Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga biovåning ;-D

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 August 2007 - 22:02

Himneck
  • Himneck
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Vi planerar att bygga ett nytt hus med start om några månader och har kommit fram till att vi inte "får plats" med ett dedikerat biorum ovan mark.
Vi kommer därför att gjuta ett källarplan endast avsett för bio samt vinkällare. (samt möjligtvis även allmän teknikcentral för hela huset plus poolutrustning)

Skulle vara evigt tacksam för alla tips gällande utrustning, utformning av rummet (storlek etc) inspiration (gärna även internationell) tips på "branch proffs" etc. Finns i stort sett inga begränsningar gällande utformning men storleksmässigt hade det varit lagom med ca 8-10 platser.

Vår budget för huset är ca. 10 miljoner varav 1-1,5 planeras för "källaren" för att ge en bild av vad vi siktar på för standard!

// Himneck

Postad 06 August 2007 - 22:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ring Ingvar Öhman 070 - 523 32 32

Om du inte vet vem det är så läs detta till att börja med: http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Postad 06 August 2007 - 22:50

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
instämmer med föregående talare han är nog allt du behöver...

Postad 06 August 2007 - 23:00

Unregistered6f4e89a3
  • Unregistered6f4e89a3
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
se bara till att lägga upp bilder här.... :)

Postad 09 August 2007 - 00:00

Himneck
  • Himneck
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack för tipsen. Självklart kommer jag att lägga ut bilder när bygget kommer igång.

Har fram tills nu varit passiv läsare och det har hittills varit grymt kul och intressant att följa alla projekt runt om i landet. Ska därför bli riktigt kul att komma igång själv och kanske förhoppningsvis kunna bidra med lite inspiration och även få mer hjälp under projektets gång.

Har någon tips på var man kan hitta fler inspirationskällor såväl online som offline. Kanske tips om reportage i någon hemmabiotidning som kan vara nyttiga att fördjupa sig i.

Sen är det alltid lika kul att läsa om alla medlemmars "drömbio". Finns det någon sådan tråd?
Om inte;

Hur ser din absoluta drömbio ut? Om du kunde välja helt fritt: vad skulle du välja då?

// Himneck

Postad 09 August 2007 - 00:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Hur ser din absoluta drömbio ut? Om du kunde välja helt fritt: vad skulle du välja då?

<{POST_SNAPBACK}>

Antagligen Inos värstingar för inbyggnad, ingenting syns, men det låter dessto mer. :)

Postad 09 August 2007 - 09:54

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
vad jag har förstått så är absolut 100% kolsvart "batcave" det optimala ljusförhållandet för den upplevda bildkvaliteten i en hemmabiograf.så därmed kan man tro att är en källare är en optimal plats att placera en dedikerad bio i.dessutom om du gillar riktig tryck i ljudnivå så slipper du störa eventuella grannhus.alla fall 2 plus...
glöm inte heller dina möjligheter att bygga in bra akustik i och med att du bygger ifrån scratch.
glöm inte bort rumsakustiken den förtjänar en stor del av din totala budget.

på den amerikanska siten avs forum finns det en heldel dedikerade hemmabiosar med foto &såvidare kan va en trevlig inspitarionskälla kanske.
lycka till...

Postad 09 August 2007 - 10:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

glöm inte heller dina möjligheter att bygga in bra akustik i och med att du bygger ifrån scratch.
glöm inte bort rumsakustiken den förtjänar en stor del av din totala budget.

<{POST_SNAPBACK}>

Därav Öhman, han är sjukt duktig på sånt där. Ino är ju bara ett sidoprojekt, han jobbar ju med att designa ljudrum och biografer och sånt :)
Får man även påverka storleken och utformningen av rummet i form av ett nybygge finns det inga gränser över hur bra det kan bli.

Här är lite byggbilder, har varit där och lyssnat. En upplevelse!

https://www.minhembi...Niklas H/55441/

Postad 09 August 2007 - 22:06

Himneck
  • Himneck
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

på den amerikanska siten  avs forum finns det en heldel dedikerade hemmabiosar med foto &såvidare kan va en trevlig inspitarionskälla kanske.
lycka till...

<{POST_SNAPBACK}>

Tack och tack för tipset. Grymt mycket ref. objekt om än majoriteten för "amerikanskt" för min smak.
Har självklart inte hunnit gå igenom allt ännu men har redan hittat ett antal schysta rum åt det stramare hållet.

Tack även för tipset om Ingvar, Martin. Ska ta och slå honom en signal asap.

