Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3+RGB Scart+Film = Problem?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2007 - 13:11

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej!

Jag funderar nu på att införskaffa ett PS3 och tillsvidare köra på min 32" CRT-TV. Det bästa sättet att koppla borde ju då vara via RGB-Scart vad jag förstår.

Men min fundering är om det blir problem då man ska se på film (DVD) då, PS2 hade ju ett kopieringsskydd så det bästa sättet att koppla för film var ju då via S-Video.

Är det likadant på PS3?

Förresten, hur ser PS3 ut på en CRT-TV? Givetvis förstår jag att det inte är lika bra som på en HD men är det ändå såpass snyggt att det är ett klart lyft mot PS2?

//Lars

Redigerat av Unregisteredc76b79e2, 22 November 2007 - 15:17.

Postad 22 November 2007 - 15:43

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Jag kör RGB-scart till min 32" crt. Har du bara RGB på scart på tv´n så går det utmärkt var jag har märkt.

Alltså, det är klart att både känsla och grafik är bättre än PS2 i de allra flesta fall. Men Fifa08 ser rent ut sagt bedrövligt ut i förhållande till vad PS3 kan prestera. Har provat på polarens plasma, och herre######r vilken skillnad!
Så skillnaden är enorm, även om du lär märka skillnad från PS2, framförallt i känsla i spel och datorkraft.

Det enda spelet som ser rätt skapligt snyggt ut för mig är nog Motorstorm, och HD-trailers från PlaystationStore.

Så förvänta dig inga underverk på CRT, det är fortfarande flimmer när ytterst liten vit text vid lagtexter osv som försvinner på LCD/plasma.

Postad 22 November 2007 - 15:54

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ja, det låter ju bra ändå.

WmB - Du har provat att kolla på DVD alltså? Och det var inga problem? Vet du om det överhuvudtaget går att titta på Blurayfilm på en CRT?

För det verkar som några har haft problem med att de har fått grön bild när de använt just RGB.

Tackar för svaret!

Postad 22 November 2007 - 18:42

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
ingen aning om det funkar med blu-ray-film.

Jag har provat ett par filmer, LOTR-extended för att ta ett exempel

Postad 27 November 2007 - 13:52

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Ja, det låter ju bra ändå.

WmB - Du har provat att kolla på DVD alltså? Och det var inga problem? Vet du om det överhuvudtaget går att titta på Blurayfilm på en CRT?

För det verkar som några har haft problem med att de har fått grön bild när de använt just RGB.

Tackar för svaret!

Bluray är inga problem, jag har en gammal "tjock-TV" med RGB-scart, inga probs att se DVD eller blu ray.

Postad 27 November 2007 - 17:57

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Det låter ju lovande iofs men för säkerhets skull skulle jag vilja ha en rgb scartkabel som har en switch så man kan välja att skicka RGB eller komposit.

Jag har bara sett dem på utländska butiker på nätet. Är det någon som vet om det går att beställa dem från nån svensk butik?

Postad 27 November 2007 - 18:05

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Jag fick bara grön bild (ala PS2) när jag testade med SCART RGB, det var iofs för många uppdaterings sedan så jag vet inte hur det är med senaste versionen av jukvaran.

Postad 27 November 2007 - 19:51

Ballybompa
  • Ballybompa
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
är väl inte lönt att köpa dyra bluray för att titta på en CRT, eller ?

Postad 27 November 2007 - 20:01

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Nej, det är det ju inte såklart men ska man ändå köpa filmer så kan man ju kanske köpa dem på blu-ray istället för DVD eftersom jag lär byta TV nån gång i framtiden. Det lär väl inte bli sämre bild än DVD iaf.

Inga tips på RGB scart med switch mellan komposit och RGB?

Postad 27 November 2007 - 23:07

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

är väl inte lönt att köpa dyra bluray för att titta på en CRT, eller ?

Nej, och köper väl högtalare för 40m2 biorum även till pojkrummet, du kommer väl flytta till hus om 10 år.

