Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lysdioder? hjälp!

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 June 2006 - 21:28

R_Roth
  • R_Roth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hejsan!
Möblerat min studentlya klart nu, allt är på plats och i mitt "tycko" ser det ruskigt bra ut(bilder kommer upp snarast) även fast man haft lite begränsat med pengar! nu till saken, för att höjja denna mysfaktor tänkte jag inreda med blått ljus, jag vill drf andvända dioder som är ruskigt billiga, har en lång livslängd, och tål mkt, dessutom e de J*vligt snyggt med!
men iom min korta livslängd så kan jag inte så mkt om hur man kopplar med dioder och sånt? :wub:
behöver därför hjälp med det! jag har kollat olika hemsidor, men fattar verkligen NOLL hur man kopplar, fattar inte de med motstånd och sånt.. B) Finns det ingen lätt lösning på de hela? bara stoppa i en 12v nätadapter till strömuttaget och sedan köpa ngn skysst grej så lyser de sen?!
behöver verkligen hjälp som ni kanske märker!
tack på förhand!

MVH//Robin

Postad 04 June 2006 - 22:29

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Hur många lysdioder pratar vi om?

Sen behöver du veta diodens framspänning och maximalt tillåtna ström.

Tex. säg att du hittar en diod med 1.2V framspänning och maximal ström på 30mA. Sen har du en spänningskälla som ger dig 5V.

Du behöver nu beräkna ett motstånd som begränsar strömmen ( så det inte blir mer än max )

Då använder du denna formel: Resistansen i K ohm= (Matarspänningen i V - Framspänningen i V) / Maxströmmen i mA.

Med de givna värderna blir det alltså ( 5 (V) - 1.2 (V) ) / 30 (mA) = 0,126666 Kohm dvs. ungefär 126 Ohm skall det motståndet som sitter i serie med dioden vara.

Skulle du nu vilja har 2 dioder blir det ( 5 - ( 2 * 1,2) ) / 30 = 0,0866666 dvs. resistorn skall nu vara 86 ohm.

Att dioden måste sitta åt rätt håll för att lysa. Normalt har en lysdiod ett långt ben och ett kort. Det långa är normalt anod ( "plus" )skall kopplas till resistorn som i sin tur är kopplad till spänningskällans posetiva pol. En diod som sitter bakvänt lyser inte och vid spänningar över 5V brukar kan de gå sönder.

Skulle du tex. skaffa dig en spänningkälla som klarar 600mA och ger 12 V kan du koppla in ca 20 dioder ( OBS gäller alltså den exempel dioden jag hittade på ovan och inte generellt... ) till den (30mA * 20). Du kan då koppla dem, 10 i serie och 2 sådana rader i parallellt.

Redigerat av GrodanB, 04 June 2006 - 22:31.

Postad 04 June 2006 - 23:10

R_Roth
  • R_Roth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Okeej! Tack så Mkt grodan!! hehe, men de e ganska mkt o tänka på låter de som, ganska komplicerat!
men för att göra de mindre komplicerat så tänkte jag ha ca: 5 sånna här!: http://lysdiod.com/p...&products_id=40

vad behövs för att jag ska få dom lysa? den enklaste möjliga lösningen! måste man löda och hålla på? :wub:

Tackar för hjälpen!
Robin

Postad 04 June 2006 - 23:30

ManOwaR
  • ManOwaR
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Howdy

Ska du ha diodrarna nära datorn är den enklaste lösningen att använda strömkablarna i datorn som spänningskälla.

Enklast är om du kopplar någrar diodrar i serie så att du hamnar någonstans runt 12 volt.

Dvs du tar antal dioder gånger vad de kräver i spänning. Låt oss säga att de kräver 2,1 volt.

Du tar 12/2,1 = 5,7 avrundar till 6. Då får du dit 6 diodrar med lite för hög spänning men det sänker livslängden med några tusen timmar av 50´000 - 1000´000 timmar.

Blåa dioder kräver lite mera spänning har jag för mig.

Om det verkar vettigt så kan vi gå in på hur du kopplar detta på molex kontakten i datorn.

Redigerat av ManOwaR, 04 June 2006 - 23:32.

Postad 04 June 2006 - 23:49

R_Roth
  • R_Roth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jaamen Visst manOwar! detta låter genialt!:wub:
jag tänkte ficksa lite dioder vid mitt hifi-rack, men när jag ändå håller på så vrf inte ta lite vid data hörnan med?! B) hmm..men hur ska jag gå till väga? jag har inte exprimenterat med datorer mer än att sätta i saker och ting i PCI platser..hehe, jag har en relativt ny data, en dell i 9100 serien, de finns en del lediga sladdar som "bara hänger" som man tydligen kan sättta in olika saker i, de e olika pin-kontakter, så vad behöver jag?! :lol:

tack ska du ha du me! :D
Robin

Postad 05 June 2006 - 15:09

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Howdy

Ska du ha diodrarna nära datorn är den enklaste lösningen att använda strömkablarna i datorn som spänningskälla.

Enklast är om du kopplar någrar diodrar i serie så att du hamnar någonstans runt 12 volt.

Dvs du tar antal dioder gånger vad de kräver i spänning. Låt oss säga att de kräver  2,1 volt.

Du tar 12/2,1 = 5,7 avrundar till 6. Då får du dit 6 diodrar med lite för hög spänning men det sänker livslängden med några tusen timmar av 50´000 - 1000´000 timmar.

Blåa dioder kräver lite mera spänning har jag för mig.

Om det verkar vettigt så kan vi gå in på hur du kopplar detta på molex kontakten i datorn.

<{POST_SNAPBACK}>

Tvärt om blir det va?

5 dioder blir det för hög matarspänning, vilket innebär för hög ström. 6 dioder blir det något låga matarspänning som betyder mindre ström... Dvs. kanske mer livslängd...

De han pekar ut vill ha mer spänning... 3-3.6V... Så det blir mellan 3 och 4 st. inte 6.

Redigerat av GrodanB, 05 June 2006 - 15:12.

Postad 08 June 2006 - 11:15

R_Roth
  • R_Roth
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ok! tack för tipsen!
men detta känns galet avancerat!
finns de inget lättare sätt som får dom lysa?
ha d bra!

Postad 08 June 2006 - 14:17

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
:)

Tyvärr behöver du korrekt spänning och lagom med ström för att få den att lysa och inte gå sönder...

Redigerat av GrodanB, 08 June 2006 - 14:47.

Postad 08 June 2006 - 17:02

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Ok! tack för tipsen!
men detta känns galet avancerat!
finns de inget lättare sätt som får dom lysa?
ha d bra!

<{POST_SNAPBACK}>

Lysdiod - motstånd och strömkälla är inte så komplicerat. Men om du tycker det är svårt at räkna på och inte känner nån som kan hjälpa dig så tycker jag du skall kolla runt vad som finns färdigt på marknaden.. Kolla Elfa, Kjell & Co, Claes Olsson etc.

Postad 18 June 2006 - 13:31

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
I nedanstående länk finns lättläst information och exempel om elektronik och ellära!

http://www.kjell.com...ge=/kjellfakta/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.