Fortsätt gärna att ösa på med tips och "dröm" bios.
?8-) Himneck

Postad 10 August 2007 - 14:34

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Fundera på om du ska ha med frekvenser under 20 Hz i ljudsystemet. Ljudinfo som går lägre ner än man kan höra finns på många DVD, detta för att kunna känna tex en jordbävning och sedan höra den.
Länk till tråd i ämnet hos Home Theater Chack
IÖ kan säker ordna detta om det känns intressant.
IB=Infinite Baffle kan vara ett alternativ. Länk till ett bygge Jag vet absolut inte hur det låter i verkligheten, bara läst på nätet.
Visst, det kanske är väl överdrivet men "några russin ur kakan" går det kanske att ta.
Föreslår även Cinemars Mainlobby integration i huset för att styra ljud och bild. Särskilt för hembion då DVDlobby med den (tillsammans med mainlobby går det att styra allt från påslag av av utrustning till val av DVD både på hårddisk och i Sonys DVD Växlare

(Mycket USA inspirerat igen men alla ideér var välkomna)

Postad 10 August 2007 - 23:34

Himneck
  • Himneck
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

(Mycket USA inspirerat igen men alla ideér var välkomna)

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart! Det var ju det jag skrev! ;)

Helt suveränt. Det är precis den här typen av tips och ideér som jag är ute efter. Prylar / effekter / funktioner som man kanske inte tänker på i första taget, eller kanske inte ens vet existerar.

Kanon med tipsen om Cinemar! Hade precis tänkte lägga ut en fråga om detta. Där förekom du mig!!!
Någon som har tips på alternativa produkter/system? Definitivt för helintegration med övrig elektronik! (Precis som Cinemar)

Evigt tacksam för alla tips!!!!

Redigerat av Himneck, 10 August 2007 - 23:45.

Postad 11 August 2007 - 08:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
http://www.crestron.com/

Postad 11 August 2007 - 10:37

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Har laggt upp lite bilder på Mainlobbyscener på min Hemsida
exempel på vad man kan göra.
EDIT: Länk till Mainlobby Forumet och en kille som håller koll på sin vinkällare. Visar också potetialen i Mainlobby så oändligt mycket man kan göra med detta pgm. Sätta taggar på bilarna för att checka om dessa är i garaget är det många som gjort. Larmhantering går att integrera.

Redigerat av Unregistered9bb18449, 11 August 2007 - 12:20.

Postad 12 August 2007 - 22:07

Himneck
  • Himneck
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack krister_l och Martin!

Någon som har någon input på fördelar/nackdelar med de olika systemen? Är de hyffsat jämnbördiga konkurrenter eller är något av dem överlägset? (Pris/prestanda/kompabilitet/säkerhet/användarvänlighet/utbyggbarhet) Hur står sig Luxom?

Tips på vad för hårdvara som passar till cinemars system? Centraler + fasta/mobila paneler!

// Himneck

Postad 13 August 2007 - 16:03

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
När det gäller hårdvara och Cinemar så är det väl bäst att börja med det svåraste och det som kanske avgör. Styra 220V 50Hz inte lätt. X10 går att använda men ålderstigen teknik och fungerar oftast inte som det ska. Xanura som är en förbättrad version av X10 går att använda. Z-wawe går om du hittar ngt här i EU (inte mycket)
Själv så kommer jag att välja PLCBus. Rätt osäkert det också med bara ett företag som stödjer det protokollet just nu. Ja det är CE-märkt. Finns egentligen inget stöd för detta men det går att styra via rs232, serieporten. (dock inte konfat ngt ännu, bara testat)

Ska du använda dig av Cinemar får du nog räkna med det som hobbysyselsättning och rätt många timmar för att kunfigurara allt. Stabilt när det väl fungerar. Finns antagligen ingen installatör med vana av Cinemar här i Sverige (kan ha fel)

IHC är ett alternativ dock inte kompatibelt med Cinemar, lite synd tycker jag själv.

Cinemar fortfarande intressant?

Postad 13 August 2007 - 20:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
"glöm inte bort rumsakustiken den förtjänar en stor del av din totala budget."

Precis! En bortglömd konst som behöver återupprättelse!

Postad 13 August 2007 - 22:13

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Norsk firma SmartaHus med en hel del HA-prylar.
(Har Z-Wave 220v produkter)
Luxom verkar spontant vara mycket bra. Mera komplett än IHC och bygger på samma tekink.
Tycker själv att det är litet utbud på HA prylar här i EU jämfört med USA, men det kommer var så säker.

Postad 14 August 2007 - 07:55

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Och iom att det är ett nybygge, skall nog KNX/EIB nämnas, som kanske är det säkraste kortet när det gäller intelligent el.

Postad 14 August 2007 - 19:11

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Du kan även finna lite inspiration från våra grannar i väst, http://avforum.no/minhjemmekino :D

Snåla inte med storleken på rummet. Nu vet jag inte vad du har för ambitioner men med tanke på pengarna du specificerade så förmodar jag att du är beredd att slanta upp för att få en riktigt bra hembio.

Vad hade jag ändrat på om jag hade haft möjlighet (och pengar).

Dels större rum, betydligt bredare, längre men också högre. Specialkonstruktioner i taket fascinerar mig men 230 räcker ju ingen vart om man vill bygga något mer dramatiskt än vad jag gjort i min hembio.

