Akustik kan beräknas matematiskt återkommer I frågan!. 
Fast du kan inte matematiskt uppskatta väggarnas absobtionsförmåga utan att ha undersökt rummet
Det enda du kan göra är att uppskatta reflektioner vid höga frekvenser som ändå inte exciterar rörelser i
väggarna.
Var noder och bukar hamnar i verkligheten beror mycket på hur väggarna är uppbyggda (beror på hur väggar är
uppbyggda, hur flexibla de är osv). Det brukar aldrig stämma helt genom att man enbart matematiskt räknar på det.
En duktig akustiker har en (en? nää många) gånger sagt något i stil med:
Det är omöjligt att ge ett förslag på åtgärder som kan tillämpas på alla
befintliga rum, alla rum är olika och måste undersökas och behandlas var för sig.
Och det är väldigt sant. Två till måtten liknande rum kan vara väldigt olika varandra akustiskt.
Screen Research duk ClearPix 2 är helt suverän när det gäller akustisk genomsläpplighet.
Fast du ska inte ha varianten med "extra duken" bakom som säljs för att inte duken ska bli lika känslig för
ljusa bakgrunder. I så fall är det bättre du klär väggen bakom med ett mörkt tyg eller dylikt.
Det är inte för att man får en större dämpning (vilket man får, genomsläppligheten minskar) utan det är för att
du ökar reflektionerna i duken (eftersom det är hart när omöjligt att få fibrerna att ligga precis bakom varandra,
och det vill man ju inte heller för då är extra tyget verkningslöst med tanke på att göra duken mindre känslig
för ljusreflektioner bakifrån).
Har själv en ScreenResearch ClearPix 2 duk i 16:9 format, 2,28 cm bildbredd fast ramspänd då.
Min sitter framför en absorbentvägg, varför jag behövde en akustiskt genomsläpplig duk.
Den funkar suveränt, hördes ingen skillnad mot innan den sattes upp (e.g. den är verkligen genomsläpplig och
reflekterar ytterst lite ljud).
Fungerar precis lika bra att spela igenom.
Jag skulle förresten INTE dämpa hela taket med Ecophon skivor. Möjligtvis då en meter eller kanske 2 i främre
delen av rummet (ovanför frontarna).
Det är betydligt viktigare att ha en bra heltäckningsmatta (golvreflexer tenderar att låta mer illa).
Tänk på att det är bra om mattan har långa "strån". Helst ca. 8 mm långa (enligt en tidigare nämnd akustiker i
denna tråd).
Har du tänkt att bygga rummet med en eller flera etager så kan det vara lämpligt att låta dessa agera som
basabsorbenter samtidigt!
Fast var de ska vara absorberande ska nog en som kan rumsakustik svara på. Att absorbera på fel ställen med
avstämda absorbenter kan vara mer till skada än till nytta.
P.S. I sammanhanget att akustikreglera ett rum riktigt är det en akustiker (som IÖ) inte dyr. I mitt fall var det
knappt en tiondel av kostnaden för att bygga rummet. D.S.
Redigerat av Unregisteredff90150f, 29 November 2007 - 15:58.