Snälla, hjälp mig hitta rätt TV!
15 svar till detta ämne
Postad 14 December 2007 - 22:07
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jag har kollat runt så mycket och kommit fram till så lite, och nu har jag brytt mitt lilla huvud länge nog! Jag behöver hjälp...
Det började med att jag fick syn på Toshiba's X3030-apparater och tyckte att de verkade prisvärda... Sen upptäckte jag att Sharp's LC42XD1E ofta fått bättre omdömmen utan att skilja så mycket i pris, så då blev jag lite sugen på den istället... Sen har det varit andra modeller som kommit och gått lite mer obemärkt i mina planeringar, men jag tror ni förstår vad det är för typ av apparat jag tänker mig.
Vad jag är ute efter är en 40-46" som jag mest kommer att använda till tv-spel och dvd (alltså inte så mycket tvsändningar). Prisklassen jag tänkte mig var från början typ 12.000:-, men jag kan i allra värsta fall tänka mig att gå upp till kanske 15-16.000:- också, om kvalitétsskillnaden är stor... Anledningen till att jag hittills bara kollat på LCD är att jag fått intryck av att de är bättre lämpade för det jag vill ha till det pris jag vill ha det. Rätta mig om jag har fel...
Så vad sägs? Några speciella modeller som ni tror passar? Några generella tips? Fråga, spekulera och konversera så mycket det bara går, för jag är trött på att virra omkring i teknikträsket... Nu vill jag bara hem och kolla på TV!
/Krokben
PS. Det här är mitt första inlägg på forumet, så om jag postat på fel ställe eller brutit mot någon regel så är det bara att ge mig en avhyvling och putta mig i rätt riktning.
Postad 14 December 2007 - 22:33
Unregistered3ccf9828
-
Unregistered3ccf9828
-
Användare
-
-
180 inlägg
Tycker att du har kommit lång på egen hand med vad du behöver och vill ha!
Köp på lokala handlarn, vinner du på i långa loppet.. Lovar! Har haft fruktanvärda problem vid egeninport.
FÖR DOM SOM inte tror mig, harjag kvitton och fraktunderlag med felrapporter som bekräftar...
Jag har köpt både LCD och Plasma från Tyskland, Div Okända länder samt olika nät butiker..
Jäv**a Förb**ade sk**t bolag..... För att sammanfatta så var jag utan tv i sammanlagt 3 månader och har än i dag inte fått igen mina pengar!!!! ...
Krokben: Var smart och unna dig lite trygghet när du gör att såpass stort inköp, du har ju redan gjort en rejäl undersökning på vilken tv du vill ha... Gör dig samma tjänst när det gäller återförsäljare.... (det lönar sig att köpa "vit" importerat.....!!!!
// Jiha
Postad 14 December 2007 - 23:12
Automan71
-
Automan71
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag kan bara föreslå alla att köpa sin tv från en lokal butik som är inom rimligt avstånd, någon man känner till som kommer att ställa upp om det skulle vara några problem osv, det är viktigare än att tjäna några hudra eller tusing... för min del iallafall, jag hatar att vänta eller tjafsa med massa onödigt folk över telefonen och inte få nåt gjort, som det oftast är via internetbutiker.
Köpa en tv osv över internet och få den skickad till sig gör bara saker mycket mer komplicerade, mer krångligt vid problem, tar mycket mycket längre tid osv, försök att undvika det om ni kan.
Postad 14 December 2007 - 23:13
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Det låter kanske mer som om LCD är din väg att gå, speciellt om du skall koppla till dator och/eller spela mycket.
Jag skulle försöka få tag på en Sony D3000 eller 3500, jag tycker de presterar bäst allround för bra pris. Tycker inte du skall stirra dig blind på panelupplösning.
Jag har sett på film på XD1 och jag blev inte fascinerad. Svärtan lyser lite för mycket och hold-time på pixlarna (eftersläp) var alldeles för lång. Ansiktsrörelser resulterade i suddighet i en liten stund.
Får du tag på en 40D3000 hamnar du nog på 13-14k, det är nog ett bra val. Den har dessutom en oerhört hög kontrast för att vara LCD. Jämförbar med billiga plasmor.
Just det, importera inte, behöver du byta ut panelen tycker jag synd om dig om det är import.
Redigerat av Denethor, 14 December 2007 - 23:13.
Postad 14 December 2007 - 23:22
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Tack för idéerna och tankarna! *Antecknar*
Någon som har några synpunkter på om det är värt att lägga till ca 3000:- för att få Toshiba's 42Z3030 istället för 42X3030 eller Sharp-TVn jag nämnde (LC42XD1E)? Jag tycker 42Z3030 ser väldans lockande ut på specifikationen, men jag har gjort misstaget att stirra mig blind på siffror förut, och jag har inte sett särskilt många recensioner av den.
Men med 42Z3030D så är jag uppe i 15-16.000:- klassen... Finns det kanske bättre apparater på den prisnivån, om jag nu bestämmer mig för att gå upp så högt?
Jag kanske också borde fråga hur viktigt det egentligen är vilken jag väljer... Är det en märkbar prestationsskillnad på dessa eller är skillnaderna mest "akademiska"...?
