Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bli av med resonans/ståendevågor i rummet?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 August 2005 - 09:27

Unregisteredce60abed
  • Unregisteredce60abed
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har 4st VH-1 i mitt lilla rum på 3x4m. Problemet är att ljudnivån på olika frekvenser är ojämn, står man i en del av rummet så blir man sönderbombad av all bas, men flyttar man sig 1m så försvinner all bas och man hör bara mellanregistret. Har testat och satt en mic ( en bra sådan) och spelat upp 0-20000Hz samtidigt som jag spelar in det och kollar på graferna efteråt, och det är som en berg- och dalbana över alla frekvenser.
Det jag tror är det som gör att det blir som det är är att ljudet studsar på väggarna. Är det troligt eller är högtalarna förstora för mitt rum??
Jag har rätt polarisering på alla högtalare och kör bara med fram högtalarna när jag testar. Fram högtalarna står exakt lika mot väggen.

Finns det biliga mattor man kan sätta på väggarna, och vart får man tag på sådana??

EDIT:
Jag vill i allmenhet göra mitt rum så tyst som möjligt, har kyl/frys och massa datorer som låter också, dock är det bara hårddiskarna som för oljud, men det reflekteras i hela rummet. Men Jag vill inte att det ska se ut som skit i rummet efter att man har ljuddämpat lite. Inga äggkartonger alltså.
Billigt och gratis är gott.

Redigerat av Unregisteredce60abed, 04 August 2005 - 11:32.

Postad 02 August 2005 - 13:13

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Rummets dimensioner?

Sen kan man kolla lite...

I hörnen kommer det vara basmodernas maximum. Om man står i hörnet elller högtalaren står där kommer man att uppleva det som hur mycket bas som helst...

Men i "sweetspot" kommer det att låta bättre...

Tyvärr kommer du ha en del kanfiltereffekter pga. interferens av reflektionen från väggarna...

Bas är svårt att dämpa... kräver MYCKET dämpmaterial. Har du en kraftig mod kan man fundera på en Helmholtz resonator. Men de är mycket smalbandiga och ganska skrymmade.

Datorerna bör du bygga in i sk. "hushboxar".

Kyl och frys skall du INTE bygga in pga. brandrisken. Risk att kompressorn överhettar och börjar brinna. (kan göra det om man inte damsuger bakom kyl och frys ibland men det tillhör ovanligheterna... dock kan du tjäna en krona eller två på att kyl/frys blir effektivare på damsugningen...)

Mattor etc. kommer INTE att dämpa djup bas... Om de inte är 50cm tjocka :).

Många kommer att klaga på mig men jag vill påstå att du kan överdämpa ett rum... Igentligen menar jag att du kan överdämpa i vissa frekvensband men inget i de lägre. Dvs du dämpar "perfekt" i mellan och diskant registret men inget i basen. Man vill ha lite "rum" i ljudet...

Det blir ofta lite trist och tråkigt annars. Sen ligger ändå basen kvar och stör...

För att inte fylla rummet med dämpmaterial rekommenderas ofta diffusatorer... (äggkartonger är väl en variant :) ).

Skulle jag försöka göra nått i mitt rum skulle jag (förutom de "tubetraps" jag redan har) bygga "trekanter" som jag skulle placera i hörnen. Dvs. en rätvinklig triangel ligger på golvet. Sen bygger man den på höjden mot taket. Så man får tre rektangulära sidor. En som vetter mot rummet och två som är in mot väggen. De som är in mot väggen är dämpmaterial i och den som pekar ut i rummet är en Schröder diffusator som hanterar mellan och diskanten... Så den inte dämpas men reflekterars. Med en sådan här komstruktion kan man placera den en bit från väggen och dämpa mer djup bas (då dämpmaterialet kan placeras i ett maximum) behöver man mer dämpning kan man sätta 5-10 cm mattor på väggarna i hörnen där denna konstruktion står...

