Vad skulle ni rekomendera att använda? nån slags roller eller pensel?
Vit färg hade jag tänkt..
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 15 November 2006 - 22:01
Jag ska måla mina köcksluckor.
Vad skulle ni rekomendera att använda? nån slags roller eller pensel? Vit färg hade jag tänkt.. Postad 15 November 2006 - 22:32
Är det vanliga plana luckor utan list så lämna in dem på lackering. Det är inte så dyrt och blir skitsnyggt.
case Postad 15 November 2006 - 22:45
låter dyrt.. vad kostar det ca?
Om man inte lämnar in, vad ska man då använda för att få så lite ränder osv som möjligt? Postad 16 November 2006 - 00:03
En polare fick det gjort till sin villa i våras. Jag tror att han hade ca 40 luckor och lådor och det gick loss på ca 5000:- (det såg nytt ut när han fick hem det!!)
Nu har han ett riktigt stort kök, du har nog inte hälften i din lägenhet. case Postad 16 November 2006 - 02:25
Om du nu ska måla själv så är det oljebaserad (alkyd) färg som gäller om du vill ha en så slät yta som möjligt. Halvblank eller blank. Beror dock på lite vad det är för underlag på luckorna om du kan använda alkydfärg.
Dra på färgen med en anstrykare (rund pensel med hög färgupptagning) och släta sedan ut med en moddlare. Målartvätta, grunda, spackla och slipa innan målning. Redigerat av Unregistered24c8b9de, 16 November 2006 - 02:27. Postad 16 November 2006 - 12:45
Gör det själv.
Använder en finskum-roller. typ: http://www.clasohlso....aspx?id=386439 Resultatet blir överraskande bra och lättare än pensel. Tips är att späda färgen något och rolla en extra gång istället så flyter det ut bättre. Också att använda vattenbaserad färg, är mycket enklare. Kolla också på denna sidan också: http://www.dinbyggare.com/ Många bra tips om man ska bygga om mm. Berätta gärna vad du valde och hur det gick, gärna med bilder (vi gillar bilder Lycka till... Postad 16 November 2006 - 16:31
Vad är det för luckor? en hel del faner lossnar/spricker ganska snabbt då man målar över det....
Postad 17 November 2006 - 10:22
som några sagt tidigare, lämna in för bästa resultat. De vet oxå bättre kanske om de går att måla etc. Jag ska lämna in mina luckor snart, de hade fast pris på 100:- per lucka och 50:- per låda.
Postad 17 November 2006 - 19:32
Vart ska du lämna in dina luckor? Skulle vilja fixa upp mina vita trista gamla till högglans vitt.
Tips i sthlms området önskar Postad 17 November 2006 - 20:05
Ring runt till olika målerier och fråga. Det fina med dessa är att dom ofta har jättefeta bandslipar som är bedare än luckorna. Slipjobbet blir så otroligt fint att man knappt tror det är sant.
case Postad 18 November 2006 - 14:42
Tja!
Ja skulle satsa på att få låna en kompressor o en färgspruta. Sprutade mina garderobsdörrar i våras. Snabbt, billigt o bra resultat. Lycka till! Postad 20 November 2006 - 01:00
Lånar tråden lite och säger följande:
Skulle vilja lämna mina luckor på lackering, bor i Jönköping, var skall jag gå? /P Postad 20 November 2006 - 10:19
Första träffen från Eniro säger:
-------------------------------------------------------------------------------- Adressuppgifter Lätt Målerifirma AB, Staffan Snickareg. 2, 566 33 HABO 036-405 21 Fax 036-405 25 Mobiltfn 070-555 91 47 Övrigt Köksluckor, Lackeringsarbeten, Nymålningar, Ommålningar, Renoveringsmålning, Rostskyddsmålning, Sprutlackering, Underhållsmålning case Postad 28 December 2006 - 16:44
Bumpar den här tråden.
Har ringt runt till en del ställen och de lackeringsfirmor som jag fått tag på säger att de inte kan lacka om mina gamla luckor till just en högglans vit färg, utan att det blir halvblankt istället. Fick rekommendationen att köpa nya luckor på IKEA istället, vilket jag inte direkt har lust med. Någon som har erfarenhet av någon lackeringsfirma i Stockholm som fixar upp gamla luckor till just högglans vitt Postad 28 December 2006 - 17:14
Lackering högblankt är en helt annan femma. Ställer mycket höga krav på utrustning och lackboxar. Samt mycket längre öppetider i lacken (torktider), vilket fördyrar en hel del jämfört med vanlig lackering. Inte många som klarar lacka högblankt. Miljön måste i princip vara 100% dammfri. På högblankt syns minsta lilla partikel som landar i lacken om man inte kör i en tät lackbox.
Att lacka gamla luckor högblankt är som att sätta in en V12:a i en Volvo 240. Du förstår nog poängen... Jag jobbar som köksdesigner i Gbg där vi har eget snickeri. Har ni några funderingar är det bara att PM:a Postad 29 December 2006 - 09:21 Det var snuskigt billigt! Postad 29 December 2006 - 18:02
Lånar också tråden lite:
Funderar på nya köksluckor i MDF som jag vill göra lite snyggare - Letar efter Fanér som man kan "klistra" på MDF skivan Någon som har tips på var man kan köpa breda Fanér bitar? Hittade bara 24 cm breda saker.. Även skickat en fråga till två Faner tillverkare i Sverige men det tar tid med svar. - Måla själv eller lämna iväg. Behöver jag grundmåla MDF skivorna? Kommer de att slå sig? Väldigt nybörjare på detta.. Postad 30 December 2006 - 00:16
Jag har IKEAS vita högblanka luckor, "Lommen" tror jag de heter, på mina garderober. Dessa är lackade sedan är det en plastfilm utanpå för att skapa det högblanka utseendet. Lite fusk kanske men det ser ju bra ut.
Postad 05 January 2007 - 23:02
Verkar vara störtomöjligt om man inte känner någon, fått negativ svar på allt jag ringt.
Postad 06 December 2007 - 21:24
Gått ett tag nu, fortfarande på jakt, har någon några tips? Uppskattas
Postad 10 February 2008 - 22:33
Järfälla lack!
Toppenresultat, alltid, har använt dem flera gånger! Men det är inte billigt att lacka om til lhögblank..det kostar ungefär dubbelt upp mot 'vanlig' vit. Kolla mitt galleri för bild på luckor från Järfälla lack..mitt förra kök. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |