Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Televés Mira DVB-T antenn

58 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2006 - 19:42

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • AnvĂ€ndare

• 113 inlĂ€gg
  • 0
NÄgon som har erfarenheter?
Finns det nÄgon bÀttre/lika bra men billigare?

Finns pÄ Kjell & Company för 649:-, artikelnummer: 30117

Redigerat av Unregistered13971276, 01 January 2006 - 19:44.

Postad 01 January 2006 - 20:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
testat flera antenner och den funkar jÀvligt bra i jÀmförelse med dom andra jag testat sÄ det Àr vÀrt det extra man fÄr betala för den...

Postad 01 January 2006 - 20:25

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • ForumrĂ€v

• 841 inlĂ€gg
  • 0
Kan oxÄ gÄ i god för denna antenn.. Har den sjÀlv och har provat flertalet utav inomhus antenner utan speciellt bra framgÄng, men med denna sÄ funkar det klockrent ivf..
Kan tillÀggas att jag har ca 30m antennkabel dragen frÄn denna antenn men ÀndÄ Àr det fullgod signal styrka..

Postad 01 January 2006 - 20:53

Unregistered13971276
  • Unregistered13971276
  • AnvĂ€ndare

• 113 inlĂ€gg
  • 0
Det lÄter ju kanonbra! :)

Hur stor Àr den ungefÀr? Kan man vÀlja om man vill ha den stÄende eller liggande?

Postad 01 January 2006 - 21:32

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlĂ€gg
  • 0
Jag och en kompis har varsin och tycker ocksÄ den funkar kanonbra.
Dock har jag en triax ufo ocksÄ som Àr snÀppet vassare men ocksÄ mycket dyrare.

Postad 01 January 2006 - 21:41

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • ForumrĂ€v

• 692 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àger tvÄ stycken Mira och tycker de fungerar utmÀrkt. Jag ligger pÄ en signalstyrka mellan 95-100% med boxer.

Postad 01 January 2006 - 23:03

Teppic
  • Teppic
  • ForumrĂ€v

• 676 inlĂ€gg
  • 0
Även jag har denna antenn. Gick bet att fĂ„ bra mottagning med 3st antenner innan men med Miran sĂ„ funkar det kanon. ;)

Postad 02 January 2006 - 01:49

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0

Det lÄter ju kanonbra!  ;)

Hur stor Àr den ungefÀr? Kan man vÀlja om man vill ha den stÄende eller liggande?

<{POST_SNAPBACK}>

om man bor vÀldigt nÀra sÀndaren kanske de gÄr stÀlla den stÄendes men den Àr meningen att vara liggandes... den tar inte sÄ stor plats du kan lÀgga den ovanpÄ nÄn bokhylla eller liknande förutsatt att du har signal dÀr förstÄs att stÀlla i fönstret Àr inte alltid bÀst...

Redigerat av Leatherface, 02 January 2006 - 06:24.

Postad 27 January 2006 - 23:47

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlĂ€gg
  • 0
Drar upp denna trÄd eftersom jag har nÄgra frÄgor.

Har haft en "billig" antenn frÄn clas ohlson (art.nr 38-1567) kopplad till min HTPC (dvb-T kort) och den har fungerat OK, men har ÀndÄ emellanÄt gett smÄ "ryck" i bilden.

Nu ville jag eliminera dessa ryck genom att köpa en av de bÀsta antennerna pÄ marknaden och slog till pÄ Televés Mira.

Döm min förvÄning nÀr Miran presterar mycket sÀmre Àn min clas ohlson antenn ! ?

Jag har Miran pÄslagen, styrkan Àr satt till max och jag kopplar antennsladden till rÀtt uttag - ÀndÄ fÄr jag en bild fyll av "ryck" eller ingen bild alls.

