Bygga baslåda
40 svar till detta ämne
Postad 15 October 2007 - 19:04
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Dags för mitt första inlägg på denna sida då Har klurat lite på vad man ska göra som projektarbete i skolan och kom då fram till att det skulle vara roligt att bygga lite högtalare. Har planerat att antingen bygga två frontar och en sub eller kanske ett helt hemmabiosystem, men det är ju baslådan som jag nu vill få hjälp med. För att hålla nere kostnaden en aning så undrar jag om man skulle kunna göra en hyffsad sub av två basar som jag redan har hemma MGR-X12W. Har som sagt två basar. Dessa sitter nu i en isobariklåda (ena basens magnet sitter framför den andra basens kon), men formen passar inte riktigt mitt lilla rum så jag vill bygga en ny låda, gärna en isobarik så det blir lite utmaning  . Frågan är då om dessa basar är något att hänga i julgranen eller om det helt enkelt inte är värt att bygga en låda och köpa slutsteg till dem. Har sett att det finns många på detta forum som verkar vara rätt kunniga inom detta område så det skulle vara snällt om någon skulle kunna räkna lite på en låda. Volym och vilket f3db-värde den skulle få mm. Tacksam för svar. /Benjamin
Postad 15 October 2007 - 20:09
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
basarna dom har en viktig parameter som fattas och det är x-max .
och jag skulle tippa på att x-max ligger på runt 5mm vilket gör dom olämpliga att andvända i en sub
då man vill åt dom låga frekvenserna men som musiksub då funkar den ner till runt 45hz
sen vill jag veta lite mera vilken volym på på lådan du har .
Postad 15 October 2007 - 22:08
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ok det var ju lite tråkigt Lådan som basarna sitter i nu har innermåtten: 11x51x38 (=ca: 21,3 liter) på den slutna yttre lådan och 50x51x38 (=ca: 96,7 liter) på den inre portade lådan. Porten kunde jag inte mäta så exakt en den var ca: 9-10cm i diameter och 30-35cm långt. Hittade ett blad över olika lådstoorlekar: Ljudia där står det att man får ett -3dB på 28Hz i en låda på 134 liter, och kan man inte få ett ännu lägre värde om man kör dem i isobarik? Stämmer inte detta eller är det bara så att den inte låter/funkar nå bra under 45Hz? är verkligen ingen expert på detta så rätta mig gärna om dessa siffror inte stämmer. Bild på baslådan:
DSC00106.JPG 843K
47 Antal nerladdningar
Redigerat av Bel3, 15 October 2007 - 23:39.
Postad 16 October 2007 - 16:09
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ok det var ju lite tråkigt
Lådan som basarna sitter i nu har innermåtten: 11x51x38 (=ca: 21,3 liter) på den slutna yttre lådan och 50x51x38 (=ca: 96,7 liter) på den inre portade lådan. Porten kunde jag inte mäta så exakt en den var ca: 9-10cm i diameter och 30-35cm långt.
Hittade ett blad över olika lådstoorlekar: Ljudia där står det att man får ett -3dB på 28Hz i en låda på 134 liter, och kan man inte få ett ännu lägre värde om man kör dem i isobarik? Stämmer inte detta eller är det bara så att den inte låter/funkar nå bra under 45Hz? är verkligen ingen expert på detta så rätta mig gärna om dessa siffror inte stämmer. Bild på baslådan:
DSC00106.JPG 843K
47 Antal nerladdningar
<{POST_SNAPBACK}>
ganska stor låda för att vara isobarik problemet som uppstår är vid dom lägre frekvenserna med dom basarna då x-max troligen ligger mellan 5-7mm och skulle dom spela nere vid dom frekvensrna så kommer med stor sanolikhet dom att bottna med ett plopp. risken med en så stor låda är att man får burkljud ur den med tanke på att meningen med isobarik är att halvera en lådvolym.