Redigerat av Krokben, 14 December 2007 - 23:24.
Postad 14 December 2007 - 23:28
Sideshow_ Bob
-
Sideshow_ Bob
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag kan bara föreslå alla att köpa sin tv från en lokal butik som är inom rimligt avstånd, någon man känner till som kommer att ställa upp om det skulle vara några problem osv, det är viktigare än att tjäna några hudra eller tusing... för min del iallafall, jag hatar att vänta eller tjafsa med massa onödigt folk över telefonen och inte få nåt gjort, som det oftast är via internetbutiker. Köpa en tv osv över internet och få den skickad till sig gör bara saker mycket mer komplicerade, mer krångligt vid problem, tar mycket mycket längre tid osv, försök att undvika det om ni kan.
Välj din leverantör så blir det inga problem även om man handlar internet, vet fler som haft problem med den lokala elgiganten än de som handlat på internet hos tex fyndbörsen. Så "tryggheten lokalt" ska man nog inte överdriva. Se istället till så att det finns en aktoriserad reperatör av ditt märke i din närhet, för du kan lämna din tv där om det blir problem och slippa korkade säljare i butiken.
Postad 14 December 2007 - 23:46
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Tack för idéerna och tankarna! *Antecknar*
Någon som har några synpunkter på om det är värt att lägga till ca 3000:- för att få Toshiba's istället för 42X3030 eller Sharp-TVn jag nämnde (LC42XD1E)? Jag tycker 42Z3030 ser väldans lockande ut på specifikationen, men jag har gjort misstaget att stirra mig blind på siffror förut, och jag har inte sett särskilt många recensioner av den. Men med 42Z3030D så är jag uppe i 15-16.000:- klassen... Finns det kanske bättre apparater på den prisnivån, om jag nu bestämmer mig för att gå upp så högt?
Jag kanske också borde fråga hur viktigt det egentligen är vilken jag väljer... Är det en märkbar prestationsskillnad på dessa eller är skillnaderna mest "akademiska"...?
Vet faktiskt inte, Sharpen föll inte mig i smaken iaf. Toshiban har jag inte sett och kan därför inte uttala mig om den. Däremot vet jag att tillverkarnas spec. ofta är luftslott. Generellt sett kan man väl säga som såhär. Gå på omdömen och inte på siffror. Men viktigast av allt. Åk runt och kolla på den IRL. Bilda dig en uppfattning om bilden, som ofta varierar ganska mycket från tillverkare till tillverkare. Vad är viktigast? Färger, rörelseskärpa, kontrast, svärta, upplösning? De 4 första är ju viktigast om du inte skall koppla den till dator och använda den där mycket (alltså inte för filmvisning utan för andra sysslor), för då kan upplösning, färger och rörelseskärpa istället vara det prioriterade framför det andra. Vissa som du t.ex. vill spela mycket. Då är röresleskärpan något du definitivt bör fundera över om du spelar snabba spel. Kolla in:
Så har du väl fått med de bästa i ditt prissegment. Om du inte kommer spela via dator utan via spelkonsol och vill få maximalt ut av bilden vid DVD eller kanske högupplöst film, så kanske du också vill spana över muren till plasmalägret. I den prisklassen du nosar kring får man oftast mycket bildkvalitet för pengarna med plasma, ibland mer. Då speciellt Panasonic PX70. Det kan vara bra att ha med i beräkningarna också innan man bestämmer sig. Den är oerhört omtyckt.
Postad 15 December 2007 - 09:58
Automan71
-
Automan71
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag har hört väldigt bra saker om fyndbörsen, men vad jag vet så går de även att besöka och hämta på plats.
Går aldrig att få något vettigt ur någon försäljare här i landet vad jag märkt, deras kunskap sträcker sig till att de vet hur en tv ser ut... men där går gränsen
Ska kolla runt lite senare idag och se om jag kan få fram nån intressant information till dig, men kolla gärna upp de skärmar som denethor gav dig information om, de verkar vara bra alternativ.
Postad 15 December 2007 - 10:32
sagbab
-
sagbab
-
Rookie
-
3 inlägg
Här kommer ett förslag till dig: Samsung LE-40R! Har ett par år på nacken men är fortfarande marknadens snyggaste TV, och täcker de flesta krav en tvköpare kan ha. Dessutom kan man numera få den för runt 10 000:- på ett antal ställen. Där har du ett fynd!
Postad 15 December 2007 - 13:16
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Tackar så mycket för tipsen (speciellt Denethor!)...
Jag har ett par frågor som inte känns riktigt avslutade för mig:
1. Sharp LC42XD1E verkar ofta ha fått suveräna professionella recensioner, men responsen jag sett från privatrpersoner på forum verkar inte vara lika odelat positiv. Vet inte riktigt vad jag ska tro... Kan det vara så att den var väldigt bra när den kom, men att utvecklingen redan sprungit ifrån den lite?
