Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

5.1 vs 7.1

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 November 2007 - 09:49

Unregisteredc7f7e317
  • Unregisteredc7f7e317
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Vet inte om jag postar denna i rätt avdelning men mod får väl flytta på den om den är fel.

Men jag har funderat på en grej, om man har ett 7.1 system vad gör dom två bakhögtalara när man tittar på en
film eller spelar nånting som bara stödjer 5.1 ? Är dom bara helt tysta..?

Och vad jag sett så finns det nästan inga filmer som stödjer 7.1
ända jag ser är 5.1 PCM på bluray fimerna eller är trueHD/DTS master audio 7.1 ?

Sen om det nu är så är det värt och ha ett 7.1 system?

jag kanske är helt ute och cyklar men skulle gärna vilja ha svar på på mina funderingar :)

Postad 18 November 2007 - 12:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur många diskreta kanaler HD matrial har, men på vanlig dvd kan man max få ut 6.1.
Receivern kommer ändå kunna ge ljud i alla sju kanaler men om det är nödvändigt vet jag inte.

Jag brukar förespråka att man skall lägga mer pengar på ett 5.1 system, enda undantaget är om man har ett ordentligt tilltaget rum i yta.

Postad 18 November 2007 - 13:49

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Du kan alltid få ljud i samtliga 7 kanalerna men de 2 bakre blir 2 mixade monokanaler från ljudet i SL och SR och inte diskreta som de andra när man spelar ljudformaten DD eller DTS. Har man endast 1 bakre surroundkanal så kan man få 6.1 ljud i samtliga diskreta kanaler när sådama ljudformat spelas upp DD EX och DTS ES. Endast surroundformatet PL2x spelar upp de bakre surroundkanalerna i stereo.

Min erfarenhet gällande 5.1 vs. 7.1 är att för samma peng blir det bättre ljud med ett par bra surroundhögtalare än med 2 par mindre bra.

/Heron

Postad 18 November 2007 - 15:40

Unregisteredc7f7e317
  • Unregisteredc7f7e317
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Mja detta kan bli lite knepigt å bestämma sig, fast lutar iof åt att jag kör 5.1 då mitt vardagsrum inte är så där jätte stort:P
Känns kanske lite overkill å lite onödigt med 7.1. Kan anske bli så att det kommer för mkt ljud på en yta då lr vad man nu kan kalla det.

Men hur välja bakhögtalare ? Jag har just nu bara två golvare Canton 409 som det tog låång tid innan jag bestämde mej för dom velig som man är. Och nu funderar jag på å koppletera detta system med en center (canton 405) har fåt för mej att centern bör vara av samma märke och högtalarserie som dom två frontarna för å få rätt ljudbild. Är jag helt ute å cyklar där?

Men bakhögtalarna då spelar det någon roll egenltigen vilket märke det är ? tänkte så det passar ihop med övriga högtalare för att inte få ett ljud som skiljer sig avesevärt från resten av högtalarna.

Är någon av cantons 401/402/403 det lutar åt som bakhötalre men man ska juh vara öppen för allt och tänkte åka runt å lyssna på lite olika när jag får tid. Men spelar det någon roll om märket på front/center skiljer sej emot bakhögtalarna?

Hoppas jag inte var allt för otydlig: lr ställer för dumma frågor är rätt ny inom hemmabioområdet:)

Postad 18 November 2007 - 18:46

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Hur stort rum har du och var har du lyssningspositionen placerad?

Använder man Dolby PLIIx så får man ut olika ljud i samtliga 7 högtalare, alltså en stereoeffekt i de två bakre surroundhögtalarna. Dolby PLIIx är dock inte ett surroundformat, utan snarare en beräkningsmatris som appliceras för att utvinna information.

I dagsläget mixas inte många (kanske inte ens en enda film) med 7.1 diskreta kanaler, men det är inget argument för att inte använda 4 surroundhögtalare. Det som avgör om det är ett bra alternativ eller inte är hur rummet är utformat och var du har lyssningsplatsen.

MVH
/Chuck

Postad 18 November 2007 - 20:05

Unregisteredc7f7e317
  • Unregisteredc7f7e317
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Hur stort rum har du och var har du lyssningspositionen placerad?

Använder man Dolby PLIIx så får man ut olika ljud i samtliga 7 högtalare, alltså en stereoeffekt i de två bakre surroundhögtalarna. Dolby PLIIx är dock inte ett surroundformat, utan snarare en beräkningsmatris som appliceras för att utvinna information.

