Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Storleken har betydelse helt enkelt!

657 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Storleken har betydelse? (189 medlem(mar) har röstat)

Har elementets storlek någon betydelse?

1. Storleken har betydelse (123 röster [64.74%])

Procent av omröstning: 64.74%

2. Storleken har inte betydelse (67 röster [35.26%])

Procent av omröstning: 35.26%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 03 April 2008 - 17:32

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0
Hej

Finns så många som säger att ett litet element....spelar mer tryck/bas än ett stort! Då är frågan:

Varför använder man alltid stora element vid konsärer och inte små?, om små skulle varit effektivare då hade de blivit mycket billigare, imed de tar mindre plats och transport kostnaden blir lägre t.ex.

Mvh

Redigerat av Lurvas, 05 April 2008 - 14:23.

Postad 03 April 2008 - 17:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Varför använder man alltid stora element vid konsärer och inte små

Därför att en konserthall oftast är lite större än ett vardagsrum? :)

Det är enklare att få mycket och djup bas med stora element, men det betyder inte att det är omöjligt med
mindre. Det är nog lite där du fastnar.

Fördelen med stora element (om de är välbyggda) är att känsligheten oftast är högre, dvs de kräver mindre effekt
för att ge en viss mängd bas.

Tittar du däremot på magnetens storlek i förhållande till hela elementet, och jämför ett bra 6,5" element med en
genomsnittlig 15-tummare, så ser du att magneten är mycket störrre på det lilla elementet. Talspolens längd och
diameter är också ofta lika stor på 6,5" element som på 15-tummare (det finns undantag iofs).

Hur stor den delen som du ser är, har inte mycket att göra med hur mycket, och hur bra bas högtalaren kan
generera. Däremot kanske det imponerar på 12-åringar :)

Redigerat av Ageve, 03 April 2008 - 17:40.

Postad 03 April 2008 - 17:38

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Varför använder man alltid stora element vid konsärer och inte små

Därför att en konserthall oftast är lite större än ett vardagsrum? :)

De hör inte hit....är de effektivare hemma är de effektivare vid konsärer med! De är bara antalet högtalare som måste vara fler.

mvh

Postad 03 April 2008 - 17:38

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Jo visst men ett litet element som är kapabelt att flytta lika mycket luft som ett stort blir istället dyrare i och med att man måste göra en mer avancerad konstruktion vad gäller upphängning mm.

Ett större element blir då ur den synpunkten enklare och billigare att konstruera.

Detta iaf när det gäller bas.

På konserter mm så använder man väldigt ofta line array för det högre registret och där sitter det många men små element. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 03 April 2008 - 17:41

Unregistered765e6ebc
  • Unregistered765e6ebc
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Lycka till med att bygga en 6.5 tums bas som skapar lika mycket ljudtryck som en 18 tums.

Postad 03 April 2008 - 17:42

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
hej,det finns små element som kan spela riktigt djupt,ex kompisens ino audio pi60 som det sitter en 8 i varje.men ställer man dom mot mina dc-15 så är det ju inget snack om vilken högtalare som kan spela högst ock sätta inredningen i rörelse.

Postad 03 April 2008 - 17:43

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Jo visst men ett litet element som är kapabelt att flytta lika mycket luft som ett stort blir istället dyrare i och med att man måste göra en mer avancerad konstruktion vad gäller upphängning mm.

Ett större element blir då ur den synpunkten enklare och billigare att konstruera.

Detta iaf när det gäller bas.

På konserter mm så använder man väldigt ofta line array för det högre registret och där sitter det många men små element. :)

Mvh
AlexanderE

Jo de är sant :) dvs om kostnaden är samma så flyttar ett stort element mer luft än ett litet

mvh

Postad 03 April 2008 - 17:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Lycka till med att bygga en 6.5 tums bas som skapar lika mycket ljudtryck som en 18 tums.

Nu är det väl ingen som har påstått det heller (även om det hade gått ifall 18-tummare var sunkig).

Däremot kan flera 6,5" element ersätta en 18-tummare utan problem.

