Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudbygge i min bil (kom gärna med funderingar)

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 September 2006 - 11:18

P3774n
  • P3774n
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Billjud skall alltså byggas

Saker som sitter i nu:

Framsystem lightning audio, samma i bakdörrarna.

Tänkte behålla dom och sätta på ett bra 4-kanals steg.

Har också ett 2*300w steg hemme om man skulle sätta 6*9or i hatthyllan och driva dom med det?
Har tittat på JBL, DLS,kicker... nått i den stilen

Har också en kickerbas med tillhörande 600w steg som också ska in.

Så det bli alltså 3st steg. Är detta lite "overkill"? Allt kommer att sitta i en VOLVO 850 (sedan)

Som sagt kom gärna med funderingar!!

/Peter

Postad 24 September 2006 - 12:21

Mercakombi
  • Mercakombi
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
En första spontan reaktion bara....brukar du alltid stå vänd med ryggen mot scenen när
du är på en konsert?

Vad jag menar är att du kanske skulle prioritera mera effekt åt ditt frontsystem än
att spilla en massa effekt på ett par 6x9":are i hatthyllan. Dessutom är det väl
knappast dina baksätespassagerare som pröjsat för din bilstereoanläggning, så varför
låta dom få bästa ljudet ;)

Dessutom kommer du nog att få väldigt mycket fasfel och utsläckningar av vissa frekvenser
och väldigt "rörigt" ljud med högtalare både i fram och bakdörrarna och på hatthyllan. När
det gäller billjud så har i alla fall jag lärt mig att det bästa är att "keep it simple" med så få
högtalare som möjligt!

Så för egen del skulle jag lägga den mesta effekten på frontsystemet, samt subbasen
naturligtvis. Dörrhögtalarna där bak skulle jag plocka ur och placera i hatthyllan i stället.
Där skulle dom endast få fungera som lite knappt hörbart utfyllnadsljud.

Men som sagt, det är dina grejer och du gör naturligtvis som du själv vill.

Postad 24 September 2006 - 18:44

P3774n
  • P3774n
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
¨Jo "keep it simple" har folk sagt till mig. Kan bli rätt jobbitg att ställa in 3st steg.
Basen är ju en riktig kanon! så Den är bra. Kanske ska satsa på DLS fram o i dörrarna kanske?

Dock så står ja ju då där med ett 2-kanals steg i handen som ajg inte kan använda.....lite segt

Postad 24 September 2006 - 19:26

Mercakombi
  • Mercakombi
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

¨Jo "keep it simple" har folk sagt till mig. Kan bli rätt jobbitg att ställa in 3st steg.
Basen är ju en riktig kanon! så Den är bra. Kanske ska satsa på DLS fram o i dörrarna kanske?

Dock så står ja ju då där med ett 2-kanals steg i handen som ajg inte kan använda.....lite segt

<{POST_SNAPBACK}>

Varför inte använda 2-kanalaren till framsystemet och sedan kompletera med ytterliggare
en 2-kanalare till hatthyllehögtalarna i så fall?

Well, it's your call :P

Postad 24 September 2006 - 19:59

P3774n
  • P3774n
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Och bara använda dom i bakdörrarna som utfyllnadshögtalre? Och driva dom med det inbyggda steget? Det låter som en plan.

Postad 24 September 2006 - 20:40

Mercakombi
  • Mercakombi
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Och bara använda dom i bakdörrarna som utfyllnadshögtalre? Och driva dom med det inbyggda steget? Det låter som en plan.

<{POST_SNAPBACK}>

Tänk dock på att huvudenhetens förstärkare aldrig är något att hurra för rent effektmässigt.
Ett litet slutsteg av känt fabrikat på t.ex 2x40watt ger alltid mer effekt än vad någon huvudenhet
någonsin kan prestera.

Effektangivelser för huvudenheter på kanske 4x40-50watt ska man bortse ifrån helt.
I ren effekt så kanske vissa huvudenheter möjligen kan prestera max 13-18watt/kanal.

Att jag nämner detta är enbart för att det finns stor risk att du förr eller senare troligtvis
kommer att spela sönder dina högtalare om dom kopplas enbart till huvudenhetens
förstärkare. Och det eftersom du kanske kommer att använda betydligt mer effekt till dom
andra högtalarna och där igenom kunna spela högre och då kan det bli svårt att höra när
bakhögtalarna börja distordera p.g.a av för klen förstärkareffekt från huvudenheten.

Postad 24 September 2006 - 23:20

P3774n
  • P3774n
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hmm . jo det har du rätt i. Vad föreslår du att jag gör då? Använder 2-kanalssteget till faramsystemet och skaffar ett 2-kanals till hatthyllan? och bara skiter i bakdörrhögtalarna?

Postad 25 September 2006 - 10:05

Mercakombi
  • Mercakombi
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Hmm . jo det har du rätt i. Vad föreslår du att jag gör då? Använder 2-kanalssteget till faramsystemet och skaffar ett 2-kanals till hatthyllan? och bara skiter i bakdörrhögtalarna?

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt!!!

På det viset lär du slippa mycket huvudvärk med fasfel och annat elände :P

Postad 25 September 2006 - 11:55

P3774n
  • P3774n
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Jo blir nog så. Dock lite segt att ha ett par hötalare som itne anvönds.. Aja det blir nog kanon detta. Nu är de så. Hur blir de då med strömmen? Vad tror ni om de? Räcker det med 33mm2? Om man drar förjande:

front----rear----sub steg ? Och ha sådan splitter eller nått? Eller måste man parallell koppla allt? DVS en kabel från batteriet till varje steg?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.