Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Basen släpper inte riktigt

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 December 2007 - 17:58

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Har lite frågor angående baselementens rörelse vid musiklyssning. Har NAD C352 som förstärkare och ett par ganska nyligen inköpta Canton GLE 409 högtalare. Har ett par Dali Concept 6:or oxå men bytte ut dom mot Canton för ville ha lite mer tyngd i ljudet främst i basregionen då.

Vad jag har förstått så ska det vara rätt bra med effekt i min förstärkare särskilt så det räcker till mina Canton. Men tycker ändå inte basen spelar ut som den ska utan den känns lite för tam. Och nu till huvudfrågan som gällde elementets rörelse tycker inte mina basar flexar så mycket på moderata ljudvolymer kan inte spela allt för högt har grannar att tänka på oxå. Känner man på elementen så vibrerar dom friskt men inte fan pumpar dom på. Kan detta bero på att effekten i NAD:en är så hög så att den håller basarna i ett järngrepp? Och flexar inte så mycket av den anledningen?

Funderar på att köpa ett NAD C272 slutsteg och koppla till för att få ut mer punch på normala volymer. Tror ni detta kan hjälpa? Brukar oftast inte spela högre än kl 10 på volymkontrollen.

Skulle vara roligt med lite synpunkter och åsikter från er andra angående detta.

Postad 15 December 2007 - 19:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Hmmm. Detta är en djungel av subjektivitet. Det är väldigt svårt att få någon bukt på dina problem.

Viktiga poster som påverkar ditt ljud.

1. Har du kopplar + samt - rätt mellan förstäkare och högtalare. Ett fasfel ger avservärt mindre bas. Viktigt!

2. Hur har du placerat högtalarna? Placering är av största vikt för att få till ljudet på ett vettigt vis.

3. Rummet. Hur ser rummet ut och har du många m2 med många öppningar?

4. Var har du för referenser till ljud? Är du var Cerwin Vega och 2x12" i skuffen på en amazon. Då kan det vara aningen svårt att få till det på ett bra vis med Hifi.

Vidare kan på de knapphändiga uppgifter du lämnat utläsas att nad inte är direkt basvänliga. Den ger en korrekt och naturlig bas men inte svullen och fet som du kanske skulle uppskatta. Du har givetvis rätt att föja din smak. Det är inte så kraftig som du kanske tror och med ett kraftigt steg så växer basen.

Postad 15 December 2007 - 20:13

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Cantonhögtalare kan också låta lite ljusa när de är nya och oinspelade. Fortsätt att spela mycket bastung musik på dem så kommer basen nog att lossna förr eller senare.

Postad 15 December 2007 - 20:56

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

Hmmm. Detta är en djungel av subjektivitet. Det är väldigt svårt att få någon bukt på dina problem.

Viktiga poster som påverkar ditt ljud.

1. Har du kopplar + samt - rätt mellan förstäkare och högtalare. Ett fasfel ger avservärt mindre bas. Viktigt!

2. Hur har du placerat högtalarna? Placering är av största vikt för att få till ljudet på ett vettigt vis.

3. Rummet. Hur ser rummet ut och har du många m2 med många öppningar?

4. Var har du för referenser till ljud? Är du var Cerwin Vega och 2x12" i skuffen på en amazon. Då kan det vara aningen svårt att få till det på ett bra vis med Hifi.

Vidare kan på de knapphändiga uppgifter du lämnat utläsas att nad inte är direkt basvänliga. Den ger en korrekt och naturlig bas men inte svullen och fet som du kanske skulle uppskatta. Du har givetvis rätt att föja din smak. Det är inte så kraftig som du kanske tror och med ett kraftigt steg så växer basen.

Nu ska vi se här....

Vi börjar med om jag kopplat rätt och det har jag gjort. Placeringen skulle möjligtvis kunna bli lite bättre om jag kunde ha lite bredare mellan högtalarna, får kolla över den möjligheten. Rummet är 5m x 5m och har en dörröppning har ganska mycket möbler där både soffa och säng samt en tjock matta. Har aldrig ägt ett par CV har dock lyssnat på ett par och i ungdomens dagar hade dom gått hem :( men inte nu.