NÀr jag kopplar in Clas Ohlson antennen pÄ samma plats fÄr jag en fin bild (men den kan rycka till lite en gÄng i minuten)

Kan det tÀnkas att jag fÄtt ett mÄndag-exemplar eller har jag missat nÄgon instÀllning ?

Man kan ju vrida "ytter-ringen" pÄ antennen - fyller den nÄgon funktion ?

Den verkar ÀndÄ fungera eftersom den ger bild och ljud - men mottagningen Àr vÀldigt dÄlig :lol:

Hoppas att nÄgon kan ge nÄgot tips.

Postad 28 January 2006 - 00:00

Teppic
  • Teppic
  • ForumrĂ€v

• 676 inlĂ€gg
  • 0

Man kan ju vrida "ytter-ringen" pÄ antennen - fyller den nÄgon funktion ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det Àr vÀl för att kunna "rikta" antennmottagningen. Upplever sjÀlv ingen större skillnad i signalstyrka om jag "riktar" den, sÄ om det har nÄgon egentlig betydelse kan jag inte svara pÄ. Jag har min placerad nÀstan snett bakom TV:n intill en betongvÀgg (som ligger nÀstan ortogonalt mot nÀrmsta sÀndare), d.v.s ett stÀlle dÀr man först skulle kunna tro var det sÀmsta men efter lite omflyttningar i rummet sÄ visade det sig tvÀrtom att det var en av de bÀsta platserna. Har ingen större koll pÄ varför men misstÀnker att det kan ha att göra med reflektioner i rummet o.s.v.

Har du testat att flytta runt antennen och fÄtt samma dÄliga resultat? :blink:
Hur mycket har du skruvat upp antennförstÀrkningen? Labbat med den nÄgot? Endel boxar har ju spÀnningsmatning i antennuttaget, inget som du haft pÄ med den gamla antennen? :rolleyes:
Det Àr det jag kan komma pÄ just nu. Hoppas det löser sig! :lol:

Redigerat av Teppic, 28 January 2006 - 00:01.

Postad 28 January 2006 - 12:08

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlĂ€gg
  • 0
Tack för tipsen :lol:

Jo, jag har testat att ha antennförstÀrkningen pÄ olika lÀgen, har Àven testat att koppla in min Clas Ohlson antenn till Miran och bara anvÀnda förstÀrkningen (fungerade inte sÄ bra - kanske inte gÄr?)

Nu pÄ förmiddagen har jag placerat Miran pÄ olika platser, och det Àr uppenbarligen inget fel pÄ den eftersom jag har lyckats fÄ rÀtt bra mottagning pÄ andra stÀllen.

DÀremot kan jag emellanÄt fÄ samma "ryck" i bilden som med Clas Ohlson antennen - sÄ nÄgon förbÀttring jÀmfört med den har jag inte mÀrkt.

Förövrigt sÄ borde jag ha optimal mottagning eftersom jag bor 3-4km frÄn sÀndaren, bor högt upp i huset och har i princip fri sikt mellan mig och sÀndaren.

Börjar misstÀnka att mina "ryck" i bilden beror pÄ nÄgot annat... :blink:

Postad 28 January 2006 - 17:26

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • LĂ€rjunge

• 282 inlĂ€gg
  • 0
Det lÄter som störningar.. NÄgon i huset som anvÀnder en strömbrytare, öppnar en kylskÄpsdörr, bilar eller mopeder i nÀrheten. Ditt DVB-T-kort kanske Àr störningskÀnsligt. Vissa kort/boxar kan hantera sÄnt bÀttre Àn vissa.

Redigerat av Unregistered9c12a290, 28 January 2006 - 17:27.

Postad 28 January 2006 - 20:31

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlĂ€gg
  • 0
Jo, efter lite trixande fÄr jag nog konstatera att det inte beror pÄ antennen.

FÄr ju faktiskt full styrka (med bÄda antennerna) nÀr jag ser signalstyrkan i ett TV-program

Kortet Àr förövrigt ett Haupppauge Nova-T som ska vara (och Àr) mycket bra.

