Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Acer Aspire L200 - 2995:-

154 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire L200 MediaCenter - 2,0GHz 512MB 160GB DVD±RW (Stationära datorer) 2 7.166666 (5) Inga priser
Acer Aspire L250 MediaCenter - 2,2GHz 512MB 250GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 4.749998 (3) Inga priser

Postad 01 September 2006 - 19:34

mackan85
  • mackan85
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
http://www.dustinhom...odID=5010086520

verkar helt sjukt bra pris, även om den har ganska sunkig spec.

Den lär ju fungera till TV-serier iaf om man kopplar den via VGA.

Postad 01 September 2006 - 20:51

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

http://www.dustinhom...odID=5010086520 

verkar helt sjukt bra pris, även om den har ganska sunkig spec.

Den lär ju fungera till TV-serier iaf om man kopplar den via VGA.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte top-of-the-line precis, och uppdateringsmöjligheter finns nog inte heller.

Postad 01 September 2006 - 20:58

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Jo, det är bra pris. Bara Win MCE går ju på en tusenlapp, och det ingår ju i paketet. Jag har redan riggat min htpc, men annars skulle jag helt klart överväga ett inköp. Är man missnöjd kan man ju alltid sälja den på blocket för säkert en tusing mer...

Jag ringde till några kompisar som är hyffsat intresserade av en htpc men som inte vill punga ut med 10.000 eller mer och tipsade. Den har ju dubbla firewire enligt specen, så det går ju att komplettera med firedtv om inbyggda tunern inte duger.

Har i och för sig läst om en del som haft grava problem med sina Acer HTPC, men också om hur man kommer runt dem på tystpc.nu

En nackdel kan föstås vara att det bara är svideo och vga, men kanske går det att byta ut grafikkortet?

Postad 01 September 2006 - 21:49

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Inte top-of-the-line precis, och uppdateringsmöjligheter finns nog inte heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Tittar man på prislappen bör väl redan det vara en indikation på att det inte är den absolut senaste/bästa tekniken. Däremot tycker jag det är prisvärt, vilket är en helt annan sak...

Postad 02 September 2006 - 08:44

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Jo, det är bra pris. Bara Win MCE går ju på en tusenlapp, och det ingår ju i paketet. Jag har redan riggat min htpc, men annars skulle jag helt klart överväga ett inköp. Är man missnöjd kan man ju alltid sälja den på blocket för säkert en tusing mer...

Jag ringde till några kompisar som är hyffsat intresserade av en htpc men som inte vill punga ut med 10.000 eller mer och tipsade. Den har ju dubbla firewire enligt specen, så det går ju att komplettera med firedtv om inbyggda tunern inte duger.

Har i och för sig läst om en del som haft grava problem med sina Acer HTPC, men också om hur man kommer runt dem på tystpc.nu

En nackdel kan föstås vara att det bara är svideo och vga, men kanske går det att byta ut grafikkortet?

<{POST_SNAPBACK}>

Grafikkortet går inte byta det är inbyggt med moderkortet.

Postad 02 September 2006 - 09:15

Patchman
  • Patchman
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Kunde inte hålla mig, köpte en

Finns det bara en pciplats?(på risercard?)

Tänker på Tvkortet eller är det inbyggt?

Har läst lite och det verkar ju som om andra har lyft ut det.

Denna maskin i delar kostar ju mycket mera än 2995:-

Ska bli intressant på tisdag

Postad 02 September 2006 - 09:39

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Känns som ett helt klart prisvärt alternativ om man bara vill ha timeshifting, recording och kunna spela upp sina filmer / tv serier.

Postad 02 September 2006 - 10:20

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Är den tyst skulle jag slå till direkt om jag inte just byggt en för 1700 kr.

Postad 02 September 2006 - 11:09

Patchman
  • Patchman
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Men är det inte nån som kan tala om vad för expansionsplatser det finns(PCI i första hand)

Att få den tyst är väl inga problem, finns ju fläktar som kan bytas ut.

Redigerat av Patchman, 02 September 2006 - 11:12.

