Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rockhögtalare för litet rum, 4k budget

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 December 2007 - 11:01

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Startar tråden igen pga nya funderingar. Lika bra att reda ut vilka högtalare som man kommer att köpa strax efter jul. Som tråden nu heter letar jag efter ett par högtalare som ska kunna spela rock. Begagnade går bra så länge det är i närheten av Karlskrona men intressa för nya finns.

Högtalarna ska drivas av en H/K 3480.

Har kikat på dessa högtalare för runt 3000kr:

OBS! Tänk på att mitt rum inte är speciellt stort så för stora golvhögtalare kan nog skapa för mycket resonans i rummet. Rummet är cirka 12kvm stort.

Redigerat av Unregistereda73534df, 16 December 2007 - 13:41.

Postad 02 December 2007 - 11:12

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Robs

Jag tipsar om att du börjar med att byta ut din receiver, så ska du se på annat ljud ur källan :)

Kolla efter begagnat på www.hifimagasinet.com om du tycker det känns rätt med det.

Redigerat av Graziano, 02 December 2007 - 11:13.

Postad 02 December 2007 - 11:23

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

>>>Robs

Jag tipsar om att du börjar med att byta ut din receiver, så ska du se på annat ljud ur källan :)

Kolla efter begagnat på www.hifimagasinet.com om du tycker det känns rätt med det.

Tack för svar Graziano. Funderar på att köpa en HK 3840 för 2500kr, vad tror du om det? Förstärkaren verkar lovande iaf ;)

Postad 02 December 2007 - 12:22

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Förstärkaren du kollar på är det iaf inget fel på. :)

Annars finns ju också H/K 970 dock så har den ingen radiodel.

När det gäller uppgradering av högtalare som jag antar kommer att ske vid ett senare tillfälle så vore det ju bra om man fick veta hur mycket du kan tänka dig att lägga ut. ;)

MVh

Postad 02 December 2007 - 12:30

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Kommer garanterat bli bättre ja. Men om du verkligen vill höra skillnad på ljudet, byt högtalare. det är de som gör den absolut största skillnaden i hur ljudet kommer att låta.

Postad 02 December 2007 - 12:32

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

När det gäller uppgradering av högtalare som jag antar kommer att ske vid ett senare tillfälle så vore det ju bra om man fick veta hur mycket du kan tänka dig att lägga ut. ;)

MVh

Kikar mest på den då priset ligger inom min budget, 2500-3000kr. Kanske inte är värt att köpa den begagnad? Förstärkaren behöver inte ha radiodel då jag aldrig kommer att använda det.

Angående högtalarna så hade jag tänkt att lägga ut cirka 2000-3000kr. Vet inte om det kanske är för lite för att höra någon skillnad? :)

Redigerat av Unregistereda73534df, 02 December 2007 - 12:34.

Postad 02 December 2007 - 12:41

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

MVh

Kikar mest på den då priset ligger inom min budget, 2500-3000kr. Kanske inte är värt att köpa den begagnad? Förstärkaren behöver inte ha radiodel då jag aldrig kommer att använda det.

Angående högtalarna så hade jag tänkt att lägga ut cirka 2000-3000kr. Vet inte om det kanske är för lite för att höra någon skillnad? :)

Som sagt så lär du höra skillnad, ALLTID. vare sig de kostar 3000 eller 500.. t.ex. ett par högtalare för 3-4000 med större element och anan bestyckning, ja då skulle du i prektiken kunna he ett helt annat ljud än nu. (vare sig du byter förstärkare eller inte).
Förresten, just vad är det för skillnad du vill ha i första hand? en helt annan ljudbild? rappare bas? tyngre/kraftigare bas? finare diskant?..

Postad 02 December 2007 - 12:42

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Vad vill du ha ut av bytet?
(Jag är f.ö. tveksam till att en rejäl uppgradering av stärken ger extremt mycket.)
Ska vi tolka dig som att beg är ok och totalbudget ligger kring 5'? Krav på flerkanal?

