Edit: oj va mycket skit jag skrev.. jag gör en snabbinfo här uppe:
1. Sänk nivån precis till att basen inte hörs, höj den därefter så den precis hörs igen. Där har du en bra nivå för musik.
2. Fasomkopplare, testa om basen spelar ur fas!
3. Delningsfrekvensen bör vara 50-80Hz. Genom att välja en lägre blir basen svårare att lokalisera. Sänker du delningen och höjer volymen kanske den blir svår att hitta i ljudbilden, men kan ändå leverara kraft vid explosioner. Går det så se till att frontarna får samma information som subben får, kanske kan ge ett lyft.
4. Flytta basen om det går! Bort från hörnet, helst mellan frontarna eller åtminstone vid frontarna. Måste den vara i ett hörn kanske den får plats i ett hörn framtill?
Sen ska du nog se till att nivån inte är för högt uppskruvad heller..
Slå på en skiva med lite musik där du är bekant med basgångarna. Utgå från en lite högre nivå på basen och minska den sedan till dess att du tycker att basen försvinner. Då ökar du den precis så mycket att den återigen infinner sig, men inte mer. På det sättet kommer du inte uppleva att basen tar över ljudet och ger upphov till huvudvärk och obehag osv..
Tyvärr kan ju detta innebära att basen till film känns lite för lågt ställd, men eftersom du har en bas som spelar ganska djupt tror jag att det borde bli ganska bra ändå!
Jag är ganska säker på att du har en fasomkopplare där oxå. Ofta en liten vippa med två lägen: 0-180. Testa den så kanske basen spelar i fas med resten av anläggningen, om den inte redan gör det dvs..
Angående att basen skulle vara för stor för rummet så.. visst, fullt möjligt, men det kommer du ju lösa när du sänker nivån lite va?
Beroende på vad du har för fronthögtalare (hur djupt dom kan spela) så kanske du har lite att vinna på att inte ställe delningsfrekvensen på subben runt 80, utan snarare runt 50-60 kanske. Genom att göra så kommer du inte kunna placera subben i ljudbilden lika lätt, utan det kommer mer känns som att basen bara "finns där" istället för att den "finns till vänster i hörnet" om du förstår..

Kan du därtill i din förstärkare välja att både frontarna och subben spelar basinformation så kommer det kännas ännu mer som att ljudet kommer framifrån istället för att komma från hörnet..
Sist då.. Är det säkert att du inte har någon annan stans att sälla subben? Allra bäst vore ju kanske för dig att ställa den emellan frontarna på ett eller annat sätt. I och med att du verkar ha ett litet rum kanske du ska överväga att inte ha den i ett hörn (mot vägg +3dB, i hörn +6dB på ljudet). Kan du kanske göra den flyttbar och helt enkelt ställa den mitt på golvet då det ska tittas lite mer seriöst? Eller har du kanske möjlighet att ha den rakt bakom soffan? På så sätt skulle du ännu mer slippa känslan av att all bas kommer från ett ställe. När man letar efter ett bra ställe att ställa en bas på brukar man ofta få tipset att ställa subben på den plats man själv brukar sitta (t.ex. i soffan) och spela på.. Sedan kryper/går/hoppar man runt och lyssnar i rummet vart det blir mest bas. ställer man subben där då, kommer det omvända inträffa och man får mest bas i soffan. På så sätt kanske subben heller inte behöver ha lika hög nivå och kanske därmet tillåts spela renare. Men som sagt, nivån skulle du ju redan sänka
Fungerar inget av ovanstående får du nog helt enkelt pröva att spela i ett annat rum. Mitt vardagsrum skulle nog fungera ypperligt, det behöver lite mer bas. Jag lovar att sätta en mic till handsfreen framför subben så kan jag ringa upp dig varje gång du ska se på film, och så kan du använda högtalartelefonen där hemma
Redigerat av bjorn_m_eriksson, 01 November 2007 - 18:44.