Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inbyggt i nytt hus

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 August 2007 - 10:49

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag är inte riktigt klar över vart detta bässt avhandlas bäst så ursäkta om denna tråd blir lite off topic.

Jag bygger nytt hus, och vill vara lite förutseende när det gäller kabeldragning. Därför behöver jag lite kloka råd av Er i detta forum.

Såhär tnker jag:

I vardagsrummet (mot en yttervägg) kommer en 42 tums plasma att parkeras upphängd på väggen (finns redan). Under denna en stor Tv bänk med mycket plats för apparater. Bla ska ny souround anl införskaffas för men även (eller helst även) klara av att leverera ljud till övriga rum i huset. Utöver det så ska det göras plats för en infälld proj i taket samt duk för de där speciella popcorn-tillfällena.

Nu kommer det knepiga, eftersom jag inte vet så mycket om hi-fi audio kablage. Hur i h_v_t ska jag göra och hur mycket plats behöver jag för att dra kablar i väggen? Bara EN Scart är ju inte sådär busenkel att dra i ett PVC rör direkt och med DVD, Digitalbox etc. så är det i alla fall 2 om inte kanske tre som måste fram bara till TVn, och från maskin till proj så är det ju säkert 10 m kabel som krävs. Utöver det så tillkommer högtalar och styr till övriga rum.

Hur har ni som byggt in kablage gjort?

Postad 14 August 2007 - 18:41

Anton_Olsson
  • Anton_Olsson
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag är inte riktigt klar över vart detta bässt avhandlas bäst så ursäkta om denna tråd blir lite off topic.

Jag bygger nytt hus, och vill vara lite förutseende när det gäller kabeldragning. Därför behöver jag lite kloka råd av Er i detta forum.

Såhär tnker jag: 

I vardagsrummet (mot en yttervägg) kommer en 42 tums plasma att parkeras upphängd på väggen (finns redan). Under denna en stor Tv bänk med mycket plats för apparater. Bla ska ny souround anl införskaffas för men även (eller helst även) klara av att leverera ljud till övriga rum i huset. Utöver det så ska det göras plats för en infälld proj i taket samt duk för de där speciella popcorn-tillfällena.

Nu kommer det knepiga, eftersom jag inte vet så mycket om hi-fi audio kablage. Hur i h_v_t ska jag göra och hur mycket plats behöver jag för att dra kablar i väggen? Bara EN Scart är ju inte sådär busenkel att dra i ett PVC rör direkt och med DVD, Digitalbox etc. så är det i alla fall 2 om inte kanske tre som måste fram bara till TVn, och från maskin till proj så är det ju säkert 10 m kabel som krävs. Utöver det så tillkommer högtalar och styr till övriga rum.

Hur har ni som byggt in kablage gjort?

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla hur elektrikerna har dragit din el så får du nys på hur du ska göra. Jag rekommenderar 16 rör till högtalarna, 25 rör till projjen, 40 rör till tvn. Allt kan mynna ut i en telelåda du har bakom bänken, andra sidan av rören kan gå in i en appdosa som du kan sätta rca kontakter i tex. Till tvn tycker jag du ska skippa scarten om du nu ändå ska köpa nya grejer med multizone möjligheter, då stöder säkert din reciever hdmi eller komponent som är lätt att dra i 40 röret. Om du ska köra riktigt seriöst bör du avskilja alla ljud/bild kablar från strömmen, ska du gå förbi el-rören gå rakt över inte längs med, och ett fack i mellan om du måste gå längs med.

Redigerat av Anton_Olsson, 14 August 2007 - 18:42.

Postad 17 August 2007 - 20:24

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Hej!

Dra stora rör!
När jag byggde om tyckte jag att jag tänkte på allt.
Men så här efteråt så skulle man ha dragit minst dim 50 rör runt hela stugan.
Skulle jag börja om skulle jag dragit ett dim 110 rör som gick i väggarna runt hela kåken.
Samma höjd hela vägen och uttag där jag behövde dem.
Behöver man flera uttag i framtiden är det bara att koppla på röret.

MVH

ssoep

Postad 23 August 2007 - 09:10

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Problemet är bara att det inte är så bra att dra stora rör i ytterväggarna eftersom det ger köldbryggor. Någon mer som har list att berätta hus ni gjort eller skulle göra? Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att köra endast digitalbox och plasma för bollibomba och aktuellt.

Se på bilden: Plasman kommer upp på kortsideväggen vid uteplatsen.

Bifogad fil(er)

Redigerat av unpoor, 23 August 2007 - 09:19.

Postad 23 August 2007 - 09:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vid fönstren?

Postad 23 August 2007 - 20:12

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Hej igen!

Köldbryggan du får tror jag är försumlig.
När jag renoverade och tilläggsisolerade gjorde tilläggsisoleringen på väggarna nästan inget på elräkningen.

ökade isoleringen på taket från 20 till 50 cm då minskade elräkningen från ca 14kkW till 9 kkw
La till 14 cm på väggar och bytte från 2 glas till 3-glas + nya dörrar då minskade det ytterligare 1 kkw.

Så ett rör i väggen gör nog ingen större skillnad

Postad 27 August 2007 - 14:44

unpoor
  • unpoor
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Nej på kortsideväggen av huset, på den vägghalvan (du ser ett fönster i mitten, kl 9 på huset, som delar väggen i på mitten) och som är närmast uteplatsen.

<{POST_SNAPBACK}>

Vid fönstren?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 27 August 2007 - 14:55

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Hej igen!

Köldbryggan du får tror jag är försumlig.
När jag renoverade och tilläggsisolerade gjorde tilläggsisoleringen på väggarna nästan inget på elräkningen.

ökade isoleringen på taket från 20 till 50 cm då minskade elräkningen från ca 14kkW till 9 kkw
La till 14 cm på väggar och bytte från 2 glas till 3-glas + nya dörrar då minskade det ytterligare 1 kkw.

Så ett rör i väggen gör nog ingen större skillnad

<{POST_SNAPBACK}>

Största problemen med köldbryggor är sällan de ekonomiska utan problemen som kan uppstå i form av komfortproblem och skador tex fuktskador pga kondens.

Postad 27 August 2007 - 15:24

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Nej på kortsideväggen av huset, på den vägghalvan (du ser ett fönster i mitten, kl 9 på huset, som delar väggen i på mitten) och som är närmast uteplatsen.   

OK.
Scart är som sagt inte alltid så enkelt. Har en polare som löste det på ett sätt som skulle kunn apassa dig. Beror lite på hur du bygger ytterväggarna.

En ganska vanlig väggslösning är att man reglar och isolerar, sedan sätter man ångspärren och därefter reglar man 45 mm inåt. Detta för att slippa så mycket hål i ångspärren.

OM du har en sådan lösning kan man sätta en inspektionslucka (tex HILA-lucka) på en höjd så att den kommer bakom TVn. Dessutom en som hamnar bakom TV-bänken. Mellan dessa så bygger du en rak kanal av 45-reglar. Sedan kan du välja bredd. Tror polaren gjorde den ca 15 cm bred. Inga problem att skicka en skart uppifrån och sedan fylla på med massor av kablar om man så vill.

I ett sådant fall är köldbryggan definitivt försumlig eftersom du säkert har minst 170 mm isolering kvar utanför och inga hål görs i ångspärren.

Postad 27 August 2007 - 15:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
By the way - en sådan väggkonstruktion gör även att du ganska lugnt kan hålla på med 25 och 40 rör i den utsträckning du behöver. Visserligen trängt med böjarna till 40-rör, men kör du plyfa+ gips på innevägg och har en trixig elektriker borde det gå att få till acceptabelt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.