Tack iallafall :lol:

Postad 30 January 2006 - 22:25

karensdagsmannen
  • karensdagsmannen
  • Wannabe

• 30 inlĂ€gg
  • 0
Pulver:
Jag har brottats med samma ryckproblem som du upplever med en HTPC och FireDTV. Sedan en vecka tillbaka har jag flyttat om strömsladdarna sÄ att HTPC:n ensamt fÄr ström frÄn ett bra, jordat uttag med ett nÀtavstörningsfilter med överspÀnningsskydd direkt i vÀggen. Problemen har hittills lyst med sin frÄnvaro... Peppar, peppar.

Redigerat av karensdagsmannen, 30 January 2006 - 22:25.

Postad 27 February 2008 - 11:36

borsig
  • borsig
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0
Jag köpte en Dilog DT-358 med antenn i ett paket frÄn Netonnet i förrgÄr och fick med en antenn som heter Maximum DA-1200.

Var inte riktigt nöjd med mottagningen i lÀgenheten och sÄ köpte jag en Televés Mira efter alla positiva inlÀgg om den modellen hÀr pÄ forumet.

Folk skriver ju att de har den i skÄp och funkar uppe pÄ bokhyllor medans jag hade den i fönstret dÀr jag ser en mast som Àr ca 8km bort. Bor i göteborg och har tvÄ master nÀra (Brudaremossen och SlÀttadamm) vilka bÄda ligger inom 8km frÄn lÀgenheten.

Jag mÄste sÀga att jag blev riktigt förvÄnad nÀr jag INTE lyckades fÄ lika bra mottagning pÄ Miran jÀmfört med den lilla plastbiten frÄn netonnet! FörstÄr inte om jag som vanligt fÄtt nÄt mÄndagsexemplar eller om Maximum DA-1200 helt enkelt Àr bÀttre?
Testade vÀldigt mÄnga olika riktningar och placeringar och inget hjÀlpte...

1200:an kan jag dessutom köra aktivt direkt pÄ 5v frÄn 358:an sÄ jag slipper en kontakt till samt att den Àr mycket mer diskret med sin silverfÀrg Àn en svart Mira.

Maximum DA-1200
http://www.netonnet....x.asp?iid=68144

Televés Mira
http://www.kjell.com...6300000,6400000

Postad 27 February 2008 - 14:37

Imprez
  • Imprez
  • Amatör

• 68 inlĂ€gg
  • 0
En viktig sak med Miran Àr att man börjar med förstÀrkningen pÄ lÀgsta, stÀller in rÀtt riktning pÄ antennen sÄ man fÄr bÀsta möjliga signalstyrka och sen skruvar upp förstÀrkningen tills man fÄr optimal signalstyrka.

För mycket förstÀrkning kan ge motsatt effekt.

Redigerat av Imprez, 27 February 2008 - 14:39.

Postad 20 February 2009 - 09:16

Andreas129
  • Andreas129
  • Rookie

• 7 inlĂ€gg
  • 0
tÀnkte köpa en ny antennkabel till min Mira idag, tror du det Àr nÄgon speciell man skall ha? vet att det finns speciella "100hz för tv"... kontakterna skall iaf vara tvÄ hanar

Postad 20 February 2009 - 18:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
Jag kör med den hÀr kabeln som jag bara skarvat med den kabeln som följer med Miran...
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109280

Postad 27 February 2009 - 17:13

johnnyssk
  • johnnyssk
  • Wannabe

• 10 inlĂ€gg
  • 0
Tack för tipsen Imprez.
Ska bli intressant och se om min nya mira fungerar bÀttre Àn min gamla Claesohlson - som alltid ger ryckig bild vid dÄligt vÀder...
Miran kostar 559:- pÄ webhallen ( för den som har nÀra dit)
http://www.webhallen...od.php?id=92172