Postad 03 April 2008 - 17:46

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

TACK!!!!!!!!!!!!! För de har du helt rätt ii!!!

Med varma underbara hälsningar hahahha

Nu är det väl ingen som har påstått det heller (även om det hade gått ifall 18-tummare var sunkig).

Däremot kan flera 6,5" element ersätta en 18-tummare utan problem.

Jodå de påstod du innan idag när vi prata! att ett litet element ger mer bas än ett stort :) så de så

mvh

Postad 03 April 2008 - 17:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jodå de påstod du innan idag när vi prata! att ett litet element ger mer bas än ett stort :) så de så

En grundkurs i högtalarbygge skulle nog göra dig gott :)

Du är helt fast vid storleken på membranen, och bryr dig inte mycket om elementets konstruktion i övrigt. Du
hävdar att större element alltid ger mer och/eller bättre bas. Det är tyvärr helt galet.

Om v i säger att en subwoofer har 2st 8-tums basar. En annan har en 15-tummare. Finns det då något som säger
att den ena skulle ge mer eller djupare bas än den andra?

Nej! Inte utan att veta hur lådan är konstruerad, och vilka värden elementen har (och då menar jag inte bara
känslighet osv, utan varenda parameter, inkl magnetens styrka, talspolens och upphängningens längd osv osv).

När du är inne på dina storleksfunderingar, så kan du tänka på hur fet magneten på en 6,5" bas hade blivit om du
skalade upp den till 15-tum. Sen kan du fundera över hur många 15-tummare som har så stor magnet i verkligheten.
För att inte tala om vilket material magneten är gjort av. Neodym-magneter ger som bekant samma magnetiska
styrka med en betydligt mindre magnet. Du hade säkert kallat en 15-tummare med neodymmagnet för klen, eftersom
magneten inte ser lika stor ut som en vanlig keramisk :)

Ögonen kan inte avgöra hur det låter. Det är de tekniska parametrarna som avgör det.

Redigerat av Ageve, 03 April 2008 - 18:02.

Postad 03 April 2008 - 18:04

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

En grundkurs i högtalarbygge skulle nog göra dig gott :)

Du är helt fast vid storleken på membranen, och bryr dig inte mycket om elementets konstruktion i övrigt. Du
hävdar att större element alltid ger mer och/eller bättre bas. Det är tyvärr helt galet.

Jaså de säger du....jag förstår iaf ett stort element piskar ett litet! Jag är inte alls helt fast i det, men jag menar att 6.5tum bas vs en 18tum bas med exakt lika stor magnet förhållande till konen, samt slaglängd då ger de stora elementen mer bas helt enkelt!

Liksom varför är inte en basfjol liten? Därför den kan inte allstra lika mycket bas som en stor :)

mvh

Postad 03 April 2008 - 18:09

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Om v i säger att en subwoofer har 2st 8-tums basar. En annan har en 15-tummare. Finns det då något som säger

Nu var de inte de som var frågan! Du måste ju jämföra med samma förutsättningar! Har du 2st 8-tums måste du ha 2st 15tummare med annars är de inte rättvist!

2st 15 element spelar itu 2st 8-tums (tillägga igen om de har lika stor magnet förhållande till konen, och lika lång slaglängd).

mvh

Postad 03 April 2008 - 18:13

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Piskar ett litet på vad? Ljudtryck? Välljud? Djupbas?

Sen håller jag med Ageve här, det finns mer i konstruktionen än bara elementet. Lådan är ju absolut inte att förglömma då den är minst lika viktig för att producera djupbas och ljudtryck som elementet är. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 03 April 2008 - 18:14

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Är det nån som har ett par högtalare med en 6,5 tum eller 8 tumsbas oavsett prisklass så är ni välkomna hem till mig för en test.

Postad 03 April 2008 - 18:18

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Piskar ett litet på vad? Ljudtryck? Välljud? Djupbas?