Postad 16 October 2007 - 17:29
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Mm det har du säkert rätt i, men det var ju lite därför jag skrev detta inlägg alltså att jag ville göra en ny låda och om det då fanns någon här som kunde räkna ut en mer optimal låda. Skulle ju hälst vilja använda dessa element men om det inte funkar så måste jag fundera på ett par nya. Jag såg i en annan tråd att du rekomenderade JBL CS12 i isobariklåda, men om man tittar på de basarna så ser de ju inte ut som om de har ett överdrivet stort x-max men ändå så ska de kunna få ett väldigt lågt f3db, hur fasen går det till? Men är CS12 något att ha eller finns det bättre för ungefär samma pris? för du tror fortfarande inte att det går att få till nått bra av de basarna som jag redan äger? Kom gärna med förslag i annat fall.
Postad 16 October 2007 - 18:00
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Mm det har du säkert rätt i, men det var ju lite därför jag skrev detta inlägg alltså att jag ville göra en ny låda och om det då fanns någon här som kunde räkna ut en mer optimal låda. Skulle ju hälst vilja använda dessa element men om det inte funkar så måste jag fundera på ett par nya.
Jag såg i en annan tråd att du rekomenderade JBL CS12 i isobariklåda, men om man tittar på de basarna så ser de ju inte ut som om de har ett överdrivet stort x-max men ändå så ska de kunna få ett väldigt lågt f3db, hur fasen går det till? Men är CS12 något att ha eller finns det bättre för ungefär samma pris? för du tror fortfarande inte att det går att få till nått bra av de basarna som jag redan äger? Kom gärna med förslag i annat fall.
<{POST_SNAPBACK}>
dom har ett lågt fs värde under 25hz sen finns det andra parametrar man måste ta hänsyn till såsom ett lågt le värde=induktance i talspolen . sen är frågan hur många liter du vill ha på lådan
Postad 16 October 2007 - 19:04
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ok tack så mycket för svaret. Hade tänkt att få en rätt så avlång sub så jag skulle kunna placera den bakom soffan, detta kanske nte är den bästa placeringen men eftersom mitt rum är rätt så litet så är detta nästan det enda tänkbara. I tråden som du rekomenderade en kille CS12:orna så länkade du till ett isobarikbygge på fakiskt.se där han bygger "den lilla lådan" med hjälp av ett gjutrör(eller vad det nu är), och planen är att isället för att bygga "den stora lådan" i mdf så skulle man kunna fortsätta att använda gjutrör till den också (kallas detta sonosubb kanske?). Vad tycker du om denna ide?. Så volymen skulle väll kunna vara ganska stor om det nu behövs(skulle ju kunna vara lika lång som soffan). Har sett att du har rekomenderat ett program till detta som man tydligen inte behöver så många värden till när man räknar ut volymen. Varför det skulle vara annorlunda att räkna ut volymen på en "sonosub" har jag inte riktigt fattat  men jag antar att detta program inte fungerar om man vill räkna ut en låda för isobarik? Så ge gärna tips på olika baselement som skulle kunna funka, men hälst inte alldeles för dyra. Skulle gärna vilja ha en bas som går rätt så djupt då jag har planerat att bygga frontar med rätt så mycket bas i (hade alltså inte tänkt bygga några små stativare), så jag vill att baslådan ska kunna ta hand om de där lite lägre frekvenserna.
Postad 16 October 2007 - 19:27
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ok tack så mycket för svaret. Hade tänkt att få en rätt så avlång sub så jag skulle kunna placera den bakom soffan, detta kanske nte är den bästa placeringen men eftersom mitt rum är rätt så litet så är detta nästan det enda tänkbara. I tråden som du rekomenderade en kille CS12:orna så länkade du till ett isobarikbygge på fakiskt.se där han bygger "den lilla lådan" med hjälp av ett gjutrör(eller vad det nu är), och planen är att isället för att bygga "den stora lådan" i mdf så skulle man kunna fortsätta att använda gjutrör till den också (kallas detta sonosubb kanske?). Vad tycker du om denna ide?.