Postad 02 December 2007 - 12:59

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Som sagt så lär du höra skillnad, ALLTID. vare sig de kostar 3000 eller 500.. t.ex. ett par högtalare för 3-4000 med större element och anan bestyckning, ja då skulle du i prektiken kunna he ett helt annat ljud än nu. (vare sig du byter förstärkare eller inte).
Förresten, just vad är det för skillnad du vill ha i första hand? en helt annan ljudbild? rappare bas? tyngre/kraftigare bas? finare diskant?..

Då basen känns på tok för klumpig och klen i F-6:orna så har jag inhandlat en Audio Pro Sub Soniq för att få lite mer djup. Dock har subwoofern som många andra problem med musik men i film är den mycket bra för 400kr :) . Men det känns fortfarande som att F-6:orna inte räcker till och då min förstärkare i princip stänger av basen helt i högtalarna när jag kopplar in subwoofern blir så känns det som att ljudet blir lite klent. Kanske är förstärkaren som behöver bytas ut efterallt?

Vad vill du ha ut av bytet?
(Jag är f.ö. tveksam till att en rejäl uppgradering av stärken ger extremt mycket.)
Ska vi tolka dig som att beg är ok och totalbudget ligger kring 5'? Krav på flerkanal?

Då jag lyssnar på musik väldigt mycket så känner jag att ljudet blir allt viktigare. Började i somras med att byta ut mina Logitech Z-2300 mot ett par Dynavoice F-6 och en Pioneer VSX-511D förstäkare men nu känns det som att det där dags att ta nästa steg.

Ja begagnat är ok så länge prylarna är i gott skick och inte är allt för gamla. Angående flerkanalförstärkare, finns det förstärkare som klarar av stereo lika bra som en stereo förstäkare? (t.e.x H/K 3840 nu då) Annars är jag mest för stereo men man vet aldrig i framtiden ;)

Redigerat av Unregistereda73534df, 02 December 2007 - 13:05.

Postad 02 December 2007 - 13:06

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Då basen känns på tok för klumpig och klen i F-6:orna så har jag inhandlat en Audio Pro Sub Soniq för att få lite mer djup. Men det känns fortfarande som att F-6:orna inte räcker till och då min förstärkare i princip stänger av basen helt i högtalarna när jag kopplar in subwoofern blir så känns det som att ljudet blir lite klent. Kanske är förstärkaren som behöver bytas ut efterallt?

Med bättre och kraftigare förstärkare så blir basen mindre klumpig. Mindre klen låter jag vara osagt, det har mer med högtalarna att göra. Sen om du ställer in fronthögtalarna på stärkaren som "Large" så så ska det komma fullt register ur dem, givetvis även med subben inkopplad. Anars kapar den ju väldigt mycket av basen från dem vilket ju känns ganska så onödigt när det nu är golvare. (blir ju lite som att köpa en stor kombi-bil men bara lägga alla kassar i framsätet när man storhandlar..)

Postad 02 December 2007 - 13:15

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Med bättre och kraftigare förstärkare så blir basen mindre klumpig. Mindre klen låter jag vara osagt, det har mer med högtalarna att göra. Sen om du ställer in fronthögtalarna på stärkaren som "Large" så så ska det komma fullt register ur dem, givetvis även med subben inkopplad. Anars kapar den ju väldigt mycket av basen från dem vilket ju känns ganska så onödigt när det nu är golvare. (blir ju lite som att köpa en stor kombi-bil men bara lägga alla kassar i framsätet när man storhandlar..)

Därför kanske ett nyköp av bättre golvhögtalare vore aktuellt för att få det där lilla extra som jag saknar. Har ställt in förstärkaren på 5.1 "Large" men basen är som tidigare sagts i det minsta laget i golvhögtalarna. Vet att basen ska försvinna lite ur golvhögtalarna men de ska väl inte stängas av helt..? Stänger jag av subwoofern när jag har förstärkaren inställd på 5.1 "Large" så hör man i princip bara diskanten och mellanregistret, inget tryck eller djup alls.

