Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Festival/Park-stereo

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 April 2007 - 14:23

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Detta ämne har behandlats ett par ggr och jag hade det mesta klart hur det skulle vara. Tanken var att köra 4-kanals bilsteg, 2basar och 2 koaxial 4"-6" mellan/diskant. Men efter lite tanke om tunga batterier och dylikt så har ju tanken på en lätt T-amp blivit mer lockande.

Som vanligt med sådana här grejer som riskerar att demoleras av folk/väder så vill jag inte slänga ner allt för mycket pengar på det. Jag har redan ett par GAS metal 10" basar hemma som ligger men de har ganska dåligt verkningsgrad. En ide vore kanske att köra en riktig budget variant med två "Rila BW1202"(http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1420) i en 80-100 liter sluten låda. Är det nån som har provat eller hört dessa bredbands element? Jag förväntar mig inte direkt fjällbäcks diskant och infrabas men skulle de funka med ett visst ljudtryck iaf?

Andra konfigurationer tas också emot med glädje.

OBS lättdrivet och billigt är nyckelorden...

Postad 09 April 2007 - 00:42

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Nu lutar det åt 2x HP-10W och 2x MGR CH-5A. Lådan blir då på ca 60-70 liter vilket är acceptabel storlek. Verkningsgraden borde bli runt 95-96dB vilket borde funka rätt bra med några T-amp watt.

Nån som vet hur lång tid man kan spela med 8st AA batterier i T-ampen. Har svårt att tänka mig att de 20h som anges skulle funka vid lite volymer.

Postad 09 April 2007 - 08:45

The_rose
  • The_rose
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Du kanske har sett mitt inlägg på "bräbar strandsetero med lite tryck i"-tråden. Så med risk att upprepa mig säger jag att min rekomendation om du vill ha något billigt bärbart med mycket ljud i, är att bygga om ett begagnat datorhögtalarset.

De flesta är redan på 12V och ganska små och därmed får man alla komponenter man behöver och en fingervisning om hur stor låda man behöver.

Och ljudmängds/ljudkvalitets-mässigt det går ju lätt att lyssna in sig in man börjar bygga så att man vet att man blir nöjd. Mitt bygge lät faktiskt mer och bättre än innan tack vare att jag bytte ut de trökiga plastlådorna mot spånplatta.

Fast om du är inställd på 80-100L med två 10"basar så kanske inte lätt transporterat och bärbart är din huvudmålsättning?

Hur mycket ström drar en T-amp som max kontinuerligt. Dividera det med antalet amperé timmar (Ah) på batterierna och du har den minimala speltiden i timmar.

Mvh
Mårten

Postad 09 April 2007 - 10:58

Bohman
  • Bohman
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
The rose föslag duger utmärkt, detta har jag kör med på läger parker osv. Jag använde bormaskins batterier som baterier till det, lätt billigt och bra. :)

Postad 09 April 2007 - 14:35

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Tanken är inte att det skall bli som en vanlig bandare i bärbarhet. Snarare "mobil". Dvs få plats i en bil utan att fylla hela bakluckan och sedan flyttas/rullas på hjul kortare sträckor. PA-elementen har ju behaglig känslighet vilket bådar gott för den låga effekten.

Hur mycket effekt får man från T-ampen med batteridrift? Det sägs ju mindre än med nätagg men inte hur mycket mindre.

Postad 12 April 2007 - 21:47

lutti
  • lutti
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Du kanske har sett mitt inlägg på "bräbar strandsetero med lite tryck i"-tråden. Så med risk att upprepa mig säger jag att min rekomendation om du vill ha något billigt bärbart med mycket ljud i, är att bygga om ett begagnat datorhögtalarset.

De flesta är redan på 12V och ganska små och därmed får man alla komponenter man behöver och en fingervisning om hur stor låda man behöver.

Och ljudmängds/ljudkvalitets-mässigt det går ju lätt att lyssna in sig in man börjar bygga så att man vet att man blir nöjd. Mitt bygge lät faktiskt mer och bättre än innan tack vare att jag bytte ut de trökiga plastlådorna mot spånplatta.

Fast om du är inställd på 80-100L med två 10"basar så kanske inte lätt transporterat och bärbart är din huvudmålsättning?

Hur mycket ström drar en T-amp som max kontinuerligt. Dividera det med antalet amperé timmar (Ah) på batterierna och du har den minimala speltiden i timmar.

Mvh
Mårten

<{POST_SNAPBACK}>

Det här är intressant, hur gör man med datorhögtalarna, kopplar dem till batteri alltså?

Postad 14 April 2007 - 23:36

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Byggde ihop en låda lite snabbt idag. BLev lite hopp-plock av grejer som låg hemma. Två Pro Audio 10sw basar + 2 Mgr piezo diskanter. Allt inmosat i 65 liter sluten låda. SLutsteg Phoenix gold QX2180. Testat bara med vanligt bilbatteri. Tanken är sen att köra med nåt billigt kjell och CO slutsteg för 299:-.