Sen kommer den att diffusera de hägre frekvenserna... dvs. den överdämpar inte lika mycket som en som hade haft dämpmaterial riktat in mot rummet...

Redigerat av GrodanB, 02 August 2005 - 13:13.

Postad 02 August 2005 - 15:24

Unregisteredce60abed
  • Unregisteredce60abed
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ok, nu är det så att det är en student korridor på 17m3 varav rummet är ca 3x4m och har en hall i anslutning på ca 1.5x2m
____
|   |
|   |_______
|           |
|           |
|___________|
Har inte så mycket plats att sätta grejer i hörnen eftersom grejer ska få plats. Men väggarna är helt kala, dock betong och gips blandat, den vänstra väggen på kartan är betong. Så om det finns några grejer man kan hänga på väggarna som är max 1dm tjocka som kan göra skillnad så vore det bra.

Redigerat av Unregisteredce60abed, 02 August 2005 - 15:25.

Postad 02 August 2005 - 15:56

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Ahh... men det har väl en höjd också???

Vi gissar 2.3m...

Vi låssas att rumet är en rektangel... vi skippar alltså "hallen"
Då har du dessa moder i rummet:

42 Hz
57 Hz
71 Hz
74 Hz
85 Hz
85 Hz
93 Hz

Om du nu har 2.3m kommer du ha en kraftig topp vid 85 Hz eftersom du har 2 moder där...

MEN din lilla hall kommer att förändra detta.

Att sätta upp 1 dm matta (dämpmaterial) kommer att dämpa "perfekt" från 3400Hz och uppåt. I basen kommer det i princip inte spela någon roll...

Postad 02 August 2005 - 19:42

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Det första du bör göra dock är att flytta dina högtalare till det ställe där de skapar minst basproblem. Med ett litet rum som du nu säger att du har kan jag bara gissa - eftersom du inte har några bilder uppe - att du har ställe högtalarna nära bak och/eller sidoväggar. Genom att ställa högtalarna längre ut, och beroende på högtalarnas konstruktion så kan du minimera basproblemen. Problemen kommer att finnas kvar men du får med rätt högtalarplacering mindre förstärkning i dB i de resonanta frekvenserna.

Räcker inte detta för att få det att låta tillräckligt bra gentemot dina krav så är det bara att börja fixa absorbenter. Eftersom du har lite utrymme så är det helmholtzresonatorer du behöver, de är svårare att bygga än vanliga panelabsorbenter men genom att bygga hörnabsorbenter med böjd front med varierande diameter hålad 16 mm massonit så kan du få en rätt effektiv och lite mer bredbandig absorbent. Prismässigt kommer du undan rätt lindrigt eftersom du bygger den med träreglar, 2 skivor 8 mm massonit och sedan 1" glasfiber på alla invändiga ytor.

Du bör kanske ställa dig frågan hur långt du vill gå med det här, har du bara några enstaka problem med resonanta basfrekvenser kanske du kan leva med det - en studentlägenhet varar ju inte resten av livet.

De övre registren kan du avhjälpa ganska enkelt utan att det stör, fyllda bokhyllor, tjock matta på golvet och tjocka gardiner är en bra start. Räcker inte detta så kan du gå vidare med att sätta matta på väl utvalda ställen på väggarna, första reflektionspunkterna är det mest kritiska. Eller så kan du enkelt bygga som tidigare nämndes panelabsorbenter av stenullsskivor, träreglar och som du sedan klär med tyg och hänger upp på väggarna - fortfarande första reflektionspunkterna som är de mest intressanta men även frontväggen bakom högtalarna.

Inget av detta förrutom helmholtzresonatorn rår på några av problemen du kan tänkas ha under <100 hz.

Ang datorn så är ett bra tips att köpa dämpmatta från Biltema och sätta invändigt i datorchassit, det absorberar mycket av de frekvenser som fläktar och hårddiskar ger. Jag har själv bitar av sådan matta runt min dator och det gör stor skillnad, men helt tyst blir det förstås aldrig utan att ta till mer drastiska metoder.

