Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Att köpa begagnat

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Mirage 1295is (Golvhögtalare) 0 9.099998 (9) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 15 November 2007 - 20:00

Gustaf H
  • Gustaf H
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej!

Mina önskemål på högtalarna jag vill köpa är att det skall vara golvare med inte allt för mycket bastryck utan gärna mer finlir. Men givetvis skall de spela rock med bra pondus! Prisönskemål: upp till 8000:- för nya, och 5000:- för beg.

Jag har en Yamaha rx v559 receiver och golvarna är tänkta att bli frontare i den hemmabioanläggning jag planerar för när vi flyttar till större (när det nu blir). Men huvudsyftet är ändå att spela musik.

Har hittat ett par Mirage 1295i högtalare som är till salu för 6500:-.
De är enligt ägaren sju år gamla och givetvis utan skavanker. Nypris enligt honom var 18000:- och livslängden på dem bör ju vara bra mkt längre än sju år. Hittar dåligt med recensioner på dem online och de är intressanta pga nypriset, men de känns lite gamla.

Jag skulle vilja höra era tankar kring att köpa begagnade högtalare i allmänhet och detta alternativ i synnerhet.

Med tanke på den förstärkare jag har och den musikbild jag önskar, vilka högtalarmärken bör jag titta mer respektive mindre på?

Tack!

Redigerat av Gustaf H, 15 November 2007 - 20:07.

Postad 15 November 2007 - 23:27

Falk_sthlm
  • Falk_sthlm
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej vet inte om du kommer att tycka dom är lite stora men om du ska lyssna på rock och vill kunna hjöa lite ska du köpa Canton Gle 409 lyssnade på AC/DC och det var väldigt bra. Dom klarar även fin lir. Är ett par billiga och har vunnit en massa, ska vara dom bästa just nu upp till 10000kr. vet inget om dessa du pratar om så kan tyvär inte säga nått om dom.

Mvh Daniel

Postad 16 November 2007 - 09:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
GLE 409 har inte en chans mot begagnade högtalare i prisklassen 7-10'. Tycker inte de har något att hämta ens om man håller sig inom nya högtalare från Canton - RC-L från Tyskland.

Rörande nämnda mirage så har jag hört dem, men har väldigt svaga minnen. Konstruktionen är väl ca 10 år gammal om jag minns rätt och när de var nya så lyssnade jag på dem och OM6orna. Uppfattade då OM6orna som sjukt mycket bättre ... (men de kostade ju rätt mycket mer åxå).

Några spontana tankar:
1. köp inte en högtalare utifrån ett "nypris". För det första så vimlar det av folk som anger "nypriser" som ingen ens har sett. För det andra så verkar det ohyggligt vanligt med att folk hänvisar endast till de högsta nypriserna. i de flesta fall har folk inte ens köpt varan till det priset och har man det så spelar det ju mindre roll om den prissänkts strax efter eller om den gick att köpa 30% billigare på 5 andra ställen. För det andra är det inte säkert att du gillar ljudtypen. Just Mirages omnipolära är ju rätt speciella i ljudet. Lätt att det delar lyssnarna i två läger - de som älskar och de som hatar. Har du ko9llat deras produker ordentligt och vet att du hör till de första så ok då. :angry:
2. Jag har sett några par 1295 för 4-6'.
3. Har sett 2 par OM6 för 10 resp 9'. Som jag minns det vore det dumt att inte betala mellan ... om man nu vill ha Mirage. Det finns ju en hel del alternativ i prisklassen.
4. Din stärk är i klenaste laget för de högtalare jag testat i prisklassen.... men den kanske ska korrigeras/uppgraderas.

Lycka till

Postad 16 November 2007 - 10:07

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Jag köpte för ett par år sedan ett par beggade Mirage M3 som då var ca 10 år gamla. Kan säga att det varken syntes eller hördes att de skulle ha 10 år på nacken. Lät sjukt bra men jag sålde sedan dessa efter två år p.g.a storleken. Fick kommentarer som att de skulle likna två stora svarta gravstenar :angry: Finns även bilder i mitt galleri på dessa.

Dessa kostade iofs 33.000:- nya och jag betalade 10.000:- beggat, så det är ju ett snäpp upp prismässigt. Sålde dem f.ö för 9000.- två år senare så prisbilden är ju klart trevligare när man slipper ta första smällen ;)

Så hittar man fräscha beggade Mirage så ska man nog inte behöva vara så orolig

Postad 16 November 2007 - 11:09

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Som sagt, när det gäller Canton så är RC-L ljusår bättre än GLE 409.

Postad 16 November 2007 - 16:00

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Jag har ett par QRS Tellus stående.

En enormt kompetent högtalare som leverar i alla lägen.

OBS inte mina på bilden.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  tellus.jpg   20.4K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 16 November 2007 - 16:01.

Postad 16 November 2007 - 16:22

Unregistered995
  • Unregistered995
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Mirage 1295i har inbyggd förstärkare för basen, så det bör gå bra att använda den reciever du har.

Postad 16 November 2007 - 18:35

Gustaf H
  • Gustaf H
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tack för alla svar!

Jag har möjligheten att låna hem Mirage högtalarna för att testa dem, och eftersom de inte verkar få några negativa kommentarer här så kanske det inte är helt dumt att göra det. Då får jag iaf en uppfattning om de passar mig och mina behov.

Är det någon som har en kommentar kring vilket märke på högtalare jag bör undvika att kombinera med min Yamaha förstärkare?

Ni nämnde Canton som ett bra alternativ här ovan... Jag har hört att Yamaha i allmänhet levererar mer ljusa toner än bas. Samtidigt hag jag hört att Canton-högtalare gör samma sak, det borde ju inte vara en vidare bra kombination i så fall?

