Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC - musik utan Projektorn på?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 October 2007 - 12:23

JimmyAndersson
  • JimmyAndersson
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Så var det snart jul! ;)
Och då är det tid för en gemensam julklapp till familjen, vaför inte uppgradera bion till HD? :(

Xboxen har varit en trotjänare i flera år, den spelar allt man matar den med, förutom just då HD.
Dessutom saknar den en annan sak, display, så jag måsta ha projekton på för att spela musik från min NAS disk, och då rullar lamptimmarna snabbt....

Så nu undrar jag, kan man bygga en HTPC som kan spela musik utan TV/Projetor på?
(under 5-6 K och såklart ska den klara HD)

Man behöver således ha en låda med display(förslag?), fjärr och mjukvara.
Mjukvaran tänkte jag Windows Vista media ed, då jag är mest bekant med denna miljö..

Klarar Media ed att jacka ihop display och fjärr så det enkelt går att flippa musik som tex Pinnacolada soundbridge eller squeeze box?

Om detta är svårt lutar det åt en DViCO TVIX HD M-5100SH istället, men den sägs inte vara helt optimal för musik spelning utan TV;n på...

Postad 14 October 2007 - 12:33

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
För 5-6k tror jag inte du kan bygga en htpc med fullt hd stöd samt inbyggd skärm, bara htpc chassit kostar väl från 3k och uppåt...

Postad 14 October 2007 - 12:41

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Det börjar komma fjärrkontroller med stöd för Vista Sideshow, dvs fjärren har en display där du ex kan se din musiksamling och navigera i den.

Philips har en sådan fjärr ute på marknaden nu, dock monokrom skärm. Ricavision (tror jag att de heter) är på g med en som verkar vara lite mer avancerad.

Jag ska så smått bestämma mig för en htpc och vill precis som du inte dra igång en tv/projektor för att lyssna på musik. Först var jag inne på en stor pekskärm, men hittade sedan den här lösningen, så nu tror jag att det blir ett chassi med vfd-skärm och sedan en sideshow-fjärr. Förhoppningsvis är det fler sådana fjärrar ute på marknaden när det är dags för mig.

Och precis som Psykkocken säger så räcker nog inte din budget till skärm+hd, räkna med 10k för en sådan lösning.

Postad 14 October 2007 - 12:48

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
En Pocket PC med wlan samt programmet NetRemote löser detta för dig. Fungerar utmärkt.
www.promixis.com

Postad 14 October 2007 - 13:17

JimmyAndersson
  • JimmyAndersson
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tänkte p åen sådanhär tex:

Den har display, vet inte om fjärr medföljer, men det borde finnas lådor med både display och fjärr.. Och den är ju inte så dyr heller. men kan man få ihop det med media ed?

Jag behöver ingen display på fjärren, vill att den ska funka typ som en valig bilstereo med mp3 stöd typ.

Sedan behöver jag inte i detta skede full hd då projektron bara klarar 720p, därimot vill jag kunna köra material i 1080i och p och skala ner det till 720p
Skulle man inte klara sig med ett inbyggt grafikkort då?

Postad 14 October 2007 - 15:25

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0
Om du har en Sony Ericsson mobil kan du styra HTPCn med Floats Mobile Agent över blåtand. Funkar med viss återkoppling.

Det är lika jobbigt att spela upp 1080i/p oavsett om du skalar om det till någon annan storlek. Ett inbyggt grafikkort kan mycket väl ge 720p men kan inte avlasta processorn speciellt mycket så den måste klara av att spela upp materialet på egen hand.

Postad 14 October 2007 - 15:59

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Beroende på vad du kör för mjukvara så kan du ju kontrollera musiken via ett webbinterface också. Med MythTV går det bra. På XBMC går det bra. Vet inte hur det är med MCE/MP och de andra.

Postad 15 October 2007 - 16:31

Maverick
  • Maverick
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag köpte ett chassi med display och touchscreen på. Det visade sig dock vara ganska värdelöst (även om det ser coolt ut) eftersom hela skrivbordet blir så jädra smått. Dessutom är ju chassit nere vid golvet vilket gör att jag inte ser skärmen genom bordet ändå.

För att lösa detta satte jag helt enkelt upp en liten skärm på väggen istället, lätt att navigera via fjärrkontroll och mediacenter!
Titta in i galleriet mitt om ni vill... :)

Postad 16 October 2007 - 07:56

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Jag kan navigera både via Displayen på chassit samt min HTC Touch med WM6...

Postad 16 October 2007 - 09:58

Yakari
  • Yakari
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har ett chassi med 7" skärm och touchscreen, fungerar perfekt!
Man kör Winamp och förstorar winamp så det fyller ut hela skärmen, då bli knapparna perfekt storlek att trycka på.
Slipper man starta projektorn när man bara skall lyssna på lite webradio eller musik.

Men nu finns det ju ett chassi med 12" bildskärm, så visst skall man uppgradera ;)

Postad 18 October 2007 - 12:09

JimmyAndersson
  • JimmyAndersson
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag har ett chassi med 7" skärm och touchscreen, fungerar perfekt!
Man kör Winamp och förstorar winamp så det fyller ut hela skärmen, då bli knapparna perfekt storlek att trycka på.
Slipper man starta projektorn när man bara skall lyssna på lite webradio eller musik.

Men nu finns det ju ett chassi med 12" bildskärm, så visst skall man uppgradera  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Låter ju bra, men då kostar ju chassit typ 3k och hela systemet 6-7K, vilket tyvärr är för mycket för mig, tror det blir en

Nu när den tydligen klarar .mkv bra.
Hoppas bara den är hyffsat lätt att spela musik på utan projektorn på....Den har fått en del kritik för det... Och den saknar DVD så Xboxen får stå kvar...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.