Vilka högtalare skulle du rekommendera om ett nyköp vore aktuellt? Bör nämnas att jag lyssnar mest på rock och inte en massa techno. Kikat lite på Yamaha NS-555 och de verkar lovande.

Redigerat av Unregistereda73534df, 02 December 2007 - 13:34.

Postad 02 December 2007 - 14:22

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Hmm nej basen skall inte stängas av helt.. hur har du placerat dina högtalare?

Postad 02 December 2007 - 14:44

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Robs

Kan du inte ställa in receivern på 2-channel (stereo) ? I 5:1 ska det inte spelas musik :)

Anlednigen till att jag föreslog att du ska köpa en ren 2 kanals förstärkare är att det kan vara bra för dig att först få veta vad F-6:orna egentligen kan presetera. Du får inte ut mycket av din Pioneer så sett, receivers likt den är mest till för små satellithögtalare enligt mig, men givetvis beroende på behov ;)

Jag har själv varit i precis samma sits som dig med min gamla Yamaha rx-340 receiver. Det var som natt och dag när jag t.o.m bytte upp mig till Marantz sr-7400.

Om jag vore dig skulle jag spara lite mer och lägga krutet på en Thule IA100 nedan för 4000:-, den har kompetens uppåt också där H/K 970 sviktar en aning.

Alternativt en Rotel 1062 även den för 4000:-

Ska du byta högtalare kan du med lätthet slå till på ett par B&W 309 med övriga i surround familjen för 4000:- Länken längst ner, kika får du se :)

http://www.hifimagas...?annonsID=23701

https://www.minhembi.../marknad/149095

https://www.minhembi.../marknad/152787

Redigerat av Graziano, 02 December 2007 - 14:53.

Postad 02 December 2007 - 14:46

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Hmm nej basen skall inte stängas av helt.. hur har du placerat dina högtalare?

Har alltid varit så här hur jag än har placerat högtalarna. Just nu sitter jag med högtalarna bakom mig och subwoofern i ett hörn. Se bild:

Graziano: Nej jag kan inte ställa in förstärkaren på 2.0 eller 2.1. Endast 3-5.0 eller 3-5.1 finns. Lite konstigt tycker jag men förstärkare är väl skit rent ut sagt.

Jag har en NAD 3225PE här hemma och jösses vilken skillnad det blev på ljudet. Tyvärr brusar ena kanalen på förstärkaren så den ska lämnas tillbaka till polaren. Har letat lite smått och gott efter en stereo förstärkare under en tid men har aldrig tagit tummen ur för att köpa någon.

Så du tror att F-6:orna har någon chans ljudmässigt mot andra lite dyrare högtalare? Köpte ju dem för att priset var riktigt bra för en student och ville egentligen bara pröva på finliren i somras (hade ett par datorhögtalare förut så jag tycker att dessa golvare är finlir.. :))

Känns som att 4000kr är för mycket för min del. Som tidigare sagts är jag bara en student och kan tyvärr inte lägga ut för mycket pengar då jag inte jobbar. 1000kr i månaden är inte mycket att hurra för.. :) Men är H/K 3840 bara skit jämfört med det du nämner? Har själv hört en nyare H/K förstäkare med ett par rent ut sagt skit högtalare och de lät mycket lovande.

EDIT: Hittade ett par Argon 7240 för endast 1700kr i närheten. Vad sägs om dessa? fått bra betyg på forumet iaf ;)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistereda73534df, 02 December 2007 - 16:33.

Postad 02 December 2007 - 17:29

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Kikat lite på Yamaha NS-555 och de verkar lovande.

Vad är det som är lovande?