Postad 17 November 2007 - 09:07

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Precis som har sagts ovan så har nypriset liten roll i sammanhanget... Fokusera på vilka högtalare du gillar (det skiljer rätt mycket mellan t.ex. Klipsch och Dynaudio...och smaken är ju som baken.. :( .)

Att köpa begagnat är nog inga större problem - förutsatt att man litar på säljaren eller kan hämta själv. Jag har avstått från att köpa grejer när säljaren ville ha pengarna in på konto innan han skickar grejerna....

Jag köpte mina Dynaudio 72:or beggade för ungefär 5k...ringde ett skambud och killen nappade :D Så det blev en snabbkörning till Örebro och hämta ett par högtalare...
Skillnad? Jag älskar mina "nya" högtalare....bas, mjukhet - rubbet. (De säljs fortfarande nya...för 14500:-) ;)

Vad gäller din förstärkare så skulle jag definitivt lägga till ett slutsteg...skillnaden när jag gick från en yamaha rx-v450 till en rotel pre/pwr var ENORM! Så skaffa slutsteg, eller om yamman inte har preout - byt! Det är nästan lite slöseri att köpa dyra högtalare när inte kraften finns (sedan kan man diskutera vilken som är viktigast mellan källa-stärkare-högtalare men det är en egen tråd...)

Mvh
Andreas

Redigerat av hultin, 17 November 2007 - 09:10.

Postad 19 November 2007 - 11:46

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag har möjligheten att låna hem Mirage högtalarna för att testa dem, och eftersom de inte verkar få några negativa kommentarer här så kanske det inte är helt dumt att göra det. Då får jag iaf en uppfattning om de passar mig och mina behov.

Inget slår att få låna och testa i hemmiljö. Då får du verkligen veta om det är något för dig. Ser fram mot att läsa om dina intryck.

Är det någon som har en kommentar kring vilket märke på högtalare jag bör undvika att kombinera med min Yamaha förstärkare?

Problemet med din stärk är väl främst att den inte är så stark, så det kan bli problem med högtalare som inte är så lättdrivna.

Ni nämnde Canton som ett bra alternativ här ovan... Jag har hört att Yamaha i allmänhet levererar mer ljusa toner än bas. Samtidigt hag jag hört att Canton-högtalare gör samma sak, det borde ju inte vara en vidare bra kombination i så fall?

Tveksamt enl min mening.

Postad 20 November 2007 - 15:21

Gustaf H
  • Gustaf H
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Inget slår att få låna och testa i hemmiljö. Då får du verkligen veta om det är något för dig. Ser fram mot att läsa om dina intryck.

Skall åka och lyssna på dem idag, om de låter vettigt så lånar jag hem dem. Återkommer med min uppfattning.

Problemet med din stärk är väl främst att den inte är så stark, så det kan bli problem med högtalare som inte är så lättdrivna.

Tveksamt enl min mening.

Men om nu min förstärkare är i klenaste laget som ni säger. Då borde det väl vara en fördel att köpa högtalare som har inbyggd förstärkare för basen? Jag tänker givetvis på de Mirage som jag skall lyssna på ikväll.

Postad 20 November 2007 - 16:19

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Men om nu min förstärkare är i klenaste laget som ni säger. Då borde det väl vara en fördel att köpa högtalare som har inbyggd förstärkare för basen? Jag tänker givetvis på de Mirage som jag skall lyssna på ikväll.

Visst underlättar det.

Ser fram mot att läsa om din aintryck. Du tar väl med stärken?

Postad 22 November 2007 - 22:39

Gustaf H
  • Gustaf H
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Idag tog jag med min förstärkare för att lyssna på de begagnade Mirage 1295i som jag hittat.

Högtalarnas yttre var i riktigt bra skick, inte en antydan till repa på den pianolackade toppen. Provspelade musik från ett antal olika genrer och jag tyckte det var helt suveränt rakt över. Basen är djup men ändå mjuk och diskanten är riktigt klar och fin utan att den vara vass.

Provspelade tidigare i veckan ett par Canton GLE 409, men där var varken bas eller diskant i närheten av vad som levererades nu. Med 409'an fick jag en vassare/ljusare diskant och inte alls samma pondus i basen.

Det känns som att den extra förstärkaren till baselementen är ett bra komplement till Yamahaförstärkaren, för det är inget snack om att det är stor skillnad mellan Mirage'n och andra högtalare jag testat tillsammans med den.

Givetvis blev det ett köp (5300:-) och nu spelar de ljuvliga tonerna från mina "nya" Mirage här i rummet! :)

Jag är supernöjd!

Postad 22 November 2007 - 23:28

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Stort grattis! För dom högtalarna har du betalat kaffepengar när man ser till vilken ljudkvalitet dom lär prestera jämfört med andra högtalare i den prisklassen!

Postad 23 November 2007 - 09:29

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Kul!
Grattis!

Postad 24 June 2010 - 13:09

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Postad bild
Postad bild

Redigerat av gsson, 24 June 2010 - 13:09.

Postad 24 June 2010 - 13:45

Unregistered9d9405bb
  • Unregistered9d9405bb
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0
haha :)

Postad 24 June 2010 - 15:05

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Lågt att gräva fram 3 år gamla inlägg för att puffa sina produkter.

Postad 24 June 2010 - 16:22

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Dolt inlägg som bröt mot reglerna vad gäller reklam för företag.
Det går bra att posta sådana inlägg i forumdelen avsedd för detta (speciella erbjudande).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.