Postad 03 August 2005 - 09:36

Unregisteredce60abed
  • Unregisteredce60abed
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ok, får testa med matta och gardiner till en början, får se hur möjligheterna är att bygga och sätta upp grejer på väggen. det finns ju inte så mycket plats trots allt.

finns det bilder eller ritningar på helmholtzresonatorn så man kan kolla om det är något som är möjjligt att göra och få plats med

Redigerat av Unregisteredce60abed, 03 August 2005 - 09:41.

Postad 03 August 2005 - 15:32

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Uppenbarligen har du problem med stående vågor. Testa att snedställa en vägg. Krävs oftast inte så mycket innan det ger resultat. Kan dock vara lite svårt att börja bygga om i en studentlägenhet.
Har sett någon som satt in helholtz resonatorer (stora runda prylar i hörnen ) och uppgav att det gav bra resultat då han hade problem i visa frekvenzer. Har ej testat det sistnämda

Postad 03 August 2005 - 15:45

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Runda pryl kan lika gärna bara vara en tubetrap eller del av cylinder, helmholtzresonaorer kan vara platta, runda, eller precis vilken form som helst :)

Det är faktiskt vanligare med tube traps som bara är fyllda med isolering, de ger en bredbandig absorbtion men allt för högt upp för att rätta till de "stora" problemen i lägre frekvenser.

En snedställd vägg tar inte bort några problem utan sprider bara ut dem på ett bättre sätt eftersom det är parallella väggar som är den största orsaken till problemen. Det är inte säkert att det ens blir bättre med en snedställd vägg, kan otura sig så att lika allvarliga problem i samma eller andra frekvenser finns kvar :D

Det bästa är att ta det ett steg i taget. Det mest fundamentella är väl en bredbandig lågbasabsorbent i hörnen, man kan komma undan rätt ok med skumprodukter som kostar runt 1400 kr per hörn (~2400mm höga) eller hälften kanske om man inte vill/kan/behöver täcka hela hörnet.

Smalbandiga absorbenter springer iväg väldigt snabbt i pris, om man nu inte vill göra dem själv men du rör det sig mer om trail'n error-metoden.

Får inte glömma att ALL förbättring är en bra förbättring. Även om du inte kan rätta till allt så kommer det att låta kraftigt mycket bättre att bli av med det värsta av det värsta.

Postad 04 August 2005 - 11:27

Unregisteredce60abed
  • Unregisteredce60abed
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Som det är nu så kommer jag ha problem med att få plats med några grejer i något hörn. För jag chansar att "bredbandig lågbasabsorbent i hörnet" är ganska stor på bredden och ytan på golvet. Höjden spelar ingen roll.
Jag får försöka fixa bilder på mitt rum så ni kan se hur j*vl litet det faktiskt är! Min kameras vidvinkel är ganska bra för point and shoot-kameror men jag måste stå upptryckt mot väggen för att få ett foto som man ser hela motsatta väggen på.
Men väggarna kan jag hänga grejer på men inte vinkla väggen kanske. Kan offra 1-1.5dm ut från på två väggar, dom framför och bakom högtalarna.

Postad 04 August 2005 - 23:32

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

....
1.  Problemet är att ljudnivån på olika frekvenser är ojämn, står man i en del av rummet så blir man sönderbombad av all bas, men flyttar man sig 1m så försvinner all bas och man hör bara mellanregistret.

2. Jag vill i allmenhet göra mitt rum så tyst som möjligt, ..... Inga äggkartonger alltså.

3. Billigt och gratis är gott.

<{POST_SNAPBACK}>

Halloj!
Jag googlade lite:
Hittade svar på fråga "1":

Mycket godis och formler för dämpning
http://www.soundonso...alacoustic.html

Mer info "runt om" bas-problemt och lite info om ljudet och dess hastighet och frekvenser:
http://www.asc-studi...cles/db1191.htm

Info om lite (för mig) annorlunda paneler och dämpare
Varning lite tung och väldigt mycket läsning! :
http://www.ethanwine...html#bass traps

Mina egna erfarenheter är små när det gäller lågfrekvensdämpning så jag har inga större egna erfarenheter att dela med mig.
Däremot är jag ganska påläst även om jag inte minns allt rakt upp å ner.