Postad 24 March 2009 - 22:12

johnnyssk
  • johnnyssk
  • Wannabe

• 10 inlĂ€gg
  • 0
Har nu testat Televes Mira i en mÄnad kopplad via PlayTv(PS3), och jo den fungerar bÀttre Àn Claes Ohlsons 199:- antenn.
Men, inte sÄ mycket bÀttre, tex 75% mottagning med Miran mot Claes Ohlsons 60%.
Men jag har ingen ryckig bild numera.
Lyckas dock inte fÄ in Yle och Kanal Lokal(stockholm). FörstÄr inte varför, men saknar dom inte heller...
Sammanfattningsvis Àr Miran vÀrd lite extrapengar - om du har dÄlig mottagning och provat med budgetantenn först.

Redigerat av johnnyssk, 24 March 2009 - 22:16.

Postad 25 March 2009 - 06:52

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2791 inlĂ€gg
  • 0

Har nu testat Televes Mira i en mÄnad kopplad via PlayTv(PS3), och jo den fungerar bÀttre Àn Claes Ohlsons 199:- antenn.
Men, inte sÄ mycket bÀttre, tex 75% mottagning med Miran mot Claes Ohlsons 60%.
Men jag har ingen ryckig bild numera.
Lyckas dock inte fÄ in Yle och Kanal Lokal(stockholm). FörstÄr inte varför, men saknar dom inte heller...
Sammanfattningsvis Àr Miran vÀrd lite extrapengar - om du har dÄlig mottagning och provat med budgetantenn först.

Har du provat att flytta runt antennen till olika stÀllen? Miran kan överraska och ge bÀst mottagning pÄ de mest ovÀntade stÀllena.

TV Finland ligger i Mux M, du kanske har för dÄlig mottagning pÄ just den frekvensen? Kanal Lokal gick ju i konkurs för ett tag sedan, sÄ inte sÄ konstigt att du inte fÄr in den kanalen.

Postad 28 March 2009 - 13:22

lbl
  • lbl
  • ForumrĂ€v

• 828 inlĂ€gg
  • 0

Kanal Lokal finns, som sagt, inte lÀngre, men den lÄg pÄ UHF 55 (Stockholm), dÀr Àven frikanalen Axess finns, sÄ har du rÀtt instÀllt ska du se Axess.

YLE, som heter Tv Finland, finns pÄ UHF 53 (Stockholm), dÀr Àven SVT HD finns.
SVT HD kan du ju fÄ in om du har rÀtt instÀllning pÄ din antenn, för det Àr en frikanal, och Àven om du inte har nÄgon HD-mottagare (MPG4) sÄ FINNS ju kanalen i kanalistan om du tittar efter. Du kan ju gÄ till den nÀr du blÀddrar bland dina kanaler, och du fÄr ju alltid ljud Àven om du inte kan se HD.

FullstÀndiga kanallistor finns ju hos Teracom.

www.teracom.se

Finns en stor FET lÀnk nÀstan mitt pÄ första sidan:

Frekvenstabeller

http://www.teracom.se/?page=5882

Leta reda pÄ den Största orten i din nÀrhet, och klicka sen pÄ Detaljer i högra spalten, sÄ ser man om det finns SlavsÀndare mm. mm.

NÀr det gÀller Digital-marksÀnd-tv sÄ kan man utan vidare mata frÄn tvÄ sÀndare samtidigt medelst tvÄ olika antenner, och sen bara koppla ihop dem, funkar utmÀrkt!

www.kjell.com > FrÄga Kjell > TV, Video och Satellit > AntennförstÀrkare och filter

http://www.kjell.com...l/antennfilter/

/LbL!

Redigerat av lbl, 28 March 2009 - 13:38.

Postad 13 November 2009 - 21:19

Orabidoo
  • Orabidoo
  • Amatör

• 54 inlĂ€gg
  • 0
Hej,

TÀnke köpa en Mira. Hur fÀster man den? Finns det nÄgot vÀggfÀste eller likande? Eller skruvar man fast den pÄ nÄgot sÀtt pÄ vÀggen?

