Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Trasig Compact XZ-1

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 July 2007 - 11:03

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Det är med mer sorg än bitterhet som jag skriver detta <_<

Köpte via tredjepart ett par splitter nya Compact XZ-1 som köpts direkt via tillverkaren i Kina.
Nu föll det sig inte bättre än att en av dessa underbara högtalare sprack i fronten (vilken är gjord i solitt trä) efter ca 5 månader.

Köparen var i kontakt med generalagenten som berättade att tillverkaren gjort sig oanträffbar och ej längre svarade på mejl.

Fick även veta att fler haft problem med sprickbildning i dessa högtalare. Vilket (tillsammans med egen erfarenhet) är anlednignen till att jag gör detta inlägg.

Hurvida detta är ett vanligt problem med kabinett som är gjorda i solitt trä vet jag ej, men det suger friskt att tillverkaren inte tar sitt ansvar, framförallt då det är en sån fantastisk högtalare som förtjänar allt annat än dålig publicitet.

Nu ska högtalarna in på reparation och förhoppningsvis blir de hela och fina igen :)

För bilder se mitt album här: Trasig compact

Postad 30 July 2007 - 11:44

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Usch de där va ju inte kul! :)

Får hoppas att de går att laga. Kan ju kanske hända att det hänt något pga vårat annorlunda klimat här uppe jämfört med kina men de tycker man ju att de ska tåla.

Postad 30 July 2007 - 11:55

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Lider verkligen med dig. Blir spännande att se om du får någon ersättning eller hur det kommer att gå för dig. Tycker faktiskt att det är konstigt på en sådan högtalare, om det var ex Dynavoice eller något annat budgetmärke hade man haft störrre förståelse.

// Sat

Postad 30 July 2007 - 12:12

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Fy fan va surt.. Hoppas verkligen det löser sig.. Helt klart en av mina favorit högtalare..

Postad 30 July 2007 - 12:26

Unregistered682
  • Unregistered682
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Enligt uppgift ska fronten vara gjord av finsk björk, ej bekräftat men iaf..
Men om virket varit fuktigt eller om det vart spänningar i trät från början så var det väl bara en tidsfråga innan de skulle smälla.

Postad 04 August 2007 - 14:36

åsåb
  • åsåb
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Här är en till med samma bekymmer.

Laga sprickor och försegla?, mina XZ-1or har blivit förvrängda...

Postad 08 October 2007 - 12:53

DaVinci
  • DaVinci
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tja!

Beklagar det inträffade, jag vet att det känns trist eftersom jag drabbades av samma problem med mina XZ-1 or. De är ju helt okej när de gör vad de är bra på, spelar musik, tyvärr klarar de inte den svenska luftfuktigheten och därför slår de sig och spricker.

Jag kan inte rekommendera någon att köpa dessa, också med tanke på att högtalartillverkaren i Kina inte tar något som helst ansvar vid försök till reklamation av dessa problem. Tillverkaren har uppenbarligen inte förstått vikten av vad riktigt dålig publicitet av den här typen betyder för företagets trovärdighet.

Lycka till med reparationen,
Davinci

Postad 20 November 2007 - 15:20

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Jag har sedan 2år tillbaka ett par XZ-1 i min ägo. Faktiskt det första exemplaren som landade här i sverige. Jag har inte upptäckt några som helst sprickbildningar. Jag bor dessutom 100m från havet på västkusten, ett högst fuktigt klimat. :) Så jag antar att alla XZ-1:or inte har problem med detta :wub:

Postad 20 November 2007 - 18:41

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Usher har haft samma problem och det är inget tillverkare tar ansvar för, dom har igentligen inget ansvar för det faktiskt.

Dom kan inte kontrollera hurvida luftfuktigheten är annorlunda , sprickbildningen orsakas inte av fuktigt virke utan enbart av luftfuktigheten. Alla saker som konstrueras i solidt trä kan råka ut för detta.

Postad 30 November 2007 - 11:20

AnTra
  • AnTra
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Jag har sedan 2år tillbaka ett par XZ-1 i min ägo. Faktiskt det första exemplaren som landade här i sverige. Jag har inte upptäckt några som helst sprickbildningar. Jag bor dessutom 100m från havet på västkusten, ett högst fuktigt klimat. :unsure: Så jag antar att alla XZ-1:or inte har problem med detta :lol:

Att du klarat dig beror på just att du bor i fuktig miljö, problemet i fråga är inte fukten utan brist på dem som gör att de spricker, de torkar ihop till den grad så de till slut spricker.

Scandinavien är känd för sin låga luftfuktighet.

MVH

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.