 - 23:01
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Ja men kära du det är ingen värst stor guldgruva 8071.
jag kan dra upp en handfull högtalare som kan krossa dina 8071.
Men det är kul att du renoverar oldies, drar en paralell till bilar som verkar vara populärt.
Dina 8071 är en fullt renoverad amazon och ett par RC-L en renoverad Cobra.
Postad 04 April 2008 - 23:05
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
jaja,en massa text,men säger fortfarande samma sak,välkommen hit, Ja men kära du det är ingen värst stor guldgruva 8071.
Men det är kul att du renoverar oldies, drar en paralell till bilar som verkar vara populärt. Dina 8071 är en fullt renoverad amazon och ett par RC-L en renoverad Cobra.
Jasså du,hört talas om ino audio pi60?
Postad 04 April 2008 - 23:10
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
jaja,en massa text,men säger fortfarande samma sak,välkommen hit,
Ja men kära du det är ingen värst stor guldgruva 8071.
Men det är kul att du renoverar oldies, drar en paralell till bilar som verkar vara populärt. Dina 8071 är en fullt renoverad amazon och ett par RC-L en renoverad Cobra. Jasså du,hört talas om ino audio pi60?
vill du att jag länkar den zanpasta
Postad 04 April 2008 - 23:10
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Först.. Tack Widescreen och x-12 för 2 texter som faktiskt passar bra in i tråden.. Det är de 2 första relevenata inlägg inom de sista 30 minutrarna.. sollerönHelt ärligt så vet jag inte vad du vill ha ut ur ditt deltagande i denna tråd. Du fortsätter att återkomma till totalt orelevanta kommentarer om testande av olika modeller som INTE hör hemma i denna tråden. Acceptera att andra tycker annorlunda än dig själv.. Du har redan fått en varning ikväll och ändå fortsätter du vissla på samma visa.. Snart blir det en till.. Så nu ber jag dig. Håll dig till ämnet. Inga fler kommentarer om att komma hem till dig att testa det ena med det andra. Jag vill inte ens se en kommentar till ang dina högtalare du har där hemma för de hör inte hemma i denna tråden. Det är kanon att du är nöjd med dom och att du tycker dom låter bra.. Nöj dig med det, precis som vi andra nöjer oss med att tycka att våra egna högtalare låter bra, och det gör vi utan att dra upp dom i denna tråden där de inte hör hemma..
Redigerat av Darth Tojayz, 04 April 2008 - 23:15.
Postad 04 April 2008 - 23:16
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Först.. Tack Widescreen och x-12 för 2 texter som faktiskt passar bra in i tråden.. Det är de 2 första relevenata inlägg inom de sista 30 minutrarna..
sollerön Helt ärligt så vet jag inte vad du vill ha ut ur ditt deltagande i denna tråd. Du fortsätter att återkomma till totalt orelevanta kommentarer om testande av olika modeller som INTE hör hemma i denna tråden. Acceptera att andra tycker annorlunda än dig själv.. Du har redan fått en varning ikväll och ändå fortsätter du visla på samma visa.. Snart blir det en till.. Så nu ber jag dig. Håll dig till ämnet. Inga fler kommentarer om att komma hem till dig att testa det ena med det andra. Jag vill inte ens se en kommentar till ang dina högtalare du har där hemma för de hör inte hemma i denna tråden. Det är kanon att du är nöjd med dom och att du tycker dom låter bra.. Nöj dig med det, precis som vi andra nöjer oss med att tycka att våra egna högtalare låter bra, och det gör vi utan att dra upp dom i denna tråden där de inte hör hemma..
Hej,ja då är det jag som är boven alltså? som testat dom flesta högtalare det bråkas om?oki.
Postad 04 April 2008 - 23:21
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Hej,ja då är det jag som är boven alltså? som testat dom flesta högtalare det bråkas om?oki.
Ja. Ikväll är det du som är den stora "boven" i det hela som fortsätter att dra upp dina högtalare som inte alls har med tråden att göra.. Hur många talare du testat eller inte testat är totalt orelevent.. Du måste lära dig att acceptera att andra tycker att andra högtalare än dina favoriter låter bra. Och de kan ha testat minst lika många par som dig. Hifi är individuellt. Annars hade vi alla suttit på samma anläggningar och det hade bara funnits 1 tillverkare av var produkt. Just därför vill jag inte se dina talare nämnas igen eller att du bjuder in någon för provspelning för att du tycker att du har rätt.. Vill du planera någon spelning med någon så använd pm funktionen för det hör inte hemma i denna tråden.