2. Rent generellt, är kvalitétsskillnaden i proportion till prisskillnaden i 10-15.000-kronorsklassen? Dvs, är det smart att lägga till några tusen för en bättre TV i den här prisklassen, eller är det bara slöseri? Jag är självklart inte sugen på att lägga ut onödigt mycket pengar på en TV, men jag är också lite rädd för att sitta där i soffan om ett halvår och inte vara riktigt nöjd bara för att jag försökte komma undan billigt.
3. Relaterad till förra frågan - är det någon som har några anmärkningar på jämförelse av pris kontra prestation av å ena sidan Toshiba 42Z3030 och å andra sidan Sharp 42XD1E eller Toshiba 42X3030? Det vill säga:
Lag 1: Toshiba 42Z3030 (som jag fastnat lite för, men som ligger i en på gränsen till för hög prisklass för mig)
Vs.
Lag 2: Sharp 42XD1E eller Toshiba 42X3030 (som kanske inte är RIKTIGT lika vassa, men ligger bättre i pris)
Vilket lag skulle ni satsa era surt förvärvade riksdaler på här?
4. Måste också passa på att fråga om någon vet varför NetSuperStore alltid tycks få rätt dåligt omdöme? De ligger allt som oftast ett par tusen under alla andra och jag skulle kunna åka dit och hämta TVn på plats, men med såna betyg som de brukar få så blir jag misstänksam... Och är det något jag lärt mig så är det att magkänslan sällan är obefogad.
/Krokben
PS. Ni får självklart fortsätta att komma med tips om helt andra modeller än de jag pratar om! Det råkar bara vara dessa jag fått upp ögonen för...
Postad 15 December 2007 - 13:32
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Sharpen är ju lite äldre än de helt nya från t.ex. Sony. Teknikutvecklingen inom TV-branschen är ju supersnabb.
Hade man jämfört min TV från 2006 med dagens plasmor hade ju det funnits ganska mycket att säga.
Men förra vintern blev den rätt hyllad. När är artiklarna skrivna? Läs igenom de officiella trådarna om modellerna här på minhembio.
Det blir nog bra
Postad 16 December 2007 - 14:33
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Ok, det låter ungefär som vad jag också antog...
Några övriga synpunkter på de fyra frågorna, eller på något annat i tråden?
Postad 16 December 2007 - 15:55
steelmeister
-
steelmeister
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har samma dilemma, ska flytta till min första lya vid årskiftet så tänkte köpa en tv på mellandagsrean. Hade tänkt mig en lcd 40-47 tums full hd. Ska spela xbox360 och titta på film på den.
Hade tänkt att lägga en 15 tusen kronor, skulle vara tacksamt om man kunde få en 3-5 st apparater man ska kolla på. För det kommer nog bli rätt mycket stressande människor på annandagen.
Postad 16 December 2007 - 21:25
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Vänta nu... Jag hade fått intryck av att det kunde vara bra med LCD, men nu när jag läste lite på hdtvorg.co.uk angående skilnaderna på LCD och plasma så kan jag inte över huvud taget förstå vem som skulle köpa en LCD (så länge man inte är ute efter en mindre TV alltså). Här är vad som står på sidan: Main advantages of Plasma over LCD are:
Larger screen size availability – Plasma screens range from 37" up to 60". Better contrast ratio and ability to render deeper blacks. Better colour accuracy and saturation. Better motion tracking (little or no motion lag in fast moving images).
Main disadvantages of Plasma over LCD include:
Plasma TVs are more susceptible to burn-in of static images. Plasma TVs generate more heat than LCDs, due to the need to light of phosphors to create images. Does not perform as well at higher altitude.
Main LCD television advantages over plasma include:
No burn-in of static images. Cooler running temperature. No high altitude use issues. Increased image brightness over plasma.
Main disadvantages of LCD vs. Plasma televisions include:
Lower contrast ratio, not as good rendering deep blacks. Not as good at tracking motion.
Känns som om enda anledningen att köpa LCD vore om man gladeligen offrar svärta, färger och rörelseåtergivning för att kunna ha sin TV på en alptopp.
Postad 16 December 2007 - 22:34
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
nja, riktigt så färgad är inte bilden av tekniker, men helt klart är det skillnad. Plasma är bra på mörka filmer i mörka miljöer, LCD är bättre på ljusa bilder i ljusa miljöer, enkelt förklarat. Vet man med sig att man vill ha djupaste svärtan, ja då är high-end plasmor något att satsa på. Där offrar man inget av det.
Postad 16 December 2007 - 23:17
Krokben
-
Krokben
-
Amatör
-
-
78 inlägg
nja, riktigt så färgad är inte bilden av tekniker, men helt klart är det skillnad. Plasma är bra på mörka filmer i mörka miljöer, LCD är bättre på ljusa bilder i ljusa miljöer, enkelt förklarat. Vet man med sig att man vill ha djupaste svärtan, ja då är high-end plasmor något att satsa på. Där offrar man inget av det.
Utan att ha varit med på forumet så länge har jag fått intryck av att du är lite av plasmans ärovakt här, men nu låter det som om du vacklar...  Jag är ett inbitet skräckfreak, så det skulle nog kunna tänkas bli en hel del rent visuellt mörka både filmer och spel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|