Postad 02 September 2006 - 11:35

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0
Det är Hipers chassi med en anan plastfront. L200 har normalt en PCI-plats med riserkort. Med reservation för om det finns strippade specialmodeller. Den L200 som jag rev isär hade en kombo analog/frikanals DVB-T tuner i pciplatsen. Jag satte i en FloppyDTV istället hehe! Passade finfint med Viaccess och Boxerkortet på baksidan av lådan. Men det är jävulskt strul med den version av MCE som Acer levererar med när det gäller DVB. Det är i grunden en helt vanlig MCE men de har klantat bort sig på nåt sätt med drivrutiner och MS patchar på nåt sätt. Finns massa tips om hur man patchar iordning den på tystpc men det är lite hjärnblödning över det hela...

Sjukt bra pris IMHO för den burken!! Hipers chassi är verkligen slimmad för vad man får i den!!!! I like :-)

Postad 02 September 2006 - 11:39

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Att få den tyst är väl inga problem, finns ju fläktar som kan bytas ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Den är förvånansvärt tyst faktiskt för att ha två små små fläktar vilket ju brukar förvärra situationen. Så som sagt, utifrån omständigheterna förvånansvärt okej. IMHO! (inte för att jag skulle stå ut med den i mitt vardagsrum men jag är j***gt bortskämd med 100% fläktlöst ju :blink: så den åsikten räknas nog inte :lol:

Sitter en liten liten fläkt i nätagget och en på cpun. Ingen av dem är speciellt standard så byte är kanske inte lika busenkelt som i en "vanlig" dator.

Postad 02 September 2006 - 13:50

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Nån som har en idé varför de säljs så billigt? Känns som om bara mce licensen och tv-kortet kostar 2995kr... nu har man iof en dyr htpc men man kan ju alltid ha en i sovrummet med :blink:

Postad 02 September 2006 - 13:51

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Har precis beställt en L200 för 2995 kr hos Inet på den här länken: http://www.inet.se/artikel/1968037.

Några tester:
http://www.homecinem...p?reviewid=6370
http://www.pcpro.co....archString=l200
http://www.pcpro.co....ing-centre.html

Datorn saknar DVI utgång (själv tycker jag dock att bildkvalitén räcker gott och väl med S-Video) och någon grafikkortsplats finns inte. Moderkortet ska ha tre pci-platser, men endast en kan användas p.g.a. skalet, och den är redan upptagen av tv-kortet från Hauppauge. Den analoga ljudutgången stöder endast 2 kanaler, så för 5.1 ljud krävs en extern avkodare eller ett externt ljudkort. Minnet är expanderbart till 4 GB.

En lösning på PCI-problemet är, som ju redan sagts i tidigare inlägg, att skaffa en extern mottagare som kan kopplas till usb eller firewire. Då frigörs PCI platsen, och det blir möjligt att sätta i ett grafikkort med DVI som är gjort för PCI (vet inte prestanda på dessa, men det blir väl hyfsat bra).

En annan lösning är också att flytta över innanmätet till ett annat skal och därmed få möjligheten att använda samtliga tre PCI-platser.

Hur som helst är detta ett kanonkap eftersom man får en komplett mediacenterdator som med lite lätta modifieringar skulle kunna mäta sig med HTPC´s i en långt mycket högre prisklass.

Postad 02 September 2006 - 14:02

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
uhm vore perfekt att köpa och ha som server, liten, billig och wifi. sen att den är tyst är ju inget fel heller.

Postad 02 September 2006 - 14:16

persson78
  • persson78
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Någon som vet om det är 2 minnesplatser eller fler?

Postad 02 September 2006 - 14:43

mackan85
  • mackan85
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
här finns manualen:
ftp://ftp.support.acer-euro.com/desktop/a...pireL200-UK.pdf

tyvärr stod det inte så mycket värdefullt i den.

troligtvis är det bara 2 st minnesplatser i den.

Postad 02 September 2006 - 14:50

persson78
  • persson78
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hittar bara att det är två minneskanaler. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta om det är 2 eller 4 platser.

En annan sak; kommer radiotjänst börja jaga en om man beställer en?

Postad 02 September 2006 - 15:10

mackan85
  • mackan85
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hittar bara att det är två minneskanaler. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta om det är 2 eller 4 platser.

En annan sak; kommer radiotjänst börja jaga en om man beställer en?

<{POST_SNAPBACK}>

"Tror" det bara är två platser, med tanke på utrymmet.

