Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frontar vs. surroundhögtalare/klangskillnad

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 December 2007 - 15:39

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Lite konstig rubrik, men kunde inte sammanfatta på ett vettigt sätt :)

Jag undrar om man bör ha högtalare från samma serie med samma karaktärer och klang i ett 5.1 paket eller om man kan ha dom bakre surrarna av helt annat fabrikat utan att man kommer märka eller störas av det?!?!

Är som kanske föregår av min tidigare tråd i färd med att införskaffa nya frontar och center och kommer bitvis bygga vidare med bakhögtalare i bättre klass än dom jag har idag!

Redigerat av _Lucifer_, 10 December 2007 - 12:35.

Postad 08 December 2007 - 15:49

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Surrarna spelar det inte minsta roll om du har i annat fabrikat. Dom ska bara spela upp effekterna som kommer bakifrån.

Postad 08 December 2007 - 15:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Tack....då ska jag spåna lite på lämpliga kandidater.
Några tipps på vad man bör kolla på för egenskaper?

Postad 08 December 2007 - 16:14

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Jag säger att det beror lite på. Ska du spela en hel del SACD eller DVD audio så har man större motivering att använda surrounder i samma serie som de andra för att få en så bra klangmatchning som möjligt, det är viktigt när det gäller musik tycker jag.

FDock när det handlar om film så får bakhögtalarna allt som oftast ta han om små effekter och så länge dom får ta hand om det så kvittar deet om det är högtalare från samma serie eller om det är något helt annat. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 08 December 2007 - 16:18

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Det är endast när man lyssnar på musik i flerkanal som det behövs klangmatchande bakhögtalare tycker jag.

Postad 08 December 2007 - 17:38

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Håller med de två senaste talarna att det är viktigare vid musik. En sak som jag tyckt mig märka skillnad på med mina äldre billiga surrar jämfört med de nuvarnde lite dyrare är att applåder låter mer naturtroget.

Postad 08 December 2007 - 20:40

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Jag tycker att man självklart bör eftersträva att ha samma högtalare runt om (om rummet medger det).

Men i verkligheten får man alltid göra kompromisser, och att ha olika front- och surroundhögtalare kan vara en sådan kompromiss. Dock tycker jag det inte duger med vilket skräp som helst.

MVH
/Chuck

Postad 09 December 2007 - 03:42

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Nu kör jag inte SACD, men däremot blir det en hel del musik-DVD.

Postad 09 December 2007 - 13:20

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Då tycker jag personligen att du inte skall snåla allt för mycket på surrarna. Kanske du kan vänta med köpet av just dessa och koncentrera dig på frontlinjen och kanske receiver?

Postad 09 December 2007 - 13:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
För DVD-musik i flerkanal så tycker jag att du ska sattsa på att ha ganska bra surrar !

men det räcker me att du T.ex. köper ett par mindra moddeler i samma serie som dina frontar eller så kan du ju köpa ett helt annat märke, men med en klang som liknar.
Du kan ju kanske hitta mycket bättre högtalare för samma peng hos ett annat märke !
men jag tycker inte att klangskildnader märks så mycket mellan front och surrarna, utan tycker att man ska sattsa på att ha klang som påminner om varandra, men inte låta klangen vara helt styrande vid ett eventuelt köp :D

bara att sätta sig ner och fundea på vad du preoruterar i detta samanhang, att en 360* "svepning" ska låta perfekt eller att du får ett bättre resultat i övrigt.
för det är dom enda skildnaderna som jag har erfarenhet av när det gäller att ha samma klang på samtliga högtalare, när man tittar på film / lyssnar på musik i 5.1 så märks det knappast så mycket ( om inte klangen är mycket olika )

Så mitt tipps är: lägg några slantar på bra surrar och kolla så att klangen är liknande.

Postad 10 December 2007 - 01:41

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Surrarna spelar det inte minsta roll om du har i annat fabrikat. Dom ska bara spela upp effekterna som kommer bakifrån.

