Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Biamp, Hur funkar det?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 November 2005 - 17:40

P3774n
  • P3774n
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har suttit här och surfat och letat efter HUR man kopplar in BIAMP utan resultat. Jag har en Yamaha RXV-650 alltså en 7.1 förstärkare. Så har ja hört att eftersom man bara använder 5.1 mest så kan man använda dom andra kanalerna DVS dom två andra till BIAMP. Jag använder biwire o har 2 par terminaler per högtalare. Detta gäller ju då frontarna

MVH/Peter

Redigerat av P3774n, 23 November 2005 - 17:41.

Postad 23 November 2005 - 20:11

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Kan du verkligen biampa med en Yamaha 650?
Bara för att man har 7 slutsteg i förstärkaren innebär det inte automatiskt att du kan använda de 2 stegen som inte används till att biampa.
Om du kan använda din Yamaha till biampning så står det med all säkerthet i manualen hur du ska koppla. Det gär det i min manual till min Pioneer 2011.
Dagens tips blir alltså att först ta reda på om det går genom att läsa manualen, sedan att använda vår sökfunktion här på forumet. Detta har diskuterats ett otal gånger så det finns trådar som handlar om detta.

Postad 23 November 2005 - 20:25

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Du kan Bi - wira genom att andvända B utgångarna men du kan inte Bi - ampa eftersom dom delar på samma slutsteg.

Postad 23 November 2005 - 20:45

P3774n
  • P3774n
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Okej ja ger mig! Går nog inte alls att BIAMPA denna stärkare. Men det med att köra A+B i BIWIRE. Att liksom köra vänster på A och höger på B? Blir det inte "fel" då i typ filmern.?? Kör BIWIRE med tvinnade till A.

"PS har börjat leta efter ett steg nu synd att prisklasserna är rätt begränsade. Kollar på ett NAD C272. DOck kostar ett sånt minst 5500kr inget man hostar upp som 17årig extrajobbare:P

MVH/Peter

Redigerat av P3774n, 23 November 2005 - 20:47.

Postad 09 February 2006 - 16:24

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
hej

bumpar och smygkapar denna tråden lite då jag har en fråga om bi ampning!

jag har i dagsläget en h/k avr-235 och tänkte prova mig på lite biampning till mina jbl e80! de drivs i dagsläget av ett classic 8.0b slutsteg och jag har tänkt mig följande:

att jag låter classic steget driva basen och sedan låta förstärkaren ta hand om mellanregister samt diskant, vad tror ni om den kombinationen?

sedan funderar jag på om jag kan göra så att jag kopplar in mellanregister/diskant på "FRONT" utgångarna på H/K:n ?

Tänkte att det måste funka då steget till frontarna i förstärkaren inte behöver jobba med tanke på att classic steget tar hand om högtalarna i dagsläget. Eller ska jag vända på det helt och låta classic steget ta hand om diskant/mellanregister och låta h/k:n ta hand om basen?

Tips på hur man kan göra på ett annat sätt mottages gärna!

Sedan har jag ytterligare en fråga och de gäller vilka kablar man ska använda för biampning! Nu kör jag med ett par ixos w511t och tycker den funkar bra. Antar att man inte behöver köra lika grovt till mellanregister/diskant? Någon som har något tips på en kabel som skulle funka för den uppgiften? Kanske för att få fram lite mer detaljer?

Hoppas ni kan reda ut inlägget och kanske ge mig lite bra tips?! :D

Tack på förhand
Michael

Redigerat av foose, 09 February 2006 - 16:27.

Postad 10 February 2006 - 10:50

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
ingen som har en ide? :)

Postad 10 February 2006 - 11:03

staffz
  • staffz
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
foose jag tycker att du ska ha samma sorts kabel till både diskant och bas. Annars kan det bli splittrad klang. Svårt med extra slutsteg och biamp, du måste nog ha multiroom funktion för att det ska funka. Har du det är det bara att köra med slutsteg 6 och 7 som biamp och ställa in det i menyerna. Kolla manualen :)

Postad 10 February 2006 - 11:14

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
jag har tyvärr ingen multiroom funktion på min 235 :/ så det är kört då att köra biamp då?

Postad 10 February 2006 - 11:16

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Helt kört...

Postad 10 February 2006 - 11:23

staffz
  • staffz
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Inte helt kört. Du kan koppla en y-kabel från pre-out till bubbla slutsteg. Det var kanske inte vad du tänkt dig :)

Postad 10 February 2006 - 11:24

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
ajdå, de va ju inte så kul att höra, får inhandla ny stärkare då :)
kanske ska testa å biwira också för att se om det blir någon skillnad, för de vore inte något problem, eller hur? :)

tack för de tidigare svaren!