Jag har köpt TV-kort över internet av en svensk webshop och har inte haft något problem med Radiotjänst, och det är väl samma sak som att köpa denna.

Tror bara det är butiker som skickar ut uppgifter om vilka som har köpt TV-apparater.

Postad 02 September 2006 - 15:13

Unregisteredd4f87b02
  • Unregisteredd4f87b02
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
I en minneskonfig. får man:

L200
System Memory Configuration
Standard Memory: 512MB (Removable)
Maximum Memory: 4GB Expansion: 4 Sockets
CPU & ChipSet: AMD Athlon 64 ATi RADEON XPRESS 200/200P (RS480)
Operating System: WINDOWS
Bus Architecture: USB
Mfgr's System P/N's: N/A

Verkar vara 4 st, Om det stämmer till 100% vet jag dock inte.

Postad 02 September 2006 - 18:30

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0
Snälla!!!

Ni som köpt och fått hem den, BERÄTTA för oss andra hur era intryck är, helt klart intresant produkt den här!

Postad 02 September 2006 - 18:49

Dez
  • Dez
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Jag är inte så insatt i MCE.
Kan det bli problem om man installerar XP på den? med drivrutiner och liknande?

Postad 02 September 2006 - 19:09

mackan85
  • mackan85
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag är inte så insatt i MCE.
Kan det bli problem om man installerar XP på den? med drivrutiner och liknande?

<{POST_SNAPBACK}>

Media Center är ett vanligt XP i grunden så det är samma drivrutiner som till vanliga XP.

Postad 02 September 2006 - 19:20

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Bror min beställde en så jag fixar en recension sen :rolleyes:

Postad 02 September 2006 - 19:21

Unregisteredeeb1409a
  • Unregisteredeeb1409a
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Sådär, har man köpt en nu. Skulle ändå ha en hd recorder. Tänkte att man i värsta fall kan använda den som ftp-server/mp3 spelare :rolleyes:

Någon som vet om den kommer att klara 720p/1080p? :P

Postad 02 September 2006 - 20:10

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Oxå lagt en beställning, :rolleyes:

Återkommer med intryck så fort den är ikopplad!

Postad 02 September 2006 - 20:27

da_jyrg
  • da_jyrg
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Trevlig deal på denna prylen =).

Någon som vet gällande upplösningar fr denna vad den klarar.
720p
1080i

alt för min lcd-tv 1366X768 så man kan få schysst 1 till 1 pixelmapping.

Kan grafikkortet ha begränsningar som nämns i en recension ovan i tråden eller var recensenten inte så insatt i hur man kan ändra upplösningar som inte ligger som fasta alternativ via ex powerstrip?

Vill ju kunna nyttja maximal 16/9 upplösning.

Kanske kanske faller dent in en beställning till.
Ciao

Postad 02 September 2006 - 20:38

Patchman
  • Patchman
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Jag försökte beställa 2st (har stor släkt ju hehe)

Men man kan bara beställa en!!!
Jaha så då fick man regga konto på dustin oxå(handlar annars av D-Home) :rolleyes:

Tillkommer 149:- i frakt men det kan jag ta

Tror detta blir riktigt bra

Om det är standardform på moderkortet så kan man ju lyfta över allt till annat chassi

Det borde väl vara PCIe då det är ATI 480(482) chip

Känner det som om att Dustin har missat lite i prissättningen ehhh

Billigaste konkurrenten ligger ju minst 2 papp över

Videoutgångarna kan ju inte vara nåt problem, Jag har en 37" LCD så man får väl köra pixelmappat via VGA :P

Redigerat av Patchman, 02 September 2006 - 20:41.

Postad 02 September 2006 - 20:48

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0
Jaha... då kan man ju gratulera (förhoppningsvis) till er som beställt, för nu är den slut och har utgått från Dustins sortiment :rolleyes: ... Så var det med det ja.... Nu får man leta vidare efter något annat HTPC fynd! :P

Postad 02 September 2006 - 21:17

Unregisteredeeb1409a
  • Unregisteredeeb1409a
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
tror inte det är felprissättning iom att det är en relativt utgående model, jag tror att dom dumpar bort passivlagret innan bokslutet.