Postad 02 December 2007 - 17:46

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Kikat lite på Yamaha NS-555 och de verkar lovande.

Vad är det som är lovande?

Fått rätt bra betyg och de verkar vara populära. Dessutom är dom riktigt snygga :)

Funderar dock lite på Argon 7240 då priset verkligen är intressant (1700kr begagnade). Vad jag har läst så ska de inte vara långt ifrån DALI Concept 6 som kostar nästan 4500kr.

Redigerat av Unregistereda73534df, 02 December 2007 - 20:14.

Postad 03 December 2007 - 02:00

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Annars har du ju dessa:

Länk

Spelar kanon för priset. Har dom själv.

Postad 03 December 2007 - 02:32

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Om en av kriterierna var att få en kraftigare bas tror jag inte du ska kolla på NS-555 iallafall. Celestion har jag hört bra om men om F30 tydligen inte går lägre än 55hz känns de lite tveksamma tycker jag.

Postad 03 December 2007 - 17:16

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Om en av kriterierna var att få en kraftigare bas tror jag inte du ska kolla på NS-555 iallafall. Celestion har jag hört bra om men om F30 tydligen inte går lägre än 55hz känns de lite tveksamma tycker jag.

Finns det något att satsa på i min prisklass eller ska jag behålla F-6:orna?

Tar återigen upp Argon 7240 som kostar 1500kr av en som säljer dem begagnade. Den här tråden säger att de är i närheten av DALI Concept 6 och Concept 6 är inte några dåliga högtalare vad jag har hört :(

https://www.minhembi...howtopic=155268

Jämförde Argon 7240 och DALI Concept 6 idag hos Hi-fi klubben och Concept var lite vassare i ljudet men Argon 7240 var inte långt ifrån. Har dock kikat lite på Dynavoice M-85, någon som tror att de kommer att fylla mina behov? Verkar ju vara ett par rejäla högtalare med gott om bas men även med det andra.

Redigerat av Unregistereda73534df, 04 December 2007 - 21:25.

Postad 04 December 2007 - 23:13

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Hejsan.

Finns hur många högtalare som helst att välja mellan så jag tänkte se vad ni tyckte. Just nu sitter jag på ett par Dynavoice F-6 med en Pionner VSX-511D förstärkare (se min andra tråd om förstärkare https://www.minhembi...owtopic=177809). Kanske är det bara förstärkaren som behövs bytas ut för att verkligen visa vad F-6:orna går för?

Kanske det är dags för att ett par nya högtalare efterallt? Vilka golvhögtalare skulle ni rekommendera till den prisklassen där man hör skillnad på ljudet?

Tack för hjälpen.

Ska du bara ha två frontar så kan du få rätt så hyggliga stativare i den prisklassen. Har samma högtalare som dig och tycker dom är ruskigt bra för vad dom kostade. Det är faktiskt nästan svårt att hitta bättre under 3000,- men det går.

Postad 05 December 2007 - 15:32

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Hejsan.

Finns hur många högtalare som helst att välja mellan så jag tänkte se vad ni tyckte. Just nu sitter jag på ett par Dynavoice F-6 med en Pionner VSX-511D förstärkare (se min andra tråd om förstärkare https://www.minhembi...owtopic=177809). Kanske är det bara förstärkaren som behövs bytas ut för att verkligen visa vad F-6:orna går för?

Kanske det är dags för att ett par nya högtalare efterallt? Vilka golvhögtalare skulle ni rekommendera till den prisklassen där man hör skillnad på ljudet?

Tack för hjälpen.

Ska du bara ha två frontar så kan du få rätt så hyggliga stativare i den prisklassen. Har samma högtalare som dig och tycker dom är ruskigt bra för vad dom kostade. Det är faktiskt nästan svårt att hitta bättre under 3000,- men det går.

Finns det några stativhögtalare som du rekommendera? För mig kvittar det men stativ är nästan bättre då mitt rum är ganska litet.