Ljud: +Torr/rapp bas
+Spelar högre än vanliga bandare

-Glappet som blir i mellanregistret
-Dålig spridning av diskanten
-Avgrundsbasen uteblir

=Helt ok som bakgrunds ljudspridare men inget för hifimässor;). Låter just som en stor bandare.

Storlek/vikt: ca 60x40x30cm. "väsk"-handtag så visst bära en bit är lungt. Dock ej längre utflykter men det var ju inte tanken heller. Batteri separat för att slippa diskbråck.
Slutsats: För under 1500:-(om det kommer låt någorlunda lika med billigare steget) så får jag nog säga prisvärt. Funkar ju att ha som oöm högtalare även hemma. Men som sagt ganska klumpig för fjällvandringen...

Postad 20 April 2007 - 16:17

Unregistered01276b81
  • Unregistered01276b81
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Hehe, dedär låter nästan exakt som den roskilde stereo jag och några kompisar slängde ihop för några veckor sen.
Hade en bilstereo liggandes hemma, så den blev grunden. Sen köpte vi ett lastbilsbatteri och några pro audio basar på hifikit.

Här är lite bilder

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Den står på en moddad pirra som har fyra hjul. Så man kan lätt köra runt den.

Postad 20 April 2007 - 18:05

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej "Tooom" Har du lust att lägga ut en byggbeskrivning, en lista på alla saker du använt, och totalkostanden på bygget??

det var annars en väldigt snygg musikanläggning... fast är inte bilstereon lite svag? eller om du kanske redan har ett slutsteg och ett bil/motorcykelbatteri ...

Hälsningar: Stereoproffset

Postad 20 April 2007 - 20:18

Bismarck
  • Bismarck
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hallå Hammond!!

Kolla gärna in vårat bygge vi hade förra sommaren om du vill ha lite mer inspiration. Spelade faktsikt på grymt bra, tillräckligt för att höras över hela karlstorps camping i halmstad.
Den blev inte direkt bärbar, men vi körde runt med den på en säcka kärra från biltema så de var inga större problem att flytta runt den.
Vi körde med ett 4-kanals slutsteg, bilbatteri, 2x12" basar och en vanlig bärbar Cd-spelare som signalkälla och volymkontroll

Mer info om den finns i länken
http://www.zatzy.com...ht=strandstereo

Mvh Gustav

Redigerat av Bismarck, 20 April 2007 - 20:24.

Postad 20 April 2007 - 21:03

Unregistered01276b81
  • Unregistered01276b81
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Hej "Tooom" Har du lust att lägga ut en byggbeskrivning, en lista på alla saker du använt, och totalkostanden på bygget??

det var annars en väldigt snygg musikanläggning... fast är inte bilstereon lite svag? eller om du kanske redan har ett slutsteg och ett bil/motorcykelbatteri ...

Hälsningar: Stereoproffset

Bilstereon är väll den största kostnaden men den hade jag som sakt liggandes, men de vi köpe va

MDF skiva 400:-
2st Acoustic Pro audio 10" kit hos hifikit 700:-
Fritidsbatteri 110Ah biltema 800:-
4st högtalar galler biltema 140:-
iso kablage bilstereo 50:-
Pirra biltema 200:-

totalt runt 2300:-

Vi funderade på att fixa nått slutsteg innan vi började bygga, men då detta skulle leda till betydligt högre strömförbrukning så bestämde vi att föröka klara oss med bilstereon
Bilstereon är på 4*35W så vi ville ha 4st 4ohms basar för att få ut de mesta av bilstereons effekt. Därav funkade pro audio paketet bra. Varje bas är bara direkt kopplad till varsin kanal och diskanthornen är parallelkopplade med två av basarna.

På så sätt fick vi ut de mesta av bilstereons effekt och de räckar absolut för att driva basarna.
Vi pratar ju ingen djupbas direkt men de funkar.
Avsaknaden till filter gör ju dock att ljudet känns aningen skrikigt och de är ju ett visst glapp i mellanregistret, men som festivalstereo bör den funka utmärkt.

Den ska senare få ett grymt paintjob.

Redigerat av Unregistered01276b81, 20 April 2007 - 21:13.

Postad 21 April 2007 - 18:28

hammond
  • hammond
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Tooom: Jo den är ganska lik. Dock lite större. Vi har ingen huvudenhet utan kör med IPOD som signalkälla. Den blev rätt hanterbar med handtaget. Men då är som sagt batteriet separat. Kör med högtalar terminaler så att man kan koppla en den till en vanlig stärkare om det skulle finnas.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.