Så volymen skulle väll kunna vara ganska stor om det nu behövs(skulle ju kunna vara lika lång som soffan). Har sett att du har rekomenderat ett program till detta som man tydligen inte behöver så många värden till när man räknar ut volymen. Varför det skulle vara annorlunda att räkna ut volymen på en "sonosub" har jag inte riktigt fattat men jag antar att detta program inte fungerar om man vill räkna ut en låda för isobarik?
Så ge gärna tips på olika baselement som skulle kunna funka, men hälst inte alldeles för dyra. Skulle gärna vilja ha en bas som går rätt så djupt då jag har planerat att bygga frontar med rätt så mycket bas i (hade alltså inte tänkt bygga några små stativare), så jag vill att baslådan ska kunna ta hand om de där lite lägre frekvenserna.
<{POST_SNAPBACK}>
hm när det gäller sono sub så vet jag bara en som har byggt en men det var inte på faktiskt utan här . meningen med en sonosub är att nå frekvenser runt 10hz och här ställer det höga krav på elementet och dom är stora runt 300liter och till dom så andvänder man från 15 tum och uppåt. programet för sono sub den baserar sig på elementets storlek och en parameter x-max och fs vikt ,djup,storlek. brukar inte ge rekomendationer om element men det du skall titta efter är ett lågt fs runt 20hz, ett vas runt 100-130 liter qts runt 0.3-0.4 och ett lågt le värde. du kan titta på bilbasar där brukar det finnas några guld korn.
Postad 16 October 2007 - 19:45
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ok menar du kanske snubben som byggt med några gigantiska metallbehållare av nått slag?
Tack för de snabba svaren förresten, blir till att leta element hela natten nu då
Postad 16 October 2007 - 19:50
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ok menar du kanske snubben som byggt med några gigantiska metallbehållare av nått slag? Tack för de snabba svaren förresten, blir till att leta element hela natten nu då 
<{POST_SNAPBACK}>
sono suben brukar vara i ett stort gjutrör av härdad papp
Postad 16 October 2007 - 20:01
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Vet du om det finns någon diameter som brukar vara vanlig på dessa rör?
Ska väll kunna hittas på en bygghandel eller var får man tag i dessa.
Måste det vara 15tum eller skrev du bara det eftersom det är enklare att hitta sådana med de värdena som du rekomenderade?
Länk till sonosubben som någon här byggde skulle vara snällt.
le... vad är det och vad räknas som lågt?
Redigerat av Bel3, 16 October 2007 - 20:07.
Postad 17 October 2007 - 15:50
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Vet du om det finns någon diameter som brukar vara vanlig på dessa rör? Ska väll kunna hittas på en bygghandel eller var får man tag i dessa.
Måste det vara 15tum eller skrev du bara det eftersom det är enklare att hitta sådana med de värdena som du rekomenderade?
Länk till sonosubben som någon här byggde skulle vara snällt.
le... vad är det och vad räknas som lågt?
<{POST_SNAPBACK}>
det finns olika diametrar på gjut tuberna nej det måste inte vara 15 tum ett bra le värde bör ligga runt 1.8 eller runt där han håller på och bygger sin sono tub
Postad 17 October 2007 - 19:01
heliac
-
heliac
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Får jag vara med i den här tråden?
X-12 verkar ha bra koll på basläget!
Jag har idag två subbar i hembion, JBL p1220 som är just bilsubbar. Mitt problem är att på sweetspot är ljudet/basen bra men på andra platser i rummet är det stora hål i basljudet (utfasningar).
Detta beror väl på att jag har två subbar? Jag är inne på att bygga en sub i stället, elementet jag tänkte använda är P Audio PRO SD-21. Kommer en 21" ge lika bra tryck som två 12"?
