Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inget, Direct eller Loudness?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 April 2007 - 19:06

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Tjenare!

På min reciever kan jag välja Direct, Loudness eller ingen utav dem och jag undrar vad det är för skillnad mellan de tre?
Loudness låter skräp - svårare har jag att höra skillnad mellan Direct och "Inget".

Vilken är den generellt sätt bättre och vad är de tre varianterna till för?

/Chopha

Postad 20 April 2007 - 19:23

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Tjenare!

På min reciever kan jag välja Direct, Loudness eller ingen utav dem och jag undrar vad det är för skillnad mellan de tre?
Loudness låter skräp - svårare har jag att höra skillnad mellan Direct och "Inget".

Vilken är den generellt sätt bättre och vad är de tre varianterna till för?

/Chopha

<{POST_SNAPBACK}>

Inget = Här är Volym, Balance, Bass och Treble kontrollerna med i signalen genom förstärkaren och även olika omkopplare. Det ger inte det bästa ljudet, eftersom man anser att dessa rattar och knappar påverkar ljudet.

Direct = Direkt från ljudkällan utan dessa knappar och rattar, Men Volymkontrollen och ibland balance kontrollen ligger forfarande med i kedjan. Påverkan av ljudet blir minimal.

Loudness = Är nybörjarens roligaste knapp!!! Den ger en förhöjning av bas och diskant. Kan dock vara bra vid lyssning vid låg volym. Men bör undvikas vid normal lyssning.

Postad 21 April 2007 - 07:31

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Det smartaste vore väl ändå att välja det du tycker låter bäst?

Loudness lät ju enligt dig skräp, så det föreslår jag att du skippar direkt.

De två andra altenativen är mer eller mindre identiska. Men eftersom det är lite på modet att man tex gör försteg utan tonkontroller för att vissa purister ska tillfredsställas så flörtar tillverkarna med de som tror tonkontrollerna kommer göra deras ljud till en misär, de erbjuder med andra ord en produkt där man kopplar förbi dessa.

Som du själv märkt kunde du inte skilja på ljudet när tonkontrollerna var ikopplade eller när förstärkaren var i så kallat "direct mode".

Personligen tycker jag tonkontrollerna kan vara guld värda för att hjälpa akustiska- och högtalarens tillkortakommanden. Kritikerna säger att detta skall rättas till med hjälp av att ändra rummet, eller byta ut högtalaren. Jag tycker det låter som ett svindyrt sätt att undvika tonkontroller. De som till varje pris undviker tonkontroller är ofta de som också tycker att tex högtalarkabeln gör stora skillnader i ljudet, de brukar kanske också köpa "bättre" strömkablar till sin elektronik för att rena strömmen osv.

Med andra ord, det som är generellt sätt bättre är det som generellt sätt låter bättre i dina öron... :)

MVH
/Chuck

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.