Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placera centerhögtalare bakom hylla...

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 June 2007 - 07:45

stone
  • stone
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Hej,

Jag funderar på att skaffa mig en centerhögtalare som matchar mina fronthögtalare.

Dock har jag ett litet problem. Under min projektorduk har jag en låg hylla av typen rumsavdelare, se mitt huvudgalleri. Detta gör att jag inte kan lägga centerhögtalaren ovanpå hyllan eftersom den skulle vara i vägen då jag kollar på film (åtminstone anamorfisk). Utrymmet på hyllplanen i hyllan är dessutom för litet för att kunna få plats med centerhögtalare där. :unsure:

Då till min fråga. Jag har utrymme bakom hyllan under duken, men då kommer delar av hyllan att vara framför centerhögtalaren. Hyllan har ju inte något bakstycke, så ljudet skulle komma igenom hyllan, men frågan är hur mycket jag tappar i ljud på detta sätt.

Någon som har några tankar om detta? Kan jag hitta på någon annan smart lösning?

Tacksam för hjälp!

/Stone

Postad 28 June 2007 - 09:02

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Det där var knivigt.

Du ska alltså ha centern bakom hyllan spelandes genom "hålen" i hyllplanen? Du kommer antagligen få reflektioner från hyllväggarna och sen extremt smal sweetspot, något man iofs redan får i många fall om man väljer en center med MTM konfiguration.

En bra grundregel är ju att man inte ska ha något i vägen mellan högtalaren och örat, och den funkar ju inte riktigt här. Jag skulle slänga ut hyllan!

MVH
/Chuck

Postad 28 June 2007 - 10:09

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Om det viktigaste för dig är att behålla hyllan i nuvarande skick och utförande så har jag ett förslag att köpa 1 par K1:or och ställa eller lägga de mot varandra på vardera sidan om den vertikala centrumskivan på hyllan.
Beroende på impedansen så parallellkopplar eller seriekopplar du ihop dessa.

/Heron

Postad 29 June 2007 - 09:01

stone
  • stone
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

En bra grundregel är ju att man inte ska ha något i vägen mellan högtalaren och örat, och den funkar ju inte riktigt här. Jag skulle slänga ut hyllan!

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för responsen. Ja, det kanske är det enda raka att slänga ut hyllan för att inte kompromissa med ljudbilden. Men, jag gillar ju hyllan så mycket! <_<

Om det viktigaste för dig är att behålla hyllan i nuvarande skick och utförande så har jag ett förslag att köpa 1 par K1:or och ställa eller lägga de mot varandra på vardera sidan om den vertikala centrumskivan på hyllan.
Beroende på impedansen så parallellkopplar eller seriekopplar du ihop dessa.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för idén.
Funkar det verkligen? Kan man få de 2 K1:orna att bete sig som en center? Det blir väl någon slags avkall på centerns funktion, eller? :)

/Stone

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.