Redigerat av Darth Tojayz, 04 April 2008 - 23:22.
Postad 04 April 2008 - 23:37
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Nu ger ni er in på något som helt och håller är en smak fråga.. Alla har vi olika ljudideal och tycker olika om ljud.. Vad som låter bra för den enas öra behöver inte låta bra i nästas..
Om vi pratar HiFi så pekar i princip all forskning att, såvida vi inte har hörseldefekter, att det inte finns några större variationer i ljudideal. Tyvärt om är "smaken" homogen när det kommer till hur man vill att ljud skall återgivas. MVH /Chuck
Postad 04 April 2008 - 23:44
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Sen är det väl än väldig skillnad mellan "att kunna spela djupbas" och att ha ett högt ljudtryck. Är själv gamal Cerwin-tok och har faktiskt både lyssnat och pillat på ett par 1215. Var även väldigt sugen på att åka till X-12 och köpa hans när de var till salu... För det är väl X-12 som är båtflykting?!? Det var nämligen det som var knölet för min del... Är själv en mer mid-bas kille. Har lyssnat flera gånger på RC-L och kan inte påminna mig om att jag blev imponerad av lågbasen, men det var något år sen nu... Däremot så blir jag imponerad varje gång jag lynnsar på ett par äldre CV med rätt drivning... Kommer ni ihåg CV AT-12... Mycket trevlig lösning... Ser man till element i en generell prisklass så får du tveklöst mer ljudtryck ur ett större element, men du får en mer kontrolerad bas ur ett mindre element... /Johan Nu ger ni er in på något som helt och håller är en smak fråga.. Alla har vi olika ljudideal och tycker olika om ljud.. Vad som låter bra för den enas öra behöver inte låta bra i nästas..
Om vi pratar HiFi så pekar i princip all forskning att, såvida vi inte har hörseldefekter, att det inte finns några större variationer i ljudideal.
Tyvärt om är "smaken" homogen när det kommer till hur man vill att ljud skall återgivas.
MVH /Chuck
Det skulle jag gärna vilja se på papper... Det finns väl en anledning till att det sitter ägare på detta forum som förespråkar SIN högtalare... Måste vara i alla fall ett par hundra olika modeller... Är då alla ute efter samma ljudideal, varför har man då olika högtalare?!? /Johan
Postad 04 April 2008 - 23:49
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Det skulle jag gärna vilja se på papper...
Det finns väl en anledning till att det sitter ägare på detta forum som förespråkar SIN högtalare... Måste vara i alla fall ett par hundra olika modeller... Är då alla ute efter samma ljudideal, varför har man då olika högtalare?!?
/Johan
Tack Johan..
Postad 04 April 2008 - 23:55
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlägg
Sen är det väl än väldig skillnad mellan "att kunna spela djupbas" och att ha ett högt ljudtryck.
Ser man till element i en generell prisklass så får du tveklöst mer ljudtryck ur ett större element, men du får en mer kontrolerad bas ur ett mindre element...
mm precis visst får man det!! de du säger att man får mer kontrollerad bas med mindre element, stämmer till 95% i alla fall, men man skall inte glömma bara för de är stora så tappar inte alla element kontrollen ändå. Men då får man betala om de inte ska vara så hehe Mvh
Postad 05 April 2008 - 00:01
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Det skulle jag gärna vilja se på papper...
Det finns väl en anledning till att det sitter ägare på detta forum som förespråkar SIN högtalare... Måste vara i alla fall ett par hundra olika modeller... Är då alla ute efter samma ljudideal, varför har man då olika högtalare?!?
/Johan
Som en aptitretare kan du läsa följande artikel skriver an Floyd Toole. Finns ingen som gjort mer för att utveckla förståelsen för vad bra ljud är än just honom. Audio – Science in the Service of ArtAnledningen till att det finns så många olika modeller har inte med ljudet enkom att göra. Vi konsumerar inte högtalare enbart pga hur de låter. MVH /Chuck
Postad 05 April 2008 - 00:04
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Anledningen till att det finns så många olika modeller har inte med ljudet enkom att göra. Vi konsumerar inte högtalare enbart pga hur de låter.
MVH /Chuck
Så vi accepterar att de låter dåligt för att de ska se snygga ut menar du?? *suck* Just nu känns det som att vi glider OT igen.. Tillbaka till ämnet är ni snälla.. Chuck bägge dina inlägg har varit totalt orelevanta för tråden.. Har du något att tillföra eller vill du kanske starta en ny tråd ang dina åsikter om att alla tycker att allt låter likadant?