Ett par saker som fastnat antingen läst eller egna erfarenheter är:

Höjer man nivå'n på subban för att få "tillräcklig" bas så får man ännu längre "eko" som ofta dämpar/förändrar "nya basljud" så det låter mer kasst.

Själv så är jag en så'n som sätter subban i hörnet, för då behöver den inte spela så högt för att ge hög bas vid lyssnarplatsen. Ju lägre subban spelar desto kortare eko = bra.
Så "less is more" gäller ofta.

Ett annat fenomen är equalizing som en del nyttjar.
Ok, man vet att rummet förstäker en viss frekvens pga rummets fysiska form.
En tycker dom är smarta som då dämpar ljudet på EQ'n just den frekvensen.
Ok, problem solved? Nä.
I det långa loppet med konternueligt ton så är det ju bra för då spelar subban på 50% och rummets klang fyller ut resterande.

Men, musik(o film) spelar sällan konternuerliga ljud, det spelar dynamiska ljud.
Så, vid första tiden för anslaget på en trumma t.ex. så når den ljudvågen lyssnaren med för lågt ljudtryck, och först senare när ljudet studsat runt i rummet förstärks ljudet, lite för sent.... Så man missar "attack" faktorn på det.

För mycket bas dödar musikglädjen. Visst det har en skön faktor, men öronen drunknar.... Jag blev själv tvungen att gå på bas-avgiftning nå'n månad sen jag sålde mina Cerwin-Vega och nu upplever jag musiken mycket bättre utan fläska-på-så-byxan-sugs-in-i-porten.

Själv så planerar jag panel-absorbenter till min betongbunker(källarn) til hemmabio.
Nackdel:
dämpar bara ett smalt frekvensband. Är även en fördel, då den dämpar endast rätt frekvens!
Tar stor yta i anspråk
Krävs en del trial-and-error innan den funkar för dig (eller mig)
Kan inte hänga tavlor eller nå't på den, den skakar.

Fördel
Tidigare nämnd; smalbandig
Tar liten volym i anspråk (asså stor yta men platt) (liten volym jämför med passiva dämpare)
Billig; lite träreglar och lite dämpull, stora skivor plywood
I princip alla stora varuhus har trä ingredienserna

"2": det är lätt att dämpa högre frekvenser, typ mattor på väggarna, golv, tak :D
Största problemet (för mig iaf) är till 99% basen och lägre delen av mellanregistret.

"3": "Det finns inga genvägar till det bästa ljudet"... så sant.
Jo, allt kostar naturligtvis. Just panel absorbenter är relativt billiga pga att jag anser att dämpullen är dyrast. Trä är visserligen inte heller gratis.
Till t.ex. tubetraps går det rätt mycket ull och .. eh... hönsnät? och den har ändå ingen hög verkningsgrad på riktigt låga frekvenser, ännu mer trial and error anser jag.

Helmholtz är en tänkbar kandidat, nackdelen är att man måste hitta hålad masonit eller borra tusentals hål själv.

(edit: stavning, förtydligande)

Redigerat av Unregisteredd17966f2, 05 August 2005 - 09:09.

Postad 05 August 2005 - 12:59

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Helmholtz är en tänkbar kandidat, nackdelen är att man måste hitta hålad masonit eller borra tusentals hål själv.

<{POST_SNAPBACK}>

Det behöver man inte... Det du tänker på är inte en Helmhotz absorbent. DOCK är den en utmärkt absorbent om man bara vill dämpa basområdet. Men denna typ kräver som alltid mycket stora skrymmande dämpmattor för att fungera riktigt djupt.