Postad 05 December 2007 - 17:07

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Vilka under 3' har du jämfört med? (Tex kört storebror m65 som bara kostar 2'?)

Postad 05 December 2007 - 20:13

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Hifisnubben: Får man fråga vilka högtalare du har? Dessutom finns det några stativhögtalare eller golvhögtalare som du rekommendera? Både begagnat och nytt är intressant så länge priset ligger runt 2000kr.

Redigerat av Unregistereda73534df, 05 December 2007 - 20:19.

Postad 05 December 2007 - 21:17

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Tror Dynavoice M-65 vore ett bra alternativ. Bra allround egenskaper som jag uppfattat det. Själv har man dock det större modellen, M-85 och är jäkligt nöjd.

Postad 05 December 2007 - 22:28

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Vilka under 3' har du jämfört med? (Tex kört storebror m65 som bara kostar 2'?)

Har inte lyssnat på dom... men det har du rätt i. Dom borde ju inte vara sämre än F6 :mellow:

Postad 05 December 2007 - 22:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Hejsan.

Tack för hjälpen.

Finns det några stativhögtalare som du rekommendera? För mig kvittar det men stativ är nästan bättre då mitt rum är ganska litet.

Infinity Beta 10 låter riktigt gott och kostar 1790,- Har lyssnat på dom en hel del och det var därför jag själv blev sugen att uppgradera. Det är mycket trevligt och behagligt ljud från dom.
Sen har du KEF Cresta 10 för 2490,-, lite mindre men imponerande ljud och bra bas. Lite distinktare.

Postad 05 December 2007 - 22:52

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Infinity Beta 10 låter riktigt gott och kostar 1790,- Har lyssnat på dom en hel del och det var därför jag själv blev sugen att uppgradera. Det är mycket trevligt och behagligt ljud från dom.
Sen har du KEF Cresta 10 för 2490,-, lite mindre men imponerande ljud och bra bas. Lite distinktare.

Tack för förslagen. Såg att du hade F-6:orna så hur var dom jämfört med Beta 10? Har även kikat lite på dessa högtalare:

Bra pris men vet inte hur dem presterar. Har lyssnat på DALI Concept 6 och de lät mycket bra, väldigt balanserat ljud enligt mig.

Redigerat av Unregistereda73534df, 05 December 2007 - 22:53.

Postad 05 December 2007 - 23:37

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Dali concept är sjukt prisvärda..

Älskar dem :mellow: ;)

Blir en grymt stor skillnad mot dina nuvarande f6;or..

Postad 06 December 2007 - 07:57

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Jag tror ju att en tvåkanalsförstärkare skulle göra susen hos dig. Byter du högtalare så får du ju ett annat ljud men det är fortfarande förstärkaren som är flaskhalsen vid just musiklyssning. Då de billiga biorecivrarna ofta lider av sämre ljud vid stereolyssning.Ljudet blir ju ofta ganska platt och dynamikfattigt med sådana recivrar.

Är ditt ljud dynamikfattigt? Är det platt?

Är svaret ja så byt förstärkare

Mvh Henrik

Postad 06 December 2007 - 09:09

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Hifisnubben: Får man fråga vilka högtalare du har? Dessutom finns det några stativhögtalare eller golvhögtalare som du rekommendera? Både begagnat och nytt är intressant så länge priset ligger runt 2000kr.

Rörande vad jag har kan vi ta på PM. Här kan du läsa lite, dels om mig och då jag försökte lyssna runt i prisklassen och mina åsikter.

Jag har under hösten lyssnat på XTZ 93 och försökt jämföra den med lite andra stativare, men har inte fått tummen ur att skriva något.

Har kikat lite på beg till dig, men har inte hittat något jag tycker passar riktigt. Kommer med ett inlägg då jag ser något som känns rätt.

