Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer byggnation

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 December 2007 - 23:57

Unregistered2c21b741
  • Unregistered2c21b741
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Hej!

Är säker på att minst 90% som ser namnet på denna tråd tänker "Åh nej inte ännu en".
Nu är tyvär verkligheten sådan att jag behöver lite vägledning i detta ämne.

Inledningsvis

I ett smått svagare tillstånd råkade jag lova min flickvän att jag skulle fixa en anständig baslåda åt henne. Sagt och gjort jag surfade ut på det stora internetet. Det jag var på jakt efter var ett billigt element som ändå skulle spela någorlunda bra i en liten låda.
Mitt under letandet så hittade jag ett Seas H1208-08 som jag tyckte såg såpass intressant ut att jag började simulera lite. Mitt under simulationen så började jag inse att jag kanske skulle ta och bygga den baslåda åt mig själv och låta henne ta över min gamla trotjänare (en Cerwin Vega).
Fortsatte simulera och ändra lådvolym och avstämningsfrekvens.

Vad jag kom fram till var att denna bas skulle få en väldigt fin kurva (liten svacka på mitten men vet att mitt rum rättar till den) med en lådvolym på 35 Liter och en avstämningsfrekvens på 32Hz. Rörlängden skulle hamna på humana 25cm med 2st 48mm rör.
Vill dock höra med er här om ni tror detta skulle bli något bra? Kanske borde köra på en annan lådvolym? WinISD rekomenderade ca 10 liter mindre låda men då går den inte riktigt lika djupt.
Material mässigt så tänkte jag köra på 22mm spån (dubbla skivor på baffeln).

Är inte ute efter någon jordskalvsbas som ska få grannarna till att skälva utan en bas som klara spela någorlunda djupt men ändå kontrollerat. Kommer nämnligen gå till musik ca 80% av sin vardag.

Länk till databladet

Tack på förhand

Redigerat av Unregistered2c21b741, 02 December 2007 - 00:12.

Postad 02 December 2007 - 01:52

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Det verkar som att dina berkningar fungerar, jag får inte fram alarmerande hög grupplöptid. Dock om du ska pumpa på rejält så kan konutslagen blir rätt stora om du, matar in över 90W kont. (vilket räcker för ~98dB teoretiskt).

Postad 02 December 2007 - 12:27

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Det verkar som att dina berkningar fungerar, jag får inte fram alarmerande hög grupplöptid. Dock om du ska pumpa på rejält så kan konutslagen blir rätt stora om du, matar in över 90W kont. (vilket räcker för ~98dB teoretiskt).

sen på verkar inte grupdelayen en sub på sådant sätt som en två eller treväggare

Postad 02 December 2007 - 17:51

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

sen på verkar inte grupdelayen en sub på sådant sätt som en två eller treväggare

Kand du utvekckla det X-12 :) ?

Postad 02 December 2007 - 21:19

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Kand du utvekckla det X-12 :) ?

gruppdelayen är inte så viktig på en sub då den arbetar med dom lägre oktaverna

Postad 02 December 2007 - 23:05

Unregistered2c21b741
  • Unregistered2c21b741
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Okej. De volymerna lär jag ju aldrig spela ändå. Kan ju nämna att jag tänkt driva den med mitt Nad steg (214).
Planerna är att bygga en nu och sen en likadan till och köra på. Det lämnar kontinurerligt 80W per kanal. 

Postad 08 December 2007 - 12:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
98dB tycket inte jag är specielt högt, men det kanske bara e jag ;)

Har själv sneglat på den där basarna tidigare, tycker dom verkade riktigt vettiga !
Kommer att bli mycket bra med MAD steget bara det finns en lågpass delning till den, annars så blir det lite knivigt,
Om du inte kör från en hembioreciver som har en delning till SUB-out.

Kurvan ser som sagt mycket bra ut och du kommer att kunna spela klart gondkänt högt med bra ljudgvalitet, specielt om det är 80% musik så blir den jätte bra. :)

Postad 08 December 2007 - 23:57

Unregistered2c21b741
  • Unregistered2c21b741
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

98dB tycket inte jag är specielt högt, men det kanske bara e jag :D

Har själv sneglat på den där basarna tidigare, tycker dom verkade riktigt vettiga !
Kommer att bli mycket bra med MAD steget bara det finns en lågpass delning till den, annars så blir det lite knivigt,
Om du inte kör från en hembioreciver som har en delning till SUB-out.

Kurvan ser som sagt mycket bra ut och du kommer att kunna spela klart gondkänt högt med bra ljudgvalitet, specielt om det är 80% musik så blir den jätte bra. :)

Har redan tinnitus (förvisso inte pga hög musik) så 98db är inge för mig.  ;)

Kommer dela vid 80hz i min marantz förstärkare men kommer nog ändå fixa ett passivt filter som även det delar vid 80hz för att få en brantare delning.

Postad 09 December 2007 - 00:33

Bel3
  • Bel3
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Är det inte väldigt dyrt med ett passivt filter som delar så pass lågt? speciellt om mn vill ha brant delning, eller är det bara nått jag fått för mig :)
Varför inte ett aktivt filter?

Postad 09 December 2007 - 01:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Är det inte väldigt dyrt med ett passivt filter som delar så pass lågt? speciellt om mn vill ha brant delning, eller är det bara nått jag fått för mig :)
Varför inte ett aktivt filter?

Passiva filter som delar vid 80Hz är allt från dyra till kusansfullt-dyra beroende på ordning :D

Postad 09 December 2007 - 16:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Passiva filter som delar vid 80Hz är allt från dyra till kusansfullt-dyra beroende på ordning wink.gif

Jo det kommer att gå på 600-1000 kr för 6dB/OKT filter om du vill en bra spole, 1,4mm eller Tritec eller kanske band :)
för ett 12dB/okt så blir det nästan det dubbla :D
bättre att sattsa på ett aktivt filter, det blir bättre ljud och smidigare !

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.