Hur djupt går de? Hur högt upp i frekvens kan man gå med dem?
Postad 16 December 2006 - 19:53
Är det nån som har lyssnat på ett Rila 15 bashorn?
Postad 17 December 2006 - 20:27
beror mycket på hur dom bestyckas men med ett par delta från eminence så ger dom ett rätt schysst tryck i förhållande till storlek och effekt, finns ju helt klart bättre horn men skulle tippa på att man börjar nivå vid ca 50-60hz, rätt dålig på att uppskatta hz.
Har ett par eminence kappa pro basar liggandes och med dom skulle man nog kunna komma lite lägre i frekvens
Har ett par eminence kappa pro basar liggandes och med dom skulle man nog kunna komma lite lägre i frekvens
Postad 17 December 2006 - 20:37
Jo det finns säkert mycket bättre horn som t.ex. Imperial. Men tanken är att bygga ett billigt "fest" system. Det som verkar bra med Rila 15 är storleken + att det verkar inte allt för svårt att göra. Men lite nivå neråt vore bra så att man inte måste ha en fet subb eller ett till bashorn.
Ska senare i vår bygga en mobil festival/park stereo med bilslutsteg+bilbatteri+baslåda med nåt skräp ingbyggt. Rila hornet kanske skulle kunna vara nåt där med. Lättdrivet och mycket "bang for the buck" så att säga.
Men har mailat hifikit men ville kolla runt lite med åsikter ändå.
Tar mer än gärna emot förslag på andra horn som skulle kunna fungera(med ovanstående kriterier, dvs kubikmeter stora horn göra sig icke besvär).
Ska senare i vår bygga en mobil festival/park stereo med bilslutsteg+bilbatteri+baslåda med nåt skräp ingbyggt. Rila hornet kanske skulle kunna vara nåt där med. Lättdrivet och mycket "bang for the buck" så att säga.
Men har mailat hifikit men ville kolla runt lite med åsikter ändå.
Tar mer än gärna emot förslag på andra horn som skulle kunna fungera(med ovanstående kriterier, dvs kubikmeter stora horn göra sig icke besvär).
Postad 15 January 2007 - 00:15
Hifi kitt har ett horn med Fokal Fostrex? bredbands element jag tycker låter renare. Det går åt sex 22 mm skilvor HDMF skivor om du skall bygga tre högtalare. Horn går inte särskilt långt ner i basen varför jag tycket att det är bättre att välja mitt förslag och klämma i med en till subbas.
Själv kör jag med ett transmissionlinehögtalare som ger så bra tryck i basen att det resulterar i hjärnskakning med illamående, kräkkänslor, yrsel. Den är byggd efter en ritning jag hittade i Radio&television. Tror att du kan hitta en skiss om du söker på IMF hägtalare på nätet.
Rila tycker jag är värdelös eftersom en hemmbio eftersom lådväggarna står och vibbrera i den kraftiga basen oc hi sin tur ger upphov till oljud.
Själv kör jag med ett transmissionlinehögtalare som ger så bra tryck i basen att det resulterar i hjärnskakning med illamående, kräkkänslor, yrsel. Den är byggd efter en ritning jag hittade i Radio&television. Tror att du kan hitta en skiss om du söker på IMF hägtalare på nätet.
Rila tycker jag är värdelös eftersom en hemmbio eftersom lådväggarna står och vibbrera i den kraftiga basen oc hi sin tur ger upphov till oljud.
Redigerat av samsara, 15 January 2007 - 00:18.
Postad 15 January 2007 - 19:41
Har också länge funderat på ett par rila 15 horn men det har liksom inte blivit av. Just dess storlek gör att det suger lite i bygg nerverna.
Det finns en hel uppsjö med horn ritningar i mitt arkiv men jag hittade ingen som var i närheten av rila 15 storlek. Men vill du ha stora horn så har jag ritningar... JO jag kom precis på... HD 15 hornet är jätte litet... Men jag vet inte riktigt hur långt ner i frekvens det spelar... Jag scanar i en ritning till dig, hoppas bara det funkar nu
Det finns en hel uppsjö med horn ritningar i mitt arkiv men jag hittade ingen som var i närheten av rila 15 storlek. Men vill du ha stora horn så har jag ritningar... JO jag kom precis på... HD 15 hornet är jätte litet... Men jag vet inte riktigt hur långt ner i frekvens det spelar... Jag scanar i en ritning till dig, hoppas bara det funkar nu
Bifogad fil(er)
Postad 15 January 2007 - 19:43
Glömde säga att jag har provat med Kappa 15 LF och då poppade det rätt bra, men det krävde mycket effekt vill jag minnas...
Postad 22 February 2007 - 16:51
prova med bil basar, mycket bättre slaglängd än PA högtalare, jag har ett par Kicker Comp VR 15" i ett par transsmisson line rör och det spelar väldigt bra! har även provat dem i större horn lådor på fester och det rockar på riktigt bra!
Redigerat av dac83, 22 February 2007 - 16:52.
Postad 22 February 2007 - 17:59
Horn går inte särskilt långt ner i basen varför jag tycket att det är bättre att välja mitt förslag och klämma i med en till subbas.
Öhm, ursäkta?
det beror väl helt på hur man utformar dem?!
Postad 22 February 2007 - 20:42
Horn planerna är lagda på is, får se till sommar. Dock så blev det 2st dipolbasar med 2st Pro Audio SW12 i varje. Mycket behagligt ljud. Rekommenderas starkt, speciellt för det priset(800:- totalt).
Märk väl att dessa basar inte på något sätt ersätter hornbas projektet utan ersatte mina andra subbar.
Märk väl att dessa basar inte på något sätt ersätter hornbas projektet utan ersatte mina andra subbar.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
10 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?