Sen håller jag med Ageve här, det finns mer i konstruktionen än bara elementet. Lådan är ju absolut inte att förglömma då den är minst lika viktig för att producera djupbas och ljudtryck som elementet är. :)

Mvh
AlexanderE

Under samma förhållande så piskar ett stort ett litet i både ljudtryck djupbas...i välljud med såklart ( då båda elementen är av fin kvalité då såklart)

mm visst finns de, vem har sagt nått annat? Jag tror du förstår min poäng, efter skrivet den 100gånger, klart man inte ska glömma lådan, men nu pratar vi om elemeten (och allt under samma förhållande).

För du har helt rätt i att lådan är precis lika viktigt! Men nu pratar vi om elemeten!

mvh

Postad 03 April 2008 - 18:23

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
En sak är också att en pa låda som oftast är ganska stor även om de nya lådorna som kommer nu är väldigt mycket minde än de för några år sedan skall kasta ljudet väldigt långt.
Det är änklare att kasta ljudet långt med ett större menbran.
Men ställer du upp en 18" låda brevid en 12" i ett rum på tl.x 25kvm så behver inte 18 tummaren vara den som spelar bäst.
Dessutom så ju minde menbram du har ju snabbare och mer exakt bas kan du få.
Vilket man oftast strävar efter.
/Simz

PS när jag skiver 18" låda syftar jag självklart på högtalaren.

Redigerat av Simz, 03 April 2008 - 18:25.

Postad 03 April 2008 - 18:23

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Är det nån som har ett par högtalare med en 6,5 tum eller 8 tumsbas oavsett prisklass så är ni välkomna hem till mig för en test.

Vad menar du med de? dina dc-15 spöar säkert nästan alla dom till 95% (om de är nått speciellt) Jag har lyssnat på ett par 6.5......jämför de med mina 15, och 6.5 är som en piss i nilen i jämnförelse ( nu behöver jag inte säga vilka jag syftar på, hör inte hit).

Liksom sätta t.ex 12 15db bas hissning på ett 6.5tum element = elementet tackar för sin tid, och tar förväl....då jag kör med 12db nu, spelar på som bara den....tål mer såklart..ett större element iaf i detta fallet

Och då har de små längre slaglängd än mina, plus där är 4st 6.5 emot 2st 15tum (jämför inte med mina 4st 15 då är de hrmm inte snällt)..

Just nu syftar jag inte på sub....utan vanliga högtalare

mvh

Postad 03 April 2008 - 18:25

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Nu var de inte de som var frågan! Du måste ju jämföra med samma förutsättningar! Har du 2st 8-tums måste du ha 2st 15tummare med annars är de inte rättvist!

2st 15 element spelar itu 2st 8-tums (tillägga igen om de har lika stor magnet förhållande till konen, och lika lång slaglängd).

mvh

Visst jag är med på ditt spår Al-1000.

Haha men en sak som gör att jag inte är med på noterna är dina jämförelser.

2 stycken 15" basar har en sammanlagd area på ca 2268 cm^2 medans två stycken 8" har en sammanlagd area på 628 cm^2. Har elementen lika lång slaglängd, likvärdiga magneter i fårhållande till konstorlek samt optimerade lådor för maximalt ljudtryck så kommer de två stycken 15" basarna spela högre än 8"arna. Det är ren fakta! Samma sak när det gäller ett element.

Men däremot så kan det i praktiken vara så att en subbas med ett 8" i en optimerad låda för djupbas spelar djupare än t.ex en CV sub med 15 eftersom den är optimerad för att spela mer midbas än djupbas.

Mvh
AlexanderE

Postad 03 April 2008 - 18:27

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Vi säjer att vi har en 8" bas i en perfekt avstämd låda. Skulle vi trycka in en 15" från samma modellserie, alltså uppbyggd som 8" basen fast med större konarea i samma låda är det ganska självklart vilket som spelar djupast av dom båda, just det 8" basen. Skulle vi dock bygga en perfekt avstämd låda till 15" basen så råder det ingen tvekan om vilken som ger både mest djup- och mid-bas.