Tittar man sen på prisjakts prisutveckling så kan man se att det varierat från och till på 3000 kr under dom närmaste dagarna.

Postad 02 September 2006 - 21:20

Unregisteredeeb1409a
  • Unregisteredeeb1409a
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Trevlig deal på denna prylen =).

Någon som vet gällande upplösningar fr denna vad den klarar.
720p
1080i

alt för min lcd-tv 1366X768 så man kan få schysst 1 till 1 pixelmapping.

Kan grafikkortet ha begränsningar som nämns i en recension ovan i tråden eller var recensenten inte så insatt i hur man kan ändra upplösningar som inte ligger som fasta alternativ via ex powerstrip?

Vill ju kunna nyttja maximal 16/9 upplösning.

Kanske kanske faller dent in en beställning till.
Ciao

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag vet om detta grafikkortet så klarar det bara pixelmappat i 1080p

Postad 05 September 2006 - 17:14

proffen
  • proffen
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej fick hem en Acer Aspire L200 idag.jag undrar om ni andra fick med manual och cd skivor?eller om allt ligger i maskinen.nu ska jag börja montera.

Postad 05 September 2006 - 18:49

Patchman
  • Patchman
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Lite snabbt:

Moderkortet är ett MSI MS-7093
2st Samsungminnen DDR400 256Mb
Hauppauge HVR1100 Tvkort
Ser ut som en Western Digitaldisk(ligger gömd under DVDRW
Coolermasterfläkt samma som går att köpa till Hiperchassit
Just det det är ett Hiper chassi
Ordinär MCE fjärr(den fyrkantiga modellen)
Tbord med egen mottagare

Ingen manual eller skivor, allt ligger på hdd väl

Postad 05 September 2006 - 21:10

persson78
  • persson78
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Samma, ingen manual eller skiva. Men den ville göra en räddningsskiva när jag startade den. Hann inte testa mer, då jag varit upptagen.

Postad 06 September 2006 - 11:33

Johan of Tylösand
  • Johan of Tylösand
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tja!

Jag har precis införskaffat denna lilla smäckra maskin. De första intrycken är bra, den är
jäkligt snygg, passar in bra i "media möbeln". Efter att ha gjort lite tweaking så är jag nöjd med vad den presterar. Tanke är dock att jag skulle vilja göra den tystare, för när den drar igång fläktarna vid hård belastning låter det, i mitt tycke, för högt.

Någon som har liknande "problem" alt har moddat maskinen med tystare kylning?

Postad 06 September 2006 - 13:39

millstream
  • millstream
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Vad har du gjort för tweak?

Nybörjarfråga: Går det att använda både den digitala och analoga tunern i MCE eller hur gör man för att använda båda parallellt?

/Anders

Postad 06 September 2006 - 21:30

ERIKRU
  • ERIKRU
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tjaa jag fick också hem min L200 idag.. ser ju ok ut och allt gick smidigt att starta upp och göra inställningar..

jag fick inte med några skivor eller manual men jag gjorde en backupskiva

2 lite irriterande saker är ir-mottagarna som inte är ett dugg snygga och att tangentbordet känns väldigt plastigt

sen är det lite väldigt högt fläktljud når den går på max,

det jag bara provat litegrann är TV-mottagaren och ställa in kanalerna.. men jag får inte bra bild!!
det blir suddigt och störningar i bilden, sen har jag inte fått ljudet att funka trots att jag kopplat alla kablar jag hade hemma i alla möjliga kopplingar ?!? får fila lite mer senare =)

Jag anv VGA Out till plasman och det blit mycket fin bild på DVD och filmklipp

För er som undrar så är det 4 minnesplatser, såg att det var lite oklart

Klart nöjd än så länge, man gav ju trots allt bara 2995kr =)

Postad 06 September 2006 - 22:46

Robert_J
  • Robert_J
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Även jag fick hem min L200 idag. Har dock inte hunnit längre än till at skapa säkerhetskopian. Första intrycket är, som många andra redan skrivit, bra. Synd bara att fläkten drar igång så högt då och då. =(

Johan of Tylösand: Kan du dela med dig av de tweaking du gjort?

Redigerat av Robert_J, 06 September 2006 - 22:48.

Postad 07 September 2006 - 08:47

Johan of Tylösand
  • Johan of Tylösand
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tja!

