Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig framerate vid h.264-uppspelning

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 May 2007 - 22:42

Unregistered9283cbe0
  • Unregistered9283cbe0
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har hängt här på forumet ett tag nu och av att läsa och söka på forumet fått svar på många problem, men nu är jag tvungen att skrika på hjälp. Problemet uppstod efter att jag installerat en drös program för att koda om video och lägga i smidigare format. Efter en omgång med diverse tutorials satt jag med en filterlista i directshow som var totalt kaotisk och efter att ha konstaterat att den mest vitala uppspelningen inte ens funkade formaterade jag datorn och började om på nytt.

Till min förskräckelse hade jag nu extremt dåliga resultat på uppspelning av h.264-video. Jag hamnar på runt 20-21 fps i 25-fps-material och kan bara se mig i månen efter att den ska droppa frames den inte hinner med, detta trots att inte hela cpu-kapaciteten används. Resultat blir att videon spelas åt helsike för långsamt och att kungliga synkproblem uppstår. Jag har testat både CoreAVC och ffdshow (vilka båda har fungerat förut) och även bytt renderer mellan Overlay Mixer, VMR7, VMR9 och Haali's Video Renderer. För att vara på den säkra sidan har jag testat att köra med olika ljudfilter och kört i olika (directshow-)spelare.

Jag har inte vid någon av dessa tester märkt någon skillnad i framerate eller synk. Jag har också testat att ansluta till grafen med graphedit för att se om några konstiga filter ligger i vägen, men det ser rätt ut med bara de filtrena som ska vara där. Vad som också skiljer sig från förut är att framförallt spelaren själv, men även datorn i allmänhet, blir seg när jag spelar upp h.264-material nu för tiden, innehåll i menyer dröjer innan de ritas upp, fönster hackar när man flyttar på dem och så vidare. Detta problem fanns inte förut.

Är det någon som har en aning om vad som är fel? Kan filter smyga sig in utan att visas i graphedit och vilka är i så fall kända framerate-bovar?

Datorn hela kalaset körs på är en AMD64 3200+, 1GB DDR, GeForce 7600GS AGP med Windows XP Pro (tyvärr :( ). Kan tillägga att jag endast installerat separata codecs ifrån respektive officiell hemsida, så några codecpacks har inte ställt till det.

Tack på förhand!

Redigerat av Unregistered9283cbe0, 10 May 2007 - 22:44.

Postad 11 May 2007 - 10:35

Sallex
  • Sallex
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag har svårt att säga exakt vad som är problemet, men självklart är det knutet till att du labbat så mycket med burken. Det är nog en ominstallation som gäller. Skaffa Acronis och ta backup innan du ska göra förändringar så att du lätt kan återställa burken. Jag hade skickat min htpc i väggen för länge sen om jag inte använt Acronis. :(

Postad 11 May 2007 - 11:44

Unregistered9283cbe0
  • Unregistered9283cbe0
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Mjo, men jag har inte labbat efter ominstallationen, det är ju det som gör mig så fundersam. En kompis tipsade om att kolla inställningarna i nvidia's kontrollpanel, ska försöka det när jag kommer hem.

Postad 11 May 2007 - 14:38

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Du kanske lider av samma problem som jag. När datorn blir varm börjar x264-material lagga big time. Jag misstänker det är grafikkortet som blir överhettat (passivt kylt 7300gs). Provade låta datorn stå avstängd över natten och då flöt allting på som vanligt.

Postad 11 May 2007 - 16:25

Unregistered9283cbe0
  • Unregistered9283cbe0
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Skulle visserligen kunna vara det, men i så fall är det ett väldigt skumt sammanträffande att damm eller nått ansamlades precis samtidigt som jag installerade om datorn. Det fungerade som sagt innan dess...

Får nog bli en till ominstallation igen. Bah.

Postad 11 May 2007 - 21:05

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Nvidia Purehd med hårdvaruacceleration?

Postad 11 May 2007 - 21:23

Nebudchanezzer
  • Nebudchanezzer
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Nvidia Purehd med hårdvaruacceleration?

<{POST_SNAPBACK}>

Här oxå....

Du borde läsa denna tråden: https://www.minhembi...howtopic=155359

"PureVideo HD" är ingen codec!

Redigerat av Nebudchanezzer, 11 May 2007 - 21:25.

Postad 12 January 2008 - 17:31

Christoffe
  • Christoffe
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har precis samma problem. Fungerade felfritt förut, men helt plötsligt började det spöka ordentligt.

Jag kör dock med en lite kraftigare dator.

nVidia Geforce8800GTS 320mb
4 gb ddr ram
intel dual core
lite mer än 1Tb hdd..

så vad jag vet skall jag kunna spela upp tre rutor med h.264 material.

Något som är värt att tillägga är att det enbart är 1080p som spökar, och inte 720p.
Det senaste problemet som har uppstått är att i både Zoomplayer, Media player och mediaplayer classic där laggar det inte, vad jag sett, men då är det istället någon form av "filter" påslaget. Ungefär som om man kört en DVD film i en spelare, sedan dragit ner gamman och contrastet till lägst på tvn. Spelar jag i VLC funkar bilden felfritt men det hackar hackar och hackar sönder allt jag har. Även om jag ändrar prioritering till "hög" då jag kör genom VLC.

Detta är problem som inte fanns tidigare. FIck sedan tips om att köra ett codec-pack som heter "CCC" Då flöt 1080p filmerna, utan filterproblem, men hade problem med att synca ljudet.
Köpte därefter 2 ram minne till, och 1080p fungerade helt plötsligt. Startade om datorn och det här s.k. "filtret" var då påslaget.

Jag har stora aningar om att det är mitt moderkort som har en del att göra med det hela. Men och andra sidan så har ju faktist filmerna funkat felfritt innan, och jag har inte gjort några förändringar.

Postad 13 January 2008 - 01:58

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Mjo, men jag har inte labbat efter ominstallationen, det är ju det som gör mig så fundersam. En kompis tipsade om att kolla inställningarna i nvidia's kontrollpanel, ska försöka det när jag kommer hem.

Hur mäter man frames vid uppspelning?

Postad 15 January 2008 - 17:06

Indian
  • Indian
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej!!!

Har exakt samma problem med min dator....
Något hände efter att jag grejjade lite med inställningarna i spelet Battlfield 2142.
Grafikkortet började bete sig konstigt o bilden hackade när jag spelade...
Efter att ha exprimenterat m all olika inställningar så installerade jag om datorn utan någon som helst förändring.. fortfarande problem.

MÄrkte sen att jag även hade fått problem med att spela upp HD material.
Provat olika inställningar och ominstallationer även när det gäller det.
Har fått 720p att funka felfritt nu men 1080p vill inte riiiktigt som det ska.
När det rullar på bra så ligger processorn på 50% och RAM på 23%:
AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4200+ 2,21Ghz och 2gb ram
Nvidia GeForce 7900 GT 256MB

NÄr filmenr hackar till på 1080p så trillar processorn ner på 0% för att sen gå upp till 50% igen när filmen rullar igång.
Är det någon som kommit på vad felet kan vara!??

Funderar på att köpa nytt grafik. Men känns lite onödigt samtidigt...

Vad krävs av en dator för att kunna köra 1080P??

Edit: Underbart!!! Laddade Hem MediaPLayer Classic och Core Avc (vet inte om det sistnämda gjorde någon nytta) Men nu flyter 1080p på som aldrig förr... O Den använder mindre processorkraft ändå!!!

Redigerat av Indian, 15 January 2008 - 17:36.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.