Postad 17 October 2007 - 19:41
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Jag har idag två subbar i hembion, JBL p1220 som är just bilsubbar. Mitt problem är att på sweetspot är ljudet/basen bra men på andra platser i rummet är det stora hål i basljudet (utfasningar).
Detta beror väl på att jag har två subbar? Jag är inne på att bygga en sub i stället, elementet jag tänkte använda är P Audio PRO SD-21. Kommer en 21" ge lika bra tryck som två 12"?
<{POST_SNAPBACK}>
prova med att försöka att flytta dom tills du hittar det optimala problemet verkar vara rummet 2 bas låor är altit bättre än en.
Postad 18 October 2007 - 17:34
heliac
-
heliac
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> prova med att försöka att flytta dom tills du hittar det optimala problemet verkar vara rummet 2 bas låor är altit bättre än en.
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm..det optimala för mig är nog inte lika optimalt får frugan
Postad 18 October 2007 - 17:56
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Har letat rätt så länge nu efter en bas som har liknande spec som du föreslog x-12. Verkar inte vara så många företag som säljer 15" basar i Sverige, eller vet någon nån bra sida?(som antingen ligger i Sverige eller säljer till Sverige) Men har då efter att tag hittat nångot som skulle funka, eller? Lightning Audio S4.15.VC2Lite specFs 21,9 Qts 0,35 Vas 136,3 Tyvärr så fanns det inget le värde. Har inte hittat nått företag i Sverige som säjer dessa så om jag ska köpa dessa så måste jag beställa från Tyskland eller USA, kommer säkert gå på över 2000:- Skulle gärna vilja veta vad du tycker om basen. Har du något bättre/billigare alternativ?
Postad 18 October 2007 - 18:27
heliac
-
heliac
-
Lärjunge
-
-
271 inlägg
Har letat rätt så länge nu efter en bas som har liknande spec som du föreslog x-12. Verkar inte vara så många företag som säljer 15" basar i Sverige, eller vet någon nån bra sida?(som antingen ligger i Sverige eller säljer till Sverige)
Men har då efter att tag hittat nångot som skulle funka, eller?
Lightning Audio S4.15.VC2
Lite spec
Fs 21,9 Qts 0,35 Vas 136,3
Tyvärr så fanns det inget le värde. Har inte hittat nått företag i Sverige som säjer dessa så om jag ska köpa dessa så måste jag beställa från Tyskland eller USA, kommer säkert gå på över 2000:- Skulle gärna vilja veta vad du tycker om basen. Har du något bättre/billigare alternativ?
<{POST_SNAPBACK}>
2000 för en 15" får du allt räkna med om det ska vara nåt att ha. Vad har du för steg/effekt att driva med. Har du ett svagt steg kan det vara lämpligt med ett element med hög känslighet (alltså lättdrivet)
Postad 18 October 2007 - 19:17
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Planen är att köpa ett PA-steg och ett aktivt delnigsfilter. Har inte bestämt mig för vilket steg jag ska köpa eftersom jag inte har bestämt mig för något element än. Har dock lite problem med att hitta delningsfilter. Det enda jag hittar är för 2 eller 3 vägs i stereo, och det känns ju lite onödigt att köpa efter som jag bara behöver ett mono. Har även hittat detta men det är ju till bil så då måste man köpa en transformator också. Så snälla om det finns någon som vet var man kan köpa ett aktivt delningsfilter hyffsat billigt så skriv gärna var.
Postad 18 October 2007 - 20:27
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Planen är att köpa ett PA-steg och ett aktivt delnigsfilter. Har inte bestämt mig för vilket steg jag ska köpa eftersom jag inte har bestämt mig för något element än. Har dock lite problem med att hitta delningsfilter. Det enda jag hittar är för 2 eller 3 vägs i stereo, och det känns ju lite onödigt att köpa efter som jag bara behöver ett mono. Har även hittat detta men det är ju till bil så då måste man köpa en transformator också. Så snälla om det finns någon som vet var man kan köpa ett aktivt delningsfilter hyffsat billigt så skriv gärna var.
