Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Löda en DVI kabel

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 August 2006 - 20:18

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Mitt problem är att jag glömde dra en VGA kabel när jag byggde min hembio. Jag trodde att HDMI skulle räcka från HTPC:n till LCD:n. (HDMI-kabeln är inbyggd i väggen.) Men eftersom datorbilden blir mycket bättre med VGA än HDMI så tänkte jag göra en fuling:

- kapa en VGA-kabel och en DVI-kabel.
- löda ihop ena ändan av VGA:n med ena ändan av DVI:n.
- sätta en DVI till HDMI adapter
- och sedan motsvarande i andra ändan.

Dvs: VGA -> DVI -> HDMI -> DVI -> VGA.

- Är det möjligt?
- Kommer VGA signalen fram? (HDMI-kabeln är på 10m) En förutsättning är ju naturligvis att jag får med alla VGA signalerna hela vägen och inte kastar om några... B)
- Går det att löda en köpt VGA/DVI kabel eller är signaltrådarna i kabeln så förbaskat små att det är dömt att misslyckas?

Jag vill inte kapa HDMI kabeln för ett bättre/framtida alternativ är att byta LCD:n mot en ny som klarar datorsignal på HDMI ingången. Men tom peng pung för tillfället.

Postad 12 August 2006 - 09:28

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Med tanke på att både DVI och VGA är relativt stora kontakter skulle jag definitivt satsat på att löda på någon av kontakterna. Att skarva mitt på en kabel tror jag blir klart sämre. De bara till så att du laddar upp med ordentligt med krympslang ska du se att det går bra! B)

Det optimala borde väl vara att köpa en HDMI-kabel och klippa i ena ändan. Problemet skulle kunna vara att kardelerna i kabeln är väldigt små... Bara en tanke, har inte testat själv.

/Victor

Postad 08 November 2007 - 18:20

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Hur gick det med lödningen?
Jag skall göra samma sak själv i dagarna. Klippa en DVI kabel och dra genom 16mm vp rör och löda tillbax kontakten....

:)

Postad 09 November 2007 - 21:54

Punk
  • Punk
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Du kan ju inte koppla vga-->hdmi då vga är analog och hdmi endast digital.

Och nej, det hjälper inte att köra dvi-->hdmi från vga då signalen fortfarande är analog.

Postad 10 November 2007 - 08:28

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0

Du kan ju inte koppla vga-->hdmi då vga är analog och hdmi endast digital.

Och nej, det hjälper inte att köra dvi-->hdmi från vga då signalen fortfarande är analog.

Han ska ju bara använda HDMI-kabeln som signalbärare av VGA, inte konvertera signalen. Borde funka tycker jag, om antalet trådar räcker till.

Postad 11 November 2007 - 08:03

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Rent kontaktmässigt borde det gå att klara jobbet med några adaptrar. Många grafikkort idag har ju en DVI-I kontakt med både digitala och analoga pinnar, men använder då en adapter för att komma ut med den analoga signalen till en DSUB-15. Så du borde kunna använda adaptrar för att klara biffern om du hittar rätt med hona-hane, etc.

Det som skulle kunna vara ett rejält problem är impedans-matching mellan de olika kablarna, etc. Har för mig att HDMI är 100Ω +-10% och vanlig VGA är 75Ω. Skillnaden gör att det blir en rätt överhängande risk för reflektioner i kabeln och det är rätt troligt att du får artefakter som ghosting/skuggbilder, etc. Dessutom är ju HDMI egentligen en vanlig twisted pair kabel i botten, så är inte kabeln av riktigt bra kvalité så kan du får problem lite beroende på längd, etc då VGA och andra typer av analoga videosignaler bäst färdas i coaxiala kablar och inte twisted pair.

Men HDMI är digitalt så jag undrar lite vad du använder för upplösning, om du kör pixelmappat, etc om du får dålig bild med HDMI. Oftast så fungerar det, eller så fungerar det inte.

Postad 18 November 2007 - 20:26

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Jag rev ned golv- och dörrlisterna och satt in en riktig VGA kabel. Att klippa och löda kan nog bli knepigt. Min VGA kabel (som är 10m) har skärmar på varje tråd (har jag för mig, har inte kollat..). DVI kanske är mindre känslig än VGA pga den är digital. (Det finns bilder på rivningen i tråden: Från TV-rum till Bio-rum...)

Postad 20 November 2007 - 00:16

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
VGA med coax som bärare lär klara bra mycket längre sträckor än DVI om du inte pumpar upp signalen en bit.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.