Man styr hur högt i frekvens denna typ av absorbent skall agera mha. "hålprocenten". Dvs. hur mycket hål du borrar.

Helmholz är en kavitet (låda) med ett rör som är avstämt för den frekvens man vill dämpa. I princip en basreflexlåda utan element.

Redigerat av GrodanB, 05 August 2005 - 12:59.

Postad 05 August 2005 - 14:00

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Jo hur jag menade med en snedställd vägg är att man kan jämna ut den puckel som finns, givetvis är problemet med stående vågor, just parallella ytor, därför så sprider man på vilka avstånd som dom stående vågorna uppstår genom en snedställd vägg.
Vi kommer alltid att ha stående vågor så länge vi spelar musik inomhus. men att jämna ut dom så upplevs det naturliga för örat. Men givetvis om man kan slå ut just de frekvenserna exact med olika beräknade lådor runt om i rummet så är det naturligtvis bättre o mer exact. (mätinstrument går till)
Detta är givetvis klurigt men lycka till

Postad 06 August 2005 - 12:20

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Jo hur jag menade med en snedställd vägg är att man kan jämna ut den puckel som finns, givetvis är problemet med stående vågor, just parallella ytor, därför så sprider man på vilka avstånd som dom stående vågorna uppstår genom en snedställd vägg.
Vi kommer alltid att ha stående vågor så länge vi spelar musik inomhus. men att jämna ut dom så upplevs det naturliga för örat. Men givetvis om man kan slå ut just de frekvenserna exact med olika beräknade lådor runt om i rummet så är det naturligtvis bättre o mer exact. (mätinstrument går till)
Detta är givetvis klurigt men lycka till

<{POST_SNAPBACK}>

En sneställd vägg är en enkel (och hyffsat inneffektiv) diffusator. Bättre att bygga en riktig och placera ut i rummet. Vilket igick i mitt första förslag.

Normal brukar man inte rekommendera att göra ett rum mindre kvadratiskt, då detta tar bort möjligheten att beräkna vart dina problem frekvenser ligger. Man kan, om man har otur, få ett sämmre rum som man inte vet nått om och kan inte prediktera slutresultatet.

Postad 06 August 2005 - 23:35

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Det behöver man inte... Det du tänker på är inte en Helmhotz absorbent. DOCK är den en utmärkt absorbent om man bara vill dämpa basområdet. Men denna typ kräver som alltid mycket stora skrymmande dämpmattor för att fungera riktigt djupt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är fullt möjligt, jag måste tydligen läsa på ännu mer... Sry om jag skapade förvirring och jag tackar GrodanB innerligt för upplysningen. Tack för det forum broder ;)

Redigerat av Unregisteredd17966f2, 06 August 2005 - 23:36.

Postad 07 August 2005 - 11:43

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Kollade upp vad de kallades i min akustikbok... tyvärr har jag bara namnet på engelska: Perforated Panel Absorbers.

Är dock besläktade med Helmholtz absorbenten då varje hål fungerar som halsen i en Helmholtz absorbent.

Så jag hade inte helt rätt i att säga att du hade fel ;).

Men om man pratar om en Helmholtz absorbent menar man en avstämd låda med en avstämd hals (rör).

Till exempel kan nämnas att en vanlig flaska är en Helmholtz absorbent... Petar man i lite glasfiber så är den färdig.

Tex. så har man kollat upp amerikanska CocaCola flaskor (10 Oz, ungefär 30cl) har en resonat frekvens på 185Hz. Absorbtionen är faktiskt ganska bra. Den motsvarar vad en person (fullt påklädd) skulle absorbera fast vi 1000Hz... Eller vad 0.16M^3 glasfiber absorberar...

Fast du behöver en hel del flaskor i alla fall för att det skall spela roll (hörbart) i 185 Hz...

Redigerat av GrodanB, 07 August 2005 - 11:43.

