Du kan även finna lite inspiration från våra grannar i väst,
http://avforum.no/minhjemmekino 
Snåla inte med storleken på rummet. Nu vet jag inte vad du har för ambitioner men med tanke på pengarna du specificerade så förmodar jag att du är beredd att slanta upp för att få en riktigt bra hembio.
Vad hade jag ändrat på om jag hade haft möjlighet (och pengar).
Dels större rum, betydligt bredare, längre men också högre. Specialkonstruktioner i taket fascinerar mig men 230 räcker ju ingen vart om man vill bygga något mer dramatiskt än vad jag gjort i min hembio.
Akustiken, där har du guldchans när du bygger nytt och har tillräckligt med budget. Bygg in osynliga akustiklösningar redan från början. Utan tvekan, anlita någon som kan sin sak, Ingvar Öhman är ett exempel, Svanå Miljöteknik ett annat.
Om du kan få tag på gamla ex av tidningen Audio Video Interiors (Amerikansk, gavs ut av Primedia och det går kanske att beställa gamla nummer), beställ i så fall så många nummer som du kan och läs och ta åt dig. Tidningen är oslagbar (var) när det gäller multimiljoninstallationer i USA, men som vanligt så kan man replikera fantastiskt mycket utan att det kostar speciellt mycket. Du får inspiration och ser vad du gillar för stil på din bio så att du kan hitta "din egen väg".
Den mest grundläggande frågan är kanske om du är ute efter en "extrem" bio, eller mer ett media/tvrum som kallas bio. Diskussionen om vad som är ett dedikerat biorum har varit upp tidigare, det är lätt att man menar helt olika saker när man säger dedikerad hembio.
Det blir intressant att se hur det artar sig, lycka till