Postad 06 December 2007 - 16:59

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Var inne på Elgiganten idag och lyssnade på Yamaha NS-555. Svårt att göra en rättvis bedömning jämfört med DALI Concept 6 men de lät faktiskt helt ok. Tror dock att Concept 6 är vassare på hela området.

Har kanske fått tag på ett par DALI Concept 6 för 2800kr. Kanske kan vara någonting och sedan finns ju alltid utrymme för att pruta lite :) Angående begagnade högtalare, är knappt 2 år något farligt för elementen? Borde ju inte vara det men är bara en amatör så jag vet inte. Kan alltså sträcka mig till max 3000kr för prisvärda högtalare.

Pga oseriös säljare blev det ingen H/K 3480 så jag är ute efter en förstärkare nu igen. Både begagnat och nytt är intressant så länge priset ligger runt 2000-3000kr.

Thule IA60b för 3500kr kanske kan vara någonting?

Redigerat av Unregistereda73534df, 06 December 2007 - 17:50.

Postad 06 December 2007 - 21:03

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Nej nej! Inte en Thule IA 60 för 3500:-, du kan få en Thule IA 100 för det! Avstå det är mitt tips !

Postad 06 December 2007 - 23:10

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Nej nej! Inte en Thule IA 60 för 3500:-, du kan få en Thule IA 100 för det! Avstå det är mitt tips !

Missade förra som gick för 4000kr :lol: Hur ligger det till med Rotel förstärkarna? Du länkade till någon innan men den blev såld snabbt.

Postad 07 December 2007 - 08:33

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Fyndbörsen säljer demo av XTZ 100 för 3'. :lol:

Postad 07 December 2007 - 08:53

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
https://www.minhembi.../marknad/151143 får plats i din budget ... och kanske är lite prutbar?

Postad 07 December 2007 - 09:08

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

http://www.hifimagas...?annonsID=24403 tycker jag är ett vettigt köp. Har sett dem 500:- billigare. Dessutom kan det vara br atat veta att de visseligen såldes för 6'5, men att det har varit en rätt stor utförsäljning för 4'5-5' (beroende på butik).

I vilket fall prisvärt. Din nuvarande stärk kanske inte gör dem rättvisa, men du verkar ju vara på g att få till en rejäl uppgradering även där. :lol:

Postad 07 December 2007 - 10:10

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Fyndbörsen säljer demo av XTZ 100 för 3'. ;)

Hur är XTZ 100 jämfört med Cambridge Azur 640A v2?

https://www.minhembi.../marknad/151143 får plats i din budget ... och kanske är lite prutbar?

Har pratat med honom men verkar som att frakt är inte är möjligt. Kanske blir tåget ner, vem vet :lol:

http://www.hifimagas...?annonsID=24403 tycker jag är ett vettigt köp. Har sett dem 500:- billigare. Dessutom kan det vara br atat veta att de visseligen såldes för 6'5, men att det har varit en rätt stor utförsäljning för 4'5-5' (beroende på butik).

I vilket fall prisvärt. Din nuvarande stärk kanske inte gör dem rättvisa, men du verkar ju vara på g att få till en rejäl uppgradering även där. ^_^

Ser mycket lovande ut. Hur tror du dom står sig mot ett par DALI Concept 6 för ungefär samma peng? Tyvärr är det så svårt att få golvhögtalare skickade men kan vara värt ett försök. Tack hifisnubben!

Postad 07 December 2007 - 10:12

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan Dynavoice F6 & Infinity Beta 10 är natt och dag.
Dynavoice F6 är en mycket kompetent liten rackare, men går du på Infinity så är det mer HiFi känsla. Mycket trevligare och man rycks med lättare i musiken.

Kan ha en del att göra med stärkaren också, men att Infinity Beta 10 slog många dyrare högtalare i ett test, där bland annat Kef iQ3 var med, gör inte saken sämre. Mest beröm fick den för sin mångsidighet, och det kan jag hålla med om. Men smaken är ju delad. Vissa högtalare är bättre på vissa områden, så är det ju bara. Så har man väldigt blandad musiksmak så tror jag att Infinity är ett bra köp. Framförallt om man sitter på en tight budget.