Redigerat av Darth Tojayz, 05 April 2008 - 00:05.
Postad 05 April 2008 - 00:11
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
jaha du lurvas moderator,du har tagit bort min ock x-12 s diskution om cerwin vega som var uppkomsten till denna konversation,jag hade rätt på alla pungter om basar osv sen uppmålas jag att va den som bråkar ock du håller på x-12) ,detta kommer jag att gå vidare med.
Postad 05 April 2008 - 00:15
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Just nu känns det som att vi glider OT igen.. Tillbaka till ämnet är ni snälla.. Chuck bägge dina inlägg har varit totalt orelevanta för tråden.. Har du något att tillföra eller vill du kanske starta en ny tråd ang dina åsikter om att alla tycker att allt låter likadant?
Nej, inte nödvändigtvis. Men det du påstår finns det inget som helst stöd för bland de som verkligen undersökt saken, därför kommenterade jag det. Om du tycker det är irrelevant får du väl ta bort inlägget. Själv tycker jag det är relevant att påpeka saker som det inte finns några speciella belägg för, förutom argumentet att folk uppenbarligen köper olika högtalare. Vilket i sin tur är ett ickeargument som jag ser det. Så vi accepterar att de låter dåligt för att de ska se snygga ut menar du?? *suck*
Klart det vi ser inverkar på det vi hör. Det är så fundamentalt sant att det inte borde undgå någon. Så ja, flera studier visar att folk som tror de lyssnar på snygga respektive fula högtalare fast det i verkligheten är samma sak de lyssnar på, upplever de snygga som ljudmässigt bättre. MVH /Chuck
Postad 05 April 2008 - 00:18
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Som jag nämnde tidigare sollerön så har er diskussion ang vad det är för element i CV inget med tråden att göra. Jag lät först allt ligga kvar tills du tillslut kom med ditt inlägg efter att jag varnat er. Där jag bad er hålla er till ämnet. Sedan valde jag att ta bort era poster eftersom de som sagt är orelevanta i denna tråd. Vilken typ av element som sitter i vilken CV modell ni nu vill snacka om är ni välkommna att ta via pm eftersom det är något ni tydligen har gemensamt. Just nu känns det som att vi glider OT igen.. Tillbaka till ämnet är ni snälla.. Chuck bägge dina inlägg har varit totalt orelevanta för tråden.. Har du något att tillföra eller vill du kanske starta en ny tråd ang dina åsikter om att alla tycker att allt låter likadant? Nej, inte nödvändigtvis.
Men det du påstår finns det inget som helst stöd för bland de som verkligen undersökt saken, därför kommenterade jag det. Om du tycker det är irrelevant får du väl ta bort inlägget. Själv tycker jag det är relevant att påpeka saker som det inte finns några speciella belägg för, förutom argumentet att folk uppenbarligen köper olika högtalare. Vilket i sin tur är ett ickeargument som jag ser det.
Så vi accepterar att de låter dåligt för att de ska se snygga ut menar du?? *suck* Klart det vi ser inverkar på det vi hör. Det är så fundamentalt sant att det inte borde undgå någon.
Så ja, flera studier visar att folk som tror de lyssnar på snygga respektive fula högtalare fast det i verkligheten är samma sak de lyssnar på, upplever de snygga som ljudmässigt bättre.
MVH /Chuck
Åter igen. Vad har detta med trådens ämne att göra ang elementens storlek??
Postad 05 April 2008 - 00:21
Unregisteredd0edda5e
-
Unregisteredd0edda5e
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
jahapps  vill bara tacka bla Chuck, för stämmningsfull input ang allas likasinnade lyssningsintryck! Tack
Mina högtalare är otroligt snygga, i aluminium..MEN som Tony Erwing skulle sagt, dom låter inte så förbannat bra:)
Postad 05 April 2008 - 00:26
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Åter igen. Vad har detta med trådens ämne att göra ang elementens storlek??
Inget, jag kunde bara inte hålla mig från att kommentera ett påstående jag anser fel. Du ställde dessutom en fråga som jag kan svara på...Dålig taktik att ställa frågor om saker som är Off topic för att sedan kommentera svaren med att de är OT...håller du inte med? MVH /Chuck
Postad 05 April 2008 - 00:29
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Helt ärligt Chuckså var det långt ifrån tänkt som en fråga.. Blev mest trött på påståendet.. Men du vet om att jag låter dig stå för det, precis som jag står för att jag tycker raka motsatsen.. Efter en halv natts smådiksuterande och bråkande om det här så är nu min stora fråga.. Är där någon som är intresserad av att hålla sig till ämnet eller denna tråden kan låsas denna med?