Postad 08 August 2005 - 14:43

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Nja inte diffusor direkt.
Hur jag menar är att en stående våg uppstår mellan parallella ytor. okey.
Om det är 5 meter mellan dessa väggar kommer det att motsvara en viss frekvens(ca 66 hz). Om det är samma avstånd i hela rummet så kommer denna stående våg att ha samma frekvens i hela rummet vilket resulterar i en ganska kraftig peak.

Om man gör att väggen börjar med 4,5 meter o slutar med 5 meter kommer man att sprida puckeln över fler frekvenser (66-73hz) och man upplever det som mindre störande. Peaken blir inte lika stark i just den frekvensen som motsvarar 5 meter.
Skillnaden upplevs mer i praktiken än i teorin. (men det kan som nämts tidigare av Euphonic bli värre, beror på hur mycket akustisk förstärkning som ligger)
Kan man då bygga en fresnel variant så får man kraftigare vinkel på väggen. (jag tänker på samma modell som man bygger fresnellinser på. (vet ej vad det kallas på byggspråk.)
Det bästa vore alltså att bygga sig en tratt av rummet, då får man stående vågor över alla frekvenser, och allt blir jämt o fint, :)
(kul notis med coca-colaflaskorna förresten :-)

Redigerat av Stormen, 08 August 2005 - 14:49.

Postad 28 July 2008 - 18:53

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Poppar upp den här gamla tråden lite:

Hur räknar man ut vilka stående vågor man har i ett rum om man känner till rummets dimensioner?
Alltså vilka frekvenser?

Postad 30 July 2008 - 06:14

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
http://www.component...?showtopic=1927

Postad 10 August 2008 - 10:59

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Låna också den här tråden lite. Problemet gäller min sub därjag har en extrem topp vid runt 50hz. Har ingen mätutrustning men mina öron missar inte direkt detta om jag spelar en testfil som går från 100 till 10hz i tio steg. Det är hyfsat jämnt (säkert inte bra men ok) ned till 60hz. Därefter så sprängs kvarterat vid 50hz. 40hz är något förhöjt och 30hz är sedan rätt normalt.

Nå jag gissar att detta beror på mitt perfekt kvadratiska rum (4.5m x 4.5m) med betong respektive lättbetongväggar. Det blir ju inte bättre av att subben står i ett hörn. Värst blir det ju i ett annat hörn.

Problemet är att det är strängt taget omöjligt att flytta på subben någon längre sträcka. Det går helt enkelt inte möbleringsmässigt.

Jag har uppnått mycket goda resultat med enkla equalizers på datorn (till exempel i foobar som har en grafisk eq med reglage på 55hz). Ned med 50hz bara, och upp med basen på subben, så blir det extremt mycket bättre.

Tyvärr så går ju inte detta med DTS eller Dolby digital. Det löser ju inte heller problemen när man spelar tv-spel. Förvisso så sitter jag på ett annat ställe (mitt i rummet) när jag spelar tv-spel och där är det ju inte lika extrema problem. Men det hade ändå varit roligt om man kunde lösa detta på något annat sätt än någon kass eq på datorn =)

Några tips? Jag har inte lust att köpa särskilt dyra prylar. Har tittat på olika eq som säljs men de verkar mest vara avsett för rackmontering och inte sällan har det massor med funktioner jag inte är intresserad av. Har bara satelliter till min sub så det är egentligen bara den jag vill reglera.

I framtiden kan jag defintivt tänka mig att skaffa ordentligt utrustning och även mätutrustning. Jag tycker det är kul och är intresserad av detta. I nuläget har jag dock varken tid eller pengar för detta. Det jag vill ha nu är en snabb "fulfix" på denna enorma toppen vid ~50hz. Det perfekta ljudet kan vänta lite =) Köper gärna begagnade prylar, men vet inte var jag ska börja leta. Har aktiv subwoofer och kör den gärna via lågnivåutgången (antar att det påverkar vad man kan koppla in för någon eq).

Har en Audio pro b1.28 om det hjälper någon.

Tips och förslag mottages gärna B)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.