Postad 03 April 2008 - 18:28

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

En sak är också att en pa låda som oftast är ganska stor även om de nya lådorna som kommer nu är väldigt mycket minde än de för några år sedan skall kasta ljudet väldigt långt.
Det är änklare att kasta ljudet långt med ett större menbran.
Men ställer du upp en 18" låda brevid en 12" i ett rum på tl.x 25kvm så behver inte 18 tummaren vara den som spelar bäst.
Dessutom så ju minde menbram du har ju snabbare och mer exakt bas kan du få.
Vilket man oftast strävar efter.
/Simz

PS när jag skiver 18" låda syftar jag självklart på högtalaren.

Jo de är i regel rätt :) För att få den snabba härliga basen med ett stort element, krävs såklart ett väldigt fint/dyrt element!

Som t.ex basen i JBL-L-300 och 250ti grymt fin kvalité

mvh

Postad 03 April 2008 - 18:29

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Precis, det var lite det jag ville komma fram till i mitt inlägg tidigare mydynavoice. :)

Postad 03 April 2008 - 18:36

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

mvh

Visst jag är med på ditt spår Al-1000.

Haha men en sak som gör att jag inte är med på noterna är dina jämförelser.

2 stycken 15" basar har en sammanlagd area på ca 2268 cm^2 medans två stycken 8" har en sammanlagd area på 628 cm^2. Har elementen lika lång slaglängd, likvärdiga magneter i fårhållande till konstorlek samt optimerade lådor för maximalt ljudtryck så kommer de två stycken 15" basarna spela högre än 8"arna. Det är ren fakta! Samma sak när det gäller ett element.

Men däremot så kan det i praktiken vara så att en subbas med ett 8" i en optimerad låda för djupbas spelar djupare än t.ex en CV sub med 15 eftersom den är optimerad för att spela mer midbas än djupbas.

Mvh
AlexanderE

Mm precis de är de jag menar då kommer 15 spela högre än 8:orna de var min poäng med de hela :) För de är ren fakta tycker jag med!

En subbas med ett 8" i en optimerad låda för djupbas, spelar såklart mer låg bas än en CV....eftersom den är inte optimerad på samma sätt :) samt spelar då Cv:en mer midbas än åttan!

Nae nu förstår vi varandra hehe

mvh

Vi säjer att vi har en 8" bas i en perfekt avstämd låda. Skulle vi trycka in en 15" från samma modellserie, alltså uppbyggd som 8" basen fast med större konarea i samma låda är det ganska självklart vilket som spelar djupast av dom båda, just det 8" basen. Skulle vi dock bygga en perfekt avstämd låda till 15" basen så råder det ingen tvekan om vilken som ger både mest djup- och mid-bas.

De är helt rätt! :)

mvh

Postad 03 April 2008 - 18:38

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Ja precis det hela beror ju på vad man relaterar till. Det är svårt att konstruera en högtalare som är bra på precis allt, för att inte säga omöjligt kanske. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 03 April 2008 - 18:43

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Ja precis det hela beror ju på vad man relaterar till. Det är svårt att konstruera en högtalare som är bra på precis allt, för att inte säga omöjligt kanske. :)

Mvh
AlexanderE

Japp precis :) jaa de är inte lätt....men sen är de ju upp till var och en att tycka....finns t.ex nån som tycker att just den högtalaren han har uppnår alla hans krav som han har....då är den högtalaren perfekt för just honom :)

mvh

Postad 03 April 2008 - 18:44

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Sen är ju inte ljudtryck det viktigaste.
I och med att min kompis jobbar på Ljus och Nöje i örebro samt att jag ibland är med och hjälper han ibland så
har vi haft tillgång till stort sätt obegränsat med utrustning.
En dag fick vi för oss att ha lite skoj och byggde upp lite bio i kompisens garage. Det gick åt x antal 15" toppar samt 6 dubbel 18" lådor och ca 12000W vart det när vi bryggkoppla några steg.
Kan säga att det var en upplevelse men dock inte den häfftigase bio jag har varit med om då ludet alldrig blir så klart som man skulle vilja.
Vi han och se ungifär en film och poppa lite musik innan en granne kom och klaga som bodde ca 2 km bort. (detta ligger på landet)
Vi såg på starwars och när explosionerna kom var man redo att bygga skyttegrav. hehe
Ja kul hade vi i alla fall.
/Simz

Postad 03 April 2008 - 18:47

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Haha jaa det kan jag tänka mig Simz :) .

Men precis som jag skrev längre upp i tråden så beror det ju på vad man jämför med. Det finns ju mer än bara ljudtryck t.ex. djupbas, mellanbas, mellanregister diskant etc finns ju också. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 03 April 2008 - 18:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jaså de säger du....jag förstår iaf ett stort element piskar ett litet!

Nej, det är tyvärr just det du inte riktigt förstår.

Kan du nämna en enda 15-tummare som har en magnet som är 15-tum bred och 10cm tjock? Ett hifi-element
då.

Det är nämligen så många 6.5" element är konstruerade, Magneten är väldigt stor i förhållande till resten av
elementet, liksom talspolen (magneten + talspolen fungerar som en elektrisk motor). Lägg därtill att små element
nästan aldrig spelar ensamma. 2st eller mer är vanligt i en högtalare.

Hur stora membran elementen har är inte ett dugg intressant. Det är hur mycket luft de kan flytta och med hur
låg distortion de kan göra detta, som är intressant.

Ditt problem är som sagt att du är helt fast vid membanets storlek. Du skulle säkert gladeligen "spotta på" ett
10-tums element, även om det skulle ha tekniska parametrar som gjorde det bättre än ett visst 15-tums elmeent.

Du mäter alltså högtalares basförmåga i hur de ser ut, inte hur de låter. Om du ser två högtalare, en med två 8"
basar och en med en 15" bas, så utgår du direkt ifrån att den med en 15" ger bättre bas. Förneka inte det :)

Jag har själv en sub med 15" element, som får huset att skaka. Men huset hade inte skakat om det var en dålig
15-tummare. Då hade en sub med 2st bra 8" element gjort ett bättre jobb. Det finns säkert subbar med riktigt
feta 8-tummare som ger djupare bas också, vem vet.

Hoppas att du förstår vad jag menar nu.

Redigerat av Ageve, 03 April 2008 - 18:59.

Postad 03 April 2008 - 18:52

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Sen är ju inte ljudtryck det viktigaste.
I och med att min kompis jobbar på Ljus och Nöje i örebro samt att jag ibland är med och hjälper han ibland så
har vi haft tillgång till stort sätt obegränsat med utrustning.
En dag fick vi för oss att ha lite skoj och byggde upp lite bio i kompisens garage. Det gick åt x antal 15" toppar samt 6 dubbel 18" lådor och ca 12000W vart det när vi bryggkoppla några steg.
Kan säga att det var en upplevelse men dock inte den häfftigase bio jag har varit med om då ludet alldrig blir så klart som man skulle vilja.
Vi han och se ungifär en film och poppa lite musik innan en granne kom och klaga som bodde ca 2 km bort. (detta ligger på landet)
Vi såg på starwars och när explosionerna kom var man redo att bygga skyttegrav. hehe
Ja kul hade vi i alla fall.
/Simz

:) B) Fy va häftigt!! Ljudtryck är viktigt, men har man inte klart fint ljud, då har man ändå ingen nytta av sitt ljudtryck! I min hemmabio har jag oxå typ ett sånt tryck, så man vill bygga skyttegrav hehe

men nog aldrig i den nivån du upplevde idag hahaha..........de du upplevde idag, hade jag velat uppleva :) :) men de är sant att är där inte klart fin ljud, blir de ju extremt jobbigt efter en stund.

mvh

Postad 03 April 2008 - 19:02

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
det finns 6.5 tums element som piskar skiten ur ett 10 tums element

Postad 03 April 2008 - 19:05

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Hehe men de är ingen som har sagt att de inte finns det :)

Postad 03 April 2008 - 19:36

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Hehe men de är ingen som har sagt att de inte finns det :)

Men i alla fall :) :)

Postad 03 April 2008 - 19:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Hehe, när nu Cerwin Vega AL1000 har erkänt det så är tråden kanske en aning meningslös :)

För det är givetvis det jag menade också. Att ett element är stort är ingen garanti för att det ger bra bas,
precis som att små element inte alls behöver ge "liten" bas.

