Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Billiga vs dyrare LCD-tv

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 November 2006 - 19:46

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hej

Efter ett jobbigt år med tvister med Komplett.se och ARN behöver jag veta vad ni experter tror om detta påstående komplett.se har gjort:

En LCD har en bakgrundsbelsysning precis bakom bildytan som består av ett lysrör som går i slingor upp och ner. Därmed är det nästintill oundvikligt att man i vissa ljus och när man visar upp en speciell färg (tex helt blå bild) att det kommer bli ljusa ränder på bilden. Detta ger alltså omväxlande ljusa och lite mera skuggade ränder på TV:n. På de mer exklusivare LCD-TV-apparaterna kan denna ljusslinga se annorlunda ut och därmed ge mindre skillnad mellan ljust och skuggat.

Så på "billiga" LCD-skärmar så ska man räkna med att få en defekt med, medans en dyrare så får man inte.

Se min tråd https://www.minhembi...howtopic=120446 , här finns bilder på det dom kallar "normalt".

Är detta påstående riktigt tycker ni? Har nämligen aldrig läst nåt om det att det ska vara så här.

Postad 24 November 2006 - 19:52

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Är detta påstående riktigt tycker ni? Har nämligen aldrig läst nåt om det att det ska vara så här.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja. Ojämn bakgrundsbelysning eller "ljusläckage" är inte alls ovanligt på billiga skärmar.

Postad 24 November 2006 - 19:55

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja. Ojämn bakgrundsbelysning eller "ljusläckage" är inte alls ovanligt på billiga skärmar.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ens kollat på bilderna?
Så om du hade köpt denna, skulle du tycka det var okej då?

Postad 24 November 2006 - 20:00

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har du ens kollat på bilderna?
Så om du hade köpt denna, skulle du tycka det var okej då?

<{POST_SNAPBACK}>

1. Påståendet från komplett.se är riktigt.
2. Ja, jag har sett bilderna.
3. Nej jag skulle inte acceptera en sådan bild.

Postad 24 November 2006 - 20:36

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Tjena. Såg din andra tråd och läste citatet ur beslutet från ARN. Du fick rätt i princip, att det var fel på TV:n, men inte så allvarligt att du fick lämna tillbaka TV:n och få pengarna tillbaka. Istället fick du prisavdrag på 2000 kr som Komplett ska betala tillbaka till dig.

Personligen tycker jag att ARNs beslut var lilte tufft för jag skulle inte stå ut med en sån TV. Vilket utslag du får beror mycket på hur du lägger upp din talan och jag kan tänka mig att ledamöterna i ARN hade svårt att begripa hur mycket din bild skiljer sig från en normal LCD-bild.

Kort sagt hade du lite otur. Du kan dock glädja dig åt att du vann och att du får lite pengar tillbaka.

Personligen skulle jag ha lagt upp ärendet som en begäran om omleverans och jag hade också försökt hitta andra och bättre screenshots på samma TV som jämförelse. Det skulle nog ha funkat.

Redigerat av Unregistered1197, 24 November 2006 - 20:38.

Postad 24 November 2006 - 20:50

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Tjena. Såg din andra tråd och läste citatet ur beslutet från ARN. Du fick rätt i princip, att det var fel på TV:n, men inte så allvarligt att du fick lämna tillbaka TV:n och få pengarna tillbaka. Istället fick du prisavdrag på 2000 kr som Komplett ska betala tillbaka till dig.

Personligen tycker jag att ARNs beslut var lilte tufft för jag skulle inte stå ut med en sån TV. Vilket utslag du får beror mycket på hur du lägger upp din talan och jag kan tänka mig att ledamöterna i ARN hade svårt att begripa hur mycket din bild skiljer sig från en normal LCD-bild.

Kort sagt hade du lite otur. Du kan dock glädja dig åt att du vann och att du får lite pengar tillbaka.

Personligen skulle jag ha lagt upp ärendet som en begäran om omleverans och jag hade också försökt hitta andra och bättre screenshots på samma TV som jämförelse. Det skulle nog ha funkat.

<{POST_SNAPBACK}>

Jupp, ska begära omprövning. Ska byta namn till "Otur" sen...

Postad 24 November 2006 - 20:52

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jag har också en billig LCD-tv och visst i breda vinklar och om man anstränger sig så syns var lysrören går, jag är dock av uppfattningen att man får vad man betalar för, jag räknar inte med att en Hyundai skall vara lika bra som tex Sony:s V-serie eftersom jag vet att det är oerhörd skillnad.

Vid normalt tittande i rimliga vinklar så är det dock osynligt på min TV.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.