Postad 05 April 2008 - 00:32
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Oavsett så har jag presenterat en studie som är backad av forskning, vad har du lagt fram?
Jag lyssnar gärna på dina argument, din anläggning däremot anser jag inte vara värd att lyssna till.
Postad 05 April 2008 - 00:35
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Vad mycket ältande det är i alla trådar nuförtiden... Går det inte bara att komma överens att vi aldrig kommer att komma överens. Ingen är ju beredd att ta till sig vad någon annan säger så det kommer bara gå runt i cirklar om och om igen. Nej ta en kaffe och en bulle i stället nu alla och tagga. Ungefär såhär kan jag misstänka att det skulle se ut om vi sågs IRL 
Postad 05 April 2008 - 00:39
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
MEN som Tony Erwing skulle sagt
"Kathastroof"
katastreof.jpg 4.8K
0 Antal nerladdningar
Postad 05 April 2008 - 00:42
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Vad mycket ältande det är i alla trådar nuförtiden...
Går det inte bara att komma överens att vi aldrig kommer att komma överens. Ingen är ju beredd att ta till sig vad någon annan säger så det kommer bara gå runt i cirklar om och om igen.
Nej ta en kaffe och en bulle i stället nu alla och tagga. Ungefär såhär kan jag misstänka att det skulle se ut om vi sågs IRL 

Hahaha vi har ju träffats Martin och jag föreställer mej det helt annorlunda. Vi har ju fortfarande en öl som ska drickas . Kan ta den när serveringarna öppnar utan tak.
Postad 05 April 2008 - 00:46
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Ja,vi gör som martin ock ageve säger ,kloka ord.även jag är trångsynt .ha en trevilg helg alla.
Postad 05 April 2008 - 00:49
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Blev mest trött på påståendet..
Jag med, så pass att jag reagerade starkt och postade. Men jag vet att du antagligen inte håller med mig. Men det tar vi i en annan tråd som du föreslog, upp med humöret. Är där någon som är intresserad av att hålla sig till ämnet eller denna tråden kan låsas denna med?
Jag är intresserad och ska snart ge min syn på saken. MVH /Chuck
Postad 05 April 2008 - 00:51
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Hej Finns så många som säger att ett litet element....spelar mer tryck/bas än ett stort! Då är frågan: Varför använder man alltid stora element vid konsärer och inte små?, om små skulle varit effektivare då hade de blivit mycket billigare, imed de tar mindre plats och transport kostnaden blir lägre t.ex. Mvh
Jag tänkte att det kunde vara bra att svara på trådens första inlägg och låta bli att läsa alla efter detta då jag förstår att .. Tycker det är en mycket intressant frågeställning ( i Rubriken ) och jag tänkte på detta när jag skulle välja mellan två olika golvare eller en stativare av samma fabrikat och modell. Nu är detta inte svaret på din fråga .. Men det är det jag tänker på när jag läser rubriken  Dali har en förmåga att ge ut sina "budgetmodeller" i flera storlekar Aktuella just nu är .. Concept - Ikon - Mentor Alla tre tiillvkeras i olika "stolekar" både vad gäller låda och element och alla tre har en stativare. Mitt tips är att gå till butiken och ställa upp alla storlekarna ur en modell och lyssna .. Har ni inte en Hifiklubb i närheten så finns det ju en uppsjö andra fabrikat och något av dessa har säkert flera storlekar i samma modell. Vad jag kom fram till .. orkar jag inte dra idag .. för nu skall jag knäcka en spendrups o sätta på ... nej .. inte idag .. utan en bra bluray film  Godnatt på er ! Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 05 April 2008 - 01:08.
Postad 05 April 2008 - 00:52
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Oavsett så har jag presenterat en studie som är backad av forskning, vad har du lagt fram?
Jag lyssnar gärna på dina argument, din anläggning däremot anser jag inte vara värd att lyssna till.
Vad är det för studie och var har den blivit publicerad? MVH /Chuck
Postad 05 April 2008 - 00:52
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Vet du vad Chuck... För första gången ikväll blev jag faktiskt glad över att läsa ett av dina inlägg..
Tänkt om det var så oftare.
Bra.. Då säger vi godnatt till de som vill sova lite..
Och de som känner att de klarar av att diskutera betydelsen av högtalarelementens storlek här, och inte allt runt om kring.. Ni får ha en trevlig natt..
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|