<{POST_SNAPBACK}>
bättre http://www.reckhorn....p?ln=en&prod=b1
Postad 18 October 2007 - 21:50
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ok tack så mycket x-12. Får kanske bli den eller f-1 modellen. Satt och pillade lite med det där programmet för sonosub, men man kan väll inte använda bara det programmet för att räkna ut en låda va? Skriv gärna vad du tror om basen också. Skulle vara schysst om du kunde göra någon beräkning hur stor låda jag skulle behöva om jag ska bygga en sonosub med det där elementet (om det nu är något att ha). Eller fungerar det inge bra att räkna på en låda om man inte har le värdet?
Postad 19 October 2007 - 17:58
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ok tack så mycket x-12. Får kanske bli den eller f-1 modellen.
Satt och pillade lite med det där programmet för sonosub, men man kan väll inte använda bara det programmet för att räkna ut en låda va?
Skriv gärna vad du tror om basen också. Skulle vara schysst om du kunde göra någon beräkning hur stor låda jag skulle behöva om jag ska bygga en sonosub med det där elementet (om det nu är något att ha). Eller fungerar det inge bra att räkna på en låda om man inte har le värdet?
<{POST_SNAPBACK}>
programet för sonosub är endast för sonosuben och går ej att andvända till andra typaer av lådor
Postad 19 October 2007 - 22:42
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hallå igen. Har bestämt mig för att det kommer ta upp för mycket plats och att det blir lite för dyrt att bygga en sonosub. Jag tror att jag kör med 2 jbl cs12 element istället i en isobariklåda. Skulle vara snällt om du kunde lägga upp uträkningarna som du gav till "born" i denna tråd. Jag vill gärna veta vilket f3db värde den kommer att få + vilken volym och vilken basport jag ska använda. Här är en bild på hur jag tänkte bygga lådan: (basarna ska sitta i de två vänstra plattorna)
Bifogad fil(er)
-
Bas.gif 305.76K
40 Antal nerladdningar
Redigerat av Bel3, 19 October 2007 - 22:43.
Postad 20 October 2007 - 07:10
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Postad 20 October 2007 - 10:14
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tackar så hemskt mycket x-12 Hade tänkt beställa från conrad.de eftersom de även har reckhorn delningsfiltrerna. Såg då att de hade GT4-12 för ett hyffsat pris. De liknar väll CS12:orna i parametrara men de verkar ju vara en aning "tyngre". Min fråga är då hur bra de skulle kunna spela i en isobariklåda (vill gärna bygga en sådan eftersom jag tror att det skulle bli ett bra projektarbete) Skulle de bli bättre/sämre än lådan med 2 CS12? Såg att du hade satt "isobarik chamber space" som rektangulär men jag ska då använda rör till båda lådorna, men det kanske inte spelar nån roll? Förlåt om jag är lite krånglig men jag vill gärna att detta bygge ska bli bra.
Postad 20 October 2007 - 11:41
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Tackar så hemskt mycket x-12 Hade tänkt beställa från conrad.de eftersom de även har reckhorn delningsfiltrerna. Såg då att de hade GT4-12 för ett hyffsat pris. De liknar väll CS12:orna i parametrara men de verkar ju vara en aning "tyngre". Min fråga är då hur bra de skulle kunna spela i en isobariklåda (vill gärna bygga en sådan eftersom jag tror att det skulle bli ett bra projektarbete) Skulle de bli bättre/sämre än lådan med 2 CS12? Såg att du hade satt "isobarik chamber space" som rektangulär men jag ska då använda rör till båda lådorna, men det kanske inte spelar nån roll?
Förlåt om jag är lite krånglig men jag vill gärna att detta bygge ska bli bra.
