Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarbygge

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 July 2007 - 17:58

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Hej!
Nu ska jag försöka mig på mitt första högtalarbygge. Två frontar ska det bli. Jag rådfrågade en som kan en del om högtalare och sånt och han sa att jag ksulle satsa på en två-vägshögtalare med diskant- och mellan/bas-element. Diskanten sa han att jag skulle satsa lite mer på och han rekommenderade scanspeak. Som mellan/bas sa han att jag skulle välja ett som var gjort i papper.
Nu har jag valt ut två element (följt hans råd). Det blev Scanspeak D2905/9300 som diskant och P.audio S8-38W till mellanregistret.

Då var det bara det jobbiga kvar. Jag har fattat så mycket som att jag behöver ett delningsfilter, men dom har jag inte riktigt förstått mig på... än. Om det har någon betydelse så är förstärkaren jag tänkte driva högtalarna med Denon AVR-1906 (80 watt per kanal i 8 ohm).

Så dår är frågorna; vad ska jag välja för delningsfilter? och är det någon som har någon bra ritning till en sånhär högtalare? (golvhögtalare hade jag tänkt mig)

Postad 04 July 2007 - 20:19

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Har du redan köpt elementen?
Om inte, hitta istället en "färdig" konstruktion som du kan bygga. Utan kunskaper, program och mätmic blir det svårt....
Finns många välljudande konstruktioner på nätet, bara att kopiera.
Jag kan iofs räkna fram ett filter till dig, men det blir inte optimalt.

Postad 04 July 2007 - 21:02

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Rekommendationen till mellanregister är klart diskutabel:

"ta nått gjort av papper"...

I mina öron låter det som STOR okunskap att ge sådana rekommendationer.

Kunde lika gärna rekommenderat dig att ta nått bara det är blått.

P.Audio är mycket PA... Inget ont i det men PA offrar generellt kvalitet mot kvantiet. Syftet med PA är att höras och då får man oftas offra kvalitet (dvs. dist är inte focus). Betyder inte att det inte finns väljudande PA element men de är ovanligare än bland HIFI elementen. (liknande gäller bilelement. Finns problem i bilar som gör att man väljer bort kvalitet mot andra saker)

Sen en 2-vägare med mellanregister??? Fs på 95Hz ger dig inte direkt avgrundsbas...

SS-diskantet förtjänar en bättre partner än P.audio elementet du valt...

Kan inte rekommendera dig att ta en byggsats då det inte lär dig nått... Vill man konstruera högtalare blir det svårt att lära sig via en byggstats. Men vill du "bara" ha ett par högtalare och igentligen inte är så intresserad skulle jag föreslå att satsa på en byggsats.

Man behöver inte mätutrustning... Men det är mycket svårt att utnyttja elementen till fullo om man inte mäter. Speciellt om man saknar all erfarenhet. Då tycker jag det är bättre att köpa lite billigare saker men fortfarande av GOD kvalitet... Peeless har en del fina element... Inte så mycket billigare men lite... SEAS kan vara värt att titta på... MÅNGA startar med stora ambitioner och sen ligger det massa svindyra element på deras hyllor... Så kolla hifimagasinet.com ibland kan du hitta element som är oanvända eller knappt inspelade för en sportstyver...

Så ladda hem något fritt simuleringsprogram och börja testa eller köp ett... Loudspeaker Cookbook är en bra start för lite mer info om hur man konstruerar högtalare...

Redigerat av GrodanB, 05 July 2007 - 08:20.

Postad 05 July 2007 - 15:04

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
hej och tack för svaren. Anledningen till att jag bara ville ha diskant och mellanregister var att jag redan har bas så det räcker med min subwoofer. Det där med element av papper sa han attjag i alla fall inte skulle välja ett av plast "för då kommer det bara låta skit". Stämmer det inte alls, det han sa?

Postad 05 July 2007 - 15:26

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Det är inte riktigt så enkelt... det är många faktorer som spelar in när man gör högtalare...
om du inte har köpt elementen än, så tycker jag att du ska köpa ett färdigt kit från antingen hifikit.se eller valutronic.se
vad har du för budget?

Postad 05 July 2007 - 17:44

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Som en sanning, nej ibland ja... Precis som om konen var i papper...

En meningslös generallisering som inte håller ens i de flesta fall...

Zack_Ersa rekommenderar komiskt nog ett kit med just plastkon i basen... Plasten i fråga är polypropylen... Så redan första exemplet som kom upp visar hur fel det är att generalisera...

Sen vet jag inte om du eller din kompis tycker att valutronics bas/mellan låter bra... Ytterligare en anledning till att inte generalisera om smak.

Sen att du har "tillräkligt med bas" är nog inte en användbar argummentering för att inte ha ett bas/mellan... 50Hz är helt ok och 70 är acceptabelt för ett par golvare. Under det får ev. subbar ta över... Spelar du subben över 70-80 gör man sig bara en björntjänst.

Redigerat av GrodanB, 05 July 2007 - 18:06.

Postad 12 July 2007 - 15:37

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Öhh, vad har jag rekommenderat för högtalare? Jag har rekommenderat 2 nätbutiker för färdiga högtalarbyggsatser inget annat.

Postad 25 September 2007 - 22:23

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
HAHAhaha!
Det var värst vad mycket man kan lära sig på att bygga lite högtalare... Fattar själv hur dum jag lät... :)

Såhär gick det https://www.minhembi...rzan_91/129018/

Postad 26 September 2007 - 07:04

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Har du en bättre bild på filtret? Jag blev lite nyfiken på vissa delar.. (schemat alltså)

Men har lite svårt att läsa ut komponentvärden...

Postad 04 November 2007 - 22:00

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Nu finns originalbilden på kopplingschemat i mitt album

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.