Fixeringen vid membranstorleken är med andra ord en aning fånig, och har kanske mer med "titta vad stor bas
jag har" att göra, än vad det har att göra med verklig prestanda :)

Stor låda och en billig 15-tummare är däremot ett enkelt recept på mycket bas. Det är svårare att få till det med
mindre element i mindre lådor, men det betyder inte att det är omöjligt.

T-Ford hade 2,9 liters motor på 20 hästar. Nu har många 2-liters motorer 200hk eller mer.

Redigerat av Ageve, 03 April 2008 - 19:59.

Postad 03 April 2008 - 20:14

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Enda fördelen med att ha stora element jämfört med mindre är att man kan spela STARKARE,
dvs möblera om lättare. Små element (alltså små baselement, typ 6,5-8tum) kan förvånansvärt
ofta spela DJUPARE bas än stora element, speciellt jämfört med PA-element (som man inte
equalizar in absurdum, vilket förstör ljudet något kopiöst genom fasvridningar etc. även om det ger djupbas)

Så alltså:

Stora element = Mer ljud men säger inget om vid vilka frekvenser.

Små element = Inte riktigt lika mycket ljud** och inte nödvändigtvis djup bas här heller, men potentialen
för djupbas är lika stor eller större än den hos stora element.

Detta baserat på mina erfarenheter och mina hitills insamlade kunskaper inom högtalare, elektronik
och fysik.

** Deet finns 8 tummare som i rätt låda både spelar starkare och djupare än vissa 15 tummare.

Edit: Jag tycker alla på forumet ska enas om att elementstorleken endast har med MÄNGDEN bas
att göra (inom 20-20kHz, under 20 krävs det lite area för att alstra förnimmbara toner)
om någon inte tror på mig ska jag motbevisa dom :)

Redigerat av snowspace, 03 April 2008 - 20:18.

Postad 03 April 2008 - 20:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Edit: Jag tycker alla på forumet ska enas om att elementstorleken endast har med MÄNGDEN bas
att göra (inom 20-20kHz, under 20 krävs det lite area för att alstra förnimmbara toner)
om någon inte tror på mig ska jag motbevisa dom :)

Japp, det kan jag hålla med om iaf.

Mängden bas kan dock kompenseras med flera mindre element. Flera element ger lägre distortion och flyttar upp
gränsen för där det börjar låta gurka.

Jag har spelat på bra, men hittills inte lyckats bottna basarna i mina 683or. CV-mannen tycker säkert att det är
klent, men han glömmer nog samtidigt bort att jag kör ett par, inte två, och 0dB höjning i basen, inte 12 :D

Ett par Al-1000, utan EQ, leverar ingen djupbas som man hoppar runt och jublar av heller :rolleyes:

Sen har han säkert rätt i att mina hade hälsat hem om man hade höjt 12dB, men varför ska man göra det när basen
låter bra?

Om man inte bara är ute efter maximal mängd bas, då är det bara att koppla in en eller två subbar, så har man löst
det "problemet". Men en del måste ju ta omvägar ;)

Redigerat av Ageve, 03 April 2008 - 21:10.

Postad 03 April 2008 - 21:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
[quote name='Ageve
Ett par Al-1000, utan EQ, leverar ingen djupbas som man hoppar runt och jublar av heller :)
[/quote]
tyvär så år det cv har och kommer aldrig att leverera någon riktig djup bas med en avstämnings frekvens runt 50hz och vad kan ett par al 1000 leverera under 20hz troligen inget för då kommer det att ryka om dom och det på grund av att den inmatade effekten vida överstiger basarnas effekt tålighet.
och med tanke på att en bas ur al 1000 serien har ett x-max på 7mm så säger det det mesta om basen det skulle vara roligt att se vad som händer med dom när dom får effekt i en 10 minuter med en bas skiva.

