Är säker på att minst 90% som ser namnet på denna tråd tänker "Åh nej inte ännu en".
Nu är tyvär verkligheten sådan att jag behöver lite vägledning i detta ämne.
Inledningsvis
I ett smått svagare tillstånd råkade jag lova min flickvän att jag skulle fixa en anständig baslåda åt henne. Sagt och gjort jag surfade ut på det stora internetet. Det jag var på jakt efter var ett billigt element som ändå skulle spela någorlunda bra i en liten låda.
Mitt under letandet så hittade jag ett Seas H1208-08 som jag tyckte såg såpass intressant ut att jag började simulera lite. Mitt under simulationen så började jag inse att jag kanske skulle ta och bygga den baslåda åt mig själv och låta henne ta över min gamla trotjänare (en Cerwin Vega).
Fortsatte simulera och ändra lådvolym och avstämningsfrekvens.
Vad jag kom fram till var att denna bas skulle få en väldigt fin kurva (liten svacka på mitten men vet att mitt rum rättar till den) med en lådvolym på 35 Liter och en avstämningsfrekvens på 32Hz. Rörlängden skulle hamna på humana 25cm med 2st 48mm rör.
Vill dock höra med er här om ni tror detta skulle bli något bra? Kanske borde köra på en annan lådvolym? WinISD rekomenderade ca 10 liter mindre låda men då går den inte riktigt lika djupt.
Material mässigt så tänkte jag köra på 22mm spån (dubbla skivor på baffeln).
Är inte ute efter någon jordskalvsbas som ska få grannarna till att skälva utan en bas som klara spela någorlunda djupt men ändå kontrollerat. Kommer nämnligen gå till musik ca 80% av sin vardag.
Länk till databladet
Tack på förhand
Redigerat av Unregistered2c21b741, 02 December 2007 - 00:12.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?