Postad 10 February 2006 - 11:30

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
staffz: har inte 2 st slutsteg tyvärr så det är ingen möjlighet :/

Postad 10 February 2006 - 19:22

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Det är inte alls omöjligt.
Du kopplar mellan main in och preout sen in i slutsteget.

1 2
Y
3

Där 1 är main in right, 2 preout right och 3 är input right på classic slutsteget.

Detta gör att classicsteget får signal och ditt slutsteg i hkn förblir aktivt.

Redigerat av Christopher, 10 February 2006 - 19:25.

Postad 14 February 2006 - 14:09

twallsten
  • twallsten
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Det är inte alls omöjligt.
Du kopplar mellan main in och preout sen in i slutsteget.

1 2
Y
3

Där 1 är main in right, 2 preout right och 3 är input right på classic slutsteget.

Detta gör att classicsteget får signal och ditt slutsteg i hkn förblir aktivt.

<{POST_SNAPBACK}>

förstår inte riktigt hur du menar, men som jag tror att du menar funkar inte.

Man kan i alla fall inte koppla mellan pre-out och direct in på en HK. Man kan inte heller välja att köra bakkanalerna som Bi-amp. Med andra ord är en HK helt omöjlig att variera.

Postad 14 February 2006 - 14:47

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag kör själv med kopplingen som jag nämnde tidigare.

Jag har dock ingen HK, men varför det inte skulle funka på den har jag svårt att se...

Postad 13 April 2007 - 09:00

Runersten
  • Runersten
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
OJ oj oj .... mycket i huvudet just nu....
Har nog inte kopplat rätt där hemma fast det låter sjuk bra :)

Har en DENON AVR-2307 Förstärkare som tar 7.1...
Jag har kopplat så här i dagsläget med bi-wire kabel:
Har på förstärkare Front A & Front B
Vänster Front är kopplat till förstärkaren Till Left i A och Left i B.
Höger Front är kopplat till förstärkaren Till Right i A och Right i B.

När jag gjorde Automatisk inställning i förstärkaren så fick jag Fas-fel.. och det lät skit.
men när jag valde i förstärkaren att A + B skulle användas så lät det riktigt bra.

Men vad jag har förstått här så ska man INTE koppla som jag har gjort.

Har ju även ledig utgång på förstärkaren. Bakre-surrond/Zone2 som inte används. Ska jag använda mig av den? Sånna fall hur? Blev inte klokare av att läsa i manualen när jag kopplade in det ...

Snälla !! lite hjälp tack :)

Postad 13 April 2007 - 09:50

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Det där lät komplicerat...

A och B står väl för två OLIKA sorters fronthögtalaruppsättningar? Inte vänster och höger front.

B-uppsättningen ska du inte använda alls om du inte har en funktion som tillåter att dessa används till endast ett par fronthögtalare, passiv biamp. Eller om du har ett annat högtalarpar i ett annat rum, där kan du också använda B-uppättningen.

Solklart?

MVH
/Chuck

Postad 13 April 2007 - 10:02

Runersten
  • Runersten
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Det där lät komplicerat...

A och B står väl för två OLIKA sorters fronthögtalaruppsättningar? Inte vänster och höger front.

B-uppsättningen ska du inte använda alls om du inte har en funktion som tillåter att dessa används till endast ett par fronthögtalare, passiv biamp. Eller om du har ett annat högtalarpar i ett annat rum, där kan du också använda B-uppättningen.

Solklart?

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Inte solklart :S
Men hur ska jag då koppla det ?
För så jag har det nu får jag bra ljud om jag spelar på både A & B .. Hänger inte med alls :)
Ska jag använda mig av Bakre-Surround / Zone 2 uttgången på förstärkaren ist för B ?
Fick för mig att Zone2 va till just ett annat rum om man hade högtalare där ..
Tack

Postad 13 April 2007 - 12:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
För det första, KAN du använda A och B-utgången till en och samma högtalare? Att så kallat biampa fronthögtalarna. Det MÅSTE stå något om det i manualen...det måste väl ändå finnas exempel i manualen hur man ska koppla sina högtalare? Läs den ordentligt.

Går inte det så blir det lätt. Använd inte B-utången alls. vanligtvis brukar A och B utgången vara anslutningar till samma slutsteg, alltså blir det inte tala om någon biamp utan snarare biwire. Jag tror det är som jag säger annars skulle du ha 9 st slusteg i din Denon och det är mindre troligt.

MVH
/Chuck

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.