Det smartaste vore väl ändå att välja det du tycker låter bäst?
Loudness lät ju enligt dig skräp, så det föreslår jag att du skippar direkt.
De två andra altenativen är mer eller mindre identiska. Men eftersom det är lite på modet att man tex gör försteg utan tonkontroller för att vissa purister ska tillfredsställas så flörtar tillverkarna med de som tror tonkontrollerna kommer göra deras ljud till en misär, de erbjuder med andra ord en produkt där man kopplar förbi dessa.
Som du själv märkt kunde du inte skilja på ljudet när tonkontrollerna var ikopplade eller när förstärkaren var i så kallat "direct mode".
Personligen tycker jag tonkontrollerna kan vara guld värda för att hjälpa akustiska- och högtalarens tillkortakommanden. Kritikerna säger att detta skall rättas till med hjälp av att ändra rummet, eller byta ut högtalaren. Jag tycker det låter som ett svindyrt sätt att undvika tonkontroller. De som till varje pris undviker tonkontroller är ofta de som också tycker att tex högtalarkabeln gör stora skillnader i ljudet, de brukar kanske också köpa "bättre" strömkablar till sin elektronik för att rena strömmen osv.
Med andra ord, det som är generellt sätt bättre är det som generellt sätt låter bättre i dina öron...
MVH
/Chuck