Mja, jag skrev i teorin.. eftersom jag inte riktigt vill stå för vad jag säger här. Frågar ni mina öron så hör jag ingen skillnad på mina 2 cd-spelare och 2 dvdspelare. Datorn hör jag en viss skillnad på, men det beror på att ljudkorten inte har stöd för ASIO.
Frågar du någon som är mer insatt istället så kommer du få reda på att det finns problem med timingen. Alltså att en etta förblir en etta och en nolla förblir en nolla, men dom kanske inte kommer fram i rätt tid alla gånger, t.ex:
dvd-skivan: 1-1-0-0-0-1-0-1
signalen till stärkaren blir: 1-1-0-0--01-0-1
För en pcm-signal som inte har något sätt att verifiera att ett paket kommit fram på rätt sätt kan detta resultera i att den vågform som sedan skapas inte blir helt korrekt. Inom datorvärlden och t.ex. TCP/IP så kan det ju aldrig bli fel, eftersom varje paket som skickas har en start och en stoppbit, och kommer därför skickas om utifall informationen däremellan inte stämmer. Detta hinns alltså inte med hos pcm, och sker i vilket fall som helst inte..
Hur det är med DD, DTS vet jag inte, men jag har hört att det finns någon form av felkorrigering där, men om den kan justera jitter, som det kallas (tidsfel alltså) vet jag inte.
Som sagt, det här är bara saker som jag snappat upp, och ingenting jag vill stå för riktigt, men det ska vara källan till att olika spelare låter olika även digitalt.
edit: Glömde ju säga:... vilket ljud du föredrar blir ju upp till dig! Det är inte säkert att den kanske mer korrekta signalen som skickas digitalt till förstärkaren låter bättre. Kanske är kretsarna i stärkaren inte lika bra som hos dvd'n, och då kanske du kan köpa en viss förlust genom att köra analogt. Alternativt kanske spelaren färgar ljudet på ett trevligt sätt som gör den totala upplevelsen behagligare, men det är ju bara upp till dig att avgöra! Återigen dock.. ska du ha 5.1 är det ju digitalt som gäller om det inte finns dylika utgångar på dvd'n!
Lycka till iaf
Redigerat av bjorn_m_eriksson, 01 November 2007 - 18:02.