Tack

Postad 13 November 2009 - 22:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
du lÀgger den bara pÄ en hylla eller liknande.

Postad 05 December 2009 - 10:02

Orfeous
  • Orfeous
  • AnvĂ€ndare

• 208 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ocksÄ köpt en Televes Mira för ett par Är sedan men den har aldrig kommit till anvÀndning eftersom jag inte fÄr in nÄgon signalstyrka :)
Bor i lÀgenhet och har 3mil till masten.

Öppnar jag mitt fönster och sĂ€tter miran vid fönsteröppningen sĂ„ vandrar signalstyrkan upp en del men jag minns inte hur mycket för det var ett par Ă„r sedan.

Det finns ju tvÄ antenn in/utgÄngar pÄ Miran jag kommer inte ihÄg hur man skulle koppla :blink: det finns ju en TV-symbol pÄ en och en antenn pÄ den andra. Givetvis ska ju TV in i tvn och den andra ska vÀl inte anvÀndas eftersom man kan koppla in sin takantenn dÀr va? NÄt jag inte fattar Àr varför inte standard tvantennkablar fungerar.. i mitt tvkort Àr det en honkontakt har jag för mig och i miran en likadan. vanliga antennkablar har ju en hon och en hankontakt.

finns det nÄgra andra tips förutom att flytta runt miran i min lÀgenhet?

jag har comhem i huset men kÀnns inte sÄ motiverande att skaffa tvkort och programkort ;) sen vore de kul att kunna köra marksÀnd digitaltv sÄ att jag kan fÄ bild pÄ projektorn.

Postad 05 December 2009 - 10:32

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
TyvÀrr flytta omkring den i lÀgenheten för att hitta bÀsta stÀllet Àr det enda sÀttet.

Postad 05 December 2009 - 10:35

Orfeous
  • Orfeous
  • AnvĂ€ndare

• 208 inlĂ€gg
  • 0
nÀr jag provade var jag Àven tvungen att skarva ihop smÄ korta tvantennkablar kanske har det en bidragande orsak? ska jag gÄ o köpa en antennkabel med bÀttre kvalitet kanske en lite dyrare?

Postad 05 December 2009 - 10:47

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlvklart sÄ förlorar du ju signal om du gör skarvningar.
Sen som jag tidgiare sgt sÄ kan man fÄ signal pÄ stÀllen dÀr man tycker det borde vara stendött.

Postad 16 January 2010 - 12:07

DonRon
  • DonRon
  • LĂ€rjunge

• 289 inlĂ€gg
  • 0
Hade tÀnkt at flytta lite pÄ min Mira men sjÀlva kabeln som gÄr mellan TVn och Miran Àr ju bara 1m vilket inte gÄr ihop med mina planer.
Hade behövt en som Àr cirkus 5-6m skulle jag tippa pÄ. Problemet Àr ju att det Àr hane/hane och jag hittar fasen inte nÄgon sÄn alls.
NÄgon som har koll pÄ om man kan köpa en sÄdan kabel?

Postad 16 January 2010 - 12:20

Huddingebo
  • Huddingebo
  • MĂ€stare

• 2526 inlĂ€gg
  • 0

Hade tÀnkt at flytta lite pÄ min Mira men sjÀlva kabeln som gÄr mellan TVn och Miran Àr ju bara 1m vilket inte gÄr ihop med mina planer.
Hade behövt en som Àr cirkus 5-6m skulle jag tippa pÄ. Problemet Àr ju att det Àr hane/hane och jag hittar fasen inte nÄgon sÄn alls.

Köp en bit antennkabel samt tvÄ antennkontakter hane och bygg en sjÀlv. Annars finns ju adapter som dubbelhane som ocksÄ fungerar om du har en fÀrdig kabel i rÀtt lÀngd.

