Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur dålig är marantz CD SPELARE eller hur bra är Squeezebox

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 November 2007 - 21:50

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Hur dålig är min cd spelar eller hur bra är Squeezebox.
Jag har köpen en marantz SA-15S1 (Transparent MLP kabel för 4100) i helgen så köpte jag en Squeezebox.
Så jag tänkte för skoj skull prova skilnaden på dom 2 så jag hemta en skiva och rippa den till data sen spela jag upp dom samtidigt.Jag lysna i igenom skiva 3 gånger jag kund inte tro att det va SÅ LITEN skilnad hur kan det va så.jag sat till och med och koncentrera mig för att höra skilnaden,hur dålig är marantz igentligen.

Postad 05 November 2007 - 22:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Körde du analogt eller digitalt ut?

Med digital anslutning (optisk toslink) är det ingen skillnad alls mellan de båda. Jitternivån i presslådan ligger på ~250
pikosekunder. Via coax är den lite sämre, runt 1000ps. Knappast hörbart iofs, men teoretiskt sämre.

Den analoga utgången däremot, är betydligt mer påkostad i din Marantz jämfört med Squeezebox. Om man sen hör
skillnad är en annan sak. Det krävs en del av högtalare, förstärkare osv innan man kan höra så små skillnader som
det faktiskt handlar om mellan olika spelare (om de inte är trasiga eller felkonstruerade).

Postad 05 November 2007 - 22:29

Unregistered29936
  • Unregistered29936
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Fler som uppmärksammat Squeezeboxen!
Jag äger också en Marantz SA15S1, med bra kringutrustning, Ayre och Magnepan.
En kompis kom och hälsade på för någon vecka sedan med sin Squeezebox och Dac. Jag vart förvånad över hur pass bra det spelade, med en dac inkopplad. När man kör analogt ut ur Squeezeboxen blir det inte samma sak då spelar Marantzen klart bättre.
Är nu så klart sugen på att gå och köpa mig en Squeezebox och börja labba för att se hur bra det kan bli.
Några förslag på en riktigt bra dac till Squeezebox i 20-30tusenkronors klassen?

MVH Magnus

Postad 05 November 2007 - 22:31

Unregistered29936
  • Unregistered29936
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Fler som uppmärksammat Squeezeboxen!
Jag äger också en Marantz SA15S1, med bra kringutrustning, Ayre och Magnepan.
En kompis kom och hälsade på för någon vecka sedan med sin Squeezebox och Dac. Jag vart förvånad över hur pass bra det spelade, med en dac inkopplad. När man kör analogt ut ur Squeezeboxen blir det inte samma sak då spelar Marantzen klart bättre.
Är nu så klart sugen på att gå och köpa mig en Squeezebox och börja labba för att se hur bra det kan bli.
Några förslag på en riktigt bra dac till Squeezebox i 20-30tusenkronors klassen?

MVH Magnus

Postad 05 November 2007 - 22:38

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
allså jag har en bladelius förstärkare och cabasse högtalare ,jag kör allt på de analoga

Postad 05 November 2007 - 22:39

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
allså jag har en bladelius förstärkare och cabasse högtalare ,jag kör allt på de analoga

Postad 05 November 2007 - 22:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Du behöver inte lägga ut 20-30kkr för att få en riktigt bra DAC.

Två populära alternativ:

och

Lavry DA10:
http://www.lavryengi...phile_da10.html

Postad 05 November 2007 - 22:49

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
glömde att säga på Squeezebox så spelar jag men den kablen som man får med

Postad 05 November 2007 - 23:11

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

glömde att säga på Squeezebox så spelar jag men den kablen som man får med

Vilket betyder att du körde analogt, och använde Squeezeboxens DAC.

Postad 06 November 2007 - 09:28

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
DAC, en apparat som omvandlar digital till analog?
Ska man köra den digitala från Squeezen till DAC o sen DAC till förstärkare med analoga kablar, skulle det va bätre?

Postad 06 November 2007 - 09:43

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
ja

Postad 06 November 2007 - 11:49

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

DAC, en apparat som omvandlar digital till analog?
Ska man köra den digitala från Squeezen till DAC o sen DAC till förstärkare med analoga kablar, skulle det va bätre?

DAC=Digital to Audio Converter

Kör du digitalt från squeezeboxen till en extern DAC så är det DAC'en som gör jobbet. Skulle du koppla digitalt från DAc'en till förstärkaren (går det ens?) så skulle förstärkaren göra jobbet.