Har som sagt inte hållt på så speciellt mycket med maskinen, mest tagit bort diverse standard applikationer samt inställningar för att jag tycker den ska prestera bättre. Laddat ner lite nya drivare och codecs, samt bytt byt ut det usla keybordet som medföljde. Jag kan rekomendera detta:

Ione Scorpius P20 - Wireless Sänder på 2,4 GHz-bandet med 256 olika ID. Mått: 315 x 155 x 38 mm.
Finns hos www.kjell.com för 499 :-

Tog även bort den USB Wireless "Dongle" som medföljde och installerade min D-Link DWL-G132 USB 108Mbps istället.

Tv-mottagaren har jag inte ens kopplat in, jag kör digitalt via UPS/Comhem och är mer
än nöjd med bilden därifrån.

Jag testade dra ner lite "HD-trailers" igår (720P), och det klarar maskinen av med bravur. Bilden på min Samsung LE-40R51 blir såååå bra.

Förövrigt tycker jag att Windows MediaCenter fungerar alldeles utmärkt, har aldrig tidigare testat den programvaran, jäkligt bra ide!

Postad 07 September 2006 - 11:29

Unregisteredd4f87b02
  • Unregisteredd4f87b02
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Hur får man den att fatta att den är ansluten till en Widescreen skärm(plasma)?

I Media center så går det ju att ange, men använder jag nått annat för att spela upp film och i windows så tycks allt köras i 4:3.

Postad 07 September 2006 - 13:58

Robert_J
  • Robert_J
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hur får man igång TV-kortet? I Media Center säger den att det inte finns något och när jag tittar under enhetshanteraren ser jag inget speciellt som kan tänkas vara för TV-kortet. Hur har ni andra gjort för att få igång det?

Postad 07 September 2006 - 15:26

Unregistered7dffa157
  • Unregistered7dffa157
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Kolla efter uppdateringar i Windows Update.

Någon som har funderat på uppgradering? TV-kort med möjlighet till Boxers betalkanaler, nytt grafikkort eller annat?

Postad 08 September 2006 - 12:28

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Har sett att det finns en BIOS-uppdareing för denna maskin.

Någon som lagt på den? Vad är det som avhjälps om man lägger på den?

Postad 08 September 2006 - 16:02

persson78
  • persson78
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag hittade inte alla kanaler först. Kör på Comhem analoga basutbud. Men det visade sig att man skulle välja kabel och inte antenn, då fick jag in alla kanaler.

Postad 09 September 2006 - 12:14

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Problems...

Jag har kopplat den till hemmabioanlägningen digitalt via Coax.

Men det blir bara PCM-ljud. Nån som vet hur man talar om för ljudkortet (AC97) att man vill köra digitalt med fler kanaler än två?

Postad 09 September 2006 - 13:30

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Hade samma problem som du, men listade ut lösningen för 5.1 i mediacenter:

1. Högerklicka på symbolen i verktygsfältet och välj alternativet högst upp i stil med "control panel" (kommer inte ihåg). Klicka på fliken Í/O och välj 6 channels.

2. Gå in i mediacenter. Gå till inställningar - dvd - ljud. Välj ja på frågan om att öppna ett externt fönster. Välj alternativet i stil med "SPDIF output" (kommer inte ihåg exakt här heller...)

Efter detta fick jag igång Dolby på DVD filmerna, och förhoppningsvis på TV:n med (har inte kunnat testa ännu).

Själv får jag inte TV ut att funka som den ska. MediaCenter funkade på TV-ut ett tag, men sen blev det kolsvart. Håller på och mixtrar, återkommer om jag finner en lösning.

Postad 09 September 2006 - 14:07

ERIKRU
  • ERIKRU
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har fått ljudet att funka nu iallafall, tog bara en 3.5mm plugg till 3.5mm ingång på plasman..

jag har också provat att spela in tvprogram och det funkar ju bra... bara det att jag inte får in alla kanaler! samt att det är ganska dålig bild (kan ju ha att göra med massa olika saker??)

kan dåligt skärmade kablar bli störda av varann??

vet nån om antivirusprogrammets brandvägg kan ställa till problem ??

har problem med att komma ut på internet samtidigt med min spelburk (dvs när jag har tpkabel från modemet till datorn och en tpkabel till Mediadatorn) om jag bara har som vanligt är allt ok men när jag sätte ri kabeln från mediadatorn så dör båda uppkopplingarna!! ????