Postad 03 April 2008 - 23:13

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
"Stor låda och en billig 15-tummare är däremot ett enkelt recept på mycket bas. Det är svårare att få till det med
mindre element i mindre lådor, men det betyder inte att det är omöjligt."

Intressant diskussion. Jag vill gärna uppgradera mitt system men har problem med att veta vad jag ska söka efter.
Jag vill gärna ha "större" ljud än det jag har nu. Mitt nuvarande systems basar är knappa 3-4 tum. På något sätt tycker jag att jag saknar lite fyllighet i mellanbasen. Jag vill gärna tro att lådans storlek spelar stor roll vid mitt framtida val av högtalare. Jag fastnar hela tiden på att lådans storlek ska vara så stor som möjligt för att ljudet ska få mer fyllighet.

Man önskar att det var så enkelt att man visste att ljudet blev mer fylligt bara man valde en större högtalarlåda. Då kommer tveksamheten in som en höstvind. Jag ska kommer troligtvis dela av vid 80 hz. Tjänar jag då på att köpa feta stativare med säg sjutumsbasar när jag ändå kommer att slakta deras bas vid 80 hertz?

Jag tycker det känns logiskt att en stor låda med en sjutums-bas kommer att låta fylligare än en mindre låda med samma element. Tycker ni att jag ska gå efter min magkänsla och försöka hitta en så stor stativare som möjligt?

Eller ska jag satsa på en mindre låda med mindre, fast fler element?

Postad 04 April 2008 - 00:58

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Hejsan. Jag skulle vilja påstå att det inte är svårt alls att bygga en högtalare som kan flytta massa luft, inte alls. Det som är det svåra är att bygga en som gör det med kvalite på basen. Låg dist, djup och naturlig bas. Då faller dom flesta högtalare bort enligt mig.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 04 April 2008 - 06:41

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,finns en del cerwin lådor som kan spela djupbas,mina är avstämda runt 30hz ock har bra med energi ner till 20hz,hade ett par al-750 förut ock där va det sämre ställt med djupbasen.Mvh

Postad 04 April 2008 - 06:47

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Sen finns det ju 18" basar som spelar skiten ur andra 18" basar :D
Man kan nog fortsätta såhär i en evighet.
JAG har dock svårt att tänka mig att JAG skulle välja en kvalitets 6,5" bas framför en kvalitets 18" bas.
Skulle däremot vara häftigt att få höra en hel vägg med rätt avstämda lådor till 6,5" basar... 100st eller nåt... :)

Postad 04 April 2008 - 08:45

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Går vi ifrån den uråldriga elektrodynamiska tekniken på högtalare och in i elektrostatens värld så skulle det vara mycket intressant att höra ett litet membran spela högre djupbas en ett större (utan att använda sig av akustisk rums förstärkning eller proximityeffekter)? Det bör vara möjligt men jag har än så länge inte stött på det så tips någon?

Redigerat av Isaac, 04 April 2008 - 13:02.

Postad 04 April 2008 - 09:19

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Går vi ifrån den uråldriga elektrodynamiska tekniken på högtalare och in i elektrostatens värld så skulle det vara mycket intressant att höra ett litet membran spela högre djupbas en ett större (utan att använda sig av akustisk rums förstärkning eller proximityeffekter)? Tips någon?

Tyvärr har jag ingen egen lyssningserfarenhet av elektrostater men dom har väl aldrig varit speciellt bra på
att spela bas överhuvudtaget? Att martin logan använder dynamiska element i basen är nog ingen
slump.

Edit: Att elektrodynamiska högtalare fortfarande används i särklass störst utsträckning trots att tekniken är
uråldrig måste väl ändå tyda på att det är en rätt bra teknik :)

Redigerat av snowspace, 04 April 2008 - 09:20.