Postad 16 January 2010 - 12:31

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • MĂ€stare

• 3945 inlĂ€gg
  • 0

AnvÀnd en Dubbel-Hane eller Dubbel-Hona, se hÀr:

http://www.kjell.com...00000,650000000

Finns ju pÄ andra stÀllen ocksÄ, t ex din lokale tv-handlare.

Redigerat av anderswillhelmsson, 16 January 2010 - 12:32.

Postad 16 January 2010 - 12:51

DonRon
  • DonRon
  • LĂ€rjunge

• 289 inlĂ€gg
  • 0

Köp en bit antennkabel samt tvÄ antennkontakter hane och bygg en sjÀlv. Annars finns ju adapter som dubbelhane som ocksÄ fungerar om du har en fÀrdig kabel i rÀtt lÀngd.

FrÄgan Àr om signalerna blir lika starka om man ska hÄlla pÄ med adapters osv?
En annan frÄga som jag kan passa pÄ att dra ivÀg nÀr jag endÄ skriver hÀr, ifrÄn antennutaget i vÀggen till Miran tÀnkte jag ha en lite finare kabel (typ guldplÀterad). Men ifrÄn Miran till min TV, Àr det lika viktigt med guldplÀterat dÀr ocksÄ för bÀsta resultat? Hittar nÀmnligen inga sÄnna hanar att köpa löst om jag nu ska göra en egen kabel (hane/hane).

Postad 16 January 2010 - 13:16

Huddingebo
  • Huddingebo
  • MĂ€stare

• 2526 inlĂ€gg
  • 0
Om du inte har stora problem att ta emot signaler frÄn sÀndaren duger nÀstan vilka kablar som helst.

SjÀlv har jag min Mira pÄ vinden ihopsatt med en combiner som gÄr tvÄ vÄningar ner till ett combiuttag och in i första satellitmottagaren, en CD HD PVR, genom en RF modulator, in i nÀsta satellitmottagare, en Hyro 9000TS, genom en nyl RF modulator, genom en splitter, sedan genom nÀsta combiner upp en vÄning till ett combiuttag, genom en satellitmottagare DCD 7000 samt genom en DVD HDD PVR som visar en klockren bild frÄn de digitala marknÀtet.

FrÄnsett de lÄnga strÀckorna av kabel anvÀnder jag enbart de antennkablar jag samlat pÄ mig genom Ären vid TV-köp etc.

Postad 16 January 2010 - 13:33

DonRon
  • DonRon
  • LĂ€rjunge

• 289 inlĂ€gg
  • 0

Om du inte har stora problem att ta emot signaler frÄn sÀndaren duger nÀstan vilka kablar som helst.

SjÀlv har jag min Mira pÄ vinden ihopsatt med en combiner som gÄr tvÄ vÄningar ner till ett combiuttag och in i första satellitmottagaren, en CD HD PVR, genom en RF modulator, in i nÀsta satellitmottagare, en Hyro 9000TS, genom en nyl RF modulator, genom en splitter, sedan genom nÀsta combiner upp en vÄning till ett combiuttag, genom en satellitmottagare DCD 7000 samt genom en DVD HDD PVR som visar en klockren bild frÄn de digitala marknÀtet.

FrÄnsett de lÄnga strÀckorna av kabel anvÀnder jag enbart de antennkablar jag samlat pÄ mig genom Ären vid TV-köp etc.

LÄter som att du har en ###### massa kabel i hemmet :D
FÄr se vad det blir jag hittar pÄ.
Tack för svaren!

