Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

lcd / plasma pro and cons?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 June 2006 - 21:23

emil73
  • emil73
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej!
Har just hittat till detta eminenta forum. Jag VET att jag egentligen ska söka genom alla gamla trådar för svar men ärligt... det är ju precis hur mycket som helst!
Därför:

Jag står precis i begrepp att köpa min första platt-tv. Har tidigare varit inne på lcd men börjar nu vackla över mot plasma. För och emot?
Jag kommer till den absolut största delen använda den för "vanligt" tv-tittande. Även en del dvd-filmer och möjligen (men dock mycket sällan) koppla in en dator för lite spelande. Har digital-tv från upc hemma.

Har siktat in mig på storleken 40/42 tum. Tittat mestadels på apparater från Samsung och här på forumet läst mycket gott om Samsung PS-42Q7H (om man nu lyckas få tag på en) som ett alternativ för plasma.
Vad gäller lcd har jag fastnat lite för antinngen någon i r7-serien eller möjligen m51/61.

ALLA synpunkter/erfarenheter mottages ytterst tacksamt!!!

Mvh Emil

Med förhoppning om att det inte bara är jag som funderar över detta och därmed fler kan dra nytta av tråden...

Postad 28 June 2006 - 22:13

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Hej Emil och välkommen till forumet.

LCD blir bara bättre och bättre och jag antar att om några år, givet bättre backlight-tekniker t ex, så kommer de att vara ikapp Plasma. Problemet är väl att då finns även SED på marknaden, men det är en annan historia :)

För vanliga lågupplösta signaler upplever jag det som att Plasma är bättre. Det känns mer som att sitta och kolla på en vanlig gammal CRT-TV. Högupplösta signaler är lite av en annan sak och då kan faktiskt LCD köra om Plasma givet rätt förhållanden, som t ex belysning i rummet, och typ av film. Om du kopplar in datorn och skall spela spel är LCD tveklöst bäst eftersom de oftast har äkta widescreen-upplösning (WXGA) så att spelets proportioner bibehålls. Den blir dessutom en över lag skarpare bild. En HD-klar Plasma på 42" har en upplösning på 1024x768 och denna är 4:3 vad gäller datorer, eftersom datorer oftast jobbar med kvadratiska pixlar. Plasma-panelerna däremot har rektangulära pixlar och bilden blir då något utdragen om du spelar med panelens rätta upplösning.

Jag upplever Plasma som en mer naturlig bild medan jag upplever LCD som något mer digital. Båda har en klart trevlig bild som imponerar på mig men i slutändan faller jag för förstnämnda då den känns mer som min gamla CRT fast i större format och med högre upplösning.

LCD:
+ Upplösning
+ Mindre risk för inbränning
+ Livstid
+ Mindre reflektioner
- Kontrast
- Svartnivå
- Fortfarande något dyr
- Kan förekomma tendenser till ghosting

Plasma
+ Kontrast
+ Färger
+ Storlek
+ Svartnivå
- Reflektioner
- Upplösning
- Risk för inbränning

Vissa av punkterna kan nog diskuteras, och jag har säkert missa något. Har inte tagit upp de då jag inte vet riktigt hur det ligger till men LCD påstås dra mindre ström. Betraktningsvinkeln är vad jag uppfattat det som bättre på Plasma, men LCD börjar bli bättre även på detta område.

Postad 29 June 2006 - 12:29

emil73
  • emil73
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar!
Verkar som om jag ska koncntrera mig på plasma då med tanke på hur jag främst kommer använda skärmen.

Har du kanske ren av ngt tips om prisvärda bra skärmar? Har som sagt tittat lite på Samsungskärmar tidigar och gillar dom vad gäller design och bild.
Kan tänka mig att lägga max 20 lappar och som sagt 40-42 tum.

Tack.

Postad 29 June 2006 - 12:30

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Utöver Samsung-skärmen som du kollat på är det oftast Panasonic PV60 och LG PC1R som diskuteras. Jag har inte sett sistnämnda i butik men vad jag kan förstå så är alla ungefär lika bra och sen är det smak och tycke som får avgöra vilken man köper. PV60 var snäppet billigare än Q7H så därför valde jag den istället. Samsungen är ju annars väldigt estetiskt tilltalande!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.