Jag håller på att sätta ihop en HTPC.
Origen AE H7 HTPC Case mATX Silver
Origen AE VFD kit display och fjärrmotta
Zalman ZM500-HP 500W heatpipe 120mm ATX
Gigabyte GA-965GM-S2 G965 FW RAID S775 mATX
Samsung DVD±RW 18x SATA svart Bulk Nero
Intel Core 2 Duo E6550 775
Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA II
AcoustiFan DustPROOF 60mm fläkt 16.9dBa
Kingston 2048MB DDR2 667MHz CL5 Kit
Jag fick till slut alla prylar igår och kopplade ihop allt. Dubbelkollade alla kablar, kopplade upp mot VGA-bildskärm som jag använder till en annan dator (visserlign då med en DVI-VGA-adapter)
När jag slår på datorn hör jag att hårddisken startar. Nätagget går också igång och procssorfläkten snurrar, men jag får ingen bild på skärmen.
Så vad gör man då, jo man backar.
Jag plockade bort nätagget för att testa det mot min andra PC. Min gamla PC med det nya nätagget funkar fint. Nu har jag visserligen ett ATX-kort i gamla burken och ett mATX-kort i nya. Men visst skall man kunna strömförsörja ett mATX med ett ATX-nätagg?
Jag har även testat att flytta processor (E6420) och minnen från den gamla till den nya men med samma resultat.
Jag flyttade även deb bya proessorn till den gamla datorn. Den hoppade visserligen inte igång. När jag slog på strömmen varvade den upp på fullvarv på fläktarna och gav ifrån sig någon typ av felkod via beepern på kortet. Har senare läst om att man troligtvis måste nolla CMOS om man byter till en annan typ av processor. Stämmer det?
Det känns ju som moderkortet men man kan ju inte vara säker. Jag testade även att sätta in ett MSI 8600 GTS grafikkort men jag fick ingen bild med det heller.
Jag har även testat att nolla CMOS både med jumpern och genom att ta ur batteriet.
En annan fråga, när jag fick datorlådan så hände det med ett gäng skruvar och isolerade bakelitbrickor. Skall dessa användas när man skruvar fast moderkoret i chassiet? Det står inget i manualen om att infästnngen skall isoleras från chassiet?
Jag har dessutom satt ljuddämpning bakom moderkortet. Är det rätt eller fel? Skumgummit borde ju inte vara ledande.
Någon som har nån idé om vad jag skall testa härnäst, eller är det bara att försöka med ett nytt moderkort?
Tack på förhand!
/Micke
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?