Postad 16 January 2010 - 14:14

DonRon
  • DonRon
  • LĂ€rjunge

• 289 inlĂ€gg
  • 0
Kom undan riktigt billigt, 25m kabel 49:-, 2 hanar 12kr st och en burk guldfÀrgad sprayfÀrg för 39:-
Fattar inte varför man vill lÀgga ner hundratals kronor pÄ guldplÀterade kablar nÀr man kan göra egna.
Folk Àr bra korkade ibland alltsÄ...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Postad 16 January 2010 - 14:27

Unregisteredb25b72f1
  • Unregisteredb25b72f1
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ om antenningĂ„ngen pĂ„ miran Ă€r aktiv, dvs skickar ut 5v till antennen man kopplar in?

Jag undrar mest för att jag tÀnkte koppla in min gamla antenn ocksÄ och placera runt den lite i rummet för att se om det blir bÀttre, och det Àr en aktiv antenn.

Postad 16 January 2010 - 19:53

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • MĂ€stare

• 3945 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ om antenningĂ„ngen pĂ„ miran Ă€r aktiv, dvs skickar ut 5v till antennen man kopplar in?
Jag undrar mest för att jag tÀnkte koppla in min gamla antenn ocksÄ och placera runt den lite i rummet för att se om det blir bÀttre, och det Àr en aktiv antenn.

Bra tanke!

Men det Àr den nog inte, inte om man betÀnker hur de ritat pÄ den hÀr bilden:

http://www.televes.c..._interiores.pdf

För dÀr kommer ju sladden frÄn Centralantennen in i Miran.

Du har ingen Multimeter och kan kolla?
SjÀlv kan jag inte kolla nu för jag spelar in via den ... :D

http://www.televes.c...icas/103733.pdf

http://www.televes.c...icas/103848.pdf

http://www.televes.c...i...=P&gama=462

Postad 01 February 2010 - 23:48

Unregisteredd0b0f967
  • Unregisteredd0b0f967
  • Amatör

• 83 inlĂ€gg
  • 0
Jag köpte en Mira idag, men tyvÀrr lyckas jag inte fÄ tillrÀckligt stark signal förutom pÄ SVT:s kanaler framme vid TV:n. StÀller jag den i fönstret sÄ fÄr jag in alla kanaler, men det Àr pÄ helt fel sida av rummet och det Àr vÀldigt krÄngligt med antenndragningen dÀrifrÄn. Finns det nÄgon bra produkt som skickar vidare trÄdlöst fast med en lÄg styrka, bara sÄ den klarar dom fyra meter det handlar om?

Postad 02 February 2010 - 00:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
4 meter Àr vÀl ingenting.
Jag har 20 meter lÄng kabel hÀr.

Redigerat av Leatherface, 02 February 2010 - 00:05.

Postad 02 February 2010 - 09:05

Unregisteredd0b0f967
  • Unregisteredd0b0f967
  • Amatör

• 83 inlĂ€gg
  • 0
Nej, 4 meter Àr ju ingenting, men jag vill inte frÀsa in kabeln i taket och jag vill inte droppa ner den lÀngst vÀggen och dra under en golvlist för att det blir fult. Dessutom vet jag inte om jag ska köra pÄ boxer med Miran eller skaffa Com Hem som huset Àr anslutet till... Samma problem uppstÄr Àven dÄ eftersom Com Hem uttaget sitter pÄ samma vÀgg som fönstret. Men dÄ handlar det om en mer permanent lösning som Àven kan gagna den som köper lÀgenheten i framtiden om det sitter ett com hem-uttag pÄ den vÀggen ocksÄ.

Jag vet inte ja...

Postad 06 March 2013 - 16:22

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlĂ€gg
  • 0
Har funderingar på att testa med en Mira antenn. När jag kollat på bilder så ser jag två antenn uttag på mira en som ska gå till tv och en till extern antenn. Uttaget på Mira som ska gå till tv är ju Hona och eftersom tv'n oxå har hona så behövs alltså en antennkabel med hane-hane!?
Vad och när använder man det externa antennuttaget till?