Jag kör digitalt till stärkaren då jag tycker att min Squeezebox ger ett lite "skuggat" ljud jämfört med min Cambridge 540R.

Postad 06 November 2007 - 12:58

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Innan du lägger ut 10' kr på en extern DAC så se till att du verkligen behöver det.

Själv har jag under skapligt seriösa förhållanden testat just Squeezboxens inbyggda DAC mot Squeezboxen+Benchmark DAC1 och Squeezbox+Lavry DA10, och så lite andra kombinationer också.

Jag kan väl säga att skillnaden var noll(0) efter en nivåmatchning med en SPL-mätare, varken jag eller någon av de andra 2 medlyssnarna kunde skilja dessa åt blint. Nu gäller det här triviala testet naturligtvis inte för alla, men kan vara en indikation på att skillnaderna inte nödvändigtvis behöver vara milsvisa bara för att prisskillnaden är det.

Personligen tror jag absolut att det finns oerhört kompetenta DAC'ar vars prestanda är transparent för det mänskliga örat som kostar en spottstyver.

MVH
/Chuck

Postad 06 November 2007 - 14:10

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Innan du lägger ut 10' kr på en extern DAC så se till att du verkligen behöver det.

Själv har jag under skapligt seriösa förhållanden testat just Squeezboxens inbyggda DAC mot Squeezboxen+Benchmark DAC1 och Squeezbox+Lavry DA10, och så lite andra kombinationer också.

Jag kan väl säga att skillnaden var noll(0) efter en nivåmatchning med en SPL-mätare, varken jag eller någon av de andra 2 medlyssnarna kunde skilja dessa åt blint. Nu gäller det här triviala testet naturligtvis inte för alla, men kan vara en indikation på att skillnaderna inte nödvändigtvis behöver vara milsvisa bara för att prisskillnaden är det.

Personligen tror jag absolut att det finns oerhört kompetenta DAC'ar vars prestanda är transparent för det mänskliga örat som kostar en spottstyver.

MVH
/Chuck

Håller med! Gå inte och köp någon dyr dac innan du har jämfört. Jag har inte gjort några seriösa jämförelser, men jag är mycket nöjd med analog ut från SB3:an. Det finns flera andra saker som har större betydelse.

Postad 07 November 2007 - 11:49

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Med digital anslutning (optisk toslink) är det ingen skillnad alls mellan de båda. Jitternivån i presslådan ligger på ~250
pikosekunder. Via coax är den lite sämre, runt 1000ps. Knappast hörbart iofs, men teoretiskt sämre.

Så det är mer jitter på coax-utgången än tos-linken på squeezeboxen, var kommer dessa siffror ifrån?

Postad 07 November 2007 - 17:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Kommer tyvärr bara ihåg siffrorna, inte var jag läste det :lol:

Edit: Här är jittergrafen vid coax-ut. Jittret orsakades av att nätdelen skickade ut skräp som tog sig genom
kabeln till mottagaren (mätutrustningen). Med toslink försvann det problemet.

Total correlated Jitter (re. -3dBFs into 8000ohm):
905psec (Left Channel)
905psec (Right Channel)

(Miller Audio Research)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Ageve, 07 November 2007 - 21:43.

Postad 08 November 2007 - 14:11

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
OK, då kanske man skulle testa att köra optiskt istället.

Postad 08 November 2007 - 19:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

OK, då kanske man skulle testa att köra optiskt istället.

Japp.

Att toslink skulle vara sämre än coax är en av alla hifimyter som inte stämmer (det stämmer på pappret, och ibland
vid mätningar i lab, men inte hemma i stereoracket, när alla apparater är anslutna och kablar ligger kors och tvärs).

Sen är det ju inte direkt enkelt att mäta jitter heller, som om två mätningar ska jämföras ska de komma från
samma test.

Redigerat av Ageve, 08 November 2007 - 20:19.

Postad 11 November 2007 - 19:31

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Hur mycket pengar tycker ni jag ska spendera på analog kabel till Squeezebox

Postad 10 February 2008 - 00:59

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Varför inte köpa en Lyngforf TDA2200 och skippa försteg och dac och allt anna skit :lol:
bara raka rör digitalt rakt igenom

Postad 10 February 2008 - 01:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Hur mycket pengar tycker ni jag ska spendera på analog kabel till Squeezebox

Så mycket du har lust med. En del kommer att hävda att du ska köpa kablar för flera tusen, jag hävdar att det räcker med en kabel som är hel och med bra kontakter som sitter bra, pengamässigt ungefär en hundring.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.