Jag personligen gillar inte deras design, men jag är ändå rätt sugen på ett par Beta 10 eller Beta 20!

Postad 07 December 2007 - 10:48

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Proson Reality 63mk2 från fynda.se kostar <3000kr nya inkl frakt! XTZ stärkaren fungerar utmärkt oavsett högtalare, åtminstone de som det pratas om här!

Postad 07 December 2007 - 11:45

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Startar tråden igen pga nya funderingar. Lika bra att reda ut vilka högtalare som man kommer att köpa strax efter jul. Som tråden nu heter letar jag efter ett par högtalare som ska kunna spela rock. Begagnade går bra så länge det är i närheten av Karlskrona men intressa för nya finns.

Högtalarna ska drivas av en H/K 3480.

Har kikat på dessa högtalare för runt 3000kr:

OBS! Tänk på att mitt rum inte är speciellt stort så för stora golvhögtalare kan nog skapa för mycket resonans i rummet. Rummet är cirka 12kvm stort

Redigerat av Unregistereda73534df, 08 December 2007 - 20:45.

Postad 08 December 2007 - 19:57

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Åk till Hifiklubben i växjö lr Kristianstad å kollar vad dom har där.
Dom som jag kommer på är:

Argon 6240 för 2396Kr
Argon 7240 för 2696kr
Cerwin-Vega VE-8F för 2496Kr

Av dom borde C-V vara den att föredra med ett 8" baselement.
Eller så lägger du till 1600kr och köper C-V CLS-10.

Postad 08 December 2007 - 20:34

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Åk till Hifiklubben i växjö lr Kristianstad å kollar vad dom har där.
Dom som jag kommer på är:

Argon 6240 för 2396Kr
Argon 7240 för 2696kr
Cerwin-Vega VE-8F för 2496Kr

Av dom borde C-V vara den att föredra med ett 8" baselement.
Eller så lägger du till 1600kr och köper C-V CLS-10.

Lyssnade på Argon 7240 och DALI Concept 6 när jag var hos Hifi-klubben sist. Argorn har en tendens att bli lite skrikig i diskanten tycker jag men annars var den ganska nära Concept 6. Dock hade Concept 6 ett mycket balanserat ljud men tyvärr inte det där "trycket" i rock låtar. En av låtarna som kördes var Rage against the machine - bombtrack och där fick argon lite problem med diskanten.

Postad 08 December 2007 - 20:49

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Kanske dessa kan vara något?

Sjukt prisvärt i alla fall..

Postad 08 December 2007 - 20:52

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Kanske dessa kan vara något?

Sjukt prisvärt i alla fall..

Vilken tankeläsare, satt precis och kollade på dessa. Den sistnämnda kanske blir lite för mycket för mitt lilla rum? Annars verkar de lovande och de är inte fula precis :)

Redigerat av Unregistereda73534df, 08 December 2007 - 20:52.

Postad 08 December 2007 - 21:06

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Nu har jag inte hört Concept 6 men därimot Concept 8 å dom var det inte heller mycket tryck i.

Postad 08 December 2007 - 22:33

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Nu har jag inte hört Concept 6 men därimot Concept 8 å dom var det inte heller mycket tryck i.

Nej det är lite synd. Resten låter mycket lovande tycker jag.

Angående QLN högtalarna, kan detta vara ett kap? Någon som kan berätta hur de låter? :)

Postad 09 December 2007 - 22:48

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0

Med tanke på att det är 8" element i dem så spelar de förvånansvärt bra... Självklart inte Cerwin tryck, men ändå...

Har de haft ordentligt med drivning till dem?

Jag matar mina med 150w/kanal och de spelar på riktigt bra... Om jag upplevt Cerwin tryck?!? Ja!