Akustiken, där har du guldchans när du bygger nytt och har tillräckligt med budget. Bygg in osynliga akustiklösningar redan från början. Utan tvekan, anlita någon som kan sin sak, Ingvar Öhman är ett exempel, Svanå Miljöteknik ett annat.

Om du kan få tag på gamla ex av tidningen Audio Video Interiors (Amerikansk, gavs ut av Primedia och det går kanske att beställa gamla nummer), beställ i så fall så många nummer som du kan och läs och ta åt dig. Tidningen är oslagbar (var) när det gäller multimiljoninstallationer i USA, men som vanligt så kan man replikera fantastiskt mycket utan att det kostar speciellt mycket. Du får inspiration och ser vad du gillar för stil på din bio så att du kan hitta "din egen väg".

Den mest grundläggande frågan är kanske om du är ute efter en "extrem" bio, eller mer ett media/tvrum som kallas bio. Diskussionen om vad som är ett dedikerat biorum har varit upp tidigare, det är lätt att man menar helt olika saker när man säger dedikerad hembio.

Det blir intressant att se hur det artar sig, lycka till :D

Postad 14 August 2007 - 19:26

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Du kan förresten också kolla in http://www.RivesAudio.com dom jobbar med med installationer och akustik, de har en del intressant under "resources"

Postad 14 August 2007 - 19:58

Himneck
  • Himneck
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tackar för tipsen EuphoniC!

Ja det gäller verklige att tänka till innan!
Blir inte mycket utrymme för förändringar iom att vi bygger i betong!

Helt inne på att ta till lite extra på rumsmåtten. Dock inte för stort eftersom det trots allt är familjen som kommer att sitta där och vi vill ju inte känna att man sitter i en stor salong! Det ska allt vara lite mysigt också!

Postad 15 August 2007 - 13:57

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Svårt förstås att veta vad olika männskor menar med stort, eller för stort alternativt för litet :rolleyes:

Jag menar att mina 6x4 meter är för litet, kunde jag skulle jag gärna haft 10x6 meter, men det går ju inte.

Vad är det för mått du har siktat på?

Har du funderat något på icke parallella ytor, sluttande tak och sidoväggar? ...för att lättare sprida ut resonansfrekvenserna för resp. rumsmått.

Postad 15 August 2007 - 14:01

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Här har du en inspirationskälla med mycket av allt, kanske till och med lite för mycket av "vissa" saker och enligt "vissa".

http://theater.steve...allery/complete

Kika bl.a. på sidorna där de bygger upp innertaket och kupolen.

Men som sagt var, då man inte vet hur extremt bygge du är ute efter så är det svårt att ge tips på inspiration på "rätt" nivå. :rolleyes:

Redigerat av EuphoniC, 15 August 2007 - 14:03.

Postad 17 August 2007 - 12:30

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Mer god inspiration om man har mycket utrymme att leka med! Tänk bara vilka möjligheter dylik installation för med sig :blink:

Postad bild

Postad bild

Postad bild

http://avforum.no/mi...20referansekino

http://avforum.no/fo...nde-onsdag.html

Postad 19 August 2007 - 01:37

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Och iom att det är ett nybygge, skall nog KNX/EIB nämnas, som kanske är det säkraste kortet när det gäller intelligent el.

Ja absolut så ska det göra det!
Länk till tråd i Byggahus forumet, Intelligent hus. Positivt omdöme där om KNX/EIB.

Postad 19 August 2007 - 18:25

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Som föregående talare så hade även jag gjort mitt rum större än vad jag har idag (se min gästbok)
Och sedan tycker jag personligen att det är trevligare med "bio" tema än och sitta och slötitta på TV och någon halv sälskapsrum / bio, antingen eller. Men smaken är ju olika.

Postad 27 November 2007 - 12:17

Himneck
  • Himneck
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack alla för era input.
Har tyvärr varit frånvarande ett tag då planeringen för husbygget tagit all vår tid samtidigt som vi flyttat till ett annat boende då vi har börjat riva det hus som står på tomten idag. Har inte kunnat få till en internetuppkoppling förens nu tyvärr. Därav det långa uppehållet....

Crestron/lutron alt. AMX verkar ju helt ok :( men kanske lite onödigt dyrt. Då lägger jag hellre pengarna i biorummet. Har kikat på en del andra system men har inte lyckats få någon klarhet i skillnaderna i kvalitet/kompabilitet/utbyggbarhet/komplexitet etc. Någon som kan betygsätta följande system på något sätt:

Speakercraft, Xantech, Systemline, Russound..mfl???

Hade även varit väldigt bra om någon har bra koll på kompabiliteten mellan dessa system och ljus/HA system. Det är ju väldigt viktigt att kunna styra allt från samma paneler.

EuphoniC: Grymt mycket bra tips och länkar!!!! Jag har inte riktigt tagit ställning till storleken ännu men någonstans runt 30 m2 tror jag kan kännas lagom för vår del. Siktar inte på en yberextrem anläggning men rätt avancerat får det nog allt bli. (inte så mycket kött på benen, sorry) Det blir nog icke parallella sidoväggar och tak iaf,.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.