Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmabygge TV-bänk

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2006 - 10:24

Unregistered24038
  • Unregistered24038
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
:) stjäl min egen tråd lite. Bygget är nu igång. Bestämt mig för en modell

Jobbar med min tvbänk gjord av Ekbänkskiva från ikea och vita hyllplan frå beijer. Gjorde mig en modell av den i sketchup för att få en aning av hur den skall se ut.

Alternativet med grova ekben bestämnde jag mig för pågrund av att de är ihåliga och kommer innehålla hjul så att den blir enklare att flytta. Gissar på att hela bänken kommer bli ganska tung, inget man vill släpa fra på ek-parketten.

Postad bild ;)

Redigerat av Unregistered24038, 21 October 2006 - 12:33.

Postad 09 October 2006 - 14:33

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Själv skulle jag rösta på andra alternativet... Ger ett betydligt luftigare och smidigare intryck än den första. Annars måste jag säga att det var snygga ritningar, och kan du få till bänken så som på bilden så blir nog resultatet mycket bra.

Hade lite samma problem som dig innan, att det var svårt att hitta någon bänk som verkligen passade, så jag byggde en bänk av 3 st. Ikeas kyl/frys överskåp i abstrakt vit och satte deras kromade köksben på samt lade på en måttbeställd massiv ekskiva som finish på toppen. Blev ett riktigt lyckat resultat. Ska försöka lägga upp lite bilder snart. Men som sagt, jag skulle gå på det andra alternativet.

Postad 09 October 2006 - 18:01

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Eftersom tråden inte handlar om inredning, utan mer hur du ska göra din bänk, så flyttar jag tråden till Gör det själv delen!

Tråd flyttad.

Postad 09 October 2006 - 18:54

Zlim
  • Zlim
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Jag tycker också andra alternativet var snyggare, men jag skulle rekommendera att du sätter en kloss i mitten så att den inte börjar svikta.

Postad 09 October 2006 - 20:24

chicken
  • chicken
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Slår ett slag för "ram" -> Tv-Bänk ist. för "fötter". Det skulle passa till alt. 2. Som jag också tycker är snyggast. Ramen motverkar också dammsamlingen under TV-bänken. :)

Postad 10 October 2006 - 10:12

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Tycker nog att fötterna på 1:an och 3:an blir lite för klumpiga, men som Zlim säger så behövs nog någon slags stöd i mitten undertill för att konstruktionen inte ska svikta för mycket. Ett sådant ben kan ju i och för sig döljas ganska enkelt genom att placera det i mitten (såg att det antagligen var det du gjort på den tredje ritningen). Sätter du ett sådant ben på den andra ritningen så kommer det ju inte synas.

Postad 21 October 2006 - 01:08

Unregistered24038
  • Unregistered24038
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Bygget har startat, titta gärna i mitt galleri

Postad 13 November 2006 - 18:28

Unregistered24038
  • Unregistered24038
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Bänken är nu varit klar ett tag. Alla prylar är placerade och inkopplade. Känns skönt att ha en bänk med dörrar så man kan stänga inne lite elektronik, tycket min förra tvbänk (modifierad lack från ikea) blev för plottrig.

Bilder finns under spoiler eller i mitt galleri.

» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Postad 13 November 2006 - 18:34

sn3jk
  • sn3jk
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Najs! Alltid roligt att fixa egna prylar :blink: Har precis byggt ihop en bänk jag oxå, men det är utav en sån ikea expedit eller vad dom heter (rumsavdelare) innan det var klart så vart den nästan som den vanliga ikea lackbänken som är så vanlig här på forumet, fast lite kortare dvs 150cm så den passar in bättre här hos mig samt att den vart fanerad i valnöt och "ben" blev en sockel under som slutar en bit in så det gör bänken lite "flytande".. Det blev helt okej faktiskt kommer väl några bilder på den oxå :)

Gj allafall! men skulle velat haft lite bättre bilder på den bara.

Redigerat av sn3jk, 13 November 2006 - 18:36.

Postad 14 November 2006 - 11:19

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Blev ett riktigt shysst resultat till slut, och mycket likt den första ritningen! Alltid roligt med egna byggen, både att göra själv och se andras...

Postad 14 November 2006 - 13:35

DIY
  • DIY
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Håller med!

Det blev en riktigt sjysst bänk till slut. Bra gjort! Är också sugen på att integrera suben i en TV-bänk som jag förhoppningsvis ska börja bygga inom en snar framtid. Hur funkar det att ha suben under bänken? förändras ljudet mot att ha suben fristående?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.