<{POST_SNAPBACK}>
dom är nästan bättre då dom har ett högre qts då kan man under avstäma dom får du fram t/s parametrarna på den så skall jag titta vad det blir av dom
Postad 20 October 2007 - 13:18
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Vad behöver du mer än Vas, Qts, Fs , Qes, Qms
Och funkar det att räkna ut om jag inte hittar resten?
Hittade detta på en fransk sida:
JBL gt4-12
Impédance 4 ohm
Sensibilité 2,83V 93 db
QTS 0,43
QES 0,46
QMS 6.46
VAS 91,12 Litres
FS 24,75 Hz
X-max 12,5 mm
Sd 531 cm²
Re ou Rcc 3,56 ohm
Bl 14,78 N/A
Mms 181,74 g
men har inte hittat le än.
Redigerat av Bel3, 20 October 2007 - 15:37.
Postad 20 October 2007 - 15:57
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Postad 20 October 2007 - 16:29
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ser ju mycket bra ut (vad jag kan förstå i alla fall  ) riktigt schysst x-12. Tror nog att det blir dessa basar isället för CS12:orna. Blir 400:- dyrare men de är de väll värt?
Hittade nog "alla" t/s parametrarna nu. Tycker att det är dåligt att inte Jbl inte har dem på sin hemsida så man måste sitta och kolla igenom 100-tals forum för att få tag i dem, men men här är de, tror jag:
JBL GT4-12 300mm
Diameter: 12"
Sensitivity: 93 dB
Power Handling: 250 W/rms
1000 w/peak
Frequency: 23 ~ 450 Hz
Impedance: 4 Ohm
R/EVC (Ohm): 3,56
L/EVC (MH) : 2,54
S/D (IN²) :82.31
S/D (cM²) :531.00
BL : 14.78
V/AS (FT³) :3,22
V/AS (LIETER) : 91,12
C/MS (µM/N) : 227,58
M/MS (GRAMM): 181,74
M/MD (GRAMM): 174,70
F/S (HZ) : 24,75
Q/MS : 6,64
Q/ES : 0,46
Q/TS : 0,43
H/AG (IN) : 1,3
H/AG (MM) : 33.00
H/VC (IN) : 0,31
H/VC (MM) : 8.00
x/MAX (IN) : 0,49
X/MAX (MM) : 12,5
Blir det någon skillnad i graferna/lådan nu när du har dessa värden?
Postad 20 October 2007 - 23:04
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ser ju mycket bra ut (vad jag kan förstå i alla fall ) riktigt schysst x-12. Tror nog att det blir dessa basar isället för CS12:orna. Blir 400:- dyrare men de är de väll värt?
Hittade nog "alla" t/s parametrarna nu. Tycker att det är dåligt att inte Jbl inte har dem på sin hemsida så man måste sitta och kolla igenom 100-tals forum för att få tag i dem, men men här är de, tror jag:
JBL GT4-12 300mm Diameter: 12" Sensitivity: 93 dB Power Handling: 250 W/rms 1000 w/peak Frequency: 23 ~ 450 Hz Impedance: 4 Ohm
R/EVC (Ohm): 3,56 L/EVC (MH) : 2,54 S/D (IN²) :82.31 S/D (cM²) :531.00 BL : 14.78 V/AS (FT³) :3,22 V/AS (LIETER) : 91,12 C/MS (µM/N) : 227,58 M/MS (GRAMM): 181,74 M/MD (GRAMM): 174,70 F/S (HZ) : 24,75 Q/MS : 6,64 Q/ES : 0,46 Q/TS : 0,43 H/AG (IN) : 1,3 H/AG (MM) : 33.00 H/VC (IN) : 0,31 H/VC (MM) : 8.00 x/MAX (IN) : 0,49 X/MAX (MM) : 12,5
Blir det någon skillnad i graferna/lådan nu när du har dessa värden?