Alltså jag tycker ljudet är bra och att jag har fått ett större och tyngre ljud jämfört med mina Concept 6:or hade bara önskat lite mer tyngd i basen. Men jag ska gå efter Chris Lymmes råd och ge högtalarna lite mer tid. Har inte hållit reda på hur många timmar jag spelat med dom nya Canton men har inte haft dom sålänge.

Men det är väl aldrig fel att ha för och slutsteg sepererat annars? Det gynnar väl bara ljudkvaliten? Är sugen på ett C272 steg för jag gillar NAD:s ljudkaraktär men vill bara ha lite mer av det goda :D

Postad 16 December 2007 - 00:53

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Men du menar alltså att det är mer bastyngd i ljudet nu jämfört med din Concept 6?
Känns som att det mer handlar om att ge högtalarna lite mer tid. Tycker ändå att C352 har rätt gott om kraft, och ett slutsteg till den borde inte göra alltför stor skillnad, även om det såklart kan göra skillnad.

Hur länge har du haft högtalarna ungefär?

MVH Flingan

Postad 16 December 2007 - 01:19

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Svar till Flingan

Ja det är helt klart mer tyngd nu jämfört med Concept 6:orna. Har haft högtalarna cirka 2 veckor men inte lyssnat dagligen på dom. Men visst kraft finns där i C352 för drar man på lite på högre volymer blir där en j-vla attack i basen. Men skulle föredra att man inte behöver spela så högt för att få ut samma tyngd så tanken var att med mer effekt kanske få ut lite mer tyngd vid lägre volym.

Postad 16 December 2007 - 02:29

Unregistered59e1f178
  • Unregistered59e1f178
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Som nån sa tidigare i tråden så är gle 409, rätt så ljusa. Har lyssnat på dom med en Rotelstärkare (modell okänt) och jag upplevde faktiskt ljudet svagt, dvs dåligt tryck i basen. Och dom var ändå demoex i en butik, så dom borde varit rejällt inspelade.

Postad 16 December 2007 - 08:30

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Ser i ditt galleri att du redan har högtalarna ganska nära bakväggen, annars hade det varit ett tips. Kanske kan höja bastrycket lite till om du har möjlighet att placera dem närmare hörnen på rummet.

Tror även jag att dina Canton behöver mera tid att spelas in. Generellt brukar man väl säga att det tar mellan 50-100 timmar?!

Postad 16 December 2007 - 10:11

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Hej,

Låt dom gå några 100 timmar först.
Jag har provat några förstärkare när jag hade canton gle, cambridge 540R, Arcam avr100, Arcam fmj A22 och Denon Avr2307 och jag måste säga att högtalarna får ett helt annat liv när man spelar med Arcam prylarna <_<
så du kanske ska pröva hänga på ett slutsteg med en mycket kräm?!

//Micke

Postad 16 December 2007 - 11:21

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Jag säger som det flesta gjort redan, låt de spelas in ordentligt först. <_<

Sedan kan det mycket väl vara så att din NAD har såpass gott om effekt att en håller koll på Cantons konrörelser väldigt bra. Detta brukar leda till att basen stramas upp och låter mer korrekt och den slår inte heller lika mycket.

Har man en förstärkare med för lite effekt så har den svårt att hålla i konerna på ett bra sätt och basen fladdrar mycket och den låter oftast bara svampig och grötig.

HAr du haft någon annan stärkare innan?

Mvh
AlexanderE

Postad 16 December 2007 - 14:13

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Att få rejält med tryck i basen på relativt låga ljudvolymer vad gäller Hi-Fi.. det går nästan inte tyvärr. Skaffa en förstärkare med bass-boost eller använd ljudinställningar från datorn (skulle dock själv aldrig göra något utav dem).
Sen vad gäller NAd så tycker jag faktiskt inte att de har jättebra atack faktiskt hur mycket effekt de än ger. De ger oftast en stram bas som håls i ett rejält grepp som tidigare nämnts. Ganska tungt och mörkt ljud leverera de ju men.

Postad 16 December 2007 - 21:45

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Tackar för alla tips och åsikter.

Jag kommer ge mina högtalare lite mer tid innan jag gör något annat. Sen om jag inte blir nöjd får man väl låna hem grejer och prova för att avgöra om man hör någon skillnad.

Det var någon som fråga vad jag haft för stärkare innan och jag har haft Denon och Pioneer. Det var dock hemmabiorecievers och inget vidare bra till musik tycker jag.

