....
1. Problemet är att ljudnivån på olika frekvenser är ojämn, står man i en del av rummet så blir man sönderbombad av all bas, men flyttar man sig 1m så försvinner all bas och man hör bara mellanregistret.
2. Jag vill i allmenhet göra mitt rum så tyst som möjligt, ..... Inga äggkartonger alltså.
3. Billigt och gratis är gott.
<{POST_SNAPBACK}>
Halloj!
Jag googlade lite:
Hittade svar på fråga "1":
Mycket godis och formler för dämpning
http://www.soundonso...alacoustic.htmlMer info "runt om" bas-problemt och lite info om ljudet och dess hastighet och frekvenser:
http://www.asc-studi...cles/db1191.htmInfo om lite (för mig) annorlunda paneler och dämpare
Varning lite tung och väldigt mycket läsning! :
http://www.ethanwine...html#bass trapsMina egna erfarenheter är små när det gäller lågfrekvensdämpning så jag har inga större egna erfarenheter att dela med mig.
Däremot är jag ganska påläst även om jag inte minns allt rakt upp å ner.
Ett par saker som fastnat antingen läst eller egna erfarenheter är:
Höjer man nivå'n på subban för att få "tillräcklig" bas så får man ännu längre "eko" som ofta dämpar/förändrar "nya basljud" så det låter mer kasst.
Själv så är jag en så'n som sätter subban i hörnet, för då behöver den inte spela så högt för att ge hög bas vid lyssnarplatsen. Ju lägre subban spelar desto kortare eko = bra.
Så "less is more" gäller ofta.
Ett annat fenomen är equalizing som en del nyttjar.
Ok, man vet att rummet förstäker en viss frekvens pga rummets fysiska form.
En tycker dom är smarta som då dämpar ljudet på EQ'n just den frekvensen.
Ok, problem solved? Nä.
I det långa loppet med konternueligt ton så är det ju bra för då spelar subban på 50% och rummets klang fyller ut resterande.
Men, musik(o film) spelar sällan konternuerliga ljud, det spelar dynamiska ljud.
Så, vid första tiden för anslaget på en trumma t.ex. så når den ljudvågen lyssnaren med för lågt ljudtryck, och först senare när ljudet studsat runt i rummet förstärks ljudet, lite för sent.... Så man missar "attack" faktorn på det.
För mycket bas dödar musikglädjen. Visst det har en skön faktor, men öronen drunknar.... Jag blev själv tvungen att gå på bas-avgiftning nå'n månad sen jag sålde mina Cerwin-Vega och nu upplever jag musiken mycket bättre utan fläska-på-så-byxan-sugs-in-i-porten.
Själv så planerar jag panel-absorbenter till min betongbunker(källarn) til hemmabio.
Nackdel:
dämpar bara ett smalt frekvensband. Är även en fördel, då den dämpar endast rätt frekvens!
Tar stor yta i anspråk
Krävs en del trial-and-error innan den funkar för dig (eller mig)
Kan inte hänga tavlor eller nå't på den, den skakar.
Fördel
Tidigare nämnd; smalbandig
Tar liten volym i anspråk (asså stor yta men platt) (liten volym jämför med passiva dämpare)
Billig; lite träreglar och lite dämpull, stora skivor plywood
I princip alla stora varuhus har trä ingredienserna
"2": det är lätt att dämpa högre frekvenser, typ mattor på väggarna, golv, tak

Största problemet (för mig iaf) är till 99% basen och lägre delen av mellanregistret.
"3": "Det finns inga genvägar till det bästa ljudet"... så sant.
Jo, allt kostar naturligtvis. Just panel absorbenter är relativt billiga pga att jag anser att dämpullen är dyrast. Trä är visserligen inte heller gratis.
Till t.ex. tubetraps går det rätt mycket ull och .. eh... hönsnät? och den har ändå ingen hög verkningsgrad på riktigt låga frekvenser, ännu mer trial and error anser jag.
Helmholtz är en tänkbar kandidat, nackdelen är att man måste hitta hålad masonit eller borra tusentals hål själv.
(edit: stavning, förtydligande)
Redigerat av Unregisteredd17966f2, 05 August 2005 - 09:09.