Höger och vänster fronthögtalare behöver inte heller vara av samma modell eller fabrikat, för dessa spelar ju bara upp ljud som enbart ska återges ifrån vänster eller höger...

...Eller?...

Näe. Det är helt fel, så klart...

Ju mer intresserad du är av att få ett homogent ljud, desto viktigare är det att samtliga högtalare låter ungefär likadant.
Det lättaste sättet att uppnå idealisk klangmatchning är att använda identiska högtalare hela vägen runt om...

Postad 11 December 2007 - 01:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ju mer intresserad du är av att få ett homogent ljud, desto viktigare är det att samtliga högtalare låter ungefär likadant.
Det lättaste sättet att uppnå idealisk klangmatchning är att använda identiska högtalare hela vägen runt om...

Jo det e klart, men det blr ju mycket dyrt ( om man ska ha bra grejer ) om nu dom mindre modellerna i samma serie som front/center inte faller en i smaken så tycker ju jag att men borde kunna ta ett annat fabrikat.
Bara man ser till så att klangen är liknande ( helst exakt likadan ) men tror/anser att skildnaden mellen perfekt & OK inte är så jätte stor ( om man inte har extremt höga krav och lyssnar mycket på musik-DVD )

Jo det e klart, men det blr ju mycket dyrt ( om man ska ha bra grejer ) om nu dom mindre modellerna i samma serie som front/center inte faller en i smaken så tycker ju jag att men borde kunna ta ett annat fabrikat.
Bara man ser till så att klangen är liknande ( helst exakt likadan ) men tror/anser att skildnaden mellen perfekt & OK inte är så jätte stor ( om man inte har extremt höga krav och lyssnar mycket på musik-DVD )

Ok, fattar inte hur det där gick till, men men ;)

Postad 11 December 2007 - 01:37

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Det är väl just detta som är så bra med hembio. Man får faktiskt lov att ha en egen åsikt och börja bygga sin anläggning lite hur som helst...

Min första center-högtalare t.ex. bestod av ett element plockat ifrån en gammal telefunken tv, instoppat i en låda helt utan filter och liknande. Jag tyckte det funkade förvånansvärt bra. Jag kommer dock ihåg att jag var lite missnöjd med att basen var kraftigare när elementet satt i original-lådan i tv'n, men det berodde nog inte så mycket på själva lådan utan på en extra basförstärkning i högtalarens aktiva drivning...

Sen bytte jag ut denna "tv-center" till en ordentlig högtalare, som dock var av ett annat fabrikat än mina frontar och tyckte ändå att lyftet var helt otroligt mot tidigare ljud. Idag är jag lite mer kräsen.

Jag har 3 identiska högtalare fram som trots att de är identiska inte ger exakt likadant ljud ifrån sej. Det finns alltså inga skillnader på högtalarna utan den enda skillnaden mellan de fronthögtalarna är deras placering...

Jag tror att det kallas för "evolution" ;) :lol: ...

Jag tycker alltså att du ska göra precis som du vill. Låt ingen annan bestämma hur du ska göra. Men lyssna gärna på vad folk säger och kanske framförallt de som redan gjort den resan du är på väg att göra...
Goda råd är alltid bra att ha med sej i bagaget...

Postad 11 December 2007 - 08:32

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Tack för alla bra svar än en gång! Tyvärr gör ni inte så himla stor nytta då jag känner mig något mer splittrad än tidigare... men lite mer upplyst sammtidigt! :lol:
Jag tror jag kommer köra på det som blir över och testa runt ett tag. Känner jag för det så köper jag de mindre högtalarna från samma serie (vilket jag nog ändå kommer göra om ett tag då jag hatar att ha udda prylar som inte passar ihop) ;)
Enda felet är att dom jag vill ha är 3000 dyrare än jag hade önskat, men "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" som Farbror Barbro alltid sa!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.