Postad 10 September 2006 - 15:10

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

1. Högerklicka på symbolen i verktygsfältet och välj alternativet högst upp i stil med "control panel" (kommer inte ihåg). Klicka på fliken Í/O och välj 6 channels.

2. Gå in i mediacenter. Gå till inställningar - dvd - ljud. Välj ja på frågan om att öppna ett externt fönster. Välj alternativet i stil med "SPDIF output" (kommer inte ihåg exakt här heller...)

Efter detta fick jag igång Dolby på DVD filmerna, och förhoppningsvis på TV:n med (har inte kunnat testa ännu).

Själv får jag inte TV ut att funka som den ska. MediaCenter funkade på TV-ut ett tag, men sen blev det kolsvart. Håller på och mixtrar, återkommer om jag finner en lösning.

Tack, nu funkar det för DVD-filmer. Men inte direkt från XP. I styrprogrammet för ljudkortet (blågul ikon nere vid klockan) finns ett högtalartest. Där får jag bara ljud från vänster och höger högtalare, inte från center och bak. Nån som vet vad man ska göra för att få till 5.1???

Postad 11 September 2006 - 08:01

Unregisteredb98c9d15
  • Unregisteredb98c9d15
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Tack, nu funkar det för DVD-filmer. Men inte direkt från XP. I styrprogrammet för ljudkortet (blågul ikon nere vid klockan) finns ett högtalartest. Där får jag bara ljud från vänster och höger högtalare, inte från center och bak. Nån som vet vad man ska göra för att få till 5.1???

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan normalt inte få ut 5.1 ljud via digitalutgången på ditt ljudkort på det sätt som jag misstänker att du vill. Anledningen är att det kräver att du har ett ljudkort som klarar av att koda om ljudet till dolby digital eller dts i realtid. Vad jag vet finns det bara ett ytterst fåtal kort som klarar detta och där är väl nvidias soundstorm i nforce1-kretsarna de mest kända.

Däremot borde det inte vara något problem att aktivera passthroughläget på spdif utgången så att du kan skicka 5.1 dd/dts ljud från tex dvd skiva direkt till din förstärkare. Men i det läget så används inte ljudkortet som ljudkort eftersom dataströmmen passerar kortet oförändrat.

Däremot kan du ju alltid koppla in ditt ljudkort analogt till förstärkaren om den har sådana ingångar.

Postad 11 September 2006 - 09:19

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0

Nån som har en idé varför de säljs så billigt? Känns som om bara mce licensen och tv-kortet kostar 2995kr... nu har man iof en dyr htpc men man kan ju alltid ha en i sovrummet med :)

<{POST_SNAPBACK}>

Fick följande förklaring till varför de är så billiga:

Acer vill tömma sitt lager på denna utgående modell och har därför erbjudit sina återförsäljare att köpa en L200 för 2000:- för varje bärbar dator de beställer... så 3000:- ger fortfarande 50% vinst!

/Gelmax

Postad 11 September 2006 - 09:50

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Du kan normalt inte få ut 5.1 ljud via digitalutgången på ditt ljudkort på det sätt som jag misstänker att du vill. Anledningen är att det kräver att du har ett ljudkort som klarar av att koda om ljudet till dolby digital eller dts i realtid. Vad jag vet finns det bara ett ytterst fåtal kort som klarar detta och där är väl nvidias soundstorm i nforce1-kretsarna de mest kända.

Däremot borde det inte vara något problem att aktivera passthroughläget på spdif utgången så att du kan skicka 5.1 dd/dts ljud från tex dvd skiva direkt till din förstärkare. Men i det läget så används inte ljudkortet som ljudkort eftersom dataströmmen passerar kortet oförändrat.

Däremot kan du ju alltid koppla in ditt ljudkort analogt till förstärkaren om den har sådana ingångar.

OK, men varför lägger man då in ett högtalartest i styrprogrammet för ljudkortet som ska skicka ut ett testljud i alla anslutna högtalare, om inte ljudkortet som styrprogrammet är gjort för, har stöd för det???

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.