Har själv haft 4 st AT-100 inkopplat samtidigt... Har lyssnat på DC 1515, 1215, HP 1515...

Har Concept 8 spelat klent när du lyssnat, så har det varit nått galet...

/Johan

Postad 09 December 2007 - 23:47

Jaded
  • Jaded
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Med tanke på att det är 8" element i dem så spelar de förvånansvärt bra... Självklart inte Cerwin tryck, men ändå...

Har de haft ordentligt med drivning till dem?

Jag matar mina med 150w/kanal och de spelar på riktigt bra... Om jag upplevt Cerwin tryck?!? Ja!

Har själv haft 4 st AT-100 inkopplat samtidigt... Har lyssnat på DC 1515, 1215, HP 1515...

Har Concept 8 spelat klent när du lyssnat, så har det varit nått galet...

/Johan

Dom drevs av en likadan förstärkare som jag driver mina CV med en Nad C372.

Redigerat av Jaded, 09 December 2007 - 23:48.

Postad 10 December 2007 - 20:22

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Som jag tror nån nämnt tidigare, Proson 63 Mk2 alt. 62 är absolut en av de jag skulle satsat på för det priset. Där borde du inte få något problem med för vass diskant. Sen hur bra din förstärkare klarar av att kontollera 3 st 6,5 tummare är svårt att säga men med relativt hög verkningsgrad tror jag inte du blir besviken och det går ju alltid att uppgradera stärkaren senare.
QLN ser också lovande ut, rejäla saker för de pengarna, dock, har inte hört dem och angiven tyngd och att de är rejäla i allmänhet behöver ju inte betyda jättebra ljud eller kanske snarare "rätt" ljud för det.
det säkraste kortet i denna prisklassen om man inte vill kompromissa vare sig med de högre registrens detaljer eller ljudtryck så tror jag dock Dynavoice M85 går först. Något att provlyssna på.

Postad 10 December 2007 - 21:13

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Som jag tror nån nämnt tidigare, Proson 63 Mk2 alt. 62 är absolut en av de jag skulle satsat på för det priset. Där borde du inte få något problem med för vass diskant. Sen hur bra din förstärkare klarar av att kontollera 3 st 6,5 tummare är svårt att säga men med relativt hög verkningsgrad tror jag inte du blir besviken och det går ju alltid att uppgradera stärkaren senare.
QLN ser också lovande ut, rejäla saker för de pengarna, dock, har inte hört dem och angiven tyngd och att de är rejäla i allmänhet behöver ju inte betyda jättebra ljud eller kanske snarare "rätt" ljud för det.
det säkraste kortet i denna prisklassen om man inte vill kompromissa vare sig med de högre registrens detaljer eller ljudtryck så tror jag dock Dynavoice M85 går först. Något att provlyssna på.

Tack återigen för att du tar dig tid. Har kikat på Proson 63 MK2 och Dynavoice M85 på nätet endel och de verkar också lovande. Tyvärr har jag ingen möjlighet att åka till någon butik och lyssna på någon av högtalarna så jag förlitar mig helt på recensioner och förslag ifrån forumet.

Pratade med Fynda idag och de rekommenderade QLN 604 MKII för min budget. De sa att 604 MKII var vassare än Proson 63 MK2 och Dynavoice M85. Men som sagt, svårt val då alla tre högtalare verkar lovande.

Nya högtalare har kommit upp på listan och nu står det alltså mellan dessa:

Ny budget är satt på max 4000kr inkl stativ om det ska vara stativhögtalare. Bör även nämnas att det inte endast är rock som spelas. Rock, akustisk och metal är det som gäller. Exempel på band är The 69 eyes, Clutch, Shinedown, In Flames, Foo Fighters (favorit), Dire Straits m.m.

Redigerat av Unregistereda73534df, 16 December 2007 - 13:46.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.