I dagsläget mixas inte många (kanske inte ens en enda film) med 7.1 diskreta kanaler, men det är inget argument för att inte använda 4 surroundhögtalare. Det som avgör om det är ett bra alternativ eller inte är hur rummet är utformat och var du har lyssningsplatsen.

MVH
/Chuck

Jag har ett avlångt vardagsrum det är cirka 5.80 m långt och 3.80 m brett, Jag har lysningsplatsen i ena dalen av rummet har alltså soffan längs med avlånga väggen och tvn/högtalarna på andra avlångaväggen. Har alltså cirka 3 meter ungefär mellan tv och soffa och är juh i dom regionerna högtalarna kommer stå:) vet inte om jag förkara som ett arsel nu men du kan juh gå in på mitt gallri annars å slå en kik hur jag har placerat min anläggning.

Rent spontant från min sida känns det som 5.1 är det mest logiska för mej ? men a jag är juh som sagt ingen expert :lol:

Postad 18 November 2007 - 20:24

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Har du soffan (lyssningspositionen) mot bakväggen kan du glömma 7.1, det blir inte bra.

5.1 är det du får köra på.

MVH
/Chuck

Postad 18 November 2007 - 20:28

Unregisteredc7f7e317
  • Unregisteredc7f7e317
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Okej :) Det ultimata är väl att ha lyssningsplatsen helt fri från väggar omkring men a man får juh göra det bästa man kan av det rum man har:) men tack för hjälpen

Postad 18 November 2007 - 20:34

pazzo
  • pazzo
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
om man har liknande rum då? men soffryggen är 90cm från den ena kortsidan istället?
fick med 2st extra bakhögtalare när jag köpte mitt 5.1 så tänkte ta och använda de sista nu också om det kan vara någon idé

Postad 18 November 2007 - 21:25

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Men bakhögtalarna då spelar det någon roll egenltigen vilket märke det är ? tänkte så det passar ihop med övriga högtalare för att inte få ett ljud som skiljer sig avesevärt från resten av högtalarna.

Är någon av cantons 401/402/403 det lutar åt som bakhötalre men man ska juh vara öppen för allt och tänkte åka runt å lyssna på lite olika när jag får tid. Men spelar det någon roll om märket på front/center skiljer sej emot bakhögtalarna?

Hoppas jag inte var allt för otydlig: lr ställer för dumma frågor är rätt ny inom hemmabioområdet:)

Försök undvika direktstrålande ljud. Dom nämnda Audio Pro Level Qube ställer man direkt på golvet bredvid soffan co dom spelar uppåt. Det låter ljusår bättre om man har soffan placerad som du mot väggen gentenot vanliga stativmodeller.

om man har liknande rum då? men soffryggen är 90cm från den ena kortsidan istället?
fick med 2st extra bakhögtalare när jag köpte mitt 5.1 så tänkte ta och använda de sista nu också om det kan vara någon idé

Det är lämpligare med den soffplaceringen att köra 6.1 eller 7.1, dock inte sagt att det låter bättre för det.

Postad 18 November 2007 - 21:27

pazzo
  • pazzo
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Det är lämpligare med den soffplaceringen att köra 6.1 eller 7.1, dock inte sagt att det låter bättre för det.

tackar ska prova det då i veckan

Postad 19 November 2007 - 23:18

Unregisteredc7f7e317
  • Unregisteredc7f7e317
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Försök undvika direktstrålande ljud. Dom nämnda Audio Pro Level Qube ställer man direkt på golvet bredvid soffan co dom spelar uppåt. Det låter ljusår bättre om man har soffan placerad som du mot väggen gentenot vanliga stativmodeller.

Aha det där verkar ytterst intressant :rolleyes: fakiskt aldrig sett sånna där högtalare förrut...men då återstår juh ett problem att jag har soffan i hörnet av rummet:/ för vad jag föstått behöver man två sånna där högtalare och blir juh problem att ställa en av dom brevid soffan om den står i hörnet...går juh iof att flytta ut soffan också..men blir juh inte så snyggt :lol:

Postad 19 November 2007 - 23:25

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Hehe jag skulle nog iof säga att det skulle bli snyggare .

Men det är ju jag :rolleyes:

Postad 19 November 2007 - 23:41

Unregisteredc7f7e317
  • Unregisteredc7f7e317
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Hehe jag skulle nog iof säga att det skulle bli snyggare .

Men det är ju jag :(

Du har fan inte ute å cykar alltså :rolleyes: dom var juh inte så speciellt breda egenltigen dom där högtalarna å flyttar man ut soffan 3 dm är juh inte det så farligt :lol: Detta måste undersökas vidare måste provlyssna sånna där rackare :blush:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.