Postad 18 December 2007 - 23:38

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 586 inlägg
  • 0
Tja!

Som många sagt! Spela in högtalarna 100-200 timmar det är ju trots aluminium membran i dom. Så dom är någ väldigt hårda. Har dock inte hört dessa, men kan lova att basen kommer!
Ha på musik när du inte är hemma. Du behöver ju inte spela högt. Men om du spelar högt kommer dom bli inspelade fortare!

Har själv Klipsch RF82, å med dom så tog det upp till 300 timmar innan dom lät bra! Å jag hade musik på när jag ej va hemma för att det skulle gå fortare! För annars så har man ju bara musik på i snitt 2-4 timmar var kväll! Å då tar det tid!

Lycka till! Å skriv gärna hur det går!

Mvh Sohlio

Postad 27 December 2007 - 21:00

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 586 inlägg
  • 0
Tja!

Hur går det för dig, har basen släppt än för dig? Har ju gått ett tag nu!

Mvh Andreas

Postad 28 December 2007 - 09:15

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Jo det har blivit bättre tycker jag. Har spelat mycket på sista tiden och basen har släppt mer nu och tror den kommer släppa lite till efter mer spelande. Köpte även nya fötter till högtalarna för dom som satt på från början var en sorglig historia så jag bytte till VT-feets. Men för att sammanfatta så är jag nöjd nu och som sagt innan tror jag högtalarna kommer släppa ytterligare lite efter mer spelande.

Postad 28 December 2007 - 11:13

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Att högtalare kan behöva mycket tid på sig innan de spelar ut ordentligt har jag alltför god erfarenhet av... ;)

Jag äger ett par B&W xt4 och dessa kör jag med en Denon 3806. Precis som du upplever så upplevde jag att basen
inte spelade ut, det var något som saknades i ljudet...

I och för sig är dessa högtalare extremt tungdrivna och har "hårda/tighta" element så de kräver egentligen en sjuhelsikes förstärkare som klarar att driva basmembranen ordentligt, åtminstone under inspelningsfasen.

Tiden gick, och gick, och gick...

...men rätt som det var en dag så lät högtalarna bara så där sjukt fantastiskt, otroligt bra, håret reser sig och man hör det perfekta ljudet - i detta fallet tog det 1,5 år!!! :)
Denna tid är förvisso extrem för att spela in ett par högtalare och beror antagligen i detta fall på att högtalarna är så extremt tungdrivna. Min läxa blev dock att man måste ge högtalare ordentligt med tid innan man dömer bort dem.

Så var tålmodig och lycka till!!!

Jonsod

Redigerat av jonsod76, 28 December 2007 - 11:29.

Postad 29 December 2007 - 14:34

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Om du bara ville ha mera tyngd i ljudet? varför bytte du inte till concept 8 eller 10i så fall? 10an spelar grymt mkt tyngre bas än Canton.

Postad 30 December 2007 - 00:15

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

Om du bara ville ha mera tyngd i ljudet? varför bytte du inte till concept 8 eller 10i så fall? 10an spelar grymt mkt tyngre bas än Canton.

Därför att jag tycker Dali Concept är för ljusa och lite vassa i diskanten. Vilket jag inte uppfattade när jag provlyssnade dom innan köp, det kom fram mer och mer när jag spelade hemma med Concept 6:orna.

Postad 30 December 2007 - 11:57

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Därför att jag tycker Dali Concept är för ljusa och lite vassa i diskanten. Vilket jag inte uppfattade när jag provlyssnade dom innan köp, det kom fram mer och mer när jag spelade hemma med Concept 6:orna.

Det kan ju bero på att diskanten är mera dominerande på 6orna än vad den är på 8an resp. 10an.. :blush:

Postad 02 January 2008 - 15:25

Unregistered80df396f
  • Unregistered80df396f
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Ett helt kvadratiskt rum på 5x5 m kan leda till enorma problem med utsläckningar i basen. Att takhöjden dessutom bara är hälften av rummets bredd/djup är inte heller bra... Du kommer ha problem vid 35 Hz, 70 Hz, 140Hz.

Det finns jättemånga bra artiklar om detta på nätet. Sannolikt behöver du göra någonting åt rummets akustik för att komma åt delar av problemen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.