Postad 04 April 2008 - 09:59

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Tyvärr har jag ingen egen lyssningserfarenhet av elektrostater men dom har väl aldrig varit speciellt bra på
att spela bas överhuvudtaget? Att martin logan använder dynamiska element i basen är nog ingen
slump.

Edit: Att elektrodynamiska högtalare fortfarande används i särklass störst utsträckning trots att tekniken är
uråldrig måste väl ändå tyda på att det är en rätt bra teknik :)

Jag har bla. jämfört de dyra Martin logan Summit hybriderna mot de äldre CS12 och måste säga att CS12 (<50Hz) var riktigt bra i jämförelse, även i övriga register. Själv så föredrar jag elektrostathögtalare tycker de är mer detaljrika men visst finns det elektrodynamiska som kommer upp i samma prestanda men för en betydligt högre peng.

Postad 04 April 2008 - 14:37

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Jag har så svårt att finna en mening med alla dessa trådar om stora högtalare.

Cerwin har i mitt tycke aldrig gjort en vettig högtalare, den är gjord för hormonstinna tonåringar som inte har ett hum om vad klangbalans är. High-Fidelity = Hög trovärdighet mot orginal och det är något som inte går ihop med CV.

Cerwin har en midbaspuckel och spelar ju faktiskt ogärna riktigt lågbas, den lågbas som uppfattas är till stor del distortion som beror på att elementen hittar sina uppbrytningar.

Byggkvaliten suger rakt igenom, dom låter onyanserat. Är monotona (all musik låter likadant genom dom)
Diskanten är olidlig och fan vet om den ens spelar i fas någon gång i sitt liv.

När kommer fördelarna? Hörselskador räknas INTE som fördel.

Horn eller transmissionline då.

Postad 04 April 2008 - 15:24

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

Cerwin har i mitt tycke aldrig gjort en vettig högtalare, den är gjord för hormonstinna tonåringar som inte har ett hum om vad klangbalans är. High-Fidelity = Hög trovärdighet mot orginal och det är något som inte går ihop med CV.

Cerwin har en midbaspuckel och spelar ju faktiskt ogärna riktigt lågbas, den lågbas som uppfattas är till stor del distortion som beror på att elementen hittar sina uppbrytningar.

Byggkvaliten suger rakt igenom, dom låter onyanserat. Är monotona (all musik låter likadant genom dom)

suuck!

Postad 04 April 2008 - 15:24

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Tittar du i mitt galleri så ser du att det finns vettiga cerwin vega högtalare också,finns ett par transmissionline där också för övrigt.

Postad 04 April 2008 - 17:29

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Känns som att ni är på väg att spåra ur här grabbar.. :)
Dags att lugna sig lite kanske och helt enkelt acceptera att era åsikter är väldigt skilda?
Speciellt eftersom er nuvarande diskussion ang vilka element som fanns i vilka modeller av talare inte har så mycket med tråden att göra..

*edit.. Valde att dölja er OT konversation så att ni slipper glida tillbaka på den i framtiden.

Redigerat av Darth Tojayz, 04 April 2008 - 21:47.

Postad 04 April 2008 - 18:19

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Bara att hålla med Lurvas, rubriken i denna tråd var "Storleken har betydelse helt enkelt!, Stora vs små högtalare" och hur denna diskusion kan bidra med något är för mig en gåta!

//Schill

Postad 04 April 2008 - 19:16

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Vart vill du komma?

Klart man föredrar större element i större lokaler, som vid konserter. Men jag kan se att du gillar stora element även i hemmet, du har ju allt under 200hz boostat till max...

För övrigt, lägg ner ditt nedvärderande sätt att skriva, tack! Hur gammal är du egentligen? 12?

Postad 04 April 2008 - 19:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
en 6.5 som blåser många 10 tums element för att visa att det finns extrema 6.5 element som har 14mm i x-max linjärt och xbl2 teknik.

Postad 04 April 2008 - 21:10

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
ju större desto bättre så ä det bara :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.