Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lysdioder LED ett Ljust Alternativ

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 June 2006 - 10:21

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Utvecklingen inom Lysdioder har verkligen gått frammåt. Oj, så mycket häftigt det går att göra!
Skulle säkert vara rätt häftigt att med lite fantasi komponera ihop något för taket i ett hembio rum eller fondbelysning på vägg. Varför inte dessa rgb leds som man kan få att skifta i regnbågens alla färger. (Ja krävs lite styrning då också - perfekt att låta HTPC'n sköta det hela)
Lysdioderna utvecklar mycket mindre värme och viss går säkert bara att borra in vart helst man önskar (taket tex)
Finns mycket plats för fantasi här
Molectric.com heter en firma som säljer lysdioder (LED) av olika storlekar och färger. Helt klart värt att besöka för att få lite inspiration.
Finns även tillbehör såsom nätdelar, LED för 12 volt, dimmer för led, motstånd lödfria inkopplingar av dioder mm.
Kanske skapa lite belysning i eller vid datorn? Byta led till en annan färg i någon reciver dvd eller vad det nu kan vara.

Postad 24 June 2006 - 12:05

Trekker
  • Trekker
  • Forumräv

• 828 inlägg
  • 0
Välkommen till lysdiodernas underbara värld! ;) Jag fick samma kick när jag första gången insåg möjligheterna med LED, och fantasierna om vad som kan göras med de spinner vidare! :D

Edit. Tack för länken!

Redigerat av Trekker, 24 June 2006 - 12:22.

Postad 11 December 2006 - 18:30

WereWolf
  • WereWolf
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
KÖP INGET HOS MOLECTRIC! De är oseriösa och helt värdelösa. Jag gjorde en beställning på två LED lampor som skiftar i färg. En vecka senare får jag reda på att de annulerat min order för att de inte inte hittade min adress på Eniro :P! Vilka ###### puckon. :blink: Sen ska vi inte ens börja prata om deras betalningsalternativ. Förskottsbetalning eller postförskott. Ingen direktbetalning genom bank, ingen kortbetalning, ingen faktura. Som sagt, det kan inte bli mer värdelöst än såhär. Ska man behöva betala postförskott för 2 lampor :D.

Nu har ni blivit varnade! Svartlista Molectric! :o

Redigerat av WereWolf, 11 December 2006 - 18:31.

Postad 08 February 2008 - 17:51

philipspeter
  • philipspeter
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
något förslag på bra sida?
skulle behöva ca 150st vita små lysdioder för att göra ett exprement

mvh

Postad 09 February 2008 - 11:40

Mattiastbs
  • Mattiastbs
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Elfa har lysdioder i mängder..
Deras priser kan vara lite höga ibland men får i alla fall kvalité..

//Mattias

Postad 09 February 2008 - 21:44

samsara
  • samsara
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Har köpt på mig ett lager lysdioder för ca 800:- eftersom jag har 9 spottar och 6 flod som jag har bygga om till led belysning. Meningen är att jag skall ha olika färger som lyser upp ridån. När sista färgen börjar tona ner skall 100 röda led tändas upp och belysa min silver och guldfärgade ridå. ”kopia av Prisma biografen Västerås”
När jag plockat ihop konstruktionen blev jag lite besviken eftersom halogenbelysningen lyste upp ridån jämnt medans lysdioderna med en blandning av ljusa och mörka ringar vilket gör att det är svårt att få till en snygg belysning med lysdioder.
Så mitt råd är att man skall pröva en led innan man köper på sig ett helt lager. Nästa gång jag går över till Led blir först när försäljaren kan garantera att leden har en jämn belysning.

Postad 10 February 2008 - 22:30

eviltwin
  • eviltwin
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Värt att nämna är att det även finns färdiga LED-spotlights för de flesta 230V-socklar.
Kjell och co har till exempel en hel del. Osram har också. Likaså biltema.

Det ska dock också nämnas att ljuset inte är särskilt "vitt" fast att de kallas vita.
Sen är ljusstyrkan också för dålig än så länge för att kunna användas som altenativ till glödlampan.

But we're getting there!

Postad 12 February 2008 - 01:13

falt
  • falt
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

något förslag på bra sida?
skulle behöva ca 150st vita små lysdioder för att göra ett exprement

mvh

på Ebay kan man hitta mycket. tex http://cgi.ebay.com/...oQQcmdZViewItem

$4.99 för dioderna med passande motstånd och $ 4 för frakten = ca 60 kr
Edit: priserna är för 100 st

Redigerat av falt, 12 February 2008 - 01:15.

Postad 14 February 2008 - 12:09

perfag
  • perfag
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har oxå köpt grejor på molelectric.com . Deras ledbar . Fick även hjälp att löda en kontakt till det utan extra
kostnad . Snabb leverans var det oxå . så jag har inget negativt att säga om dom !!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.