<{POST_SNAPBACK}>
du kan gå på den föregånde beräkningen
Postad 21 October 2007 - 19:29
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ok då gör jag det. Har då lite frågor om bygget, hoppas du orkar svara på alla Har ju planerat att bygga med rör för att få ett lite annorlunda bygge. Det borde hålla rätt så bra p.g.a formen tycker jag men kommer det att räcka? Hur är det ungefär jämfört med 21mm. mdf?(i rektangulär låda) Vad håller bäst pvc-rör eller papprör? Hur ska jag koppla basarna? (vilken impedans kommer de få) och jag ska väll fasvända ena basen eftersom de sitter magnet mot magnet? Blir det problem med stående vågor eller vad det nu kallas om basen sitter i början på röret och det är en rak vägg på andra sidan? alltså den med porten. Funderar på att göra så att det blir som ett halvklot isället, bra/dålig ide? vad ska jag ha för förstärkare? Funderar på denna eftersom den är passivt kyld + att den har RCA-ingångar. Är den nått att ha tro? Kraftullt nog? Såg att thomann hade ett annat slutsteg som var väldigt likt detta. Kanske är nästan exakt som behringern men med riktiga siffror.
Postad 21 October 2007 - 20:32
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Ok då gör jag det. Har då lite frågor om bygget, hoppas du orkar svara på alla
Har ju planerat att bygga med rör för att få ett lite annorlunda bygge. Det borde hålla rätt så bra p.g.a formen tycker jag men kommer det att räcka? Hur är det ungefär jämfört med 21mm. mdf?(i rektangulär låda)
Vad håller bäst pvc-rör eller papprör?
Hur ska jag koppla basarna? (vilken impedans kommer de få) och jag ska väll fasvända ena basen eftersom de sitter magnet mot magnet?
Blir det problem med stående vågor eller vad det nu kallas om basen sitter i början på röret och det är en rak vägg på andra sidan? alltså den med porten. Funderar på att göra så att det blir som ett halvklot isället, bra/dålig ide?
vad ska jag ha för förstärkare? Funderar på denna eftersom den är passivt kyld + att den har RCA-ingångar. Är den nått att ha tro? Kraftullt nog? Såg att thomann hade ett annat slutsteg som var väldigt likt detta. Kanske är nästan exakt som behringern men med riktiga siffror.
<{POST_SNAPBACK}>
på första frågan en låda behöver inte se ut som en kub bara den håller inner volymen jag skulle ha gått på papp rör då den har mindre egenresonans mot vad ett pvc rör har . basarna skall kopplas till 8ohm och dom skall spela normalt ingen fasvändning då får du ingen bas . porten skall inte in till basarnas kammare utan den sitter i lådan se på grafen hur basarna skall sitta. sen när det gäller stegen så håll dig borta från bheringer då dom har en mycket dålig produktion för tillfälet hur det är med det andra steget det har jag ingen uppfatning om. sen när det gäller pa steg så kolla extra noga att det går att koppla ur filtren i dom för går det inte så titta efter något större på steg som har urkoppligs bara filter.
Postad 21 October 2007 - 23:00
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tack för tipsen. Vad det gäller min ide om att göra en vägg som ett halvklot så var det inte meningen att den skulle sitta i basarnas kammare. Jag skickar med en bild som förklaring. Tänkte att basen som spelar in i den portade lådan inte ska spela mot en platt vägg  vad tror du om det? Sen när jag skrev: Har ju planerat att bygga med rör för att få ett lite annorlunda bygge. Det borde hålla rätt så bra p.g.a formen tycker jag men kommer det att räcka? Hur är det ungefär jämfört med 21mm. mdf?(i rektangulär låda)
så var ju frågan om papp-rörerna kommer att hålla formen bra. Båda lådorna, basarnas kammare och den portade lådan, är ju tänkta att göras i papprör. Att de fyra mdf-bitarna går ut så långt beror på att jag inte vill att det inte ska se ut som en cylinder, jag hade då tänkt sätta ett skal runt dem. Det synns lite dåligt kanske eftersom jag inte gjort världens bästa bild. Till frågan då: Kommer det att funka att bygga båda lådorna i papprör? De kommer inte att "flexa" för mycket eller nått sånt? Funkar denna kanske? hur vet man om de har urkopplingsbara filter?