Postad 07 March 2013 - 03:24

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
Kan ju vara om man vill förstärka eller kombinera signalen med en annan genom och koppla in en till antenn eller liknande
Det följer med en hane-hane kabel som du sen kan koppla till en längre kabel om det behövs.

Redigerat av Leatherface, 07 March 2013 - 03:27.

Postad 08 March 2013 - 12:08

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlĂ€gg
  • 0
Eftersom vi inte har tillgång till digitala kanaler genom antennuttaget i väggen så har jag nu provat att koppla in en Mira och på så sätt se om jag kan få in Boxers basutbud. Men efter att ha placerat runt Mira i lgh utan att få tillstymmelse till att få in någon kanal så är det väl bara att inse att en flytt är enda utvägen till digitalt tittande ( om man inte vill skaffa parabol ) :(

Postad 08 March 2013 - 12:37

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
Har du testat på olika höjd och riktningar med?
Har du den ikopplad i väggen för annars får man inte in nån signal då förstärkaren behöver ström.
Kan räcka bara att den är 20-30cm på fel höjd från ingen signal nästan till bra mottagning..

Postad 08 March 2013 - 12:50

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlĂ€gg
  • 0
Har bara haft den inkopplad mellan Miran och Tv, ström får den av den medföljande eliminatorn. Annars har jag provat högt som lågt. Har en pio kuro g8 och kan inte hitta var man kan se signalstyrka?

Postad 08 March 2013 - 12:56

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlĂ€gg
  • 0
Brrukar finnas i inställningar för digitala mottagningen nånstans.
Är ju en fördel om man kan se var de blir bättre och sämre så man vet om man är på rätt väg.
Brukar stå hur bra förutsättningrna är på Teracoms sida med.

Postad 08 March 2013 - 14:18

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlĂ€gg
  • 0
Verkar inte finnas. Finns ju ingen inbyggd digitalmottagare på denna tv, kanske beror på det, hittar nämligen inget om digital mottagning i inställningar på tv'n. Kan ju bero på min okunskap oxå ;)

Postad 08 March 2013 - 14:24

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlĂ€gg
  • 0
Kom på att jag har en digitalbox liggande som jag har kört boxer igenom för några år sedan. Vad händer om jag kopplar in den emellan Mira och Tv. Några fördelar? Vet att jag kan se signal styrka genom digital boxen

Postad 08 March 2013 - 14:44

Berkan
  • Berkan
  • MĂ€stare

• 2791 inlĂ€gg
  • 0

Finns ju ingen inbyggd digitalmottagare på denna tv

Det är ju lite ett minimikrav för att kunna kika digitalt ;)

Kom på att jag har en digitalbox liggande som jag har kört boxer igenom för några år sedan. Vad händer om jag kopplar in den emellan Mira och Tv. Några fördelar? Vet att jag kan se signal styrka genom digital boxen

Du kan ju börja den vägen och se om du får bild.
Om du är nöjd kan du ju uppgradera till denna box kanske (vet inte kvalitet på den, men hd-mottagare och billig):
http://www.kjell.com...ottagare-p30588
Med den får du in alla SVT:s tjänster (SD och HD), TV4, TV6 och ev någon lokal kanal beroende på var du bor.

Postad 08 March 2013 - 15:21

guranisten
  • guranisten
  • Amatör

• 67 inlĂ€gg
  • 0
Så klart man måste ha nån form av digital mottagare :)
Nu har jag i alla fall kopplat in boxen och gjort en kanalsökning utan resultat. På digital boxens sida "sök kanaler " finns signalnivå och signalkvalitet och det visar nivå runt 70% och kvalitet runt 93% men den hoppar ner till under 10% var femte sekund för att direkt hoppa tillbaka till 93. Då står sökningstyp på Auto och aktiv antenn är aktiverad. Jag ser också att man kan ställa in en specifik frekvens. Hur tar man reda på var tex svt1 ligger på för frekvens? Bor i Mariefred. Tacksam för all hjälp :)

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.