Gör det något att vara lite framåt i tänkandet? Jag kommer skaffa både 42" och projje inom ett halvår men ville ha ett mediacenter och lite spel under tiden, trots CRT. Konstigt resonemang...

Postad 28 November 2007 - 12:25

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Det låter ju lovande iofs men för säkerhets skull skulle jag vilja ha en rgb scartkabel som har en switch så man kan välja att skicka RGB eller komposit.

Jag har bara sett dem på utländska butiker på nätet. Är det någon som vet om det går att beställa dem från nån svensk butik?

HM?
Varför skall du ha en RGB scart med switch?
När du köper PS3 medföljer en Komposit kabel med SCART plugg, använd den så länge om du vill.
Sedan är det ju bara att köpa en PS RGB SCART kabel, kostar väl 100:- på Kjell&CO.
Själv så tog jag min gamla RGB scart som jag hade till min PSONE, funkar utmärkt.

Postad 28 November 2007 - 17:00

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jo, men då måste jag ju växla kabel beroende på om jag ska se på film eller spela om det nu är så att kopieringsskyddet ligger kvar som på PS2. Det vore ju smidigt att bara kunna switcha på kabeln.

Postad 29 November 2007 - 11:01

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Kopieringsskydd?
Hur yttrar sig det? Märks det på köpta DVD eller på brända?
Jag kör SCART RGB och har provat att köra original DVD och BluRay till min tjock TV utan problem.

Postad 29 November 2007 - 17:07

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Det brukar yttra sig som att bilden blir grön på det sätt som UndaC här hade upplevt det. Så var det på PS2 iaf och det verkar som vissa har fått det även på PS3.

Postad 29 November 2007 - 17:23

Unregisteredc76b79e2
  • Unregisteredc76b79e2
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Förresten, en fråga till. Ni som har kopplat med RGB Scart, blev bilden bättre och mindre flimrig jmf med original komposit?

Redigerat av Unregisteredc76b79e2, 29 November 2007 - 17:24.

Postad 29 November 2007 - 21:00

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Förresten, en fråga till. Ni som har kopplat med RGB Scart, blev bilden bättre och mindre flimrig jmf med original komposit?

Ja, bilden blir något mer stillsam. Men framförallt så blev djup och färg bättre.

Dock blir det långt ifrån bra på min TV. Kanske håller den på att ge upp

Postad 29 November 2007 - 22:28

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0
Det gröna kommer inte från kopieringsskydd utan för att Sony gillar RGB signaler som kör sync on green vilket få monitorer/tv-apparater fixar att visa korrekt och som bara visar sig på rgb-scartkablar. Det ska fungera normalt med komponentkabel dock om du har den möjligheten. Kommer köpa sådana själv om någon månad så jag kan återkomma om det. (Dock har jag ju en lcdtv, inte en crt.) Har för mig att det går att gå runt det genom att bryta någon av de 21 pinsen också. Engelska wikipedia har utförliga förklaringar om du söker på rgb-scart.

Kvalitetsmässigt är rgbscart och komponent ganska lika. RGB-scart ger främst en skarpare bild vilket för det mesta är bättre. Mer jaggies, mindre flimmer. Man måste förstås ha en rgbingång för att det ska funka, alla scartingångar är inte rgbscartkompatibla.

Postad 06 December 2007 - 09:48

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Det där gröna kan man få om man väljer att man kör från A/V multi out i PS3 och att man har en komponent kabel i andra änden, fast man egentligen har RGB scart.

Postad 06 December 2007 - 18:34

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Det där gröna kan man få om man väljer att man kör från A/V multi out i PS3 och att man har en komponent kabel i andra änden, fast man egentligen har RGB scart.

För att förtydliga var det INTE därför jag fick grön bild. :)
Det funkar utmärkt med RGB SCART i spel, XMB osv. men så fort jag drog igång en dvd/blurayfilm så blev hela bilden grön.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.