Redigerat av Bel3, 22 October 2007 - 11:10.
Postad 26 October 2007 - 14:20
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Såg att min bild som jag bifogade med mitt förra inlägg inte fungerade nu efter sidans uppdatering så jag lägger upp den igen.
Skulle du kunna lägga upp de grafer och bilder på de uträkningarna som du gjorde för lådan så skulle det vara jäkligt snällt. Hade tänkt spara dem men jag gjorde aldrig det före uppdateringen
Postad 26 October 2007 - 18:15
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
T-ampen har inga inbyggda filter så den funkar
och röret ser helt okej ut.
Postad 26 October 2007 - 18:42
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Då får det nog bli till att köpa en T.amp snart.
Skulle vara mycket  om du kunde lägga upp bilderna igen om du orkar. Annars så vet jag inte riktigt hur jag ska bygga den.
Postad 27 October 2007 - 09:16
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Postad 27 October 2007 - 11:28
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tror att det var 100 liter på den portade lådan om jag inte minns helt fel. Sen var den avstämd till någonting på 18Hz. Är det en bra volym, eller kan man göra den mindre med liknande "prestanda" på nått sätt?
Postad 27 October 2007 - 22:26
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Tror att det var 100 liter på den portade lådan om jag inte minns helt fel. Sen var den avstämd till någonting på 18Hz. Är det en bra volym, eller kan man göra den mindre med liknande "prestanda" på nått sätt?
här
Postad 28 October 2007 - 17:57
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tackar så mycket. Den vart nog lite lägre avstämd än förra gången men det kanske blir bättre?
Tror du att du kan lägga upp graferna på Hz och db mm. Skulle vara kul att ha om man kunde låna lite mätinstrument från skolan och kolla hur bra de stämmer när den är färdig.
Postad 28 October 2007 - 18:23
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Postad 09 November 2007 - 13:49
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Nu har jag äntligen fått mitt gamla suroundsystem sålt så jag har nu råd att beställa alla grejer till subben. Det blir förmodligen: THE T.AMP TA1050 MK-X ca: 2000:- med frakt 2 st GT4-12 770:- st Reckhorn b-1 660:- Basana och filtret beställs från samma ställe så de blir 2300:- med frakt för dem Totalt: 4200-4300kr (Såg att länkarna inte funkade så jag fixade det nu) Om man tittar på graferna till lådan som x-12 snällt har räknat ut så tycker jag att det verkar bli en mycket trevlig sub, men frågan är: Kan man få nått som är bättre för dessa pengar? Vad tror ni? kom gärna med förslag i så fall. Annars så blir det till att beställa nästa vecka om inte någon av er ger mig en tankeställare med nått annat element/stärkare/filter Och förresten x-12, den första lådan som du räknade ut till mig (som bilderna inte finns kvar på) hade ett Fb runt 18,5 Hz och såg ut att ha ett -3db på 18-19 Hz medans den lådan som du räknat ut till mig nu ser ut att ha ett -3db på 20Hz. Du hade inte Le-värdet på basen första gången du räknade ut lådan är det p.g.a detta som den nya lådan fick ett högre -3db? Och sen en sak som jag helt glömt bort att fråga: Basen är ju en bilbas så den borde ju kunna spela rätt bra i små volymer. Hur tror du att den kommer att spela i mitt rum som bara är på 10 kvadratmeter. Kan man räkna ut ungefär hur mycket "roomsgain" eller vad det kallas den kommer att få? Ska stå bakom soffan mot väggen, inte i nått hörn.
Redigerat av Bel3, 09 November 2007 - 20:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|